Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

V marci už naozaj začnú stavať obchvaty Bratislavy aj Prešova, sľubuje Érsek

Premiér Robert Fico a Carlos Ugarte Cruz-Coke zo Cintra Infrastructures pri podpise zmluvy na obchvat Bratislavy v máji 2016. Foto - TASR
Premiér Robert Fico a Carlos Ugarte Cruz-Coke zo Cintra Infrastructures pri podpise zmluvy na obchvat Bratislavy v máji 2016. Foto – TASR

Bývalý investičný šéf NDS-ky vidí väčšie šance na to, že sa stavba spustí v marci, pri Bratislave.

V marci tohto roka, po viac než roku a pol od podpisu zmluvy, sa začne stavať obchvat Bratislavy (59 km) za takmer 2 miliardy eur. Minister dopravy Árpád Érsek sa na tom dohodol s konzorciom okolo španielskej firmy Cintra.

„Sme dohodnutí, že od marca idú plným tempom na výstavbu,“ povedal Érsek.

Práce na stavbe od podpisu zmluvy v máji 2016 brzdili problémy s chýbajúcimi stavebnými povoleniami (pre špekulantov s pozemkami) a neskôr chýbali podľa medializovaných informácií konzorciu pod vedením španielskej firmy Cintry zmluvy so subdodávateľmi.

Majú menších dodávateľov a materiál

„Na poslednom stretnutí mi hovorili, že majú zazmluvnený všetok materiál, čo treba, aj to je jedna podmienka, a že nebudú robiť s veľkými firmami, budú robiť s malými subdodávkami,“ odpovedal Érsek na otázku, či je problém s dodávateľmi vyriešený.

Veľkí hráči slovenského stavebného trhu zo Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS) sa od spolupráce so Španielmi dištancovali.

„Rozpor medzi predstavami obstarávateľa a cenovými ponukami dodávateľov pretrváva,“ povedal v októbri prezident ZSPS Pavol Kováčik. Dodal, že niektorí sa už s konzorciom individuálne dohodli a stavajú, „ale plošne sa to nedá tvrdiť“. Aktuálne stanovisko zväzu sa zatiaľ nepodarilo získať.

Ako je na tom s dodávateľmi, sme sa od koncesionára nedozvedeli. Podľa Érseka teraz manažéri španielskej firmy teraz dorábajú realizačné projekty. Čakajú ich aj ďalšie debaty s Érsekom.

Debatujú o prácach navyše

Časť obchvatu Bratislavy sa má totiž pretínať s diaľnicou D1, a tá sa má zasa rozširovať na osem pruhov (štyri pruhy pre každý smer). Érsek sa chce so Španielmi dohodnúť, aby prevzali aj práce na tejto časti D1, inak by sa práce na dvoch projektoch ťažšie zosúlaďovali. Pre prípad, že to nevyjde, má štát nachystané záložné verejné obstarávanie, ale natiahlo by to lehoty výstavby.

Križovanie D1 s D4 je tiež najproblematickejším miestom pre obmedzenia v doprave.

Už teraz je jasné, že obchvat Bratislavy nebude hotový v roku 2020, ako to avizovali štátni manažéri pri podpise zmluvy. Odhad portálu analytikov INEKO (cesty.ineko.sk) je, že v roku 2020 by mohla byť hotová časť projektu od Dunajskej Stredy po Bratislavu, takzvaná R7.

„Stopercentne sa musia zamerať na R7,“ povedal Érsek.

Pri Prešove začnú stavať takmer po roku

V marci sa má verejnosť dočkať aj štartu výstavby juhozápadného obchvatu Prešova. Túto diaľnicu objednali za 356 miliónov eur ešte v apríli minulého roka.

Celý čas sa na nej môžu robiť iba prípravné práce. Štát musel prepracovať posudky o tom, ako zasiahne 8-kilometrová súčasť D1 do životného prostredia (EIA).

„Myslím si, že do konca marca by mala byť EIA (…) takže myslím si, že v marci môžu tiež začať budovať diaľnicu, ktorá by nemala mať meškanie,“ povedal Érsek.

Podľa zmluvy má byť diaľnica hotová v júni 2021.

Bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Čermák si myslí, že marcový termín sa pravdepodobnejšie naplní pri bratislavskom obchvate než prešovskom.

„Najprv potrebuje EIA, potom územné rozhodnutie, a potom stavebné povolenie,“ vysvetlil Čermák, prečo si myslí, že pri Prešove je väčší priestor na komplikácie.

Manažéri vedeli o chýbajúcich posudkoch aj v čase podpisu zmluvy. Najdrahšiu časť D1 na kilometer nevysúťažili znova, aj keď pôvodný tender javil znaky kartelu.

Dnes na DennikE.sk

  • Štrajk: Trnavská PSA musela priebežne zastavovať výrobu, pre blokádu hraníc počas štrajku autodopravcov
  • Vláda: Schválila zvýšenie kúpnej ceny za Národný futbalový štadión
  • Aerolínie: British Airways zrušili pre koronavírus lety do pevninskej Číny
  • Ekonomický newsfilter: Kmotrík chce za štadión viac, zvýšenie ceny štátu neprinesie úžitok
Zdieľať

Jaroslav Haščák by chcel vyzerať ako normálny podnikateľ, ale nie je

Jaroslav Haščák počas prestávky súdneho pojednávania. Foto N - Tomáš Benedikovič
Jaroslav Haščák počas prestávky súdneho pojednávania. Foto N – Tomáš Benedikovič

Jaroslav Haščák by chcel vyzerať ako normálny podnikateľ, ale nie je, píše Konštantín Čikovský v texte o kariére šéfa Penty. „Možno napokon vykľučkuje zo všetkého tak, že ostane na slobode. Nebude sa však môcť čudovať, že o jeho vine dnes už nepochybuje nikto.“

Minúta po minúte

Zdieľať

Štrajk autodopravcov zatiaľ nemá vplyv na výrobu v závode Kia Motors. „Kia Motors Slovakia pozorne sleduje situáciu a pružne reaguje na dopravné obmedzenia v súvislosti so štrajkom autodopravcov,“ informuje firma.

Zdieľať

Aj Volkswagen tvrdí, že blokáda hraničných priechodov môže viesť k výpadkom výroby. „Súčasná vypätá situácia je ďalším faktorom, ktorý negatívne ovplyvňuje konkurencieschopnosť Slovenska v medzinárodnom meradle,“ odkazuje firma.

„Tento stav spôsobuje komplikácie, ktoré znamenajú dodatočné neplánované náklady, a môže v krátkodobom horizonte viesť k výpadkom výroby v spoločnosti Volkswagen Slovakia a mať tak ďalšie negatívne hospodárske vplyvy,“ doplnila hovorkyňa Lucia Kovarovič Makayová.

Automobilka preto opätovne žiada obidve strany sporu, aby spolu rokovali a čo najskôr dospeli k dohode. (tasr)

Zdieľať

Apple dosiahol rekordné výsledky. Potiahol ho oživený predaj iPhonov a nositeľná elektronika

Zisk aj tržby Applu koncom vlaňajška prekonali očakávania. Prispelo k tomu obnovenie rastu predaja iPhonov a silný dopyt po doplnkoch, ako sú bezdrôtové slúchadlá AirPods.

V 1. štvrťroku finančného roka, ktorý sa skončil v decembri, vykázal Apple rekordné tržby 98,1 miliardy dolárov. Medziročne stúpli o 9 %.

Čistý zisk vzrástol o 11 % a dosiahol 22,2 miliardy dolárov, čo je podľa Financial Times jeden z najvyšších kvartálnych zárobkov medzi firmami.

Akcie Applu reagovali na výsledky posilnením o 2 %. Jeho trhová hodnota sa za uplynulý rok zdvojnásobila na zhruba 1,4 bilióna dolárov.

Čo ťahá Apple:

  • zastavil sa pokles predaja iPhonov, tržby stúpli o 8 % na 56 miliárd dolárov najmä vďaka novému modelu iPhone 11. Zvýšil sa aj podiel smartfónov na celkových tržbách na 61 % (v júli bol 48 %, najnižší od roku 2012),
  • tržby z nositeľnej elektroniky (slúchadlá AirPods, hodinky Apple Watch) vzrástli o 37 % na 10 miliárd dolárov. Podľa šéfa Applu Tima Cooka firma nestíha uspokojovať dopyt po týchto produktoch,
  • výnosy divízie služieb, ktorá zahŕňa iCloud či novú streamingovú službu Apple TV+ šli hore o 17 %, zaostali však za očakávaniami.

Apple od minulého roka znížil ceny v Číne, ktorá je preň jedným z najdôležitejších trhov, aby na ňom oživil tržby, pripomína Reuters.

Snaží sa tiež presadiť v platených službách. Vlani spoločne s bankou Goldman Sachs predstavil kreditnú kartu a ponúkol predplatné pre televízne a herné služby.

Aký je výhľad:

V 2. fiškálnom štvrťroku Apple očakáva výnosy 63 až 67 miliárd dolárov, čo je viac než predpokladajú analytici.

Ukazuje to, že firma verí v silný dopyt po svojich produktoch aj v období, ktoré býva zvyčajne najslabšie v roku.

Investori sa sústreďujú na príchod prvého iPhonu s podporou 5G siete, uvedenie na trh sa očakáva na jeseň.

Zdieľať

Vláda tvrdí, že požiadavka štrajkujúcich autodopravcov na zľavu z mýta je v rozpore s európskou legislatívou. Členské štáty môžu zaviesť zľavy pod podmienkou, že nepresiahnu 13 % poplatku za infraštruktúru, aký platia rovnocenné vozidlá, ktoré nemajú nárok na zľavu alebo zníženie poplatku.

Vyplýva to z informácie o návrhu UNAS, ktorú v stredu vzala na vedomie vláda.

Návrh UNAS hovorí o tom, že pri počte najazdených kilometrov počas kalendárneho roka nad 5000 by pri nákladných vozidlách do 12 ton predstavovala zľava 18 %. Pri prejdení väčšieho počtu kilometrov sa zľava zvyšuje, pričom ak prejde nákladné vozidlo 50-tisíc kilometrov, mala by byť 26-percentná. Pri nákladných vozidlách nad 12 ton, ktoré najazdia počas roka nad 60-tisíc kilometrov, by mala zľava predstavovať 27 %.

„V prípade prijatia návrhu UNAS dôjde k porušeniu smernice, ktoré môže viesť k infringementu zo strany Európskej komisie,“ píše rezort dopravy v materiáli.

Analýza Národnej diaľničnej spoločnosti v dvoch variantoch odhadla dosahy návrhu UNAS. Prvý variant spočíva vo zvýšení percentuálnej hodnoty zliav a pridaní nových limitov nájazdov podľa požiadavky Únie, pričom zľavy sa poskytujú až od dosiahnutého limitu podľa navrhnutých percentuálnych zliav. Zľavy by sa uplatňovali po dosiahnutí limitu nájazdu 5000 kilometrov, respektíve 10-tisíc kilometrov.

Náklady na zmenu vyčíslila analýza na 48 424 eur bez DPH jednorazovo. Z pohľadu domácich dopravcov by dosah tohto návrhu predstavoval 10,5 milióna eur, v prípade zahraničných 2,2 milióna eur.

Druhá alternatíva predstavuje zvýšenie percentuálnych hodnôt zliav a pridanie nových limitov nájazdov v zmysle požiadavky UNAS a refundáciu zliav vo výške percent podľa dosiahnutého limitu najazdených kilometrov v danom roku. Zľavy by sa pritom poskytovali od prvého kilometra podľa navrhnutých percentuálnych zliav.

Náklady na zmenu v tomto prípade odhadla analýza na 99 568 eur bez DPH jednorazovo a 20 600 eur ročne, pričom MDV podotýka, že táto suma nie je definitívna. Dosah tohto návrhu by v prípade domácich dopravcov bol 23,4 milióna eur a z pohľadu zahraničných 8,1 milióna eur.

Percentuálna zľava zo sadzby mýta sa v súčasnosti poskytuje konkrétnemu vozidlu nad 3,5 tony na kilometre najazdené po vymedzených úsekoch ciest nad stanovené limity počas kalendárneho roka.

Do množstva najazdených kilometrov sa nezapočítavajú kilometre najazdené po vymedzených úsekoch ciest spoplatnených nulovou sadzbou mýta, teda po nespoplatnených úsekoch.

Zľava sa aktuálne uplatňuje po prekročení stanoveného limitu od vymedzeného úseku cesty nasledujúcom po vymedzenom úseku cesty, na ktorom bol dosiahnutý stanovený limit. Výška úhrady mýta sa automaticky vypočíta podľa prejazdenej vzdialenosti a príslušnej sadzby mýta zníženej o stanovené percento zľavy.

Percentuálna zľava zo sadzby mýta sa uplatňuje len na konkrétne vozidlo, nie na spoločnosť ako celok, a poskytuje sa len vozidlu, ktoré má platne uzatvorenú zmluvu o užívaní vymedzených úsekov ciest. (tasr)

Zdieľať

Košický U.S. Steel považuje štrajk autodopravcov za nebezpečný. „V čase, keď ideme na dve pece z troch kvôli problémom na európskom trhu s oceľou, považujeme blokovanie ciest za nebezpečné,“ povedal hovorca oceliarní Ján Bača.

Podľa jeho slov, ak produkty oceliarní nedorazia podľa objednávky do cieľa, „hrozí, že sme naše plechy vyrobili, predali, ale načas nedoručili a nakoniec možno stratíme zákazníka“. Oceliarne by v tomto prípade žiadali náhradu vzniknutej škody od organizátorov štrajku.

„Právo na protest by nemalo brániť iným užívať cesty. Regionálni dopravcovia týmto spôsobom berú ostatných dopravcov a aj výrobcov ako rukojemníkov,“ dodal Bača.

Zdieľať

Trnavská automobilka PSA musela pre štrajk autodopravcov priebežne zastavovať výrobu na jednotlivých prevádzkach. Dôvodom sú zablokované kamióny s dielcami, ktoré zostali stáť na hraničných priechodoch. Situácia sa môže ďalej komplikovať.

K prerušeniam produkcie došlo v utorok večer, informoval hovorca PSA Peter Švec.

Kamióny so súčiastkami stáli najmä na hraniciach s Poľskom, ale aj s Českom a Maďarskom. PSA sa dielcami čiastočne predzásobila.

„Problém sa pre nás komplikuje aj tým, že nielen kamióny od dodávateľov k nám, ale aj kamióny k dodávateľom sa teraz nevedia dostať,“ približuje Švec.

Únia autodopravcov Slovenska v utorok obnovila protestné zhromaždenia na hraničných priechodoch a blokuje ich. Tvrdí, že vláda odmieta akceptovať jej požiadavky a k dohode nedošlo. (tasr)

Zdieľať

Ekonomický newsfilter: Kmotrík pýta od vlády za štadión znova viac, rozumné je trvať na starej cene +

  • Panika trhov z čínskeho vírusu sa zmenšila
  • Autobusári nezískali od Luntera novú zmluvu a ustúpili
  • Avast si poškodil meno, predával podrobné dáta o užívateľoch
Zdieľať

Trnavská automobilka PSA tvrdí, že pre štrajk autodopravcov hrozí zastavenie výroby. Dôvodom sú podľa hovorcu Petra Šveca blokované kamióny na hraniciach, predovšetkým z Poľska.

Zdieľať

Mesto Ružomberok zakázalo protest autodopravcov. Polícia tvrdí, že akcia sa koná na nebezpečnom mieste a v zlom počasí.

Celé stanovisko mesta:

Zástupcovia mesta Ružomberok v neskorých hodinách 28. 1. 2020 podpísali rozhodnutie, ktorým sa zakazuje zhromaždenie Únie autodopravcov Slovenska, ktoré sa koná 28. 1. 2020 v meste Ružomberok.

Mesto Ružomberok tak konalo na základe podnetu Okresného riaditeľstva policajného zboru v Ružomberku zo dňa 28. 1. 2020 s poukazom na ustanovenie o zhromažďovacom práve. Vzhľadom na nepriaznivé poveternostné podmienky OR PZ vyhodnotilo, že zhromaždenie sa koná na nebezpečnom mieste, kde účastníkom hrozí závažné nebezpečenstvo pre ich zdravie. So zreteľom k nedostatočnej viditeľnosti, hustému sneženiu vzniklo riziko ohrozenia zdravia účastníkov zhromaždenia, ale aj okolo jazdiacich vodičov vozidiel. Zhromaždenie sa vykonáva v mieste, kde vzhľadom ku klimatickým podmienkam dochádza k výraznému obmedzeniu dopravy, bezpečnému prejazdu vozidiel záchranných zložiek, prejazdnosti vozidiel údržby a situácia je momentálne v závažnom rozpore so záujmom obyvateľstva. Takéto zhromaždenie môže závažným spôsobom ohroziť život a zdravie obyvateľov.

Mesto Ružomberok sa vo svojom rozhodnutí opiera aj o niektoré závažné nedostatky oznámenia zo strany únie autodopravcov. Dňa 28. 1. 2020 bolo mestu v ranných hodinách doručené oznámenie o konaní zhromaždenia. Podľa zákona o zhromažďovacom práve je zvolávateľ povinný zhromaždenie písomne oznámiť obci tak, aby obec oznámenie dostala aspoň 5 dní pred dňom jeho konania. Zároveň v oznámení, ktoré mesto dostalo v ranných hodinách dňa zhromaždenia, neboli uvedené údaje o účele zhromaždenia a predpokladanom čase jeho ukončenia, údaje o predpokladanom počte účastníkov zhromaždenia a iné.

Uvedené dôvody sú právne relevantnými dôvodmi na zakázanie verejného zhromaždenia dňa 28. 1. 2020 v meste Ružomberok. Proti tomuto rozhodnutiu nemožno podať odvolanie.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať