Denník N

Pre Ficove zľavy hrozí RegioJet ukončením linky z Bratislavy do Košíc

Majiteľ RegioJetu Radim Jančura hovorí, že ide o krajnú možnosť, pokiaľ mu štát neustúpi.

Český RegioJet v decembri expandoval na slovenské koľajnice s veľkou slávou. Štart linky z Bratislavy do Košíc sprevádzali bubnujúci tanečníci a sebavedomé prehlásenia o tom, že Slováci zažijú vo vlakoch nepoznaný komfort.

Po štyroch mesiacoch však súkromný dopravca dospel k nepríjemnému zisteniu. Za súčasného stavu sa vraj nedá medzi Bratislavou a Košicami jazdiť so ziskom. Do konca roku by teoreticky mohol prevádzku linky ukončiť.

„Jedným zo scenárov skutočne je, že v decembri túto linku ukončíme, zatiaľ však ide len o krajnú možnosť,“ hovorí majiteľ firmy Radim Jančura.

Jeho biznis naráža predovšetkým na Ficove stopercentné zľavy pre študentov a dôchodcov. Na linke medzi Bratislavou a Košicami ich dnes ponúkajú len štátne rýchliky.

„Tieto skupiny bežne tvoria zhruba štyridsať percent cestujúcich vo vlakoch, s nami však dnes cestuje len zlomok. Pokiaľ ich nemáme šancu pritiahnuť, nemáme šancu byť ziskoví,“ tvrdí Jančura.

Podľa majiteľa RegioJetu však s najväčšou pravdepodobnosťou ešte minimálne jeden rok jazdiť bude – štátnych dispečerov už požiadal, aby jeho spoje zahrnuli aj do cestovného poriadku na rok 2016.

Pripravuje sa dokonca aj na opačný scenár: že svoje spoje od budúceho roku ešte viac posilní. „Všetko bude závisieť od toho, či nám vláda aspoň v nejakých veciach ustúpi,“ hovorí Jančura.

Podmienky českého dopravcu

RegioJet požaduje od vlády aspoň čiastočné kompenzácie, aby mohol linku udržať. Ponúka variant, že aj on bude študentov a dôchodcov voziť zadarmo, chce však preplatenie polovice nákladov.

„Už dnes dávame študentom päťdesiatpercentnú zľavu, to však nestačí. Musíme ponúknuť rovnaké podmienky, aké majú štátne rýchliky. Potrebujeme však od štátu aspoň nejaký príspevok,“ dodáva Jančura.

Mesačne by šlo podľa neho o zhruba päťdesiattisíc eur.

Okrem toho chce, aby štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) prestala vypravovať konkurenčné expresy InterCity podľa súčasnej praxe. Štátny dopravca podľa RegioJetu svoje IC vlaky dotuje a tým vraj zneužíva svoje dominantné postavenie.

„ZSSK by mala expresy InterCity buď úplne zrušiť, alebo ich prestať dotovať,“ poznamenáva Jančura.

Účty pre Počiatka

RegioJet už poslal ministerstvu dopravy faktúry. Žiada v nich preplatiť polovičné zľavy, ktoré študentom poskytuje od minulého roku.

Ministerstvo Jána Počiatka (Smer) však akékoľvek ústupky odmieta. Dôvod? RegioJet podľa ministerstva na linke Bratislava – Košice jazdí na svoje vlastné riziko.

„Zľavy platia pre len tie spoje, na ktoré majú dopravcovia uzatvorenú zmluvu o doprave vo verejnom záujme. Na komerčné vlaky sa tieto zľavy nevzťahujú,“ vysvetľuje hovorca ministerstva Martin Kóňa. Ficove sociálne zľavy vyplácajú len v rýchlikoch a osobákoch, ktoré si objednáva štát.

O žiadnych ústupkoch nechce počuť ani ZSSK. „Odmietame obvinenia o jazdení pod nákladmi, ktoré šíri konkurent. Takéto výroky považujeme za jeho obchodnú a marketingovú stratégiu hraničiacu s porušením zákona,“ uvádza hovorkyňa firmy Jana Morháčová.

Silné slová?

Možný odchod českého dopravcu z linky Bratislava – Košice úradníci komentovať nechcú.

„Ide o komerčný produkt súkromného dopravcu a je na jeho zvážení a vlastnom úsudku, ako bude pokračovať vo svojom podnikateľskom zámere,“ hovorí Kóňa.

Na druhej strane Jančurove hrozby môžu byť stále len taktickou hrou s cieľom prinútiť štát k spolupráci. Ani v záujme Ficovej vlády totiž nemusí byť, aby RegioJet odišiel.

Odchodom súkromníka, ktorý zatiaľ ponúkal lepšie ceny aj služby než ZSSK, by sa totiž vláda stala vďačným terčom pre opozíciu. Pravicové strany by pár mesiacov pred voľbami mohli premiéra kritizovať, že svojimi zľavami vyhnal obľúbeného dopravcu.

Jančura vs. štát

Majiteľ RegioJetu kritizuje stoprecentné zľavy pre študentov a dôchodcov od začiatku. V januári pre ne označil premiéra Fica za „korupčníka“.

„Fico je najväčší korupčník na Slovensku, pretože volebná korupcia je najnebezpečnejšou formou korupcie. To si vždy obhájim aj pred súdom,“ povedal.

Pre zľavy chce ísť so štátom do právnych sporov. „Pokiaľ má na tieto zľavy nárok len jeden dopravca, je to diskriminačné a porušuje to európske smernice o voľnej súťaži,“ hovorí Jančura.

Ak by však ministerstvo súhlasilo s preplácaním zliav, právnych krokov by sa vraj vzdal. „V takom prípade by sme, samozrejme, spory ukončili,“ hovorí Jančura.

Rovnosť šancí?

Naproti tomu ministerstvo dopravy argumentuje tým, že ku všetkým hráčom na železnici pristupuje rovnako.

RegioJetu napríklad prepláca zľavy na trati z Komárna do Bratislavy, kde od roku 2011 jazdí na objednávku štátu.

Naopak, žiadne kompenzácie neposkytuje ani vlakom InterCity, ktoré podobne ako RegioJet vypravujú štátne železnice medzi Bratislavou a Košicami na vlastné komerčné riziko.

Štátny dopravca sa navyše nedávno rozhodol necelú polovicu svojich „IC-čok“ zrušiť. RegioJetu tým uvoľňuje časť trhu. S ďalším škrtaním spojov však nepočíta.

„Naopak, stále pracujeme na ďalších zlepšeniach. Čerstvou dnešnou novinkou je možnosť rezervovať si bezplatné parkovanie popri Košiciach už aj v Žiline,“ hovorí Morháčová.

Ďalší zmätok na dráhe

Druhou stránkou mince je, že v prípade ústupku ministerstva dopravy Jančurovi by na železnici mohol nastať ešte väčší chaos.

S podobnou požiadavkou by totiž mohla prísť aj ZSSK pre svoje zostávajúce spoje InterCity.

A prihlásiť by sa mohol aj druhý súkromný dopravca, český Leo Express. Ten od polovice decembra jazdí na linke z Prahy do Košíc, pričom na slovenskom území by sa mohol dožadovať rovnakých práv ako RegioJet.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie