Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Postavia Španieli obchvat Bratislavy? Dva roky po tendri sa o tom opäť rozhoduje

Prípravné práce pri Bratislave. Foto N – Tomáš Benedikovič
Prípravné práce pri Bratislave. Foto N – Tomáš Benedikovič

Doteraz sa mohli šoféri pozerať len na archeologické nálezy, ktoré našli stavbári pod budúcim bratislavským obchvatom, alebo na to, ako z pôdy odstraňujú ornicu pre ostrú stavbu. Ak sa všetko podarí, už v marci sa už naozaj začne stavať obchvat Bratislavy (sľubuje to minister Érsek).

Plný štart stavby má v rukách víťazné konzorcium okolo španielskej firmy Cintra. Jej manažéri sú teraz v mimoriadne zložitej situácii.

V debatách s bankármi, ktorí pre projekt držia peniaze, už nemôžu argumentovať chýbajúcimi stavebnými povoleniami. Štát ich konečne všetky dodal koncom minulého roka. Termíny teraz tlačia o to viac, že zmluva so Španielmi je ešte z mája 2016.

Španieli musia rýchlo zohnať dostatok subdodávateľov, aby hneď ako dorobia posledné projekty, naplno rozbehli stavbu. Nervozitu, tlak a napätie vo firme stupňuje fakt, že ani 860-miliónová stavba nie je dostatočnou zárukou, že ich na našom trhu aj zoženú toľko, aby stavba odštartovala plynulo a rýchlo.

Subdodávku nad 15 miliónov nemajú

Žiadneho z najväčších tunajších hráčov zatiaľ Španieli na subdodávky nezískali. To by o tom niečo museli vedieť na ministerstve dopravy, ktoré odsúhlasuje všetky subkontrakty nad 15 miliónov eur.

„Žiadosť o udelenie takéhoto súhlasu zatiaľ neevidujeme,“ povedala začiatkom februára hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká. Španieli už na ministerstve oznámili, že plánujú pracovať s menšími partnermi.

Pri projekte v hlavnom meste je organizácia plynulej spolupráce stavbárov kľúčová. Veľká stavba prehustenú dopravu ešte skomplikuje.

„V marci nezačnú stavať tempom, ktoré by zabezpečovalo dodržanie termínov a kvality stavby,“ myslí si Ondrej Matej, šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo. Šance, že Španieli nakoniec obchvat postavia s pomocou menších firiem a živnostníkov, vidí tak na 30 percent.

Španieli teraz so stavbármi naďalej vyjednávajú.

Vyčítajú im prístup

Milan Svoboda, šéf firmy SMS (Stavby mostov Slovakia), vysvetľuje, prečo ich firma na obchvate pracovať nebude, aj keď o tom so Španielmi debatovali.

„Problém bol už v princípe spolupráce,“ povedal Svoboda. Firma, ktorú riadi, patrí medzi väčšie spoločnosti na slovenskom trhu. Jej meno vídať aj vo veľkých štátnych tendroch, ale nie na čele konzorcií.

V čom bol problém? „V podstate od nás chceli, aby sme dodali iba ľudí, pracovali na určitých nesúvisiacich čiastkových procesoch z ich dodaného materiálu a potom za to všetko držali záruku,“ vysvetlil Svoboda. Píše, že ich odradil aj prístup Španielov: Zakaždým, keď prišli rokovať, za stolom sedel niekto nový a debata sa začínala od nuly. Svoboda dnes hodnotí Španielov ako rizikového partnera.

Podobne silný hráč to však vidí inak.

„Rokovania prebiehajú štandardne, je to rozsiahly projekt (…) takže výberové konania prirodzene trvajú dlhšie. (…) Doposiaľ je spolupráca korektná,“ povedal šéf Danicon holdingu Vladimír Ondriš.

Holding má pod sebou známejšie stavbárske značky, ako Tubau, ZEDA alebo Cestné stavby Liptovský Mikuláš. Dcérske firmy holdingu robia na obchvate špeciálne zakladanie, dodávky násypového materiálu a teraz sú vo finále výberu na dodávku mostov (konkrétne Cestné stavby LM).

Zmluvy s takýmito subdodávateľmi môžu byť pre úspech Španielov kľúčové. Citlivé budú najmä dodávky na stavbu nového mosta cez Dunaj. Bude dominantou celej stavby.

Vizualizácia – ministerstvo dopravy

Debatujú o cene

„Na niektorých parciálnych otázkach sme sa už dohodli, ďalšie dolaďujeme. (…) Rokovania s koncesionárom prebiehajú štandardne a konštruktívne, hoci by sme ocenili profesionálnejší prístup k poskytovaniu technických podkladov,“ opísal debaty s koncesionárom Matej Kobera, šéf firmy Kobera NAD.

Iným sa zasa nepozdávajú španielske predstavy o cenách diaľnic.

„Osobne som tam chodil ako na klavír do posledných dní. Vždy to stroskotalo len na cene,“ dozvedeli sme sa od manažéra jednej z menších domácich stavebných firiem, ktorý si nepraje byť menovaný. Na malom trhu, kde sa všetci poznajú, je to problém, pretože nikdy neviete, kedy s kým budete spolupracovať, vysvetľuje anonymitu.

S cenami môže mať Cintra extra problém. Odkedy jej manažéri podpisovali zmluvu na obchvat (máji 2016), sa trh zmenil, chýbajú ľudia a práce v stavebníctve, naopak, pribúda.

„Cintra robila tú cenu možno už pred dvoma rokmi, za dva roky platy idú hore, nie sú ľudia a, samozrejme, kto chce pracovať, tak si vypýta o to viac peňazí,“ okomentoval ďalší z oslovených manažérov svoju skúsenosť z debát so Španielmi.

Trh sa zmenil

„Pokiaľ je trh nasýtený, je dostatok roboty, čo dneska je, tak si firmy vyberajú robotu s lepšou cenou,“ povedal bývalý investičný šéf Národnej diaľničnej Juraj Čermák.

Prvé peniaze za diaľnicu dostanú Španieli až po tom, ako bude autostráda v prevádzke. Do splátok sa im prenesie vývoj na trhu, ale iba sčasti.

„Štvrtina platby za dostupnosť je indexovaná podľa zmluvne stanoveného vzorca (50 % index jadrovej inflácie, 25 % index cien stavebných materiálov a 25 % index reálnych miezd). V platbe za dostupnosť počas 30 rokov koncesie sú zahrnuté náklady na výstavbu, prevádzku aj financovanie. Indexácia je viazaná v zásade na náklady na prevádzku,“ vysvetlila Ducká.

Samotná stavba má vyjsť na 860 miliónov eur. Za toľko sa obchvat podľa Čermáka dá postaviť, ak Španieli neodradia potenciálnych subdodávateľov privysokou maržou.

Matej si však myslí, že Španielom chýba vedúci projektu, ktorý by vo firme vysvetlil, že v slovenských podmienkach nie je možné manažovať zvlášť ľudí, zvlášť materiál, prípadne zvlášť technológie. U nás je podľa neho zvyklosťou rozdeľovať subdodávky po jednotlivých stavebných objektoch. Matej uvažuje, či známa a skúsená španielska firma neposlala na Slovensko manažovať stavbu béčkový káder.

Je chyba u nás alebo v Španieloch?

Nie je jasné, či takto presne postupujú Španieli aj v iných krajinách a či len časť usadeného domáceho trhu neodmieta potenciálne efektívnu zmenu. Najväčší hráči môžu okrem biznis príležitosti citlivo vnímať už samotnú prítomnosť novej konkurencie. Cez obchvat môže získať dobré meno vo vládnych kruhoch a neprehliadnuteľnú referenciu na trhu, kde si najväčšie zákazky rozdeľujú stabilne tí istí hráči.

Na istote na trhu nepridávajú ani správy o inej španielskej firme, Corsan Corviam. Po stavbe úseku rýchlostnej cesty za Zvolenom skrachovala a podľa televízie Markíza nechala u dodávateľov 10-miliónový dlh.

Dodávatelia majú tiež relatívne čerstvé skúsenosti zo škrtania dlhov Váhostavu, Doprastavu a k tomu je niekoľko väčších diaľničných stavieb na Slovensku zablokovaných.

Existujú však aj úspešné príbehy zahraničných hráčov na slovenskom stavebnom trhu. Čermák dodáva, že pri zahraničných stavbároch vidieť v praxi často vyššiu efektivitu a schopnosť zorganizovať si prácu, a preto aj ich cenníky môžu vyzerať odlišne. Novým postupom sa niekedy prispôsobíme, inokedy nie, vraví Čermák.

Španielska Cintra je veľký a známy hráč. Má koncesie a skúsenosti z celého sveta, z Kanady, Írska, Grécka či iných krajín (26 koncesií, 10 krajín, 2078 kilometrov). V konzorciu jej pomáha aj skúsený rakúsky Porr a ten má zasa referencie z veľkých stavieb aj na Slovensku. Podľa informácií Denníka N by jej mali na pomoc prísť aj subdodávky zo Španielska.

Od koncesionára sme vyjadrenie k subdodávkam nezískali. Naposledy sa v októbri vyjadrila, že dodávateľov má práve toľko, koľko potrebuje.

Obchvat mal byť pôvodne hotový v roku 2020. Na ministerstve dopravy by vtedy radi videli hotovú aspoň menej náročnú a lepšie pripravenú južnú časť projektu na Dunajskú Stredu. Z ministerstva medzitým odchádza štátny tajomník, ktorý projekt obchvatu v druhej vláde Roberta Fica pripravoval. Viktor Stromček sa má stať generálnym manažérom strany Smer.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Kondrót ustúpil pri ďalšej novele podozrivej z pokusu o pomoc Babišovi

Poslanec Maroš Kondrót zo Smeru ustúpil pri novele, pre ktorú ho v SaS podozrievali z pokusu pomôcť Duslu Šaľa Andreja Babiša. On aj ďalší koaliční poslanci podporili pozmeňujúci návrh od Karola Galeka z SaS, ktorý spornú novelu okresal. „Ušetrili sme ľuďom sedem miliónov eur ročne v účtoch za elektrinu, na ktoré by sme sa museli všetci spoločne poskladať Andrejovi Babišovi,“ povedal Galek.

Poslanci Maroš Kondrót a Robert Fico v parlamente v roku 2003. Foto – TASR
Poslanci Maroš Kondrót a Robert Fico v parlamente v roku 2003. Foto – TASR

Minúta po minúte

Zdieľať

Ceny ropy sú v reakcii na útoky na ropné zariadenia v Saudskej Arábii najvyššie za posledné štyri mesiace. Severomorská ropa Brent vystúpila o 19 % na 71,95 dolárov a americká ľahká ropa WTI stúpla o 15 percent na 63,34 dolárov za barel.

Ceny následne mierne klesli. Dôvodom bolo oznámenie amerického prezidenta Donalda Trumpa, že schválil uvoľnenie ropy zo strategických rezerv, ak to bude potrebné. (čtk, bbc)

Vývoj ceny ropy Brent za posledný polrok. Zdroj: finance.yahoo.com
Vývoj ceny ropy Brent za posledný polrok. Zdroj: finance.yahoo.com
Zdieľať

Útok dronov na najväčšie ropné zariadenie na svete zrejme zdvihne ceny komodity

Dva útoky na veľké saudskoarabské ropné zariadenia spôsobia výpadok zhruba 5 % svetovej produkcie ropy. Po víkende tak zrejme stúpnu ceny ropy na svetových trhoch.

Prečo je to dôležité: Saudská Arábia dodáva v súčasnosti trhu asi 10 percent svetových dodávok ropy, aktuálny výpadok by mal byť vo výške 5 miliónov barelov denne.

Financial Times tvrdí, že výpadky by mohli byť relatívne rýchlo nahradené, no trhy budú minimálne v prvých dňoch tak či tak zasiahnuté.

Spoločnosť Saudi Aramco ani saudskoarabské oficiálne orgány ani 15 hodín  po útoku nepovedali, aký je odhadovaný rozsah škôd.

Problémom sú aj pochybnosti, či Saudská Arábia dokáže zabezpečiť ochranu svojich zariadení pred útokmi dronov v budúcnosti. To by mohlo ceny ropy ovplyvňovať dlhšie.

Útočili jemenskí povstalci: K sobotňajšiemu útoku na dve veľké ropné zariadenia v Saudskej Arábii sa prihlásili jemenskí šiitskí povstalci húsíovia.

Ich vojenský hovorca vyhlásil, že vyslali desať dronov, aby zaútočili na závod na spracovanie ropy v Búkjaku a ropné pole Churajs na východe krajiny. Informovala o tom agentúra AP.

Hovorca súčasne varoval, že útoky húsíov proti Saudskej Arábii sa len zintenzívnia, ak bude vojna v Jemene pokračovať. „Jedinou možnosťou pre saudskoarabskú vládu je prestať na nás útočiť,“ vyhlásil vo vystúpení, ktoré odvysielala satelitná televízia húsíov.

Saudskou Arábiou vedená vojenská koalícia bojuje proti povstalcom v susednom Jemene od marca 2015.

Útok na najväčšie ropné zariadenie na svete:       

Terčom jedného útoku bol spracovateľský závod štátnej ropnej a plynárenskej spoločnosti Saudi Aramco v Búkjaku, ležiacom neďaleko pobrežného mesta Dammán vo Východnej provincii.

Firma označuje svoje zariadenie v Búkjaku za „najväčší závod na stabilizáciu ropy na svete“. Závod spracováva tzv. kyslú ropu na sladkú, ktorú potom prepravujú na prekládkové stanice na pobreží Perzského zálivu a Červeného mora. Podľa odhadov dokáže spracovať až sedem miliónov barelov ropy denne.

Závod bol v minulosti terčom militantov. Samovražední bomboví útočníci al-Káidy sa neúspešne pokúsili zaútočiť na tento ropný komplex vo februári 2006.

Druhým miestom útoku bolo podľa ministerstva ropné pole Churajs.

Požiare po útoku dronov na zariadenia firmy Aramco.
Požiare po útoku dronov na zariadenia firmy Aramco.