Denník N

Mediabriefing logoSpravodajské médiá dosiahli v marci rekordy, Hlavné správy majú čítanosť takmer na úrovni TA3

Aktuálny MediaBrífing sa venuje témam:

1. Spravodajské médiá dosiahli rekordy, Hlavné správy majú čítanosť na úrovni TA3.com.
2. Problémy Facebooku pokračujú, vyrába si ďalšie. Ľuďom zmazal správy od Zuckerberga. 
3. Vedenie RTVS je v konflikte s vlastnými novinármi, čakáme na ďalší krok vedenia.
4. Ďalšie správy z médií napríklad aj o tom, že Zoznam.sk chce vytvoriť spoplatnený spravodajský web. 

Spravodajstvo dosiahlo historicky najvyššie čísla

Píše Radoslav Augustín: Slovenské spravodajské stránky v oficiálnom audite AIM Slovakia zaznamenali v pondelok 12. marca najväčšiu dennú návštevnosť v histórii – 1,530 milióna reálnych používateľov (RU). Minister vnútra Robert Kaliňák vtedy ohlásil svoj odchod. V ten deň vyvrcholil zvýšený záujem ľudí o spravodajstvo na internete, ktorý sa začal informáciou o vražde Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej v pondelok 26. 2. ráno. Doterajší denný rekord návštevnosti spravodajských webov bol pondelok po marcových voľbách 2016 (1,429 mil. RU).

Aktuality.sk mali v deň zverejnenia informácie o vražde historicky najvyššiu návštevnosť. Ani v spravodajsky vypätých dňoch v minulosti nepresahovala denná návštevnosť webu 600-tisíc, teraz siahala často na 730-tisíc.

Ostatné spravodajské weby mali vyššiu návštevnosť, ale nie odlišnú ako počas iných mimoriadnych udalostí. Hoci sa Penta snaží z Pluska.sk urobiť hlavný web svojej mediálnej skupiny, ako spravodajský web sa nezachovala – jej návštevnosť na mimoriadnu udalosť v podstate nereagovala.

Naopak, najväčší skok spomedzi spravodajských denníkov zaznamenal Denník N. V deň zverejnenia tragédie mal návštevnosť vyššiu o 200 %. Aj mesiac po tragédii má stále mimoriadnu návštevnosť (približne 170-tisíc RU v porovnaní s bežnou asi 120-tisíc RU/deň), pričom ostatné spravodajské weby vrátane Aktualít sa už dostali do normálu. Mesačná návštevnosť Denníka N v marci prvýkrát prekročila 1 milión RU (bežne má pod 700-tisíc).

Denná návštevnosť pred vraždou Jána Kuciaka a po nej
Počet denných reálnych používateľov v audite AIM monitor od 18. 2. do 18. 3. 2018 v spravodajských častiach webov.

Zdroj: AIM Monitor

Záujem o spravodajstvo na internete zvyšoval návštevnosť aj webom, ktoré  oficiálny audit nevidí, pretože nie sú jeho súčasťou. Aj Hlavnespravy.sk sa v marci pochválili rekordom: prvýkrát mali nad 1 milión unikátnych návštevníkov. Na meranie používajú bezplatnú službu Google Analytics. V tomto istom kritériu v Google Analytics má Denník N približne 2,2 milióna unikátnych návštevníkov. Prvýkrát sa tak dá odvodiť skutočná návštevnosť jedného z hlavných konšpiračných webov na Slovensku: ich rekord by v oficiálnom audite, ktorý je prísnejší (berie do úvahy, že jeden človek používa viac zariadení, nezaratúva náhodné návštevy atď.), mohol znamenať asi 500-tisíc reálnych používateľov. Ich bežná návštevnosť je teda pravdepodobne niekde okolo 400-tisíc RU mesačne – niekde medzi TA3 (cca 450-tisíc) a Parlamentnými listami (asi 300-tisíc). Hoci ide o najmenej navštevované spravodajské portály, už môže ísť o polovicu bežnej návštevnosti spravodajskej časti Pravdy alebo Denníka N.

Rekord 1 milión reálnych užívateľov v oficiálnom audite dosiahli aj Dobrenoviny.sk. Hoci o vražde Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej takmer neinformovali, záujem o spravodajstvo celkovo pomohol aj im.

MediaBrífing je týždenný prehľad toho najzaujímavejšieho o digitálnych médiách a žurnalistike. Prihláste sa na odber newslettra a dostávajte ho každý piatok e-mailom.

Rekordy aj na Facebooku

Píše Filip Struhárik: Rekordné čísla dosiahli spravodajské médiá aj na Facebooku. Najviac sa darilo Denníku N, ktorého stránka v marci zaznamenala viac ako 600-tisíc interakcií (lajky, komentáre a zdieľania).

Počty interakcií na facebookových stránkach slovenských médií (marec, február, medzimesačná zmena). Zdroj – Zoomsphere

Problémy Facebooku pokračujú, vyrába si ďalšie

Facebook už dva týždne rieši škandál okolo firmy Cambridge Analytica. Tá vraj zneužívala dáta z Facebooku na ovplyvňovanie volieb. (Ako to fungovalo, vysvetľuje Aleksandr Kogan z Cambridge University.) Facebook v reakcii predstavil drobné zmeny v ochrane súkromia, zároveň však prišli správy, že problém sa týka až 87 miliónov používateľov, nie 50 miliónov, ako sa pôvodne hovorilo.

Facebook ukončí spoluprácu s firmami zhromažďujúcimi osobné údaje a jeho produktový šéf vraví, že ak dáta nepomáhajú ľuďom, nemali by ich zbierať. Zároveň sme sa však dozvedeli, že Facebook zbiera zo zariadení Android aj informácie o telefonátoch a SMS správach. Hoci Mark Zuckerberg opakuje, že víta viac regulácie a transparentnosti pri politických reklamách, jeho lobisti sa snažili zastaviť Honest Ads Act, ktorého cieľom je to isté. Väčšiu ochranu súkromia, ktorú má Facebook od mája zabezpečiť, aby vyhovel európskemu nariadeniu GDPR, Zuckerberg neplánuje zaviesť celosvetovo.

Facebook tiež priznal, že dáta o „väčšine ľudí na Facebooku“ mohli byť stiahnuté a uložené do databáz, o ktorých nemáme žiadnu vedomosť. Podľa magazínu Atlantic hovoríme o viac ako miliarde účtov; treba však dodať, že stiahnuté boli len už aj tak verejné dáta. Na verejnosť tiež unikla interná správa manažéra Facebooku Andrewa Boswortha, ktorý kolegom písal, že rast je dôležitejší ako bezpečnosť používateľov.

V reakcii na problémy sa niektorí rozhodli z Facebooku odísť: za všetkých spomeňme Playboy, firmy Elona Muska, poslankyňu Veroniku Remišovú (OĽaNO) či kapelu Massive Attack. Zuckerberg však povedal, že iniciatíva #DeleteFacebook nemá zásadný vplyv.

Prevádzková riaditeľka firmy Sheryl Sandbergová povedala, že ak by ľudia nechceli, aby na nich firma cielila reklamu, museli by si za Facebook platiť.

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Facebook

Mediabriefing logoMediaBrífing

RTVS za Machaja

Ekonomika, Slovensko, Svet

Teraz najčítanejšie