14 tendrov za 5 rokov: Figeľ diaľnice pre štát zlacňoval, Počiatek zdražuje
Najviac daňovým poplatníkom ušetrila obrovská zákazka na tunel pri Žiline. Figeľ ju pripravil a Počiatek podpísal.
Za posledných 5 rokov sa na Slovensku uzavrelo 14 diaľničných tendrov. Ich výsledky sme porovnali so štátnou expertízou a tým, kto bol minister. Hlavné zistenia:
- Od roku 2010 sa u nás vysúťažilo a minimálne rozostavalo asi 150 kilometrov diaľnic.
- Štátne expertízy odhadovali, že vyjdú na vyše 4 miliardy eur.
- Napokon súťaže dospeli k celkovej cene 2,5 miliardy eur.
- Prvú lacnejšiu diaľnicu začal súťažiť ešte Ľubomír Vážny ako minister dopravy za prvej vlády Roberta Fica. Nemal sa k tomu, aby kontrakt so zľavou podpísal.
- Jeho prácu dotiahol do konca až jeho nástupca, Ján Figeľ. Po diaľnici na východe, ktorú s 30percentnou zľavou postavila Skanska, už jazdia autá.
- Ďalšie zľavy podpísal Figeľ napríklad na časti D1. Sám však rozbehol aj podpísal úsporu iba v hodnote zhruba 370 miliónov eur.
- Lacnú diaľnicu sa vtedy núkala stavať napríklad Eurovia. Nehlási, že by teraz mala problém platiť dodávateľov. Zmluva s ňou sa už podpisovala po formálnom nástupe novej vlády.
- Zvyšné úspory priniesli najmä tendre, ktoré Figeľ rozbehol a dokončil už nový minister dopravy za Smer Ján Počiatek.
- Ten ale postupne rozbiehal svoje vlastné tendre, kde sa éra zliav končí. Stavební gigant prichádzajú v menšom počte a triafajú sa oveľa bližšie k štátnej expertíze.
- Reálne sa dajú u nás diaľnice stavať asi za 60 percent predpokladov štátu. Jeho expertízy sú totiž nadhodnotené. Pozrite si, kto sa ako triafal. Vybrali sme najvýznamnejšie stavby posledných rokov.
Pozn.: K jednotlivým tendrom sú priradené mená ministrov, za ktorých súťaž začala a za ktorých skončila.
Diaľničné tendre od roku 2010
Diaľnica | dĺžka (km) | víťaz | počet ponúk | podpis zmluvy | štátna expertíza (mil. eur) | víťazná cena | % zo štátnej expertízy |
začiatok tendra Ľubomír Vážny, podpis zmluvy Ján Figeľ | |||||||
Košice – Milhosť | 14,2 | Skanska | 7 | august 2010 | 116,8 | 77,7 | 66,00% |
začiatok tendra aj podpis zmluvy Ján Figeľ | |||||||
Jánovce – Jablonov, I. úsek | 9 | Váhostav, Bögl a Krýsl | 13 | jún 2011 | 95 | 60 | 63,00% |
Dubná Skala – Turany | 16,4 | Váhostav | 6 | október 2011 | 335 | 138 | 41,00% |
Fričovce – Svinia | 11,2 | Doprastav, Strabag | 10 | november 2011 | 213 | 114,6 | 54,00% |
začiatok tendra Ján Figeľ, podpis zmluvy Ján Počiatek | |||||||
Jánovce – Jablonov, II. úsek | 9,5 | Eurovia, Stavby mostov Slovakia | 13 | máj 2012 | 270 | 126 | 47,00% |
Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala | 13,5 | Salini Impregilo, Dúha | 5 | jún 2014 | 896,5 | 409,8 | 46,00% |
Hubová – Ivachnová | 15,3 | OHL, Váhostav | 7 | november 2013 | 465,7 | 227,3 | 49,00% |
začiatok tendra aj podpis zmluvy Ján Počiatek | |||||||
obchvat Žiaru nad Hronom (polovičný profil) | 5,8 | Strabag | 9 | november 2012 | 56,1 | 26,1 | 47,00% |
Zvolen, východ – Pstruša | 7,85 | Corsan-Corviam, Chemkostav | 11 | júl 2014 | 137 | 82 | 60,00% |
Pstruša – Kriváň | 10,4 | Strabag, Doprastav Váhostav | 5 | november 2013 | 227 | 178 | 78,00% |
Ruskovce – Pravotice (polovičný profil) | 9,6 | Inžinierske stavby | 9 | december 2013 | 105 | 88 | 84,00% |
Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka | 11,3 | Doprastav, Strabag, Váhostav, Metrostav | 2 | december 2013 | 487,6 | 427,2 | 88,00% |
Źilina, Strážov – Žilina, Brodno | 4,3 | Eurovia, Hochtief, Stavby mostov Slovakia | 5 | máj 2014 | 284 | 255 | 90,00% |
Svrčinovec – Skalité (polovičný profil) | 12,3 | Váhostav, Doprastav, Strabag, Metrostav | 4 | jún 2013 | 366 | 330 | 90,00% |

🗳 Predplatitelia Denníka N, pomôžte prvovoličom zorientovať sa v politike. Do 30. septembra môžu mať prístup k Denníku N zadarmo – stačí s nimi zdieľať stránku Prvevolby.sk.
Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.