Denník N

Fico chce vo Váhostave audit, firma hrozí konkurzom

Foto - TASR
Foto – TASR

Tretí plán z dielne Smeru, ako pomôcť obetiam Váhostavu, sa firme už naozaj nemusí páčiť. Začína totiž hovoriť o možnosti, že by ju Juraj Široký musel predať.

Aj keď Robert Fico celé mesiace nereagoval na správy o dianí vo Váhostave, teraz je ochotný celú takzvanú reštrukturalizáciu firmy pozastaviť a jej účtovníctvo riadne preveriť.

Premiér po tlaku médií a po tom, ako mu to odporučili aj samotní veritelia firmy, prišiel s novým riešením, ako ustáť kauzu Váhostav. V nedeľňajších politických diskusiách TA3 a RTVS  opakoval, že chce preveriť, či náhodou nie je výhodnejšou verziou pre veriteľov firmy jednoducho jej krach než odpis dlhov a pokračovanie v podnikaní. Fico povedal, že sa chce „pozrieť na črevá Váhostavu“.

Firma Juraja Širokého totiž vypočítala, že ak vymaže 85 percent dlhov voči malým veriteľom a bude podnikať ďalej, je to pre jej dodávateľov výhodnejšie než keby zbankrotovala.

Nekalkulovala pritom s možnosťou, že ak by sa pri bankrote predával podnik vcelku vrátane lukratívnych zákaziek na stavbu diaľnic. Skôr sa zamerala na metódu, koľko by zarobila, keby firmu rozpredala stoličku po stoličke.

Fico tiež sľúbil, že zmenia zákon tak, aby reštrukturalizačného správcu neurčoval dlžník ale veritelia.

Čas sa kráti

Na to, aby do firmy prišiel nový auditor a preveril majetok stavbárov však treba viac času. Keďže posledná bariéra, ktorá delí Váhostav od naplnenia jeho plánov, je formálne naplánovaná na 30. apríla, Smer chce reštrukturalizáciu na čas prerušiť.

Tu môže naraziť na problém. Takýto krok môžu urobiť skôr orgány činné v trestnom konaní než vláda. Výnimkou by bola rýchla zmena zákonov.

Taká verzia evidentne nevyhovuje majiteľom Váhostavu. V nedeľu na mimoriadnej tlačovej konferencii šéf Váhostavu Marián Moravčík vyhlásil, že ak sa odpis dlhov preruší, firma to neprežije a veritelia uvidia nakoniec na konte aj nulu.

Ak teda premiér naplní svoje sľuby a preruší rozbehnutý odpis dlhov, Moravčík „sám navrhne predstavenstvu spoločnosti konkurz“.

Váhostav tiež zvykne hovoriť, že by potom o prácu prišlo ich 1500 zamestnancov. V skutočnosti by si zákazky po skrachovanom Váhostave mohli aj rozdeliť iní, zamestnanosť v stavebníctve by sa tak nezmenila.

Už chce aj akcie

Premiér tiež po dlhom tlaku prijal za svoju aj myšlienku, že by sa výplata dlhov firmy poistila jej akciami. S podobným riešením prišli nedávno opakovane niektoré opozičné strany. Drobným stavbárom teraz Fico núka, že by odkúpil ich pohľadávky za polovičnú cenu a premenil ich na akcie Váhostavu a potom si peniaze pýtal z budúcich ziskov firmy.

S tým by ale museli vo Váhostave súhlasiť. Navyše, ak by nemal štát dostatok akcií a vôle firmu kontrolovať, mal by len malý dosah na to, či sa peniaze firmy niekam neodlievajú.

Moravčík z Váhostavu o možnosti vydať nové akcie a prijať nových akcionárov s majiteľmi firmy ešte nehovoril. Rozhodne ale takéto riešenie uprednostňuje pred krachom. Odhadol, že za 10 rokov by mohli byť vyplatené pohľadávky všetkých veriteľov, ktorí ich nemajú poistené cez majetok firmy, ako to mávajú banky.

Moravčík si myslí, že kupec pre Váhostav by sa hľadal len ťažko. Naznačil, že sám bol rád, keby sa takýto niekto našiel, naznačil v reakcii na otázky novinárov.

Až tretí návrh

Nič to nemení na tom, že obetiam podobných firiem, ktoré už o peniaze prišli, premiér pomôcť neplánuje. Rovnako ako dnes, aj v minulosti ho médiá upozorňovali na to, že množstvo stavebných firiem odrobilo v podstate zadarmo prácu pre spoločnosť TSS Grade.

Dlhy premazala napriek tomu, že už mala  vo vrecku lukratívnu zákazku na modernizáciu koľajníc za vyše 200 miliónov eur. Tou sa zaoberala aj Európska komisia keďže TSS Grade nebola v tendri najlacnejšia ale aj tak vyhrala.

Rovnako tak v Smere nič zásadné neurobili vtedy, keď o peniaze na sklonku minulého roka prišli rovnakým spôsobom veritelia firmy Doprastav s podobným spektrom štátnych zákaziek na diaľnice, ako má v rukách Váhostav.

Pri Doprastave navyše nie je jasné, komu vlastne drobní stavbári odpustili dlhy. Hovorí sa, že za firmou je podnikateľ spájaný so Smerom, Miroslav Výboh. Ten to odmieta.

Po prepuknutí kauzy Váhostav najprv premiér sľuboval drobným veriteľom 40 percent peňazí naspäť. V priebehu dňa zvýšil ponuku na 50 percent. Teraz zo dňa na deň začal sľubovať, že preruší reštrukturalizáciu.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Kauza Váhostav

Ekonomika

Teraz najčítanejšie