Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Matečnej o praktikách Talianov na východe písal aj michalovský šéf pozemkového fondu

Ministerka pôdohospodárstva Gabriela Matečná. Foto – TASR
Ministerka pôdohospodárstva Gabriela Matečná. Foto – TASR

SaS má k dispozícii listy, ktoré ukazujú, že na praktiky firmy CO.BE.R prepojenej na Rodovcov upozorňoval Matečnú už pred piatimi rokmi regionálny šéf pozemkového fondu v Michalovciach.

Ministerka pôdohospodárstva Gabriela Matečná už ako šéfka pozemkového fondu musela vedieť o praktikách Talianov, ktorí majú na východe Slovenska prenajaté štátne pozemky.

Tvrdí to opozičná SaS, ktorá má k dispozícii dva listy, ktoré ešte v novembri 2012 zaslal Matečnej regionálny riaditeľ Slovenského pozemkového fondu (SPF) v Michalovciach Ondrej Hovan.

Upozornil ju na firmu CO.BE.R, ktorá neplatila daň za prenajaté pozemky od štátu a neoprávnene využívala ďalšie pozemky, ktoré si od fondu prenajali viacerí drobní roľníci. A na tieto pozemky brala agrodotácie.

Jedným z konateľov firmy CO.BE.R bol v tom čase Diego Roda, o ktorom písal vo svojom texte aj novinár Ján Kuciak, ktorého zavraždili. Diego Roda túto firmu aj spoluzakladal.

Opozičná poslankyňa Lucia Ďuriš Nicholsonová pred pár dňami upozornila aj na ďalšie nezrovnalosti spojené s agrobiznisom Rodovcov na východe Slovenska, o ktorých musela podľa nej vedieť aj Matečná. Ministerka to odmietla s tým, že sa jej to veľmi dotklo.

Matečná uviedla, že SPF nesupluje ani políciu, ani prokurátorov, ani sudcov. O Nicholsonovej tvrdí, že neovláda základné princípy právneho štátu a vyzýva na porušenie zákona. „Listy, ktoré prišli, riešilo právne oddelenie, ak dalo stanovisko, že nie je dôvod zmluvu vypovedať, každý riaditeľ postupuje týmto spôsobom,“ reagovala Matečná.

Ministerka reagovala na tvrdenia SaS v popradskej nemocnici. Povedala, že „Nicholsonovej klamstvá“ spôsobili, že jej otec skolaboval. Na Nicholsonovú chce podať trestné oznámenie.

„A to je tá bodka, ktorá by mala kauzu ukončiť,“ uviedla ministerka. Reagovala tým na Nicholsonovú, ktorá dnes prezentované zistenia nazvala bodkou za „kauzou Matečná“.

Čo mala vedieť Matečná už pred piatimi rokmi

Firma CO.BE.R mala od pozemkového fondu prenajatú pôdu v obciach Moravany a Rakovec nad Ondavou v Michalovskom okrese, no neplatila daň z pozemkov, čím porušila zmluvné podmienky. Toto napísal Hovan v liste, ktorý poslal do centrály SPF v Bratislave. Matečná to nepoprela.

Firma neplatila štátu ani sociálne a zdravotné odvody, čo boli verejne dostupné údaje. Preto regionálny riaditeľ požiadal vtedajšiu šéfku fondu Matečnú, aby pozemkový fond odstúpil od nájomnej zmluvy.

To nie je všetko. Regionálny šéf fondu upozornil aj na ďalšie praktiky firmy v ďalších šiestich obciach v okresoch Sobrance a Michalovce. Firma neoprávnene obhospodarovala pôdu, ktorú si od pozemkového fondu prenajali iní nájomcovia – drobní roľníci a ktorí riadne plnili podmienky nájomnej zmluvy.

„Pán Hovan upozornil Matečnú na to, že firma CO.BE.R., ktorá je spojená s Rodovcami, obhospodarovala pozemky, ktoré boli v nájme niekoho úplne iného. Títo drobní roľníci riadne plnili zmluvné podmienky, napriek tomu ich talianska mafia vytlačila z týchto pozemkov a oni zo strachu zostali konsternovaní,“ povedala Nicholsonová.

Regionálny odbor pozemkového fondu v Michalovciach firmu opakovane vyzval, aby vypratala nehnuteľnosti na pozemkoch, ktoré neoprávnene využívala, no firma tak neurobila.

„Dôsledkom tejto vzniknutej situácie sú trestné oznámenia a priestupkové spisy, ktoré boli v poslednom období na vedomie doručené na regionálny odbor PF Michalovce,“ napísal Hovan v liste.

Regionálny šéf predpripravil Matečnej aj list na odstúpenie od zmluvy s firmou CO.BE.R, stačil už len jej podpis. „Ničoho takého sa nedočkal ani on, ani drobní roľníci, ktorých talianska mafia vytlačila z pozemkov, ktoré si oni prenajali od SPF a na ktoré brali dotácie,“ uviedla Nicholsonová.

Pôdohospodárska platobná agentúra totiž dáva dotácie tomu, kto pôdu obhospodaruje, a nezaujíma ju, či pôdu vlastní alebo si ju riadne prenajíma. Matečná hovorí, že pravidlá na čerpanie eurofondov neurčuje Slovenská republika. Takže sa to nedá len tak zmeniť.

Dôvod, prečo SPF neodstúpil od nájomnej zmluvy, mal byť ten, že podľa právneho odboru fondu nie je na to oprávnený len na základe toho, že firma neplatí obciam dane.

Matečná hovorí, že riaditeľ si vždy žiada písomné stanovisko právneho odboru. „SPF nemôže vypovedať nájomnú zmluvu tak, ako sa mu zachce. Jednou z najdôležitejších podmienok je neobhospodarovanie pozemku a neplatenie nájomného pozemkovému fondu,“ hovorí Matečná.

List dostal aj Jahnátek

SaS má aj ďalší list od Hovanovho predchodcu Milana Voroňáka z apríla 2012, ktorý adresoval vtedajšiemu ministrovi pôdohospodárstva Ľubomírovi Jahnátkovi.

Voroňák v liste upozornil na nečinnosť PPA a žiadal o prešetrenie indícií, ktoré nasvedčovali tomu, že agrodotácie dostávajú firmy, ktoré nemajú oprávnený vzťah k pôde, na ktorú dotácie žiadali. Medzi firmami bola aj spomínaná firma CO.BE.R.

„Ministerstvo neurobilo nič,“ povedala Nicholsonová.

Agentúra neskúma nájomný vzťah k pôde. „Toto všetko je možné za predpokladu, že máte veľmi dobré kontakty na SPF a PPA vysoko. Bavíme sa o tisícoch hektárov. Je vylúčené, že by šéfka SPF o tom nevedela,“ povedal Sulík.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Štát neinvestuje, priehrady preto zostarli a ohrozujú ľudí
  • Dnes: Ako pomôcť slovenskej ekonomike: Predvolebná diskusia Denníka N (Žiga, Beblavý, Sulík, Heger)
  • Svet: Francúzsko nevidí reálne, že by uzavrelo obchodnú dohodu s Britániou do konca roka (guardian)

Minúta po minúte

Zdieľať

Ekonomický newsfilter: Štát neinvestuje, priehrady preto zostarli a ohrozujú ľudí

  • Po severnej strane Chopku chce Tatry mountain resorts pridať zjazdovky aj na juhu
  • Raši a Žiga sa boli U.S. Steelu pýtať, čo je s investíciami
  • Veľký slovenský tvorca technológií na obrábanie kovov IMC pokračuje – postaví si ďalšie tri haly
Zdieľať

Karel Hirman: Ak máme dosť peňazí na 13. dôchodky a zdvojnásobenie prídavkov na deti, tak to určite urobme. Lenže ak to má smerovať k vyššiemu deficitu a zadlžovaniu, tak to v konečnom dôsledku práve pre tieto sociálne skupiny dopadne veľmi zle.

Slovenským ekonómom v Paneli expertov Denníka E sme položili otázku:

Ako hodnotíte aktuálne rozhodnutie vlády zaviesť trinásty dôchodok vo výške priemerného mesačného dôchodku, zdvojnásobiť detské prídavky a zrušiť platby za používanie diaľnic pre autá do 3,5 tony?

Karel Hirman, energetický analytik

Ak by som sa na toto rozhodnutie končiacej vlády mal pozrieť politickou predvolebnokampaňovou optikou, tak by som mohol vyhlásiť, že naše rodinné rozpočty duo Smer – SNS na prídavkoch na deti, dôchodkoch a diaľničných známkach len v tomto roku obralo dokopy o niekoľko stovák eur. A to preto, že ho schválili až teraz. Lebo podľa toho, čo uvádzajú v dôvodovej správe, ak by to bola pravda, tak tento stav nenastal až v týchto dňoch, ale už dávnejšie. A ak by ho naozaj chceli riešiť, tak mali tieto opatrenia schváliť minimálne už v minulom roku s platnosťou od tohtoročného Nového roka.

Iný uhol pohľadu zase hovorí o tom, že nás naši politickí „Gréci“ Pellegrinus-Ficus spolu s Dankusom ťahajú svojimi bláznivými a populistickými predvolebnými rozhodnutiami na Peloponézsky polostrov. A to práve v období, keď nám skončila celosvetová konjunktúra, svet sa borí s doteraz nejasnými následkami čínskeho koronavírusu a spolu s celou EÚ budeme čeliť ekonomickým dosahom brexitu.

A teraz trošku vážnejšie. Ak naozaj máme v štátnej kase dosť peňazí na 13. dôchodky a zdvojnásobenie prídavkov na deti, tak to určite urobme.

Lenže ak to má smerovať k vyššiemu deficitu a následne zadlžovaniu, tak to v konečnom dôsledku práve pre tieto sociálne skupiny dopadne veľmi zle – ako sme videli všetci pred pár rokmi práve v Grécku. Múdrejší sa učí na chybách druhých, hlupák ich opakuje.

Čo sa týka zrušenia poplatkov za diaľnice, tak to je tiež zle, pretože by to vlastne znamenalo, že túto ťarchu prenesieme okamžite cez dane a iné poplatky aj na tých, čo po nich vôbec nejazdia. Je to podobný nezmysel, ako vlaky zadarmo pre dôchodcov alebo študentov, lebo ich v konečnom dôsledku za nich aj tak zaplatia aj tí penzisti a študenti a ich rodičia a príbuzní, čo vlakmi vôbec nejazdia.

Zadarmo nemôže byť žiadna verejná služba, môžu existovať len odôvodnené zľavy na ich využívanie pre rôzne slabšie sociálne skupiny.

Vzhľadom na to, že končiaca vláda a koalícia doslova pár dní pred svojím koncom chce prijať neúnosné záväzky pre budúcu vládu, navyše v legislatívnom procese, ktorý podľa renomovaných právnych expertov odporuje ústavným a iným pravidlám, pani prezidentka takto prijaté zákonné normy odchádzajúcim parlamentom nemôže schváliť a takto to má aj vysvetliť občanom. A nechať ich posúdenie na novú politickú reprezentáciu, ktorá vzíde z volieb.

Veď je to v konečnom dôsledku nielen demokratické, ale aj jednoduché: tí občania, ktorí napriek všetkým okolnostiam a dôsledkom trvajú na ich zavedení, môžu tých, čo ich navrhujú, zvoliť teraz vo voľbách, aby svoje dielko dokonali. Ich zavedenie takýto menší časový posun neohrozí, keďže aj tak majú platiť až od budúceho roka.

Odpovede ďalších ekonómov čítajte v Paneli expertov Denníka E.

Zdieľať

Epidémia koronavírusu v Číne by mohla znížiť HDP Spojených štátov o 0,2 až 0,3 %. Nemožnosť získať komponenty z Číny brzdí továrne, škody sa pravdepodobne prejavia veľmi skoro.

Uviedol to ekonomický poradca Bieleho domu Larry Kudlow.

Banka Goldman Sachs v piatok varovala, že kríza môže byť ešte nákladnejšia, ako sa pôvodne predpokladalo, pričom by mohla skresať HDP až o 0,6 % v 1. štvrťroku. To je dosť veľká časť z ekonomiky, ktorej medziročné tempo rastu sa pohybuje okolo 2 %. (tasr)

Zdieľať

Za 12 rokov vo vláde neboli schopní dokončiť diaľnicu do Košíc a teraz sa vyhovárajú, že fakt, že nemáme diaľnicu do Košíc, je dôvodom na zrušenie diaľničných známok, píše v Paneli expertov k aktuálnym krokom vlády Ivana Molnárová.

Slovenským ekonómom v Paneli expertov Denníka E sme položili otázku:

Ako hodnotíte aktuálne rozhodnutie vlády zaviesť trinásty dôchodok vo výške priemerného mesačného dôchodku, zdvojnásobiť detské prídavky a zrušiť platby za používanie diaľnic pre autá do 3,5 tony?

Ivana Molnárová, riaditeľka portálu Profesia.sk

Populizmus a bezbrehé plytvanie v časoch, keď z Nemecka prichádzajú informácie o zhoršovaní situácie. Niekedy by som si želala, aby preferencie vládnych strán boli výrazne vyššie, lebo vtedy by si nedovolili takto rozhadzovať. Hovorí sa, že z cudzieho krv netečie, ale prijať takéto ekonomické šarlatánstvo v časoch, keď treba skôr priškrtiť a ušetriť, je extrémne nezodpovedné.

Zrušenie diaľničných známok? Za 12 rokov vo vláde neboli schopní dokončiť diaľnicu do Košíc a teraz sa vyhovárajú, že fakt, že nemáme diaľnicu do Košíc, je dôvodom na zrušenie diaľničných známok.

Prostriedky venované zvyšovaniu finančnej gramotnosti môžeme tak považovať za vyhodené. Lebo lekcia zo zadlžovania a nadspotreby bola práve sabotovaná samotnou vládou.

Odpovede ďalších ekonómov čítajte v Paneli expertov Denníka E.

Zdieľať

Ako učebnicový príklad bezbrehého populizmu charakterizuje Ľudovít Ódor v Paneli expertov rozhodnutie vlády o dôchodkoch a prídavkoch „pár dní pred voľbami, narýchlo, bez diskusie, bez kvantifikácie následkov a s roztrhaním vlastného (už beztak nerealistického) rozpočtu“.

Slovenským ekonómom v Paneli expertov Denníka E sme položili otázku:

Ako hodnotíte aktuálne rozhodnutie vlády zaviesť trinásty dôchodok vo výške priemerného mesačného dôchodku, zdvojnásobiť detské prídavky a zrušiť platby za používanie diaľnic pre autá do 3,5 tony?

Ľudovít Ódor, viceguvernér NBS

Aby nedošlo k nedorozumeniu, každá vláda aj parlament má právo prijímať takéto alebo podobné opatrenia. Pár dní pred voľbami, narýchlo, bez diskusie, bez jasnej kvantifikácie všetkých následkov a s roztrhaním vlastného (už beztak nerealistického) rozpočtu to vnímam ako učebnicový príklad bezbrehého populizmu.

V banánovej republike je to úplne štandardný postup, u nás na dedine by povedali, že „na hulváta“, a v mojom ponímaní je to flagrantné porušenie takmer všetkých základných princípov zodpovedného hospodárenia. Po nás potopa.

Odpovede ďalších ekonómov čítajte v Paneli expertov Denníka E.

Zdieľať

Peter Kažimír okomentoval v Paneli expertov rozhodnutie vlády o 13. dôchodkoch a dvojnásobných detských prídavkoch: „Mali by sme kráčať v ústrety starej slovenskej pravde, ktorá hovorí, že sa máme zakrývať takou perinou, na akú máme.“

Slovenským ekonómom v Paneli expertov Denníka E sme položili otázku:

Ako hodnotíte aktuálne rozhodnutie vlády zaviesť trinásty dôchodok vo výške priemerného mesačného dôchodku, zdvojnásobiť detské prídavky a zrušiť platby za používanie diaľnic pre autá do 3,5 tony?

Peter Kažimír, guvernér NBS, bývalý minister financií

Ešte vždy si myslím, že by sme mali naďalej pomaly, ale isto kráčať v ústrety starej slovenskej pravde, ktorá hovorí, že sa máme zakrývať takou perinou, na akú máme…

Čakajú nás tri možné scenáre: buď budeme mať šťastie a Slovensko sa vráti k štyrom percentám rastu, zlepší výber daní a odvodov, pomôže rozpočtu zaplatiť nové zákonné nároky. Alebo vláda vyškrtá 300-400 miliónov iných výdavkov. Alebo parlament prijme nový zákon o štátnom rozpočte, ktorý bude odrážať realitu novoprijatých zákonov.

Odpovede ďalších ekonómov čítajte v Paneli expertov Denníka E.

Zdieľať

Turecká letecká spoločnosť Atlasglobal podala návrh na vyhlásenie konkurzu. Krach sa podľa Trnavského samosprávneho kraja nedotkne piešťanského letiska, kam tiež lietala.

„Letecká spoločnosť Atlasglobal podala návrh na vyhlásenie konkurzu, pretože nemohla pokračovať v prevádzke a jej lety boli zastavené,“ oznámil turecký úrad pre civilné letisko SHGM.

Letecká spoločnosť bola založená v roku 2001 v Turecku a od roku 2004 začala prevádzkovať vnútroštátne a medzinárodné linky, ktoré smerovali do 50 destinácií v 35 krajinách sveta.

Atlasglobal bol nútený dočasne prerušiť lety v novembri a decembri minulého roka po tom, ako začal mať finančné problémy, najmä s tzv. cash flow. Prispeli k tomu zvýšené náklady na logistiku a prevádzku a tiež presun na nové istanbulské letisko.

V roku 2007 zahynulo po havárii jedného z lietadiel spoločnosti počas letu do juhozápadného mesta Isparta z Istanbulu 57 ľudí.

Z Piešťan bude lietať iný dopravca:

  • Krach tureckej leteckej spoločnosti AtlasGlobal sa nijako nedotkne prevádzky Letiska Piešťany, hovorí Trnavský samosprávny kraj. Letisko má so spoločnosťou vysporiadané všetky pohľadávky a záväzky.
  • „Cestovná kancelária ešte pred mesiacom uzavrela zmluvu s novým leteckým dopravcom. Takže od mája do októbra sa bude z piešťanského letiska lietať do Turecka aj naďalej,“ uviedol tlačový odbor. Dodal, že oproti minulému roku sú pre sezónu 2020 predávané zájazdy s odletom z Piešťan už viacerými cestovnými kanceláriami.

V roku 2018 prevádzkoval AtlasGlobal lety pre dovolenkárov aj z Bratislavy. (tasr, n)

Zdieľať

ZSSK sa nezúčastní súťaže na výber dopravcu na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno. Podľa ZSSK nie je možné v termíne, ktorý určilo ministerstvo dopravy, predložiť kvalifikovanú ponuku.

Štátny dopravca plánuje do konca budúceho týždňa podať námietku a pravdepodobne MDV požiada, aby súťaž zrušilo a vyhlásilo novú.

„Nie je možné v požadovanom termíne predložiť kvalifikovanú ponuku, pričom tento termín podľa nášho názoru predstavuje približne len zlomok potrebného času na jej prípravu,“ uviedla ZSSK vo vyhlásení zaslanom v piatok médiám.

Podľa ZSSK by bol schopný kvalifikovanú ponuku predložiť iba taký uchádzač, ktorý už dnes disponuje vozidlami spĺňajúcimi v podstatných ohľadoch požiadavky vyhlasovateľa a je pripravený ich takmer okamžite využiť na účely realizácie výkonov na súťaženej trase.

V poradí druhú súťaž na liberalizáciu tratí rezort dopravy spustil začiatkom októbra. Prvou bola súťaž na prevádzkovateľa osobnej vlakovej dopravy na trati Žilina – Rajec.

Hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká v novembri minulého roka informovala o tom, že do súťaže na výber železničného dopravcu na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno sa prihlásilo päť záujemcov. Jedného z uchádzačov už ministerstvo vyradilo pre nesplnenie podmienok.

Na frekventovanej trati v súčasnosti jazdí súkromný dopravca RegioJet, ktorý má záujem v tom pokračovať aj naďalej.

RegioJetu sa končí aktuálne platná zmluva v decembri 2020. Potom môže na trať nastúpiť uchádzač, ktorý vzíde z verejnej súťaže. Trať bude obsluhovať nasledujúcich desať rokov.

Zámer vyhlásiť verejnú súťaž na trati Bratislava – Komárno rezort zverejnil pred viac ako rokom v európskom vestníku. Celkovo 95-kilometrová trať patrí k mimoriadne vyťaženým a záujem o dopravu tam v posledných rokoch neustále narastá.

Dôvodom sú najmä pribúdajúce obytné zóny v okolí hlavného mesta. (tasr)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať