Denník N

Na konci Počiatkovej privatizácie vagónov sa zjavil neznámy fond z Malty

Časť štátneho Carga mala privatizovať renomovaná švajčiarska firma AAE, po roku prichádza aj s neznámym partnerom.

Takto to vyzeralo v júni minulého roku: Minister dopravy Ján Počiatek spoločne so šéfom štátnej železničnej firmy Cargo,  Vladimírom Ľuptákom, oznámil, že predáme vagóny Švajčiarom. Foto - Tasr
Takto to vyzeralo v júni minulého roku: Minister dopravy Ján Počiatek spoločne so šéfom štátnej železničnej firmy Cargo, Vladimírom Ľuptákom, oznámil, že predáme vagóny Švajčiarom. Foto – Tasr

Švajčiarskej firme AAE predáme 12-tisíc nákladných železničných vagónov a zinkasujeme za ne asi 200 miliónov eur, ohlasoval výsledok privatizácie v lete minulého roka minister dopravy Ján Počiatek.

Odvtedy prešiel takmer rok, Slovensko ešte žiadne veľké peniaze nedostalo, obchod len začali posudzovať protimonopolné úrady. No hlavne sa z ničoho nič zmenil víťaz veľkého privatizačného tendra. Švajčiari sa o svoje víťazstvo podelili pol na pol s iným investorom.

Nemecký vlastník švajčiarskej AAE napísal na svojom webe, že namiesto 66 percent akcií vo firme, do ktorej sa presunú tisícky slovenských vagónov, v nej majú napokon iba polovicu (33 percent).

Kto je druhým víťazom veľkej privatizácie druhej vlády Roberta Fica? „Skupina investorov,“ píšu Švajčiari na svojej stránke. Ďalšie informácie sa rozhodli po dohode s nimi nezverejňovať.

cargo_WEB

Cargo súhlasí a nerieši

Diskrétne je aj štátne Cargo. To len povedalo, že novým akcionárom je švajčiarska firma „Cargo Lease“. S  odpoveďou na otázku, kto za ňou stojí, nás štátna firma otočila naspäť do Švajčiarska.

Štátna firma tvrdí, že je všetko v poriadku. Švajčiari vraj môžu aj podľa zmluvy posúvať svoju výhru z tendra ďalej, len musia mať vagóny sami pod kontrolou.

O zapojenie spoločnosti Cargo Lease AG ako spoluakcionára v AAE Wagon vo februári 2015 písomne požiadalo VTG ako dôsledok akvizície VTG/AAE odôvodnené ako postakvizičný krok spoločnosti VTG.

„O odsúhlasenie partnera požiadala spoločnosť vo februári 2015,“ hovorí o novom akcionárovi hovorca štátneho nákladného železničného prepravcu Cargo Martin Halanda. Má ísť o dôsledok akvizície, v rámci ktorej švajčiarsku AAE kúpila nemecká VTG. Ide o finančného investora, hovorí Halanda.

Meno investora prezradil až Protimonopolný úrad. Ten tvrdí, že žiadosť o povolenie obchodu dostal až takmer rok po oficiálnom konci privatizácie a podľa jeho informácií má kontrolu nad vagónmi okrem nemeckých majiteľov švajčiarskej AAE prebrať fond so sídlom na Malte, Solveq Funds SICAV plc.

Ako sa zamotala privatizácia vagónov:

  • Štátny nákladný železničný dopravca Cargo ťahá za sebou dlh asi 330 mil. eur.
  • Preto sa rozhodlo, že 12 342 nákladných železničných vagónov sa sprivatizuje.
  • Vozne sa majú presunúť do majetku novovytvorenej dcérskej firmy štátneho Carga, spoločnosti Cargo Wagon
  • 66 percent v nej potom štát predal. Za akcie aj vagóny má zinkasovať asi 200 mil. eur.
  • Víťazom tendra o väčšinu v Cargo Wagon, a teda o kontrolu nad tisíckami vagónov sa stala švajčiarska spoločnosť AAE. Medzičasom ju kúpila nemecká firma VTG.
  • Vagóny tak mali mať takúto štruktúru vlastníkov: štát 34 percent a AAE/VTG 66 percent.
  • Ukázalo sa, že štát v zmluve o predaji akcií vo vagónovej firme tieto akcie predal spoločnosti s názvom AAE Wagon.
  • AAE Wagon sídli na Slovensku a má dvoch akcionárov.
  • Švajčiari totiž prizvali do transakcie ďalšieho hráča. Rovnako ako štát nehovoria, o koho ide. Isté je, že neznámy vlastník má pod kontrolou 33-percentný podiel vo vagónovej firme, a to oň vôbec nesúťažil.

Operácia mohla byť plánovaná dávno

Zo zbierky listín a databázy Bisnode a jej výhradného partnera Dun & Bradstreet vyplýva, že kontrolu nad vagónmi sme predali firme AAE Wagon. Sídli na Slovensku, založili ju pár mesiacov po Počiatkovom ohlásení víťaza.

Táto firma má dvoch akcionárov, spoločnosť AAE, respektíve jej materskú VTG a spomínanú Cargo Lease. Aj druhú spomínanú založili Švajčiari, stalo sa to pár týždňov predtým, ako vznikla AAE Wagon. Firme Cargo Lease dnes šéfuje tiež Švajčiar, s veľkou pravdepodobnosťou advokát, Kevin Russi.

Maltský fond, ktorý zrejme ovláda Cargo Lease, zasa vznikol ešte v máji minulého roku. Iba pár dní  predtým, ako Počiatek zvolal tlačovú konferenciu, na ktorej sa hrdil etablovaným privatizérom zo Švajčiarska.

Fond verzus schránka

Investičné fondy by mali v zásade spĺňať prísnejšie normy pri predchádzaní prania špinavých peňazí, no zároveň môžu fungovať aj ako nákladnejšia, no sofistikovanejšia forma schránkovej firmy.

„Fond na Malte zaručuje anonymitu vlastníctva a v takom prípade neexistuje spôsob, akým by sa z verejne dostupných informácií bolo možné dopátrať k ľuďom stojacim za spoločnosťou. Podobné typy holdingových spoločností často slúžia len na to, aby vlastnili podiel v jednom podnikateľskom subjekte,“ myslí si na základe dostupných informácií Martin Turček z Transparency International.

Povinní mlčať

V dozornej rade vagónovej firmy AAE Wagon dnes sedí advokát Roman Hamala z advokátskej kancelárie Hamala – Kluch – Víglaský. Koho vo firme zastupuje? „Máme povinnosť zachovávať mlčanlivosť o všetkých skutočnostiach, o ktorých sme sa dozvedeli v súvislosti s výkonom advokácie,“ odpovedali oficiálne advokáti.

Slovenskí podnikatelia, ktorí by mohli mať k biznisu Carga blízko, odmietajú, že by stáli za maltskou firmou. Nič s tým nemáme, odpovedali v J&T, českej prepravnej firme AWT spájanej s podnikteľom Zdeňkom Bakalom, ŽOS Trnava z portfólia Vladimíra Poóra či v spoločnosti Milana Fiľa Eco-Invest, ktorá sa tiež pôvodne zapojila do vagónového tendra. No odstúpila s argumentom, že nevie bankárov presvedčiť, aby investíciu pokryli.

Vďaka odstúpeniu Eco-Investu z tendra nakoniec zostali Švajčiari v tendri jediní. Reálna súťaž teda nepreverila ich ponuku a štát tak možno nezískal toľko, ako by vzišlo zo súťaže viacerých uchádzačov.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie