Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Odkiaľ prišiel Viktor Stromček, ktorý čoraz častejšie vystupuje za Smer

Viktor Stromček. Foto N – Tomáš Benedikovič
Viktor Stromček. Foto N – Tomáš Benedikovič

Jána Richtera má na poste generálneho manažéra Smeru nahradiť Viktor Stromček, donedávna  vplyvný štátny tajomník na ministerstve dopravy za Smer.

Generálneho manažéra podľa stanov strany odvoláva a vymenúva predseda strany, teda Robert Fico.

Kto Stromčeka nahradí na ministerstve dopravy, zatiaľ nie je známe.

Po Richterovi

Generálnym manažérom Smeru bol viac než 10 rokov Ján Richter, aktuálny minister práce. Mal na starosti hlavne prácu s regionálnymi štruktúrami strany i jej financovanie. Richter túto pozíciu zastával už v SDĽ.

Stromček by mal teda rovnako ako Richter jazdiť do regiónov, usmerňovať a motivovať okresných a krajských funkcionárov. Práve Richter mal o strane prehľad a so stovkami smeráckych straníkov sa osobne poznal.

Slabé kontakty s regionálnymi činovníkmi i chýbajúca autorita v štruktúrach strany môžu byť Stromčekovým hendikepom.

Paška, Váhostav, Kaliňák, Výboh

Viktor Stromček patrí medzi ľudí, ktorí mali blízko hlavne k Pavlovi Paškovi, teraz sa o ňom hovorí ako o človeku, ktorý dobre vychádza najmä s podpredsedami strany Petrom Žigom a Robertom Kaliňákom, má však kontakty aj na Ficovho osobného priateľa Miroslava Výboha.

Do ľavicovej politiky sa dostal počas volebnej kampane 2002, keď ju organizoval pre Sociálnodemokratickú alternatívu (SDA) Milana Ftáčnika a Petra Weissa. Stromček sa tam stretol napríklad aj s terajším ministrom financií Petrom Kažimírom či súčasným predsedom Progresívneho Slovenska Ivanom Štefunkom. Išlo o odštiepencov z SDĽ.

Do prostredia vedenia Smeru sa dostal zasa vďaka Pavlovi Paškovi, ktorý z neho urobil šéfa kancelárie Národnej rady. Nového kancelára čakala dôležitá úloha – zrekonštruovať Bratislavský hrad cez zákazku firmy Juraja Širokého Váhostav.

Keď nastúpila vláda Ivety Radičovej, Stromček ešte stále ako Paškov človek dostal miesto riaditeľa bratislavského magistrátu u primátora Milana Ftáčnika (nezávislý s podporou Smeru). O tom, čí nominanti riadili za Ftáčnika magistrát, veľa hovorí aj meno Stromčekovej nástupkyne – miesto po ňom dostala Dušana Višňovská, partnerka bývalého šéfa Vojenského spravodajstva Ľubomíra Skuhru. On aj Višňovská sú blízkymi priateľmi Roberta Kaliňáka. Keď Dušana Višňovská z magistrátu odišla, stala sa šéfkou Kaliňákovej kancelárie a vedie ju doteraz.

Stromček má okrem štátneho džobu aj dve živé firmy. Jedna z nich – PreVak – podniká v oblasti dodávky a zberu vody. Od roku 2011 dosahovala tržby nad milión eur ročne a vykazovala zisk od necelých 17- do 244-tisíc ročne. Stromčekova druhá firma, Little Tree, podľa portálu finstat.sk je neporovnateľne menšia – v roku 2015 mala obrat len 15-tisíc a o rok neskôr nula eur.

Jaguar a drahé diaľnice

Naposledy médiá upútal svojím novým luxusným SUV Range Rover, ktorého cena sa pohybuje vysoko nad 150-tisíc eur. Kúpil si ho po tom, ako rokoval o novej automobilke firmy Land Rover Jaguar, ktorá vyrába práve tento model.

Stromčekovi zverili kompletne investíciu Jaguar Land Rover pri Nitre, má špeciálnu funkciu vládneho splnomocnenca pre strategické parky. Doteraz do priemyselného parku pri Nitre štát investoval približne 400 miliónov eur. Automobilka dostala od vlády priamu pomoc 130 miliónov eur.

Stromček pôsobil na ministerstve ako štátny tajomník už za druhej vlády Roberta Fica. V tom čase vznikol projekt bratislavského obchvatu za takmer 2 miliardy eur. Koncesnú zmluvu podpísali v máji 2016, diaľnica sa stále nestavia. Investíciu spomalili špekulanti s pôdou blízki aj špičkám Smeru.

Pod Stromčekovým dozorom pripravovali v druhej Ficovej vláde projekt juho-západného obchvatu Prešova, ktorý vychádza na 45 miliónov eur na kilometer. To je rekordne najvyššia suma na celej D1.

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Zdieľať

Ministerstvo hospodárstva spresnilo možnosti dotácie elektromobilov a plug-in hybridov. Na nákup plne elektrického vozidla prispeje 8 000 eur, na hybrid zas 5 000 eur. Detaily k dotáciám ministerstvo zverejní neskôr. (techbox)

Zdieľať

Slovenskí občania sa zatiaľ neobrátili na ministerstvo zahraničia v súvislosti s krachom britskej cestovnej kancelárie Thomas Cook. Ministerstvo má informáciu, že medzi klientmi CK sú aj slovenskí občania.

Odporúča im sledovať stránky kancelárie, prípadne kontaktovať najbližší slovenský zastupiteľský úrad.

„Sme v kontakte s britskými úradmi aj so Slovenskou asociáciou cestovných kancelárii a cestovných agentúr,“ doplnil riaditeľ tlačového odboru rezortu Juraj Tomaga.

„Cestovná kancelária pripravuje rozsiahly plán repatriácie turistov, na ktorých sa vzťahuje ochrana prostredníctvom európskej smernice ATOL platnej aj pre Spojené kráľovstvo a ďalšie členské krajiny Európskej únie,“ avizoval Tomaga. (tasr)

Zdieľať

Finax začína využívať tvárovú biometriu, jej potenciál si overí až v Poľsku

Obchodník s cennými papiermi Finax začal na overovanie nových klientov využívať tvárovú biometriu. Na Slovensku ju používa len Tatra banka a testuje aj Slovenská sporiteľňa. Finax tvrdí, že je prvý broker v Európe s takýmto overením klientov.

Čo je na tom zaujímavé:

  • Pomocou rozpoznania tváre môže broker na diaľku identifikovať človeka a overiť jeho občiansky preukaz cez web. To musí urobiť vzhľadom na zákon o zamedzení prania špinavých peňazí
  • Investície do indexových fondov môžu byť vďaka technológii dostupnejšie pre viacerých a špeciálne mladších klientov, ktorí si na takéto novinky potrpia
  • Technológia zrýchľuje registráciu a aktiváciu zákazníckeho účtu (neskôr aj zmeny pri výmene dokladov) a odbremeňuje klientských pracovníkov

Šéf Finaxu Juraj Hrbatý hovorí, že všetko zariadili so slovenskými firmami. “Na Slovensku máme veľmi talentovaných programátorov a dokázali sme, že aj slovenské firmy sa vedia vo svete technologicky presadiť,“ pokračuje.

Pripomína, že tvárovú biometriu zatiaľ nevyužívajú ani najmodernejšie online banky ako Revolut či N26.

Ako to funguje:

  • Na biometrickú verifikáciu klientov Finax využil technológiu slovenskej spoločnosti Innovatrics podnikateľa Jána Luntera. Využíva ju aj Tatra banka, ktorá túto technológiu zaviedla začiatkom roka. Testuje ju Slovenská sporiteľňa. Innovatrics má väčšinu zákazníkov v zahraničí.
  • Technológia web-based od firmy Wezeo zasa overuje totožnosť bez potreby stiahnuť  aplikáciu. J. Hrbatý tvrdí, že ide o európsky a možno aj celosvetový unikát.
Foto – Finax

Podľa J. Hrbatého je tvárová biometria extrémne dôležitá najmä preto, že Finax chce expandovať v zahraničí. “Tento týždeň by sme mali spustiť našu službu pre poľských  zákazníkov,” hovorí. Práve na trhu ako je Poľsko podľa neho treba mať proces absolútne digitalizovaný. “Tu vieme získavať stovky až tisícky zákazníkov denne a postačí nám minimálny počet poľsky hovoriacich zamestnancov,” dodáva.

Na prelome roka chce Finax vstúpiť na ďalší trh a budúci rok ešte na dva veľké východoeurópske. Tie zatiaľ nekonkretizuje.

Ako sa overuje totožnosť: 

  • Počas registrácie klient nahráva preukaz totožnosti, ktorého súčasťou je aj fotografia klienta. Potom urobí svoju fotografiu online.
  • Tá sa na základe charakteristických čŕt porovnáva s črtami tváre na občianskom preukaze.
  • Vykoná sa aj overenie živosti. Pri ňom sa sleduje, či klient pohybuje očami a sleduje červený bod na obrazovke.
  • Algoritmus vyhodnocuje percentuálne zhody a pri dosiahnutí miery istoty vysoko nad 90 % overí identitu zákazníka.
  • Benefitom tvárovej biometrie je aj skenovanie údajov na preukaze totožnosti prostredníctvom technológie OCR. Osobné údaje z preukazu totožnosti už klient nemusí vypisovať.

Investovanie do indexových fondov je len jednou z možností, kam môžu ľudia umiestniť svoje voľné prostriedky. V bankách sú síce v bezpečí, sú chránené Fondom ochrany vkladov, no úročenie je mizivé. V inflačnom prostredí teda peniaze v bankách strácajú na svojej reálnej hodnote.

Dlhodobé a pravidelné investovanie by malo sporiteľom pomôcť pripraviť sa na dôchodok, peniaze od štátu totiž najmä mladším ročníkom nebudú stačiť.

Investovať možno rôzne, závisí od vyspelosti investora, jeho potrieb, času, na ktorý chce odložiť peniaze bokom.

Podielové fondy sú tradičnou voľbou, ponúkajú sa aj v rámci bankových skupín.

Ľudia môžu investovať aj priamo do konkrétnych cenných papierov, v ostatnom čase neraz smerujú svoje prostriedky aj do podnikových dlhopisov.

Indexové fondy, čiže exchange traded funds (ETF), ktoré ponúka aj Finax, by mali mať na rozdiel od aktívne riadených fondov tunajších správcov väčší potenciál zárobku. Aj pre nižšie poplatky či daňové zvýhodnenia. Indexové fondy banky nezvyknú ponúkať, investovať do nich možno cez obchodníkov s cennými papiermi. J. Hrbatý tvrdí, že majú zatiaľ “niekoľko tisícok” klientov, tento rok odhaduje ich rast na “niekoľkonásobný”.

Konkurenciu v tomto prostredí Finaxu tento rok vytvorili finanční poradcovia z Partners Group, keď založili novú firmu na investovanie do indexových fondov. Partners Investments má za sebou najväčšieho sprostredkovateľa investičných služieb, a tak bude vedieť osloviť všetkých svojich klientov.

Zdieľať

Košický župan zosmiešňuje U. S. Steel, komentuje ministerstvo hospodárstva návrh na odkúpenie fabriky za jedno euro.

Čo sa stalo: Košický župan Trnka neoficiálne ponúkol U. S. Steelu, že od nich odkúpi košické železiarne za symbolické euro.

Reakcia U. S. Steelu: Firma povedala, že reagovať bude iba v prípade, ak dostane oficiálnu ponuku.

Reakcia ministerstva hospodárstva: „Pre svoje osobné PR Rastislav Trnka zosmiešňuje jedného z najväčších zamestnávateľov na Slovensku,“ uviedol v pondelok hovorca rezortu Maroš Stano.

„Je to absurdné a nezodpovedné voči serióznemu investorovi, ale predovšetkým voči tisícom zamestnancom fabriky a mal by zvážiť zotrvanie vo funkcii. Toto vyhlásenie nestojí za žiaden seriózny ani slušný komentár,“ dodal hovorca.

Reakcia vicepremiéra pre investície a informatizáciu Richarda Rašiho (Smer-SD): „Toto je cynický a nechutný prvoaprílový žart župana voči ľuďom, ktorí v U. S. Steele pracujú a žijú v neistote. Ako by mohla župa, ktorá nemá zdroje ani na financovanie svojich ciest, škôl a sociálnych zariadení, čo má v správe, zvládnuť vedenie jednej z najväčších slovenských fabrík?“

Ako to vysvetľuje košický župan: Podľa Trnku dočasným vstupom do podniku chce kraj predísť následkom negatívneho vývoja v závode, najmä prepúšťaniu ďalších zamestnancov. „Vzhľadom na predchádzajúcu diskusiu o investičnom dlhu a ekonomických problémoch, s ktorými U. S. Steel bojuje, sme vedeniu spoločnosti ponúkli pomocnú ruku. Aby sme predišli následným problémom a uchránili zamestnanosť v kraji, zatiaľ neoficiálne sme ponúkli odkúpenie závodu U. S. Steel Košice za obdobných podmienok ako v srbskom Smedereve, kde prešli oceliarne do rúk verejného sektora za jeden dolár,“ uviedol v pondelok predseda KSK.

Zdieľať

Saudská Arábia obnovila tri štvrtiny výpadku produkcie ropy

Saudská Arábia obnovila zhruba 75 percent ropnej produkcie, ku ktorej výpadku došlo po útokoch dronov na ropné zariadenia. K plnému objemu výroby by sa mala vrátiť začiatkom budúceho týždňa.

Denná produkcia z ropného poľa Churajs v súčasnosti presahuje 1,3 milióna barelov, v závode na spracovanie ropy v Búkjaku sa pohybuje na zhruba 3 miliónoch barelov, píše Reuters.

Po útoku na obe lokality, ktoré patria k najväčším ropným strediskám v Saudskej Arábii, sa produkcia ropy znížila o 5,7 milióna barelov. To predstavuje viac ako polovicu denného výtlaku.

Saudskoarabskí predstavitelia nedávno tvrdili, že produkcia ropy bude plne obnovená do konca septembra.

Zdieľať

Benzina sa na Slovensku rozširuje, preberá 7 čerpacích staníc od spoločnosti Fontee, koncentráciu schválil Protimonopolný úrad. Benzina, ktorá len nedávno otvorila prvú čerpačku v Malackách, patrí pod poľský koncern PKN Orlen, v Česku má vyše 400 púmp. Fontee vlastní Juraj Végh, ktorý v minulosti podnikal aj s O. Világim, šéfom Slovnaftu.

Zdieľať

Celý október bude na úseku diaľnice D1 Poprad východ – Beharovce najvyššia povolená rýchlosť 140 kilometrov za hodinu. Ministerstvo dopravy chce takto zistiť, aké bude správanie vodičov. (tasr)

Zdieľať

Železničiarom rastú tržby, lebo ľudia uvažujú ekologicky

Železničnej spoločnosti Slovensko rastú tržby, lebo ľudia sa správajú ekologicky a v Bratislave sú zápchy. Zároveň železničiarom viac peňazí dáva aj štát. Najlepšie čísla dosiahli v lete, pretože sa viac cestuje vlakmi aj na dovolenky.

Minulý týždeň sa Železničná spoločnosť Slovensko pochválila, že v auguste dosiahla výnimočne dobré tržby. Prvýkrát boli vyššie ako pred zavedením bezplatnej prepravy v roku 2014.

Čo železničiarom pomohlo v biznise:

  • Štát im dal viac peňazí, aby posilnili vlaky. Viac vlakov prilákalo viac platiacich cestujúcich. Na rok 2019 im podľa zmluvy poskytol 226 miliónov eur, čo bolo o 28 miliónov (14 percent) viac ako v roku 2014. A objednal si takmer 33 miliónov vlakokilometrov, čo bol nárast o 4 milióny (12 percent).
  • Hustá premávka a zápchy v okolí Bratislavy, ale napríklad aj pod Strečnom pri Žiline zvyšujú popularitu vlakovej dopravy a podporujú tržby. Na silný bratislavský región myslela Železničná spoločnosť aj pri pridávaní vlakov v posledných rokoch.
  • Ľudia viac cestujú aj preto, že sa darí ekonomike.
  • Zároveň zmýšľajú ekologickejšie, preto viac využívajú ekologickú dopravu.
  • Pomáha aj štátna podpora domáceho cestovného ruchu cez rekreačné poukazy.
  • Železničná spoločnosť obnovila IC vlaky, čím vytlačila prémiové vlaky RegioJetu a prebrala jeho klientov.

Prečo je zvlášť zaujímavé leto:

Júl a august sú podľa hovorcu ZSSK Tomáša Kováča najsilnejšie mesiace.

Je menej ľudí, ktorí pravidelne dochádzajú do práce a do školy a využívajú zľavy alebo jazdia zadarmo.

Stúpa však počet platiacich cestujúcich, ktorí jazdia síce nepravidelne, ale bez zliav. Absolvujú aj dlhšie, čiže drahšie cesty. Železničiari okrem toho v lete nasadzujú posilnené turistické spoje, napríklad na Tatranskú elektrickú železnicu.

Ilustračné foto N – Tomáš Benedikovič
Ilustračné foto N – Tomáš Benedikovič
Zdieľať

Rozpočtová rada v najnovšom odhade predpokladá spomalenie ekonomiky v tomto roku na 2,7 %. Očakávania ekonomického rastu sa zhoršili najmä vplyvom slabšieho externého dopytu. Slovenský export sa spomaľuje. „Priemyslu dochádza po prudkých rastoch dych.“

Neistota týkajúca sa vývoja ekonomiky sa prejavuje i vo volatilných investíciách a vo väčšom hromadení úspor domácností na úkor spotreby.

Okrem slabšieho dopytu a neistoty mohli mať vplyv na negatívnu dynamiku vývozu aj jednorazové faktory (odstávky v priemysle), preto nie je možné jednoznačne určiť, či bude výrazne negatívny trend pokračovať aj v najbližších mesiacoch.

Ministerstvo financií v septembrovej prognóze ráta so spomalením ekonomického rastu v tomto roku na 2,4 %.

Najnovšia prognóza rozpočtovej rady je tu.

Čím sa líši odhad rastu na rok 2019 podľa RRZ od prognózy makrovýboru pri ministerstve financií?

Viktor Novysedlák, riaditeľ kancelárie RRZ:  Naša krátkodobá prognóza využíva rýchlejšie dostupné indikátory o ekonomike a priamo odhaduje agregát HDP a nezávisle i zložky HDP. Prístup sa teda líši od detailnejších prognóz Výboru pre makroekonomické prognózy (VpMP) používaním prístupu zdola-nahor.

Avšak predpoklady, ktoré využíva VpMP pri odhade najpravdepodobnejšieho vývoja ekonomiky sú si veľmi podobné. Technický odhad však indikuje, že rast vývozu a dovozu bude pomalší, skôr bližšie k nule, než sú prognózy VpMP.

Odklad investícií a spotreby vplyvom neistôt bude u našich obchodných partnerov výraznejší a bude trvať zrejme dlhšie. Na druhej strane očakávame o niečo lepší vývoj domácej spotreby, najmä spotreby domácností z dôvodu vyšších disponibilných príjmov.

Zdieľať

CK Neckermann Slovakia momentálne nemá k dispozícii na rezerváciu zájazdy touroperátorov Thomas Cook ani Neckermann, predáva však produkty iných cestoviek. Thomas Cook Austria je podľa Finstat.sk vo firme Neckermann Slovakia 60-percentným spoločníkom.