Denník N

RegioJet zvažuje zúfalý krok, Ficove zľavy môže napadnúť v Bruseli

RegioJet sa do sporov so slovenskými politikmi dostáva často. Začiatkom roku nechal rozvešať bibórdy, v ktorých napadol niektorých krajských politikov za to, že mu bránili otvoriť autobusovú linku z Banská Bystrica - Nitra - Bratislava. Foto N- Tomáš Benedikovič
RegioJet sa do sporov so slovenskými politikmi dostáva často. Začiatkom roku nechal rozvešať bibórdy, v ktorých napadol niektorých krajských politikov za to, že mu bránili otvoriť autobusovú linku z Banská Bystrica – Nitra – Bratislava. Foto N- Tomáš Benedikovič

Súkromník žiada, aby na linke Bratislava – Košice mohol tiež voziť študentov a dôchodcov zadarmo.

Český dopravca RegioJet je rozhodnutý využiť všetky nástroje, ako primať slovenskú vládu k spolupráci. Prekáža mu, že na linke z Bratislavy do Košíc nemôže ponúkať bezplatné cestovanie študentom a dôchodcom, ako štátne železnice.

Vláde preto hrozí, že by súkromník mohol Ficove zľavy napadnúť na Európskej komisii. „Tento scenár je v hre. Dúfame však, že sa k tomuto kroku nebudeme musieť uchýliť,“ hovorí majiteľ RegioJetu Radim Jančura.

Súkromník týmto spôsobom tlačí na ministerstvo dopravy, aby súhlasilo s jeho podmienkami. RegioJet od štátu žiada zhruba 50-tisíc eur mesačne, aby mohol voziť študentov a dôchodcov zadarmo. „Bez stopercentných zliav nemáme šancu tieto skupiny prilákať,“ sťažuje si.

Ak ministerstvo neustúpi, môže dať zľavy prešetriť bruselskými úradníkmi.

Išlo by však svojím spôsobom o zúfalý krok. Európska komisia by totiž o takomto podnete rozhodovala niekoľko rokov, čo by RegioJetu veľmi nepomohlo – potrebuje totiž svoje straty riešiť čo najskôr. „Bolo by to skutočne na dlhé lakte,“ pripúšťa Jančura.

Diskriminovaný RegioJet?

RegioJet hovorí, že nežiada zrušenie zliav ako celku. Ide mu len o to, aby ich na linke do Košíc mohol poskytovať podobne, ako to vo svojich rýchlikoch robí konkurenčná Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK).

„Nikdy sme neboli proti tomu, aby sa poskytovali zľavy sociálnym skupinám. Lenže zľavy zavedené na Slovensku ohrozujú trhové prostredie a celkovo aj kvalitu cestovania,“ tvrdí hovorca firmy Tomáš Bořuta.

RegioJet sa opiera o európske predpisy, podľa ktorých nemôže štát zvýhodňovať jedného dopravcu na úkor iného.

Lenže ministerstvo dopravy to vidí inak. K RegioJetu vraj pristupuje rovnako ako ku komukoľvek inému. Na preplácanie bezplatných jázd má podľa ministerstva nárok len ten, kto prevádzkuje trať na objednávku štátu.

Len v štátnom záujme

To však nie je prípad RegioJetu, ktorý na linke Bratislava – Košice jazdí na komerčné riziko.

„Zľavy platia len pre spoje, na ktoré majú dopravcovia uzatvorenú zmluvu o doprave vo verejnom záujme. Na komerčné vlaky sa nevzťahujú,“ vraví hovorca ministerstva Martin Kóňa.

RegioJetu sa preto preplácajú zľavy len na trase Komárno – Bratislava, ktorú si u neho objednáva štát.

S argumentmi ministerstva súhlasí aj odborník na európske právo Viliam Karas z Trnavskej univerzity. „O diskrimináciu by šlo vtedy, keby štát platil za tú istú službu každému dopravcovi inak,“ hovorí Karas.

Prípadnému podnetu RegioJetu preto nedáva veľké šance. „RegioJet má svoje vlaky v kategórii InterCity. A vlaky InterCity nedotuje štát ani v prípade RegioJetu, ani v prípade ZSSK, ktorá tiež prevádzkuje tento typ spojov,“ dodáva Karas.

Pokiaľ by však bol náhodou podnet úspešný, Brusel by mohol vláde nariadiť, aby bezplatné jazdy štát preplácal aj RegioJetu. Prípadne, aby mu vyplatil ušlý zisk.

Zástupcovia Európskej komisie sa k sporu vyjadrujú len lakonicky. „Zatiaľ sme žiadne podnety nezaznamenali. Ak sa tak stane, budeme sa nimi zaoberať,“ uviedol hovorca Európskej komisie na Slovensku Andrej Králik.

Konfliktný dopravca

RegioJet však namieta, že Ficove zľavy nie sú bežnou dotáciou. Podľa neho ide o volebnú korupciu. „Nie je možné zlučovať dotácie vo verejnom záujme a kupčenie s hlasmi voličov, ktoré vláda kompenzuje na tej istej trase len jednému dopravcovi,“ hovorí Bořuta.

Súkromník pritom už ukázal, že nemá problém pustiť sa so štátom do právnych sporov.

Pred niekoľkými týždňami sa obrátil na Protimonopolný úrad, kde si sťažoval na ZSSK – podľa RegioJetu prevádzkuje svoje vlaky InterCity pod skutočnými nákladmi, aby ho vystrnadila z trhu. „Zneužíva svoje dominantné postavenie,“ hovorí Jančura.

Štátny dopravca to označuje za nezmysel. „Takéto výroky považujeme len za obchodnú a marketingovú stratégiu konkurenta, ktorá hraničí s porušením zákona,“ uvádza hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová.

Do veľkých právnych ťahaníc sa RegioJet pustil aj v domovskom Česku. České dráhy zažaloval za to, že údajne zneužívali svoje dominantné postavenie na linke Praha – Ostrava. Ako odškodnenie tam požaduje v prepočte 25 miliónov eur.

Nezávislosť médií na Slovensku nebola od roku 1989 nikdy vo väčšom ohrození, ako je teraz. Ak nás chcete podporiť nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom. Vopred ďakujeme🤞

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie