Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Odomkli sme: Čo všetko farmár Oravec nechápal, až kým ho na poli nezbili

Roľník František Oravec. Foto N - Vladimír Šimíček
Roľník František Oravec. Foto N – Vladimír Šimíček

František Oravec bol ešte pred tromi rokmi spokojný majiteľ veľkej úspešnej farmy v Gyňove pri Košiciach. O život svojej rodiny sa začal báť po bitke na poli, po ktorej skončil najprv na chirurgii, neskôr na neurológii, až ho napokon dávali dokopy na psychiatrii.

Farmár, ktorý sa stal verejnosti známy vystúpením na protestoch v Košiciach a v Bratislave, rozpráva o tom, ako sa odmietol zmieriť s tým, že nastala nová doba, keď veľkí chlapci s ich právnymi kanceláriami môžu na čokoľvek ukázať, že to bude ich a nič im v tom nezabráni.

Ako sa mu z ničoho nič stratila obchodná partnerka aj s vyše miliónovým dlhom. A o tom, ako uspel na súdoch, ale polícia mu nepomohla a súčasná ministerka pôdohospodárstva a šéf dotačnej agentúry sa len prizerali hororu, ktorý zažíval.

Aj jeho príbeh dokazuje, že problémy farmárov na východe Slovenska nie sú ojedinelé, že problém nie je len pár Talianov, alebo arogancia firiem okolo podnikateľky Roškovej. Tradiční farmári, malí aj veľkí, sa čoraz častejšie stretávajú s novými podnikateľmi, čo si z iných biznisov priniesli metódy, ktoré farmári odmietajú prijať a sú ochotní sa im brániť.

Reportáž si môžete vypočuť aj vo forme podcastu:

Podcasty nájdete na: Apple podcasty – Podbean – Amazon Alexa – Stitcher – RSS

Čo káže farmárovi Oravcovi, aby nikdy neustúpil

Keď farmár František Oravec začne sám od seba okamžite hovoriť o svojej rodine, koreňoch a pôde, vyzerá to ako kalkul. Akoby sa v príbehu snažil vyzerať ako ten dobrý tradičný poľnohospodár a svojich protivníkov chcel zobraziť ako chladných arogantných finančníkov, ktorí aj na poli vidia len peniaze a nezaujíma ich, či tam niečo vyrastie povedzme aj o desať rokov.

Keď hovorí o minulosti a o farmároch, ako je on, možno s pátosom preháňa, no základný vzorec mu sedí. Problémy, ktoré sa končia bitkami s esbéeskami a strachom, prišli na slovenské farmy, až keď sa tam objavili ľudia zďaleka, ktorí s ich pôdou predtým nič nemali a teraz v nej vidia len zárobok.

František Oravec začal podnikať so svojím otcom a strýkom. Počiatočný kapitál bol poldruha hektára pôdy a peniaze, ktoré ušetril najmä jeho strýko. Ten žil sám a extrémne skromne. Rádio mal, televízor a chladničku nie, preto si z robotníckeho platu ušetril milión korún. V 90. rokoch vysokých úrokov to prinášalo každý rok do spoločného podniku ďalších stotisíc korún, až do farmy napokon Oravcov strýko vložil všetky usporené peniaze.

Štartovali  na opravenom traktore z roku 1954, ktorý neskôr skončil v múzeu v Nitre. Pôdy si pridávali len opatrne, stále chovali aspoň desať kusov dobytka.

Zarábať viac začali, až keď si prikúpili jeden traktor a jeden starší kombajn John Deere. S nimi dokázali orať, siať a zberať úrodu na stovkách hektárov, a tak si za to nechali platiť od veľkých družstiev. „Jediný stres, čo som vtedy mal, aby sa nepokazil traktor,“ spomína farmár.  

K odvahe prenajímať si a kupovať oveľa viac pôdy bolo už odtiaľ blízko. Niežeby Oravcovi tak rýchlo rástlo sebavedomie, ale skôr nemal inú možnosť. Nevydržal sa pozerať, ako zle sa manažujú veľké družstvá, a najmä už nechcel trpieť, že mu vďaka svojmu bordelu napokon nemajú z čoho zaplatiť za jeho služby.

„Stále na niečo čakali. Raz nemali naftu, potom nemal kto rozdať úlohy. Spoločné vlastníctvo ich nenaučilo si to vážiť a starí predsedovia družstiev nevedeli, ako efektívne riadiť napríklad 150 ľudí.“

Ako Oravec získal dôveru ľudí, že mu prenajímali alebo predávali každý rok postupne stovky hektárov pôdy? „Mal som veľkú rodinu, núkal som vyšší nájom, no najmä som bol vždy k dispozícii, keď bolo treba vydať naturálie alebo pomôcť so strojmi na poli… Ľudia mi verili.“

S etanolom si to rozmyslel, lebo aj tak by mu ho zobrala mafia

S vyše dvetisíc hektármi obhospodarovanej pôdy, pravidelnými ziskmi a cestami na farmy do zahraničia si Oravec začal veriť aj na viac ako klasické farmárčenie. Aj keď sa radil s najväčšími autoritami agrosektora v regióne z čias socializmu, potvrdili mu, že vyhrá ten, kto si urobí nejakú „pridruženú výrobu“.

On si postavil napríklad sušičku obilia, ktorú poháňali kotly na biomasu, čiže na slamu, ktorej mal dosť. Ak by k tomu pridal ešte etanolovú stanicu, kde by zo zvyškového tepla pálil a zvyšky by lial znova do kotlov, jeho energetický okruh by bol ešte efektívnejší. Ibaže dostal od známych radu, aby to neriskoval. Povedali mu: „Feri, nedráždi etanolovú mafiu,“ a on si dal povedať.

Radšej dal na radu z jednej prednášky na exkurzii po nemeckých farmách. Vysvetľovali tam, že základ dlhodobého prežitia každej farmy je mať v poriadku právne tituly ku všetkej pôde. „Tu o tom ešte nikto nechyroval, zmluvy často ani neboli alebo mali jednu stranu, platili džentlmenské dohody,” vysvetľuje, ako na upratovanie v nájomných vzťahoch najal už vtedy dve špecialistky.

Hovorí, že sa tak pripravil na časy, keď majú zmluvy 30 strán a aj tak neviete, kedy vám nejaký šikovný právnik niečo z nich napadne. Vyplatilo sa. Keby si nebol urobil poriadok v zmluvách skôr ako jeho konkurenti, dnes by už jeho firma zrejme neexistovala.

Foto N – Vladimír Šimíček

A potom jedného dňa zmizla jeho obchodná partnerka s ňou aj milión

Myšlienky na etanolovú stanicu sa farmár Oravec vzdal, ale rozširovať biznis ho lákalo naďalej. Takmer 1,2 milióna eur vložil ako úver do projektu vodnej elektrárne podnikateľky, ktorej firma mu zároveň stavala nové budovy na hospodárskom dvore.

Aj táto investícia spočiatku vyzerala správne trafená. Na jar roku 2015 už gyňovská vodná elektráreň dva roky dobre fungovala a mohla začať vracať vložené peniaze. V apríli však Oravcova obchodná partnerka zrazu prestala dvíhať telefón, nebola doma, nevedel o nej nič jej priateľ, jednoducho o nej týždne nemali žiadnu správu.

Keď Oravcovi potom známy taxikár vystrašený doručil správu, že by sa mal stretnúť s neznámymi ľuďmi z firmy Esin, začal tušiť problém. O firme Esin si čo-to vygúglil, mená mu však nič nehovorili.

Dnes je podľa verejne dostupných informácií známe, že ide o skúsených developerov podnikajúcich v skupine firiem okolo J&T, ktorí sú len v agrosektore najmenej trikrát väčší ako jeho na slovenské pomery veľká farma.  

Hneď na prvom stretnutí ľudia z Esinu Oravcovi povedali, že chcú kúpiť jeho pôdu. Nie trochu, nie časť, ktorá by sa im mala hodiť do podnikania, ale všetku.

Na otázku prečo dostal Oravec od právnika Esinu odpoveď primeraným tónom: „Lebo ste v zornom záujme môjho klienta.“

Oravec vysvetľuje, že aby to nevyzeralo ako klasická vydieračka, ponúkali mu ľudia z Esinu 2,2 milióna „na ruku“. To by síce nepokrylo ani jeho úvery, ale naznačili mu, nech si z toho nerobí ťažkú hlavu. V balíku mal dostať aj pomoc od právnej kancelárie, ktorá vybaví riadený konkurz tak, aby nikomu nemusel nič vracať. „Povedal som im, že sa nechcem už navždy báť, že ma hocikto hocikde poklepe po pleci a povie mi, že som mu dlhoval peniaze a okradol som ho,“ vysvetľuje farmár, prečo ponuku na keš plus zbavenie sa dlhov odmietol.

Povedali mu na to, že bude mať obrovské problémy. A slovo dodržali.

My vás k vašim peniazom nepustíme, ale vy nám vaše dlhy musíte vrátiť hneď

Po prvých rokovaniach s Esinom Oravcovi rýchlo došlo, ako to celé súvisí so stratením sa jeho obchodnej partnerky, a preto nevymožiteľným dlhom vyše milióna eur. Kým Oravec sa s dlžníčkou nevedel nijako spojiť, ľudia z Esinu na rokovaniach bežne vytočili jej číslo a cez hlasný odposluch ju nechali povedať pár viet.

Bolo tak jasné, že ju už prinútili, aby im odovzdala stavebnú firmu aj vodnú elektráreň aj s dlhmi, ktoré sa mali stratiť v spleti firiem. „Doslova mi povedali, že elektráreň prevedú cez cyperské štruktúry. Ja som vtedy sotva vedel, čo to znamená,“ hovorí farmár.

Výsledok bol, že Oravec prišiel o viac ako milión eur, ktoré vybral zo svojich firiem a vložil do elektrárne. K tomu sa zastavili stavby, ktoré mal mať na hospodárskom dvore sčasti zaplatené z eurofondov. Tým prišiel o možnosť čerpať ich a stavby ostali navyše nedokončené.

A približne dvadsať subdodávateľov stavebnej firmy zmiznutej podnikateľky dopadli ešte horšie ako veritelia Váhostavu. Robotu spravili, materiál dodali, ale zaplatené nedostali ani cent. Stavbárom z gyňovského hospodárskeho dvora štát nepomohol vôbec, nezaplatil im ani len tú polovicu pohľadávok voči stavebnej firme ako v Širokého prípade.

Takto oslabeného Oravca sa potom Esin pokúsil doraziť skupovaním pohľadávok voči nemu. Nakúpili za takmer 400-tisíc a vyplatiť chceli „do 3 dní“.

Oravcovi nepomohlo, ani keď svoju dlžníčku a bývalú majiteľku elektrárne našiel po mesiacoch v jednom z tatranských hotelov patriacich skupine Esin. Ochrankári ho k nej nepustili, Oravec si tak len potvrdil, že musí bojovať sám a dlh musí vymáhať inde.

Skončil v nemocnici, lebo si chránil vlastné pole

Oravec odmietol farmu predať, aj on si najal právnikov a rozhodol sa vzdorovať. Keď urovnal vzťahy s dodávateľmi a základy firmy naďalej fungovali, rozhodol sa pritlačiť aj on. Prestal tolerovať, že firmy Esinu z vedľajšej dediny obhospodarujú aj okolo 400 hektárov, ktoré vlastnil alebo mal prenajaté väčšinovo on. Najal geodeta a začal kolíkovať tam, kde mal podľa zákona právo pôdu využívať.

Reakcia Esinu bola očakávaná. Posielali na pole ľudí, ktorí kolíky vytrhávali, a pôdu ďalej obrábali, akoby bola ich. Vracali sa, samozrejme, znova aj Oravcovi ľudia, drevené kolíky nahrádzali pevnejšími s betónovými základmi, Esin ich znova búral, Oravec znova a znova volal policajtov.

Bitku dostal Oravec, keď si jedno z vytrhávaní kolíkov skúsil natočiť na video tak, ako mu to poradili vyšetrovatelia. Útočník pracoval pre Esin, Oravec ho spoznal ešte ako jedného z ochrankárov podnikateľky, ktorá sa mu aj s miliónovým dlhom stratila v tatranskom hoteli.

Lekári stanovili Oravcovi diagnózu zlomenina nosovej kosti s posunom roztrieštenej kosti, natrhnutie krčnej chrbtice, 80-percentná hluchota na ľavé ucho, piskot v uchu, tŕpnutie ľavej časti hlavy so sprievodným odpadávaním a pocitom na vracanie a posttraumatický syndróm. Práceneschopný bol majiteľ farmy pol roka, liečenie začal na chirurgii, na konci mu pomáhali psychiatri.  

Farmár František Oravec po napadnutí. Foto – archív F. Oravca

Vy vlastníte pôdu? No a čo

Dalo by sa o tom hovoriť ako o spore dvoch firiem, ktoré si konkurujú a bojujú aj o práva na hospodárenie na pár stovkách hektárov. Rozdiel je v tom, že Oravec ukazuje jasné dôkazy, že právo aj rozum sú na jeho strane.

Exekútor v jeho prospech vydal zákaz ľuďom z Esinu chodiť na sporné polia. Ak by mala druhá strana argumenty, vlastné nájomné zmluvy alebo čokoľvek, čo by Oravcove nároky popieralo, mohli o tom presvedčiť súd, ibaže sa im to zatiaľ nepodarilo. Aktuálne podľa predsedu predstavenstva Esinu Kukučku chcú podať ústavnú sťažnosť.

„Nechali sa len počuť, že príkaz exekútora nebudú rešpektovať, jednorazovo zaplatia maximálne 30-tisíc eur a môžu si ďalej robiť, čo chcú,“ opisuje skúsenosti s manažérmi Esinu Oravec.

Kukučka z Esinu hovorí, že základný problém bol, že Oravcove pozemky neboli na jednom mieste. Preto mu ich nevedeli vydať na jednom mieste. Oravec toto tvrdenie odmietol.

Minimálne z pohľadu čerpania dotácií je však jasné, že Oravec má ku všetkej pôde doklady o vlastníctve alebo o platnom prenájme, a keďže sa o ňu aj stará, mal by mať nárok na priame platby z Poľnohospodárskej platobnej agentúry.

V realite je to naopak. Naťahovačky okolo kolíkov ako-tak ustali, Oravec sa o pôdu stará a peniaze od Únie nedostáva. Táto časť sporu s Esinom ho zatiaľ obrala o ďalších 350-tisíc eur.

Keď Oravcove firmy požiadali o dotáciu, na sporné plochy žiadala aj druhá strana. PPA automaticky poslala kontrolu. Aby znížili riziko ovplyvnenia miestnymi väzbami, neposlali Košičanov, ale ľudí z trebišovskej pobočky.

Oravec mal z ich návštevy dobrý dojem. Tvrdí, že na mieste potvrdili jeho nároky aj to, že sa o pôdu stará. Vec však napokon skončila vo Zvolene, ktorý rozhodol, že „nárok je sporný“.

„My sme priniesli všetky potrebné zmluvy a doklady a oni tri krabice dokumentov, ktoré nám nikto nechcel ukázať. Mohlo v nich byť čokoľvek,“ opisuje gyňovský farmár.

Nepomohlo ani, že Oravec si zvykne nájomné zmluvy zapisovať aj ako poznámky do katastra. PPA jednoducho v sporných veciach nepošle peniaze nikomu a hotovo.

Ak teda chcete niekoho poškodiť, môžete si vypýtať peniaze aj na jeho pôdu a minimálne mu tým predĺžite čakanie na priame platby. Vám za takú sabotáž nehrozí nič. Je jedno, že vlastne vedome žiadate peniaze, na ktoré nemáte nárok. PPA na vás nepodá trestné oznámenie pre subvenčný podvod. Prečo? Lebo jej to zákon neprikazuje.

Foto N – Vladimír Šimíček

Ako funguje spravodlivosť

Ubehli tri roky odvtedy, čo Esin ponúkol Oravcovi, aby mu predal jeho farmu. Čoskoro to budú dva roky, odkedy Oravca na poli zbil človek pracujúci pre jednu z firiem Esinu.

Podnikanie na pôde nevzdal, hoci mu mnohí radili predať všetko čím skôr veľkým. Jeho polia tak naďalej susedia s firmami okolo Esinu a ako druhého veľkého suseda má jednu z Babišových fariem.

Farmár Oravec doteraz neprehral s Esinom ani jeden z množstva čiastkových súdnych sporov a aj Esin svojimi poslednými vyhláseniami dáva najavo, že už spor nepotrebuje eskalovať.

Polícia ukončila vyšetrovanie vyberania kolíkov z Oravcových pozemkov s tým, že nešlo o krádež, lebo tyče len niekto povyberal a prenášal. „Môžem ísť do obchodu, niečo si odtiaľ zobrať, a keď mi na to prídu, poviem, že som to len prenášal?“ hnevá sa farmár.

V marci minulého roka porozprával Oravec jadro svojho problému pred stovkami farmárov na stretnutí, kde bol aj šéf PPA Juraj Kožuch, aj ministerka pôdohospodárstva Gabriela Matečná. Riaditeľ PPA tvrdí, že preto poslal kontrolu, ktorá zistila, že „Oravec mal nejaký právny vzťah, ale nie ku všetkému, čo deklaroval, ale, žiaľ, neobrábal“. S dodatkom, že preto dostali na tie plochy obaja nuly.

V novembri 2016 napísal Oravec opäť sťažnosť, kde znova podrobne opísal svoj príbeh. Putovala na PPA a v kópii aj ministerke pôdohospodárstva. Keď tá teraz hovorí, že o prípade nevedela, Oravec len krúti hlavou.

V lete roku 2016 sa bál o život, preto hľadal ochranu na súde a v novinách. O jeho prípade vyšli ešte na jar roku 2017 dva veľké zrozumiteľné texty – jeden v Košickom Korzári, druhý v celoštátnom Trende.

Oravec si najal poradcov a otvoril na facebooku stránku Domáci farmár v ohrození. Najprv sa cez ňu anonymne hlásili podobne postihnutí. Po smrti Jána Kuciaka sa nálada tak zmenila, že mnoho farmárov začalo vystupovať z anonymity a svoje príbehy porozprávali ďalší.

Keď minulý týždeň rokovali, za akých podmienok a o čom rokovať s ministerkou pôdohospodárstva, sedelo ich za stolom na Obecnom úrade v Haniske pri Košiciach už vyše šesťdesiat. Stretnutie s ministerkou sebavedomo posunuli o dva týždne. Pochopili, že teraz sa už vláda nemôže tváriť, že ich problémy nevidí.   

Šef Esinu: Verím, že históriu urovnáme a podáme si ruky

Predseda predstavenstva Esinu Tomáš Kukučka odpovedal na otázky Denníka N emailom:

Prečo Vaša firma nerešpektovala rozhodnutie exekútora, ktorý vám zakazoval zdržovať sa na pozemkoch v dispozícii firiem pána Oravca?

Bohužiaľ, pozemky, na ktoré si pán Oravec robí nárok, sú rozmiestnené ako ojedinelé „ostrovčeky“ na našich inak ucelených poliach, a to tak, že nie je možné efektívne obrábať naše polia bez toho, aby sme prešli cez tieto ostrovčeky. Zároveň pán Oravec nedokáže obrábať svoje „ostrovčeky“ bez toho, aby prechádzal a ničil našu úrodu. Pre pána Oravca sme mali a máme pripravené náhradné ucelené plochy, tak ako to upravuje zákon. O tie však pán Oravec neprejavil záujem. Napriek tomu stále veríme, že nájdeme dohodu, ktorá bude pre obe strany výhodná, a dospejeme do stavu, keď z nás budú obojstranne ctení obchodní partneri.  

Prečo ste na súde nespochybnili rozhodnutie, ktoré potvrdilo právo pána Oravca a jeho skupiny firiem k sporným pozemkom?

Spochybnili na okresnom i na krajskom súde, v súčasnosti je celá vec vo fáze ústavnej žiadosti. Chceme pritom zdôrazniť, že naším cieľom nie je pripraviť pána Oravca ani o štvorcový meter pôdy. Naopak, naším cieľom je dosiahnuť taký výsledný stav, aby sme obe strany mohli hospodáriť na vlastných ucelených poliach bez vzájomného narúšania.

Existujú nejaké tvrdenia o spore vašej skupiny s pánom Oravcom, ktoré boli verejné vyslovené alebo publikované a ktoré nie sú podľa vás pravdivé? Ak áno, ktoré a v čom sú nepresné?

Takých vyjadrení je množstvo, zároveň, ako som spomínal, ide o veľmi zložitý a košatý problém, takže odznelo množstvo poloprávd a nedopovedaných vecí. Rozhodne najcitlivejšou je informácia o fyzickom napadnutí pána Oravca, ktorá je silne prehnaná. Naopak, situácia dospela do štádia, keď sme na životoch boli ohrození my a naše rodiny.

Uvedomujeme si časové a rozsahové obmedzenia, ktoré médiá pri svojej práci majú. Napriek tomu vám opätovne chcem ponúknuť možnosť stretnutia a podrobného opísania celého problému. Verím, že pri tom pochopíte, že celý problém nie je čiernobiely a že aj pre médiá nebude jednoduché spracovať ho. Zároveň naozaj verím, že sa blížime k dohode, ktorou celú nepríjemnú históriu urovnáme, a dokážeme si podať ruky.

Foto N – Vladimír Šimíček

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Štátny tajomník Švejna: Mám problém, ak musím byť v dôchodkoch solidárny aj s tými, ktorí nerobili

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Pri minimálnom dôchodku sú dva problémy, tvrdí v rozhovore pre Denník E štátny tajomník ministerstva práce Ivan Švejna. Nemáme peniaze na takéto štedré dôchodkové opatrenie a druhý problém tkvie v tom, či má dostávať rovnakú penziu ten, ktorý robil, ako ten, čo nerobil.

Minúta po minúte

Zdieľať

Qantas chcú na ultra dlhé lety Airbusy. Testovali ich s Boeingom

Airbus A350-1000 Foto - Airbus
Airbus A350-1000 Foto – Airbus

Aerolinky Qantas uprednostnili pre najdlhšie komerčné lety stroje Airbusu pred Boeingom. Spoločnosť plánuje prevádzkovať pravidelné spojenie medzi Austráliou a New Yorkom či Londýnom bez medzipristátia.

Európsky a americký výrobca lietadiel súperili o prestížnu zákazku od roku 2017, píše Bloomberg.

Qantas pripravuje pre ultradlhé lety objednávku 12 Airbusov A350-1000 (v hre bol konkurenčný Boeing 777X). Spoločnosť Citi odhaduje hodnotu zákazky na 3,5 miliardy austrálskych dolárov (2,2 miliardy eur).

Konečné rozhodnutie sa očakáva v marci budúceho roka. Prvý komerčný let by sa mal uskutočniť v prvej polovici roka 2023.

Ako testovali ultradlhé lety:

V októbri Qantas uskutočnil rekordné dlhý skúšobný let medzi New Yorkom a Sydney so svojím Boeingom 787 Dreamliner.

Stroj pristál po vyše 19 hodinách vo vzduchu. Letu sa zúčastnilo iba niekoľko desiatok ľudí, prevažne zamestnanci aeroliniek a členovia posádky.

Cieľom bolo preveriť dosah dlhých letov na ľudský organizmus. V lietadle sa monitorovali mozgové vlny, hladina melatonínu a bdelosti pilotov či vplyv osvetlenia, jedla a cvičenia na pasažierov.

Najdlhší komerčný let v súčasnosti prevádzkujú Singapore Airlines na linke medzi Singapurom a New Yorkom. Lietadlo Airbus A350-900 zvláda trastu za takmer 19 hodín.

Zdieľať

Medziročná inflácia na Slovensku sa v novembri zrýchlila na 3 percentá z októbrových 2,7 percenta. V medzimesačnom porovnaní spotrebiteľské ceny stúpli o 0,2 percenta.

V porovnaní s novembrom 2018 sa ceny zvýšili vo všetkých sledovaných kategóriách, informuje Štatistický úrad.

Najviac, o 5,3 percenta zdraželi potraviny a nealko nápoje. Ich ceny stúpli najrýchlejšie v tomto roku.

Inflácia na Slovensku je vyššia než v priemere za celú eurozónu.

NBS odhaduje tohtoročný rast spotrebiteľských cien na 2,6 percenta, čo je nepatrne viac než vlani.

Rast cenovej hladiny začiatkom budúceho roka ovplyvní ohlásené zdražovanie energií či zníženie DPH na ďalšie potraviny a na noviny.

Zdieľať

Ekonomický newsfilter:

  • Most-Híd pretlačil zníženie daní z práce, tak mestá musia zvyšovať dane z nehnuteľností.
  • Kamenický chce limitovať nasledujúceho ministra.
  • Wall Street verí, že Trump sa s Číňanmi dohodne.
Zdieľať

USA a Čína sa dohodli na podmienkach prvej fázy dlho očakávanej obchodnej zmluvy, informoval Bloomberg s odkazom na zdroje oboznámené so situáciou. Text teraz čaká na Trumpov podpis.

Poradcovia pre obchodné záležitosti teraz majú v pláne schôdzku s prezidentom, na ktorej s ním chcú podmienky dohody prebrať. Oficiálne oznámenie by podľa zdrojov Bloombergu mohlo prísť v nasledujúcich hodinách.

Spojené štáty a Čína spolu od minulého roka vedú obchodnú vojnu, v ktorej na seba vzájomne uvaľujú cla. Zároveň sa snažia dosiahnuť dohodu, ktorá by ich obchodné spory vyriešila. (bloomberg, čtk)

Zdieľať

Karoq sa bude vyrábať v bratislavskom VW od jesene 2020

Škoda Karoq sa začne montovať v bratislavskom Volkswagene na jeseň budúceho roka z dovážaných dielov. Karosérie kompaktného SUV modelu sa budú naďalej produkovať a lakovať v závode Škody v českých Kvasinách.

Podrobnosti o výrobe Karoqu zverejnila Škoda Auto na webovej stránke.

Bratislavský VW by mal byť piatou fabrikou, v ktorej sa bude montovať.

K závodom v českých Kvasinách, Mladej Boleslavi a čínskom Ning-po najnovšie pribudol ruský Nižný Novgorod, kde sa vyrába aj Octavia a SUV Kodiaq.

Škoda je jednou zo zhruba desiatich značiek, ktoré sú súčasťou koncernu VW.

Aký je záujem o Karoq

Karoq je na trhu od októbra 2017. Patrí k najžiadanejším modelom Škody, dopyt po ňom výrazne prevyšuje ponuku.

V roku 2018 sa predalo 115 700 kusov, za 11 mesiacov tohto roka 137 700 vozidiel Karoq.

V Bratislave už Škoda vyrába svoj najmenší model Citigo iV – prvý s plne elektrickým pohonom.

Zdieľať

Slovensko je pripravené pripojiť sa k iniciatíve uhlíkovo neutrálnej ekonomiky do roku 2050. „Slovensko sa pripojí k väčšine európskych krajín, pretože osobne si myslím, že Európska únia musí byť lídrom. Len vtedy dokážeme presvedčiť aj ostatné krajiny ako Čína a India,“ povedal premiér Pellegrini pred samitom EÚ.

Dodal, že jednou z podmienok je jasne deklarovaná technologická neutralita. „Samozrejme, máme niektoré podmienky. Jednou zo základných je, aby bola jasne deklarovaná technologická neutralita, to znamená, aby si každá krajina mohla rozhodovať o svojom energetickom mixe, aké technológie použije, aby tam boli nejaké základy ekonomickej transparentnosti, respektíve aby sme neboli nútení investovať do nákladných investícií obnoviteľných zdrojov, ktoré by extrémnym spôsobom zvyšovali náklady energie,“ dodal premiér. (tasr)

Zdieľať

ECB podľa očakávaní ponechala menovú politiku vrátane úrokových sadzieb bez zmien. Zasadnutie Rady guvernérov po prvý raz viedla nová prezidentka Christine Lagardová. Podľa nej ekonomika eurozóny smeruje k pomalému oživeniu.

V septembri ECB znížila svoju depozitnú úrokovú sadzbu o 0,1 percentuálneho bodu na mínus 0,5 percenta. Rozhodla tiež, že od novembra obnoví nákup dlhopisov v mesačnom objeme 20 miliárd eur.

Menový výbor vo vyhlásení uvádza, že sadzby zotrvajú na súčasných alebo nižších úrovniach, kým sa výhľad inflácie stabilne nepriblíži dostatočne blízko k cieľovej úrovni 2 percentá.

Analytici upozornili, že stanovisko ECB sa nelíši od toho, ktoré centrálna banka zverejnila po minulom zasadnutí menového výboru. To naznačuje, že Lagardová je spokojná s postojom svojho predchodcu, píše Reuters.

Lagardová prevzala funkciu v ECB 1. novembra. Predtým pôsobila ako šéfka Medzinárodného menového fondu a v minulosti riadila aj francúzske ministerstvo financií.

Ako ECB upravila prognózy rastu:

  • zlepšila odhad tohtoročného rastu ekonomiky eurozóny na 1,2 percenta z doterajších 1,1 percenta;
  • výhľad rastu HDP v roku 2020 zhoršila na 1,1 percenta (doposiaľ predpokladala 1,2 %);
  • na rok 2021 naďalej očakáva 1,4-percentný rast hospodárstva.

Lagardová už skôr avizovala dôkladné posúdenie činnosti ECB vrátane zváženia zmeny niektorých základných bodov, napríklad inflačného cieľa či spôsobu boja so zmenami klímy.

Strategickú revíziu by chcela zavŕšiť do konca budúceho roka.

Zdieľať

Nízkonákladovka Wizz Air vytvorí nové aerolínie. Chce s nimi preraziť v Ázii a Afrike

V druhej polovici budúceho roka začnú lietať nové nízkonákladové aerolínie Wizz Air Abu Dhabi. Spočiatku budú obsluhovať letiská v Európe a Rusku, neskôr sa plánujú zamerať aj na Blízky východ, Afriku a indický subkontinent.

Nové aerolínie budú spoločným podnikom Wizz Airu so štátnou spoločnosťou Abu Dhabi Development Holding, ktorá v ňom kontroluje 51-percentný podiel, píše Bloomberg.

Na začiatok sa počíta s flotilou troch lietadiel Airbus SE A321neo, v priebehu nasledujúcej dekády by sa mala rozšíriť na 50 strojov.

So širokou paletou destinácií bude mať Wizz Air Abu Dhabi potenciál osloviť 5 miliárd pasažierov.

Wizz Air patrí k popredným európskym lowcostom so základňou v Budapešti. Lieta do 44 krajín, lety medzi Európou a Dubajom prevádzkuje od roku 2013.

S kým sa pobijú:

Wizz Air Abu Dhabi budú na Blízkom východe súperiť o cestujúcich s ďalším novým hráčom.

Najneskôr v 2. štvrťroku 2020 by mali z Abú Zabí začať lietať Air Arabia Abu Dhabi, v ktorých sa spájajú nízkonákladovka Air Arabia a Etihad. Ich spoločný podnik bude slúžiť najmä ako podpora diaľkových letov Etihadu.

Nové letecké spoločnosti posilnia spojenie na Blízkom východe, v ktorom vlani ubudla takmer pätina liniek. Cítiť bolo najmä redukciu vlajkového dopravcu Etihad, ktorý škrtal v dôsledku miliardových strát.

Wizz Air smeruje do regiónu, v ktorom majú nízkonákladové aerolínie len 5-percentný trhový podiel. Cítiť v ňom však silný dopyt po turistike a od migrujúcich pracovníkov, uvádza Rishika Savjani, analytička spoločnosti Barclays.

Zdieľať

European Green Deal je nedostatočný na riešenie klimatickej krízy, tvrdí slovenský Greenpeace. Opatrenia, ktoré včera prijala Európska komisia, sú podľa organizácie pomalé a opatrné a ciele znížiť emisie o 50 až 55 percent do roku 2030 pri závažnosti ekologickej a klimatickej krízy, ktorej dnes čelíme, nebudú stačiť.

Čo treba urobiť podľa Greenpeace: 

  • Keďže konkrétne ciele Green Dealu budú predstavené až v lete 2020, podľa Greenpeace je to neskoro na uzatvorenie dohody. Na budúci rok sa klimatický samit COP26 bude konať v Glasgowe a mali by na ňom byť predstavené už konkrétne ciele na zmiernenie klimatickej zmeny.
  • Európska komisia by sa mala zaoberať najmä zmenami v hospodárskom systéme.
  • Je potrebné sa zaoberať výrobnými procesmi a technológiami, ale rovnako aj životným štýlom a spotrebou.
  • Greenpeace zdôrazňuje, že je načase, aby Komisia od základov prehodnotila politiky, ktoré podporujú profit na úkor životného prostredia a našej budúcnosti.
Zdieľať

Tržby v priemysle sa v októbri oproti septembru mierne zvýšili (o 0,4 %). Výrazne k tomu prispel najmä automobilový priemysel, kým ostatným významným odvetviam sa darilo menej, uviedol Inštitút finančnej politiky.

Z menších odvetví dynamicky rástli aj potravinársky a chemický priemysel. Mesačná dynamika zatiaľ potvrdzuje stabilizáciu doterajšieho negatívneho vývoja.

V medziročnom porovnaní sú však tržby stále nižšie (−5,4 %), pričom táto situácia pretrvá pravdepodobne až do jari.

Zamestnanosť v priemysle v októbri stagnovala, medziročne ubudlo 1,3 % zamestnaných.

Rast miezd v priemysle sa v októbri výrazne spomalil. Zamestnanci si v tomto sektore medziročne polepšili len o 1,3 %. Ochladenie v Nemecku v najväčšej miere zasahuje práve exportne orientovaný priemysel. Vývoj miezd odráža skracovanie pracovných týždňov a zníženie počtu nadčasov.

Tržby v stavebníctve v októbri korigovali silný septembrový rast a medzimesačne klesli o 1,8 %. Zamestnanosť v stavebníctve stúpla o 4 %. Po polroku v červených číslach sa medzimesačne zvýšila už druhý mesiac po sebe. Mzdy v sektore v porovnaní s októbrom minulého roka vzrástli o 5,5 %.

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať