Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Séria ocenená Novinárskou cenou pokračuje: V čom nám SNS pri transportéroch nepovedala pravdu

Andrejovi Dankovi na transportéroch mimoriadne záleží. Foto N – Tomáš Benedikovič
Andrejovi Dankovi na transportéroch mimoriadne záleží. Foto N – Tomáš Benedikovič

Ak sa už strácate pri vysvetľovaní ministerstva obrany a Andreja Danka, tento prehľad vám môže pomôcť zorientovať sa v nákupe transportérov za 400 miliónov eur.

V decembri publikoval Denník N článok Sedem výrokov SNS o transportéroch, v ktorých nepovedali celú pravdu. Konkrétne sme v ňom poukázali na príklady, keď predseda Slovenskej národnej strany Andrej Danko a jeho ľudia na ministerstve obrany zavádzali pri vysvetľovaní nákupu transportérov Patria.

Prešlo päť mesiacov, pribudli ďalšie zistenia aj nové vysvetlenia Dankových nominantov o obchode za 400 miliónov eur. Zostavili sme tak ďalší zoznam vyhlásení SNS, ktoré sa neprekrývajú s realitou.

Séria textov Vladimíra Šnídla o nákupoch SNS na obrane získala Novinársku cenu 2017 za investigatívu.

1. Nezaplatili sme ani cent

Túto stredu zorganizovalo ministerstvo obrany ďalšiu tlačovú konferenciu o fínskych transportéroch. Generálny tajomník služobného úradu a bývalý Dankov biznis partner Ján Hoľko na nej zopakoval, že ministerstvo za vozidlá zatiaľ nič neplatilo. „My sme ešte nič nepreinvestovali, ani cent,“ povedal.

V skutočnosti je to trochu inak. Analytik Progresívneho Slovenska Martin Dubéci tento týždeň zverejnil dokument, ktorý 13. júla 2017 podpísalo slovenské a fínske ministerstvo obrany. Ide o takzvanú technickú dohodu na vývoj prototypu vozidla. V dohode sa píše, že vývoj bude niečo stáť: „Účastníci sú si vedomí, že odhadovaný rozpočet externých nákladov za výskum a vývoj prototypu bude až šesť miliónov eur.“

Prototyp už je hotový, ministerstvo ho v decembri ukázalo novinárom. Koľko zaň zaplatila, respektíve zaplatí slovenská strana, zostáva tajné. Ešte v apríli na pracovných raňajkách s novinármi vedenie ministerstva sľubovalo, že tieto údaje zverejní. Keď Denník N tento týždeň poslal otázky, hovorkyňa Danka Capáková odmietla odpovedať.

Nedá sa teda vylúčiť, že Slovensko už zaplatilo celú šesťmiliónovú sumu, o ktorej sa píše v dohode. Naznačujú to aj niektoré ďalšie pasáže. „Slovenský účastník zabezpečí financovanie výskumu a vývoja, obstaranie komponentov, s výnimkou podvozku vozidla.“

Prototyp vozidla Patria pre slovenskú armádu ukázali prvýkrát v decembri 2017 vo vojenskom priestore pri Senici. Foto N – Tomáš Benedikovič

Nominanti SNS na podpis takejto dohody nemali žiaden mandát. Minister Peter Gajdoš (SNS) sa mal riadiť uznesením vlády zo dňa 17. mája 2017, z ktorého vyplýval iný postup. V sprievodných dokumentoch sa písalo, že Gajdoš má zatiaľ len skúmať, aký spôsob nákupu zvoliť.

„Ministerstvo obrany bude všetky možnosti obstarania ďalej analyzovať a na základe záverov ich vyhodnotenia stanoví najvýhodnejší spôsob obstarania,“ píše sa v materiáli.

Gajdoš však zašiel oveľa ďalej, v tichosti vybral fínske vozidlá Patria a zaviazal sa zaplatiť za vývoj prototypu.

O výbere fínskych vozidiel nemal žiadne informácie dokonca ani formálne druhý najvyššie postavený človek na ministerstve, štátny tajomník za Most-Híd Róbert Ondrejcsák. „Celý tento projekt išiel mimo mňa,“ zopakoval v stredu pre televíziu Markíza.

Čo tento postup dokazuje? Fínske vozidlá si nevybrala ani vláda Roberta Fica a dokonca ani ministerstvo obrany ako celok. Celé rozhodovanie prebehlo v úzkom kruhu nominantov Andreja Danka.

2. My nič, to všetko náš štátny podnik

Dankovi ľudia na ministerstve obrany tvrdia, že projekt transportérov neriešia oni, ale vo vlastnej réžii si ho zabezpečuje štátny podnik Konštrukta Defence z Dubnice nad Váhom. Jeho manažéri si vraj sami našli partnera vo Fínsku, rozhodli sa financovať vývoj prototypu a ministerstvo údajne ani nesleduje, koľko to stojí.

Napríklad v novembri 2017 dal redaktor televízie Joj Hoľkovi priamu otázku, koľko má Konštrukta zaplatiť za vývoj prototypu. „Ja neviem, koľko bude platiť. Je to akciová spoločnosť, ktorá podniká na základe Obchodného zákonníka. My sme len

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Dobrá správa od ministra Krajniaka – púšťa sa do opravovania sporenia na dôchodok
  • Pomoc: Žiadosti o dotácie na nájomné môžu oddnes podávať podnikatelia z celého Slovenska, bez ohľadu na kraj
  • Železnice: Štátna ZSSK bude v lete cez víkendy jazdiť na viacerých tratiach, kde už bežne vlaky nejdú
  • Firmy: Asi 550 zamestnancov firmy Eterna v Bánovciach nad Bebravou ostane od pondelka na nútenom voľne.
  • Ochrana: Mimoriadnu vládnu ochranu pred konkurzmi získala od súdov cestovná kancelária Solvex
  • Obchod: Predaj áut v Nemecku v júni klesol medziročne o 40 % na 220-tisíc kusov
  • Financie: Miera úspor domácností v eurozóne v 1. štvrťroku stúpla na 16,9 %, najviac od roku 1999
  • Návod na žiadosť o dotáciu na nájomné (krok po kroku)
  • Anketa o fungovaní dotácií na nájmy
Zdieľať

Arce chce pomôcť z dlhov J&T. Cenou môže byť prevzatie časti jej podielov či najlukratívnejších podnikov

Patrik Tkáč, spolumajiteľ J&T. Archívna foto – TASR
Patrik Tkáč, spolumajiteľ J&T. Archívna foto – TASR

Finančnej skupine Arca chce podľa zdrojov Denníka E pomôcť z dlhov oveľa majetnejšia skupina J&T. Nebude to zadarmo. V hre môže byť kapitálový vstup medzi spoluvlastníkov Arcy či prevzatie jej perspektívnejších podnikov.

Zdieľať

Kľúčový Doležalov konkurz polovica kandidátov spochybňuje, Kremský ho odporučí zopakovať

Kandidáti na post šéfa Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb, zľava Ivan Marták, Branislav Máčaj a Pavol Kukura. Vpravo predseda výboru pre hospodárske záležitosti Peter Kremský. Foto - TASR
Kandidáti na post šéfa Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb, zľava Ivan Marták, Branislav Máčaj a Pavol Kukura. Vpravo predseda výboru pre hospodárske záležitosti Peter Kremský. Foto – TASR

Dvaja zo štyroch kandidátov na post šéfa telekomunikačného úradu spochybňujú konkurz na ministerstve dopravy. Bývalý šéf poštového úradu Karol Achimský označil písomný test za nedôstojný a na konkurz neprišiel. Pochybnosti má aj bývalý šéf telekomunikačného úradu Branislav Máčaj, ktorý podľa rezortu neprešiel písomným testom.

Minúta po minúte

Zdieľať

Spoločnosti British Airways, easyJet a Ryanair ukončia právny spor, ktorý viedli s britskou vládou pre povinnú dvojtýždennú karanténu. Vláda má od tohto plánu upustiť pri ľuďoch, ktorí sa vrátia z populárnych turistických destinácií, napríklad z Francúzska, Talianska či zo Španielska.

Povinná karanténa bude však stále platiť pre tých, čo pricestujú zo Spojených štátov.

Právny zástupca trojice aerolínií Tom Hickman uviedol, že zoznam krajín, pri ktorých nebude karanténa platiť, dnes zverejnia. Súhlasil s tým, že námietku v tom prípade stiahne.

Britská vláda zaviedla povinnú dvojtýždennú karanténu tých, ktorí sa vrátia zo zahraničia, od 8. júna. Rozhodnutie odôvodnila tým, že ide o nevyhnutný krok, aby sa predišlo druhej vlne pandémie. (čtk)

Zdieľať

Daimler zvažuje predaj závodu vo francúzskom Hambachu ako súčasť zmien v globálnej výrobnej sieti. Firma varovala, že v 2. štvrťroku z dôvodu reštrukturalizácie zaúčtuje mimoriadne náklady rádovo v stovkách miliónov eur.

Rozhodnutie Daimleru prichádza v období, keď automobilový priemysel bojuje s nadmernou kapacitou a prepadom dopytu po nových autách v Európe.

Daimler produkoval v Hambachu dvojsedadlové modely Smart s elektrickým a spaľovacím motorom. V roku 2017 sa tam vyrobilo vyše 80-tisíc áut.

Vlani však automobilka uviedla, že bude vyrábať novú generáciu elektrických Smartov v spoločnom podniku s Geely a presťahuje produkciu z Francúzska do Číny. Závod v Hambachu má 1 600 zamestnancov.

Výsledky Daimleru (rok 2019):

  • čistý zisk klesol takmer o dve tretiny na 2,7 miliardy eur (stiahli ho dodatočné náklady spojené s aférou okolo emisií naftových áut, vysoké investície do elektrických vozidiel a problémy s výrobou);
  • tržby stúpli o 3 % na 172,7 miliardy eur;
  • predal 2,34 milióna osobných áut Mercedes-Benz, deviaty rok za sebou rekordný počet vozidiel. (reuters, čtk)
Zdieľať

Miera úspor domácností v eurozóne v 1. štvrťroku stúpla na 16,9 %, čo je najviac od začiatku sledovania štatistiky v roku 1999. Ukazovateľ odráža podiel hrubých úspor k hrubému disponibilnému príjmu domácností.

Pravidelnú kvartálnu štatistiku o úsporách domácností zverejnil Eurostat na internetovej stránke. V záverečnom štvrťroku vlaňajška ich miera dosiahla 12,7 %.

K výrazne vyššiemu sklonu k šetreniu pomohli viaceré okolnosti. Podľa Financial Times výdavky domácností limitovali začínajúce koronavírusové reštrikcie a s nimi súvisiace obmedzenie pohybu. Ich príjmy navyše podporili vládne opatrenia na zmiernenie dosahov koronakrízy.

Eurostat uvoľnil tiež údaje o investíciách domácností, ktorých miera na rozdiel od úspor medzikvartálne klesla na 8,7 %.

Zdieľať

Akcie v Číne stúpli na 5-ročné maximum, impulzom bol najmä silný júnový rast sektora služieb. Akciový index CSI 300, ktorý sleduje obchodovanie na burzách v Šanghaji a Šen-čene, vzrástol o 1,9 % a uzavrel týždeň najvyššie od júna 2015.

Index nákupných manažérov pre čínsky sektor služieb v júni rástol najvýraznejšie za viac ako 10 rokov. K jeho zotaveniu pomohlo uvoľnenie koronavírusových reštrikcií, ktoré viedlo k zvýšeniu spotrebiteľského dopytu.

Podľa Mobeena Tahira z firmy WisdomTree čínske akcie ťažia z fiškálnej podpory vlády a menových stimulov centrálnej banky na pomoc ekonomike v koronakríze. Viac o stave hospodárstva napovedia nové údaje o nezamestnanosti, inflácii a HDP.

Index CSI 300 prekonáva americké i európske burzové indexy, od začiatku roka stúpol o 4 % a počas koronakrízy ho postihol miernejší prepad. Americký S&P tento rok stráca 3 % a paneurópsky index Stoxx 600 až 11 %. (ft)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať