Denník N

Kde sú riziká Ficovho záchranného plánu

Premiér Robert Fico predstavil nový plán pomoci pre veriteľov Váhostavu. Foto - Tasr
Premiér Robert Fico predstavil nový plán pomoci pre veriteľov Váhostavu. Foto – Tasr

Ficov nový plán ešte nemá paragrafovú podobu. No niektoré problémy sú jasné už teraz.

Pripomeňme si v skratke aktuálny premiérov plán na pomoc stavbárom, ktorí pracovali pre Váhostav na štátnych diaľniciach.

  • Smer navrhuje, že štátna banka od nich kúpi dlhy, čo si u nich firma nechala a dá im za ne na ruku polovicu z nepreplatených faktúr.
  • Štát ich potom vymení za akcie Váhostavu a bude peniaze vymáhať zo zisku firmy.
  • Ak drobní stavbári túto pomocnú ruku neprijmú, vyplatí im Váhostav počas piatich rokov iba 15 percent pohľadávok.
  • Štát im, ako aj všetkým ostatným firmám do budúcna, otvára ešte možnosť, aby si pýtali všetky zvyšné peniaze od firmy sami, ak budú vidieť, že má na ich výplatu.

Keďže tieto plány sa len nedávno menili, nemajú ešte paragrafovú podobu. Nielen preto vyvolávajú viacero otázok.

1. Zložia sa nakoniec na pomoc drobným stavbárom všetci daňoví poplatníci?

Naplnenie predstavy o tom, že peniaze sa do štátneho vrátia z budúcich ziskov Váhostavu, závisí od toho, aké postavenie štát v stavebnej firme výmenou za dlhy získa.

Nie je jasné, ako sa určí cena podniku a aký podiel teda pripadne napríklad na pohľadávku za jeden milión eur.

Nie je jasné ani to, koľko bude mať štát akcií a preto sa teraz nedá povedať, či bude mať štát v podniku majoritu, minoritu alebo zanedbateľný podiel.

Štát chce kupovať pohľadávky v hodnote asi 35 miliónov eur, zvyšok nezabezpečených pohľadávok už zrejme vlastnia schrákové firmy. Hodnotu podniku môžu znalci podľa plánu budúcich ziskov určiť niekde medzi 50 až 100 miliónmi eur. Je preto takmer isté, že štát by mal mať minimálne 5 percent akcií, čo mu dovolí minimálne zvolávať mimoriadne valné zdromaždenia. Či si presadí napríklad člena predstavenstva alebo dozornej rady, teraz nemožno ani odhadovať.

„Cez valné zhromaždenie môžete majoritného akcionára len šikanovať. Niet väčšieho blázna ako je minoritný akcionár, pretože s ním môže majiteľ väčšiny robiť prakticky čo chce,“ myslí si Vladimír Baláž zo Slovenskej akadémie vied.

Inak povedané, pokiaľ štát nebude detailne vidieť na prsty Váhostavu, ten môže teoreticky dokladovať minimálne zisky ľubovoľne dlho a štát by sa vrátenia dlhov Váhostavom nikdy nedočkal.

Jasný nie je ani mechanizmus, ako by štát vstupoval do firmy, či odkupovaním akcií alebo navyšovaním základného imania. „O navýšení základného imania musí najprv rozhodnúť valné zhromaždenie aktuálnych vlastníkov. Nikoho nemôžete prinútiť, aby emitoval nové akcie. To naznačuje, že tu môže existovať dohoda štátu s akcionármi Váhostavu,“ uvažuje partner advokátskej kancelárie Maple & Fish Viliam Karas.

2. Aké pohľadávky kúpi štát?

Váhostav má na zozname nevyplatených partnerov aj schránkové firmy z Cypru či z Belize. Váhostav tvrdí, že sú za nimi známi Juraja Širokého, ktorí boli ochotní na poslednú chvíľu požičať firme peniaze. Blízkosť k Širokému ukazuje aj to, že tieto firmy ani len netrvali na zárukách, ktorými by si svoje peniaze poistili, ako to robievajú banky.

Premiér sľubuje, že dlhy voči schránkam štát skupovať nebude, no ich definíciu ešte neukázal. Podľa Baláža by tým schránkové spoločnosti diskriminoval a tie by to mohli namietať.

3. Zastaví sa teraz vyšetrovanie kauzy Váhostav?

Nemá sa prečo. Fakt, že premiér narýchlo predstavil niekoľko zmien v zákonoch, neznamená, že by policajti mali stopnúť trestné stíhanie, ktoré už rozbehli. Podozrievajú manažérov Váhostavu, že neprávom obrali dodávateľov o peniaze. Sám Váhostav pritom za diaľnice dostal od štátu zaplatené.

Vyšetrovatelia by sa mohli zamerať aj na to, či peniaze z firmy niekam zbytočne neodtiekli. Skúmať by mohli aj to, či Široký cez Cyprus a Belize nepožičal sám sebe. To by znamenalo, že celú reštrukturalizáciu mohol manipulovať a mala by sa ako taká zniesť zo stola.

4. Ako pomôžu aktuálne zmeny ostatným?

Pre tých, ktorých peniaze sa už stratili v TSS Grade či v Doprastave, ktorý tiež len nedávno vymazal väčšinu dlhov, neznamenajú premiérove expresné zmeny nič.

Pre tých, ktorí by sa do podobnej situácie ešte len dostali, sa otvárajú nové možnosti. Dnes systém funguje tak, že sa určí napríklad na vymazanie 85 percent dlhov, ktoré už veritelia nikdy neuvidia a zvyšok sa im spláca 5 rokov.

Po novom, aj keď týchto 5 rokov uplynie, a dlžník začne tvoriť dostatočný zisk, môžu ešte veritelia prísť a pýtať si ho. Dlžník by ho nemal rozdeľovať medzi akcionárov až kým nesplatí dlhy.

Problém s tým, ako odkontrolovať, či firma zisky neskrýva, či neodlieva, zostane.

5. Čo znamenajú novinky pre budúce škrtanie dlhov?

Radovan Ďurana z inštitútu INESS si myslí, že štát teraz skupovaním pohľadávok vytvoril precedens.

„Dodávatelia si nabudúce povedia, že budú dodávať hocikomu, však štát im dodávky nakoniec preplatí,“ myslí si Ďurana.

Ficove zmeny môžu priniesť teoreticky aj pokles počtu pokusov o vymazanie dlhov. Viac by ho zrejme zvažovali firmy, ktoré by verili, že z nich budú môcť donekonečna veritelia vyťahovať zisky, až kým nezaplatia všetko, čo dlhujú. Podstata reštrukturalizácie, ktorá spočíva v tom, že sa jednoducho napríklad 85 percent dlhov navždy vymaže, by sa stratila.

6. Na čo môže Ficov plán naraziť?

Premiér oznámil, že dlhy Váhostavu bude od stavbárov skupovať štátna Slovenská záručná a rozvojová banka. Tá sa potom bude snažiť dostať do akcionárskej štruktúry Váhostavu.

Právnik Karas si myslí, že niečo také banky robiť nesmú, nemajú to v popise práce, a preto sa to nemusí pozdávať Národnej banke Slovenska.

„Takéto skupovanie pohľadávok nie je štandardný úverový produkt. Je predmetom podnikania štátnej banky účasť na podnikaní tretích súkromných osôb mimo rámec štandardných úverových produktov? “ pýta sa Karas.

Otázniky môžu vzniknúť aj v momente, kedy Váhostav spoluvlastnený štátom príde súťažiť o stavbu diaľnic. Právny problém to nie je, no snaha získať naspäť investované peniaze môže tlačiť na víťazstvá Váhostavu v štátnych tendroch za stámilióny eur.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Kauza Váhostav

Problémy Doprastavu

Ekonomika

Teraz najčítanejšie