Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Po 3 rokoch nemá štát ani jednu akciu Váhostavu, ani jedného človeka v orgánoch firmy, hoci naň minul 11 miliónov

Takto to vyzeralo, keď v apríli 2015 schôdza veriteľov schvaľovala reštrukturalizačný plán firmy. Foto - Tasr
Takto to vyzeralo, keď v apríli 2015 schôdza veriteľov schvaľovala reštrukturalizačný plán firmy. Foto – Tasr

Policajti sľubujú, že pre Váhostav padne žaloba. Podobne to vyzeralo aj v prípade Doprastav, už ho nevyšetrujú.

Pamätáte sa, ako Robert Fico pred troma rokmi sľuboval, že je pripravený pomôcť obetiam Váhostavu a nebude to na úkor daňových poplatníkov? „Musí aj spoločnosť Váhostav prevziať nejakú ekonomickú zodpovednosť za stav, ktorý vznikol,“ rečnil Fico, keď oznámil, že s firmou Juraja Širokého vyrokoval 49-percentný podiel vo firme pre zraniteľných veriteľov firmy.

Prešli tri roky a všetky akcie Váhostavu naďalej vlastní Juraj Široký. Formálne sa k nim hlási približne rok. Predtým to s akcionármi vyzeralo takto:

Keďže štát medzičasom skúpil pohľadávky jeho veriteľov v hodnote 26,5 milióna eur (za polovicu ich hodnoty), má na sebe dlhy aj nárok na akcie.

Doteraz Širokého firma splatila štátu takmer 2 milióny eur z pohľadávky, žiadne akcie mu však neposunula. Štát tak nemá žiadny vplyv na Širokého firmu, žiadneho človeka v jej dozornej rade či predstavenstve, zatiaľ len zaň splácal dlhy voči menším stavebníkom.

Naopak, Váhostav ďalej stavia pre štát, a na väčšinu dlhov môže na dlhý čas zabudnúť.

Podľa súdneho plánu postačí, ak do konca júna 2020 splatí nezabezpečeným veriteľom 19 percent dlhov. Pri 104-miliónovom dlhu to znamená 19,5 milióna eur.

Manažéri Váhostavu tak do roku 2020 nemusia riešiť, ako splatia zvyšných 84 miliónov eur. Tento zvyšok si môžu veritelia pýtať až potom, a to do hodnoty 50 percent napríklad cez exekúcie a neskôr až do 100 percent – ak firma vykáže zisk.

Matovič: Pomoc sponzorovi

Komentár z vládneho úradu Roberta Fica k súčasnému stavu vo Váhostave sme nedostali.

Ministerstvo financií (má na starosti agendu akcií Váhostavu) píše, že robí všetko preto, aby sa investované peniaze rýchlo vrátili. Štátna Slovenská konsolidačná, ktorá o akciách rokuje, sľubuje, že hotovú dohodu o akciách všetci neskôr uvidia vo verejnom registri zmlúv.

„Ja sa obávam, že to bude iba spôsob, ako použiť spoločné peniaze na podporu sponzora Smeru, a podľa skutkov to vyzerá tak, že to tak aj bolo myslené,“ okomentoval šéf Obyčajných ľudí Igor Matovič.

Keď premiér chce, veci sa riešia rýchlo. Kauzu Váhostav považoval pred tromi rokmi (po tlaku médií a opozície) za takú vážnu vec, že jej predznamenal trestno-právnu dohru.

„Vidíme tam zjavné znaky trestného konania, predovšetkým podvodu, a vidíme tam znaky poškodzovania veriteľa,“ rečnil v apríli 2015, keď firma potrebovala prejsť odpisom dlhov a v jej priestoroch urobili policajti raziu.

Pre Váhostav sľubujú žalobu

„Môžeme konštatovať, že z rozsiahleho spisového materiálu vyšetrovateľ Policajného zboru v jednej časti už vyhodnocuje získané dôkazy a v dohľadnej dobe bude spracovaný návrh na podanie obžaloby Úradu špeciálnej prokuratúry Generálnej prokuratúry SR,“ odpísali z Prezídia Policajného zboru v januári 2018.

Zrejme pôjde o poškodzovanie veriteľa, ako avizoval premiér.

Podobné podozrenie skúmali vyšetrovatelia z Národnej kriminálnej agentúry aj v prípade odpisovania dlhov Doprastavu. Minulý rok v máji zastavili trestné stíhanie. Odvolali sa na paragraf, podľa ktorého „nie je tento skutok trestným činom a nie je dôvod na postúpenie veci“.

Ako odpísali dlhy

  • V apríli 2015 dlhoval Váhostav nezabezpečeným veriteľom 104 mil. eur (časť z toho, vyše 30 mil. eur vlastnia schránkové firmy).
  • Reštrukturalizačný súd schválil, že Váhostav musí počas piatich rokov vyplatiť 18,75 % z týchto pohľadávok.
  • V tom bol zahrnutý príspevok bánk, ktoré sa vzdali časti svojich zaistených pohľadávok v prospech veriteľov bez záruk a namiesto 100 % dostanú 85 %.
  • Ústupok bánk bola časť balíka dohôd, ktoré v reakcii na kauzu Váhostav predstavil premiér Robert Fico.
  • Po tlaku médií a opozície jeho poslanci zmenili konkurzný zákon.
  • Podľa tejto zmeny platí, že keď skončí súdom schválený splátkový kalendár (5 rokov), zostane zvyšok dlhov ďalej bežnými dlhmi do hodnoty 50 percent. Veritelia si ich budú môcť vymáhať aj cez exekúcie.
  • Zvyšok hodnoty pohľadávok v reštrukturalizácii do 100 percent zostáva majetkovým právom a veritelia si môžu peniaze pýtať, ak firma vykáže zisk.
  • Veriteľom, ktorým sa tento plán nepozdával, ponúkla vláda možnosť predať jej pohľadávky za ich polovičnú hodnotu, najviac však za 200-tisíc eur. Preto sa ponuka javila menej výhodne pre tých, ktorým Váhostav dlhoval viac než 400-tisíc eur.
  • Pohľadávky štátu v hodnote 26,5 milióna eur nakoniec predalo štátu 467 firiem. Štát za ne zaplatil 12,6 milióna eur.
  • Cez splátkový kalendár zaplatil Váhostav štátu zatiaľ 1 987 465,76 eura, ďalšia splátka príde v júni 2018 a posledná v roku 2020.

Dnes na DennikE.sk

Žilinská Kia je bližšie k výrobe elektromobilov, najprv však zrejme príde nový Sportage

Nové logo značky Kia. Foto – CarBuzz
Nové logo značky Kia. Foto – CarBuzz

Žilinská Kia je bližšie k výrobe elektromobilov, najprv však zrejme príde nový Sportage. Nová stratégia značky Kia znamená pre žilinskú automobilku väčšiu pravdepodobnosť produkcie elektromobilu, hoci tento rok to ešte určite nebude.

Prečo všetci v Európe šetria, len slovenskí spotrebitelia míňajú v kríze viac? Úprimne, neviem, hovorí šéf výskumu NBS

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Dobré leto nie je optimistický scenár, ale realistický, hovorí šéf výskumu NBS Martin Šuster o tom, kedy bude lepšie. „Dúfam, že v lete už budeme dovolenkovať aspoň na Slovensku. Dovtedy budú vysoko rizikové skupiny zaočkované. Leto navyše vírus spomalí, keďže aj koronavírus je sezónny.“

Minúta po minúte

Nemecký farmaceutický gigant Bayer skúma, či môže pomôcť firme CureVac vyrábať a nielen vyvíjať vakcínu proti covidu. Riaditeľ Bayeru Werner Baumann povedal, že pritom „nejde primárne o finančné dôvody, ale o čo najrýchlejšie sprístupnenie vakcíny“.

Bayer tento mesiac súhlasil s tým, že pomôže nemeckej spoločnosti CureVac s vývojom jej vakcíny proti ochoreniu COVID-19, ktorá je už v neskorom štádiu klinických štúdií a ešte nebola schválená.

Koncern, ktorý okrem iného vyrába aj lieky, teraz „intenzívne skúma“, či môže rozšíriť túto spoluprácu z vývoja aj na výrobu vakcíny pre CureVac, povedal Baumann.

„Vďaka našej výrobnej sieti v Nemecku a USA a tomu zodpovedajúcim dodacím lehotám by sme boli v zásade schopní vyrábať vakcíny vo väčšom množstve,“ vyhlásil.

Prečo je to dôležité: Na celom svete sa už začalo s očkovaním proti ochoreniu, a hoci sa pritom používajú rôzne vakcíny, mnoho krajín tvrdí, že ich schopnosť dostať nový koronavírus pod kontrolu je obmedzená pre nižšie objemy dodávok vakcín oproti tým, aké očakávali.

V piatok (15. 1.) americký výrobca liekov Pfizer oznámil, že dôjde k dočasnému spomaleniu dodávok vakcíny, ktorú vyvinul s nemeckým partnerom BioNTech, v dôsledku zmien vo výrobných procesoch zacielených na zvýšenie produkcie.

Veľa bánk v eurozóne podceňuje budúce straty z nesplácaných úverov, varuje člen Rady guvernérov ECB Jannis Stournaras. Problém bude podľa neho najmä s klientmi, ktorí v súčasnosti využívajú odklad splátok.

  • Ďalšia vlna pandémie a nové kolo reštriktívnych opatrení v celej Európe by mohli podľa guvernéra gréckej centrálnej banky viesť k dlhšej a hlbšej recesii spojenej s vlnou firemných bankrotov, rastom zlyhaných úverov a stratou pracovných miest, poznamenal.
  • Stournaras uviedol, že nízke úrokové sadzby spolu s pomalým hospodárskym oživením predstavujú pre európske banky veľkú výzvu „s jasnými dôsledkami na ich základnú ziskovosť a kapacitu generovať kapitál“.

Talianska vláda sa pokúsi požičať si ďalších 32 miliárd eur (zhruba 2 % HDP) na pomoc firmám, ktoré poškodili obmedzenia na zastavenie šírenia nového koronavírusu.

Uvádza sa to vo vyhlásení, ktoré kabinet vydal v noci z piatka na sobotu po skončení zasadnutia. Parlament musí túto novú pomoc schváliť, ale napriek politickej kríze, ktorá ohrozuje prežitie vlády, sa to považuje za formalitu.

Ako zle je na tom Taliansko:

  • Talianska centrálna banka v piatok vo štvrťročnej správe skonštatovala, že ekonomika sa na úroveň pred pandémiou nevráti pred rokom 2023.
  • Podľa odhadov banky by sa mal hrubý domáci produkt (HDP) Talianska tento rok zvýšiť o 3,5 % po poklese o 9,2 % v roku 2020 a v roku 2023 očakáva jeho rast o 2,3 %.
  • Stav verejných financií Talianska, ktorý bol už pred pandémiou zlý, sa dramaticky zhoršil. Oficiálne údaje zo začiatku januára naznačujú, že v 3. štvrťroku 2020 sa rozpočtový deficit vyšplhal na 9,4 % HDP, čo bol strmý nárast z 2,2 % HDP v rovnakom období 2019.
  • Taliansko však patrí medzi hlavných príjemcov pomoci z obrovského fondu obnovy Európskej únie a očakáva pôžičky a granty v hodnote približne 220 miliárd eur. (tasr)

Premiér Matovič hovorí, že za čudné výsledky testovania v Harmanci môžu zlé testy. „V Harmanci testovali testami Eko Test Covid od čínskej firmy Assure Tech z Hangzhou, ktoré nemajú nič spoločné s testami používanými pri plošnom testovaní, ktoré majú chybovosť pri určení falošnej pozitivity 0,32 % (podľa výrobcu) … a 0,05 % podľa testovania v Trenčíne = t. j. z 10 000 testovaných bolo chybne za pozitívnych označených 5 ľudí.“

Ukrajina zvažuje obnovenie výroby nákladných lietadiel Antonov-74. Chce ich dodať ozbrojeným zložkám. Lietadlo je schopné uletieť 4 600 kilometrov rýchlosťou 560 kilometrov za hodinu.

V rokoch 1985 až 2004 vyrobili 62 týchto lietadiel.

Ukrajina je aj konštruktérom najväčšieho dopravného lietadla na svete An-225.

V posledných rokoch však výrobu takmer zastavili pre vážnu ekonomickú krízu a prerušenie vzťahov s Ruskom, kde sa vyrábala významná časť komponentov. (čtk)

Taliansko-americká automobilka Fiat Chrysler (FCA) a francúzska PSA v sobotu oficiálne dokončili dlho očakávané spojenie. Vzniká tak firma Stellantis, ktorá je štvrtým najväčším výrobcom áut na svete.

Automobilky to oznámili cez spoločné vyhlásenie. V pondelok sa s akciami firmy začne obchodovať na burzách v Miláne a Paríži, v utorok v New Yorku.

Nová firma má 14 značiek áut, ročne by mala predať viac než osem miliónov vozidiel a zamestnávať viac ako 400 000 ľudí. Spoločnosti sa na fúzii v hodnote viac než 50 miliárd dolárov dohodli koncom roka 2019. (čtk)

V Harmanci našli antigénové testy 46 percent pozitívnych a PCR nula. Ako sa to stalo?

Ilustračné foto TASR
Ilustračné foto TASR

Antigénové testovanie v harmaneckých papierňach zlyhalo – ukázalo nereálne vysokú, až 46-percentnú mieru nákazy. Následné PCR testy nenašli nákazu ani u jedného. Verejné orgány aj iní odborníci to hodnotia ako anomáliu, ktorá nesmie poškodiť dôveru v testovanie.

Počet pozitívnych prípadov v druhom kole testovania v nitrianskom Jaguari a u jeho dodávateľov klesol o viac ako polovicu. Zo všetkých 4283 vykonaných testov vyšli testy pozitívne u 34 osôb.

To predstavuje 0,79 percenta, teda v porovnaní s minulým týždňom pokles o viac ako polovicu.

Samotná automobilka zaznamenala 12 osôb s pozitívnym výsledkom testu, teda 0,57 percenta zamestnancov, a dodávateľské firmy 22 osôb s pozitívnym výsledkom, teda 1,02 percenta.

V nitrianskom okrese prebieha druhé kolo testovania. Nitrianska automobilka Jaguar Land Rover začala testovať už vo štvrtok 14. januára a testovanie ukončila v piatok o 22:30. Celkovo sa ho zúčastnilo 4 283 zamestnancov Jaguar Land Rover Slovakia a dodávateľských firiem, ktoré vykonávajú činnosť priamo v areáli.

Služba WhatsApp o tri mesiace predĺžila používateľom lehotu, dokedy musia odsúhlasiť nové pravidlá na ochranu osobných údajov. Doteraz tak mali urobiť do 8. februára, v piatok firma uviedla, že im dá čas do 15. mája.

Naďalej platí, že ak používateľ nové pravidlá neodsúhlasí, nebude už môcť WhatsApp používať. (čtk)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať