Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Postavia Španieli obchvat Bratislavy? Dva roky po tendri sa o tom opäť rozhoduje

Prípravné práce pri Bratislave. Foto N – Tomáš Benedikovič
Prípravné práce pri Bratislave. Foto N – Tomáš Benedikovič

Doteraz sa mohli šoféri pozerať len na archeologické nálezy, ktoré našli stavbári pod budúcim bratislavským obchvatom, alebo na to, ako z pôdy odstraňujú ornicu pre ostrú stavbu. Ak sa všetko podarí, už v marci sa už naozaj začne stavať obchvat Bratislavy (sľubuje to minister Érsek).

Plný štart stavby má v rukách víťazné konzorcium okolo španielskej firmy Cintra. Jej manažéri sú teraz v mimoriadne zložitej situácii.

V debatách s bankármi, ktorí pre projekt držia peniaze, už nemôžu argumentovať chýbajúcimi stavebnými povoleniami. Štát ich konečne všetky dodal koncom minulého roka. Termíny teraz tlačia o to viac, že zmluva so Španielmi je ešte z mája 2016.

Španieli musia rýchlo zohnať dostatok subdodávateľov, aby hneď ako dorobia posledné projekty, naplno rozbehli stavbu. Nervozitu, tlak a napätie vo firme stupňuje fakt, že ani 860-miliónová stavba nie je dostatočnou zárukou, že ich na našom trhu aj zoženú toľko, aby stavba odštartovala plynulo a rýchlo.

Subdodávku nad 15 miliónov nemajú

Žiadneho z najväčších tunajších hráčov zatiaľ Španieli na subdodávky nezískali. To by o tom niečo museli vedieť na ministerstve dopravy, ktoré odsúhlasuje všetky subkontrakty nad 15 miliónov eur.

„Žiadosť o udelenie takéhoto súhlasu zatiaľ neevidujeme,“ povedala začiatkom februára hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká. Španieli už na ministerstve oznámili, že plánujú pracovať s menšími partnermi.

Pri projekte v hlavnom meste je organizácia plynulej spolupráce stavbárov kľúčová. Veľká stavba prehustenú dopravu ešte skomplikuje.

„V marci nezačnú stavať tempom, ktoré by zabezpečovalo dodržanie termínov a kvality stavby,“ myslí si Ondrej Matej, šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo. Šance, že Španieli nakoniec obchvat postavia s pomocou menších firiem a živnostníkov, vidí tak na 30 percent.

Španieli teraz so stavbármi naďalej vyjednávajú.

Vyčítajú im prístup

Milan Svoboda, šéf firmy SMS (Stavby mostov Slovakia), vysvetľuje, prečo ich firma na obchvate pracovať nebude, aj keď o tom so Španielmi debatovali.

„Problém bol už v princípe spolupráce,“ povedal Svoboda. Firma, ktorú riadi, patrí medzi väčšie spoločnosti na slovenskom trhu. Jej meno vídať aj vo veľkých štátnych tendroch, ale nie na čele konzorcií.

V čom bol problém? „V podstate od nás chceli, aby sme dodali iba ľudí, pracovali na určitých nesúvisiacich čiastkových procesoch z ich dodaného materiálu a potom za to všetko držali záruku,“ vysvetlil Svoboda. Píše, že ich odradil aj prístup Španielov: Zakaždým, keď prišli rokovať, za stolom sedel niekto nový a debata sa začínala od nuly. Svoboda dnes hodnotí Španielov ako rizikového partnera.

Podobne silný hráč to však vidí inak.

„Rokovania prebiehajú štandardne, je to rozsiahly projekt (…) takže výberové konania prirodzene trvajú dlhšie. (…) Doposiaľ je spolupráca korektná,“ povedal šéf Danicon holdingu Vladimír Ondriš.

Holding má pod sebou známejšie stavbárske značky, ako Tubau, ZEDA alebo Cestné stavby Liptovský Mikuláš. Dcérske firmy holdingu robia na obchvate špeciálne zakladanie, dodávky násypového materiálu a teraz sú vo finále výberu na dodávku mostov (konkrétne Cestné stavby LM).

Zmluvy s takýmito subdodávateľmi môžu byť pre úspech Španielov kľúčové. Citlivé budú najmä dodávky na stavbu nového mosta cez Dunaj. Bude dominantou celej stavby.

Vizualizácia – ministerstvo dopravy

Debatujú o cene

„Na niektorých parciálnych otázkach sme sa už dohodli, ďalšie dolaďujeme. (…) Rokovania s koncesionárom prebiehajú štandardne a konštruktívne, hoci by sme ocenili profesionálnejší prístup k poskytovaniu technických podkladov,“ opísal debaty s koncesionárom Matej Kobera, šéf firmy Kobera NAD.

Iným sa zasa nepozdávajú španielske predstavy o cenách diaľnic.

„Osobne som tam chodil ako na klavír do posledných dní. Vždy to stroskotalo len na cene,“ dozvedeli sme sa od manažéra jednej z menších domácich stavebných firiem, ktorý si nepraje byť menovaný. Na malom trhu, kde sa všetci poznajú, je to problém, pretože nikdy neviete, kedy s kým budete spolupracovať, vysvetľuje anonymitu.

S cenami môže mať Cintra extra problém. Odkedy jej manažéri podpisovali zmluvu na obchvat (máji 2016), sa trh zmenil, chýbajú ľudia a práce v stavebníctve, naopak, pribúda.

„Cintra robila tú cenu možno už pred dvoma rokmi, za dva roky platy idú hore, nie sú ľudia a, samozrejme, kto chce pracovať, tak si vypýta o to viac peňazí,“ okomentoval ďalší z oslovených manažérov svoju skúsenosť z debát so Španielmi.

Trh sa zmenil

„Pokiaľ je trh nasýtený, je dostatok roboty, čo dneska je, tak si firmy vyberajú robotu s lepšou cenou,“ povedal bývalý investičný šéf Národnej diaľničnej Juraj Čermák.

Prvé peniaze za diaľnicu dostanú Španieli až po tom, ako bude autostráda v prevádzke. Do splátok sa im prenesie vývoj na trhu, ale iba sčasti.

„Štvrtina platby za dostupnosť je indexovaná podľa zmluvne stanoveného vzorca (50 % index jadrovej inflácie, 25 % index cien stavebných materiálov a 25 % index reálnych miezd). V platbe za dostupnosť počas 30 rokov koncesie sú zahrnuté náklady na výstavbu, prevádzku aj financovanie. Indexácia je viazaná v zásade na náklady na prevádzku,“ vysvetlila Ducká.

Samotná stavba má vyjsť na 860 miliónov eur. Za toľko sa obchvat podľa Čermáka dá postaviť, ak Španieli neodradia potenciálnych subdodávateľov privysokou maržou.

Matej si však myslí, že Španielom chýba vedúci projektu, ktorý by vo firme vysvetlil, že v slovenských podmienkach nie je možné manažovať zvlášť ľudí, zvlášť materiál, prípadne zvlášť technológie. U nás je podľa neho zvyklosťou rozdeľovať subdodávky po jednotlivých stavebných objektoch. Matej uvažuje, či známa a skúsená španielska firma neposlala na Slovensko manažovať stavbu béčkový káder.

Je chyba u nás alebo v Španieloch?

Nie je jasné, či takto presne postupujú Španieli aj v iných krajinách a či len časť usadeného domáceho trhu neodmieta potenciálne efektívnu zmenu. Najväčší hráči môžu okrem biznis príležitosti citlivo vnímať už samotnú prítomnosť novej konkurencie. Cez obchvat môže získať dobré meno vo vládnych kruhoch a neprehliadnuteľnú referenciu na trhu, kde si najväčšie zákazky rozdeľujú stabilne tí istí hráči.

Na istote na trhu nepridávajú ani správy o inej španielskej firme, Corsan Corviam. Po stavbe úseku rýchlostnej cesty za Zvolenom skrachovala a podľa televízie Markíza nechala u dodávateľov 10-miliónový dlh.

Dodávatelia majú tiež relatívne čerstvé skúsenosti zo škrtania dlhov Váhostavu, Doprastavu a k tomu je niekoľko väčších diaľničných stavieb na Slovensku zablokovaných.

Existujú však aj úspešné príbehy zahraničných hráčov na slovenskom stavebnom trhu. Čermák dodáva, že pri zahraničných stavbároch vidieť v praxi často vyššiu efektivitu a schopnosť zorganizovať si prácu, a preto aj ich cenníky môžu vyzerať odlišne. Novým postupom sa niekedy prispôsobíme, inokedy nie, vraví Čermák.

Španielska Cintra je veľký a známy hráč. Má koncesie a skúsenosti z celého sveta, z Kanady, Írska, Grécka či iných krajín (26 koncesií, 10 krajín, 2078 kilometrov). V konzorciu jej pomáha aj skúsený rakúsky Porr a ten má zasa referencie z veľkých stavieb aj na Slovensku. Podľa informácií Denníka N by jej mali na pomoc prísť aj subdodávky zo Španielska.

Od koncesionára sme vyjadrenie k subdodávkam nezískali. Naposledy sa v októbri vyjadrila, že dodávateľov má práve toľko, koľko potrebuje.

Obchvat mal byť pôvodne hotový v roku 2020. Na ministerstve dopravy by vtedy radi videli hotovú aspoň menej náročnú a lepšie pripravenú južnú časť projektu na Dunajskú Stredu. Z ministerstva medzitým odchádza štátny tajomník, ktorý projekt obchvatu v druhej vláde Roberta Fica pripravoval. Viktor Stromček sa má stať generálnym manažérom strany Smer.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Vláda schválila návrh rozpočtu, deficit má byť pol percenta. Rozpočet už dostal prívlastok „kreatívny“

Peter Kažimír a Ladislav Kamenický ešte v čase, keď bol Kamenický poslancom a Kažimír ministrom. Foto – TASR
Peter Kažimír a Ladislav Kamenický ešte v čase, keď bol Kamenický poslancom a Kažimír ministrom. Foto – TASR

Vláda zverejnila návrh rozpočtu na budúci rok:

  • Plán deficitu na budúci rok je hlboko pod odhadom ostatných analytikov.
  • Tento rok plánuje vláda deficit 0,7 % HDP, plán bol 0 %. Ani týmto číslam ministerstva financií iní analytici neveria.
  • Zlé sú aj spresnené čísla za rok 2018. Slovensko podľa nich zostalo v sankčných pásmach dlhovej brzdy.
Zdieľať

Telefóny vymeníte a internet sa zrýchli. Kedy a za koľko ovplyvní aj štátny úrad cez aukciu, hovorí jeho bývalý šéf

Foto N - Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček

5G prinesie rýchlejší internet a nové telefóny. „Ak si dnes dokážete stiahnuť nejaký film v HD za niekoľko minút, tak pri 5G si ho stiahnete za niekoľko sekúnd,“ opisuje bývalý šéf telekomunikačného úradu Branislav Máčaj. Kedy to bude a koľko budú nové technológie stáť, ovplyvnia aj detaily štátnej aukcie.

Minúta po minúte

Zdieľať

Minister financií Kamenický priznal, že zostavovanie rozpočtu na roky 2020 až 2022 nebolo jednoduché. Na rozdiel od rozpočtu v roku 2016 bude na jeho schválenie potrebná dohoda troch koaličných strán, koalícia však v parlamente už nemá väčšinu.

„Víťazmi rozpočtu sú zdravotníctvo a sociálne veci,“ povedal Kamenický.

Video: Premiér Pellegrini a minister Kamenický o schválenom rozpočte a o komunikácii Kočnera a Trnku

Zdieľať

Pellegrini o rozpočte na rok 2020: Ide o kompromisný rozpočet, stále však so silným sociálnym akcentom. „Kompromis vychádza z toho, že napriek spomaleniu ekonomiky nemienime šetriť na našich občanoch, rezervy hľadáme v úsporách v spravovaní štátu.“

„Čelíme spomaleniu ekonomiky, ale zatiaľ by som nehovoril o kríze.“

Zdieľať

UniCredit bude pýtať úroky za vklady nad 1 milión eur

Talianska banka UniCredit zavedie negatívne úrokové sadzby pre klientov s vkladmi vyššími ako 1 milión eur. Znamená to, že za úložky nad touto hranicou budú musieť klienti banke platiť namiesto toho, aby im nabiehali úroky v ich prospech.

Negatívne úroky zavedie UniCredit od budúceho roka, informuje Reuters. Stane sa tak zrejme prvou veľkou bankou v eurozóne, ktorá týmto spôsobom „spoplatní“ vklady.

Podľa skoršieho vyjadrenia šéfa UniCredit Jean-Pierra Mustiera sa mali negatívne úroky týkať vkladov už od 100-tisíc eur.

Záporné sadzby na vkladoch sa dotknú zhruba 0,1 percenta zákazníkov UniCredit. Banka im zároveň ponúkne alternatívne spôsoby investovania.

Prečo sa to deje:

  • ECB v septembri ponorila depozitnú sadzbu hlbšie do záporného pásma:  z −0,4 % na −0,5 %. To znamená, že komerčné banky jej budú platiť ešte viac za držanie svojich vkladov;
  • centrálna banka chce podporiť ekonomiku a primäť banky k tomu, aby nedržali peniaze na účtoch, ale ich dávali do obehu;
  • negatívne úrokové sadzby znižujú ziskovosť bánk. Napriek tomu sa zatiaľ len niekoľko menších bánk v eurozóne rozhodlo presunúť súvisiace náklady na klientov.

UniCredit je najväčšia talianska banka, zároveň je najväčšou bankou v Rakúsku a kontroluje aj výrazné podiely na trhu viacerých krajín východnej Európy.

Takmer 50 percent tržieb UniCredit pochádza z Talianska, zhruba 20 percent generuje v Nemecku, 9 percent v Rakúsku a približne 22 percent v ďalších európskych krajinách.

Kto zavádza záporné úroky:

Od novembra chce spoplatniť vklady bohatých klientov švajčiarska banka UBS. Tým, ktorí si u nej vo Švajčiarsku uložia viac ako 2 milióny frankov, plánuje zaviesť úrok 0,75 percenta.

Jednou z prvých krajín, ktoré zaviedli negatívne úroky, je Dánsko. Naposledy ich avizovala Spar Nord ako tretia miestna banka v poradí.

Podobné opatrenia prijali aj dánska Jyske Bank a nemecká Berliner Volksbank.

Zdieľať

Návrh rozpočtu opäť obsahuje daňové príjmy nesystémovo navýšené o vplyv zavedenia e-kasy a tzv. nanomarkerov, teda identifikačnej látky na označovanie minerálnych olejov. Upozornila na to rozpočtová rada, ktorá sa chce na to pýtať ministerstva financií.

Zdieľať

OĽaNO chce iniciovať mimoriadny finančný výbor k návrhu rozpočtu na budúci rok, podľa nich je návrh „klamstvom“. Opozičná strana pripomína, že Kažimír už ako guvernér NBS odhadol, že deficit rozpočtu v budúcom roku bude vo výške 1,5 %, no jeho nástupca – minister financií Kamenický predložil návrh rozpočtu s deficitom 0,5 %.

Zdieľať

Typická slovenská domácnosť disponovala v roku 2017 o 40 % vyšším čistým bohatstvom ako v roku 2014, no takmer celá táto zmena bola spôsobená rastom cien nehnuteľností. Vyplýva to v poradí z tretieho zisťovanie finančnej situácie domácností, ktoré urobila Národná banka Slovenska.

Zisťovanie finančnej situácie domácností sa uskutočnilo v roku 2017. Z neho vyplýva, že drvivá väčšina rastu aktív bola spôsobená zvýšením celkovej hodnoty hlavného bývania. Navyše, hodnota ďalších nehnuteľností (pozemkov, chát, druhých nehnuteľností a pod.) tiež stúpla.

Zvyšok nového čistého bohatstva pripadá najmä na iné reálne aktíva ako napríklad autá, podnikanie či cennosti a v menšej miere na finančné aktíva.

„Na druhej strane, optimizmus slovenských domácností sa prejavil výrazným zvýšením zadlženia. Zdrojom nových investícií do nehnuteľností boli najmä úvery na bývanie, ktoré u typickej domácnosti s dlhom vzrástli o vyše 10-tisíc eur,“ uviedla Národná banka.

Čo ešte vyplýva zo zisťovania NBS:

  • Čisté bohatstvo je mierne vyššie vo všetkých vrstvách domácností.
  • Dlhodobo ostávame spoločnosťou s veľmi rovnomerným rozdelením bohatstva aj
    príjmov. Rovnako ako v iných krajinách je čisté bohatstvo o niečo menej rovnomerne rozdelené ako príjmy alebo spotreba potravín.
  • Domácnosti preferovali investície do reálnych aktív pred rozširovaním svojho portfólia finančných aktív. Vo vlastnom bývalo 88,8 % domácností (jeden z najvyšších podielov v Európe), čo tvorilo 70 % ich celkových aktív.
  • Finančné aktíva sú koncentrované v bankových vkladoch (70%). Štruktúra finančných aktív zostáva silne konzervatívna, aj keď zvyšných 30% finančných aktív je rovnomernejšie rozdelených medzi ďalšie produkty ako napríklad dlhopisy a podielové fondy. Stále však ide o zanedbateľný podiel na celkovom bohatstve.
  • Najvyššie príjmy majú podľa predpokladu domácnosti reprezentované osobou
    v strednom veku (45-54 rokov). Ak je zdrojom príjmov podnikanie a/alebo finančné investície, je veľká pravdepodobnosť, že sa domácnosť nachádza v najvyššej príjmovej kategórii.
  • Podiel zadlžených domácností ostáva stabilný (37 %), no výška dlhu zadlžených domácnosti vzrástla dvojnásobne. Zadlžené domácnosti sú však spravidla tie, ktoré majú vyšší príjem a vyššie čisté bohatstvo.
Zdieľať

Tripartita sa na príplatkoch nedohodla

Zamestnávatelia a odbory sa na dnešnej tripartite nedohodli na zmene príplatkov za prácu v noci a cez víkend od januára.

Minister práce Ján Richter sľúbil po schválení minimálnej mzdy, že príplatky sa v budúcom roku nezvýšia alebo porastú len mierne napriek tomu, že minimálna mzda sa zdvihne o vyše 11 % na sumu 580 eur.

Zamestnávatelia presadzovali, aby sa príplatky už od budúceho roku neodvíjali od minimálnej mzdy, ale od priemernej. Ďalší návrh hovoril o tom, že sa budú vypočítavať z priemernej mzdy, ale až od roku 2021. Treťou možnosťou bolo, že na príplatkoch sa nebude nič meniť.

Keďže sa odborári a zamestnávatelia nedohodli, parlament bude schvaľovať na októbrovej schôdzi novelu zákona o minimálnej mzde. Podľa nej sa bude minimálna mzda v roku 2021 vypočítavať ako 60 % priemernej. Či takto budú rásť od roku 2021 aj príplatky, o tom budú tiež rozhodovať poslanci.

Zdieľať

Rozpočet eurozóny sa podobá na eurofondy. Ministri financií eurozóny dospeli k dohode o detailoch „rozpočtového nástroja“ pre 19 členských štátov. Jej súčasťou sú aj silnejšie opatrenia na podporu krajín zasiahnutých náhlym ekonomickým šokom. (euractiv)

Zdieľať

Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení a Republiková únia zamestnávateľov označili návrh rozpočtu na rok 2020 za predvolebný, pretože sa neprijímali konsolidačné opatrenia. Kritizujú výšku deficitu a to, že výdavky rastú rýchlejšie ako príjmy.

K návrhu rozpočtu malo na pondelkovej tripartite výhrady aj Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS). Samosprávy sa napríklad obávajú zhoršenia stability hospodárenia.

Výška deficitu v tomto roku má byť 0,68 % HDP a v budúcom roku má byť na úrovni 0,49 %.

Odborári a Asociácia priemyselných zväzov návrh rozpočtu odsúhlasili. (tasr)

Viac o návrhu rozpočtu čítajte tu.

Zdieľať

Vyrovnanému rozpočtu nikto neverí, je len marketingom tejto vlády a zahmlievaním skutkovej podstaty, hovorí bývalý ekonóm Inštitútu finančnej politiky a expert PS/Spolu na financie Ján Remeta.

„V rokoch 2021 a 2022 si ministerstvo stanovilo cieľ vyrovnaného rozpočtu, ale samo priznáva, že nevie, ako ho dosiahnuť. Preto pre budúcu vládu necháva v rozpočte odkaz, že na to, aby bolo hospodárenie vlády vyrovnané, predsa len bude potrebné zrealizovať ďalšie dodatočné opatrenia vo výške 0,75 %, resp. 1,15 % HDP pre roky 2021 a 2022. A to nehovoriac o ďalších rizikách,“ povedal Remeta o návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2020 až 2022.

Viac o rozpočte čítajte tu.

Zdieľať

Nemecké aerolinky Condor získajú štátnu pôžičku 380 mil. eur. Pomoc odobril Brusel

EK schválila preklenovací úver 380 miliónov eur pre nemecké aerolinky Condor, ktoré sú dcérou skrachovanej britskej cestovky Thomas Cook. Letecká spoločnosť chce zrušiť väzby na materskú spoločnosť a hľadá si kupca.

Brusel odobril pôžičku po tom, ako zistil, že neposkytne Condoru nespravodlivú výhodu.

„Opatrenie prispeje k zabezpečeniu riadneho pokračovania služieb leteckej dopravy a zabráni narušeniam pre cestujúcich,“ uvádza Európska komisia.

Vďaka finančnej injekcii môže Condor pokračovať v prevádzke. Zachovaných zostane zhruba 5-tisíc pracovných miest.

Aké sú podmienky pomoci:

  • úver so 6-mesačnou splatnosťou je rozdelený medzi spolkovú vládu a nemecký štát Hesensko;
  • Condor ho bude čerpať postupne na základe skutočnej potreby hotovosti, ktorej stav bude hlásiť každý týždeň. Ďalšiu časť pôžičky dostane až vtedy, keď mu budú chýbať peniaze;
  • Nemecko má zabezpečiť splatenie úveru po 6 mesiacoch, inak bude firma musieť podstúpiť komplexnú reštrukturalizáciu tak, aby sa vrátila k dlhodobej životaschopnosti.

Condor je na rozdiel od skrachovanej matky Thomas Cook zisková spoločnosť. Prevádzkuje približne 40 lietadiel.

Ako sa rozoberá cestovka Thomas Cook:

  • viac ako 500 kamenných pobočiek cestovnej kancelárie v Británii prevezme konkurent Hays Travel, zachráni 2500 pracovných miest;
  • ponuka prišla na škandinávske aktíva, ktoré zahŕňajú aj aerolinky Ving Group.

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať