Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Manažér firmy, ktorá je v tendri o 60 miliónov lacnejšia ako slovenskí hráči: Nerozumiem vysokým tunajším cenám

Takto sa napríklad prerábala trať pri Trenčíne z tradičných 120 km/hod. na 160 km/hod. Foto – TASR
Takto sa napríklad prerábala trať pri Trenčíne z tradičných 120 km/hod. na 160 km/hod. Foto – TASR

V Kazachstane je iná mentalita, pochádza to z bývalého režimu. Ale dnes je tam veľmi otvorený trh, hovorí manažér taliansko-kazašského konzorcia, ktoré súťaží o najväčšie zákazky na Slovensku.

Manažéri tradičných stavebných firiem a ich lobisti zažívajú mimoriadnu situáciu. Do najväčšej železničnej zákazky na Slovensku za posledné roky sa prihlásil nováčik zo zahraničia. Kazašsko-talianske konzorcium sľubuje, že prerobí koľajnice pri Bratislave na 200-kilometrovú rýchlosť za 212 miliónov eur. To je takmer o 100 miliónov eur menej, než čakali železničiari a asi o 60 miliónov menej než núka druhý v poradí. Velí tomu taliansky manažér Roberto Piccioli, ktorý si je kazašskou cenou istý. V rozhovore vysvetľuje aj:

  • či sa budú súdiť, ak veľký tender nevyhrajú,
  • prečo máme veriť, že tradiční stavbári sú drahí, a nie tí kazašskí príliš lacní, 
  • prečo používajú referencie z Kazachstanu, Ruska alebo Albánska, 
  • čo odpovie vplyvnému štátnemu manažérovi, ktorý otvorene pochybuje, či exotické referencie skutočne existujú,
  • či sem plánujú priniesť na prácu ľudí z Kazachstanu alebo z Číny, ak zákazku získajú,
  • prečo sa pred súťažou nevedeli dohodnúť s domácimi stavbármi, aby s nimi išli do tendra, a
  • ako funguje verejné obstarávanie v Taliansku alebo v Kazachstane.

Za modernizáciu trate pri Devínskej Novej Vsi pýtate od železníc o 60 miliónov eur menej ako druhý v poradí. To je ako možné?

Problém môže byť v tom, že o túto zákazku sa súťaží špeciálnym spôsobom, postupom, ktorý sa nazýva žltý fidic. Znamená to, že stavbári trať nielen postavia, ale ju aj naprojektujú. Keď projektujú, majú priestor hľadať efektívnejšie riešenia, využiť svoje špeciálne technológie. Tradiční hráči z tohto trhu možno navrhujú napríklad signalizáciu v drahšom riešení.

Vravíte, že máte lepšie technológie než Váhostav, Strabag alebo TSS Grade?

Možno je v tom ešte niečo. Na Slovensku sa takýto veľký železničný tender vypisuje prvýkrát po dlhšom čase (naposledy sa vypisovala pred troma rokmi prerábka trate pri Púchove za cca. 360 mil. eur, pozn. red.). Možno slovenské firmy nie sú celkom zorientované v aktuálnych cenách elektrifikácie či iných komponentov na európskom trhu. Možno vieme lepšie odhadnúť cenu trakcie. Slovensko je malý, nie európsky trh.

O túto zákazku bojujú aj dcérske firmy medzinárodných koncernov ako Strabag alebo Eurovia. Tí asi poznajú európske ceny.

Možno máme väčšie skúsenosti. Súťažíme v konzorciu s kazašskou firmou Integra Construction. To je v skutočnosti majiteľ našej firmy (talianskej Todini), takže sme prakticky jedna spoločnosť. Oni majú významné skúsenosti z prác na železnici, a my, Todini, sme európska firma zameraná skôr na diaľnice. Výsledkom je, že dobre poznáme európsky trh, celý železničný sektor, aj reálne ceny na ňom. Platí to tak na slovenskom ako aj európskom trhu. Na signalizáciu alebo elektrifikáciu potrebujete špeciálnych technologických partnerov. Nám dodávajú firmy ako Bombardier alebo Mitsubishi

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

Veľkofarmárov z J&T pribúda. Po Tkáčovi a Fedorovi vstupuje do poľnohospodárstva aj ďalší človek blízky tejto skupine

Ján Nosko. Foto – J&T
Ján Nosko. Foto – J&T

Polovicu v najväčšej slovenskej farmárskej skupine kúpil bývalý zamestnanec skupiny J&T Ján Nosko. Od Daniela Krátkeho kúpil podiel v jeho Slovenskom farmárskom družstve, ktoré obhospodaruje 30-tisíc hektárov pôdy. S financovaním obchodu pomohla J&T, no Nosko odmieta špekuláciu, že vo farmách len zastupuje záujmy Patrika Tkáča.

V Harmanci našli antigénové testy 46 percent pozitívnych a PCR nula. Ako sa to stalo?

Ilustračné foto TASR
Ilustračné foto TASR

Antigénové testovanie v harmaneckých papierňach zlyhalo – ukázalo nereálne vysokú, až 46-percentnú mieru nákazy. Následné PCR testy nenašli nákazu ani u jedného. Verejné orgány aj iní odborníci to hodnotia ako anomáliu, ktorá nesmie poškodiť dôveru v testovanie.

Minúta po minúte

Slovenská inšpekcia životného prostredia udelila hriňovskej mliekarni pokutu 135 000 eur. Ide o doteraz najvyššiu pokutu udelenú inšpekciou za mimoriadne zhoršenie vôd na Slatine, rozhodnutie zatiaľ nie je právoplatné. (tasr)

Počet cestujúcich na letisku vo Frankfurte vlani klesol o takmer tri štvrtiny na 18,8 milióna a vrátil sa na úroveň roka 1984. Predvlani pritom prvý raz prekonal hranicu 70 miliónov. Výkony najväčšieho nemeckého letiska zrazila pandémia.

Údaje o výsledkoch letiska vo Frankfurte nad Mohanom zverejnil jeho prevádzkovateľ Fraport na internetovej stránke.

Oveľa lepšie než v preprave osôb sa vlani vyvíjala situácia v nákladnej leteckej doprave, ktorej objem vo Frankfurte sa takmer vyrovnal roku 2019.

Na tento rok počíta Fraport s nárastom počtu pasažierov, a to najmä v 2. polroku. Očakáva, že za celý rok Frankfurt prekoná vlaňajšiu úroveň, dosiahne však len 35 až 45 % rekordnej úrovne z roku 2019. (čtk)

Joe Biden plánuje zrušiť povolenie pre kontroverzný ropovod Keystone XL za 9 miliárd dolárov hneď prvý deň v najvyššej funkcii. Biden bude uvedený do Bieleho domu v stredu 20. januára.

Ropovod má byť dlhý 1900 kilometrov a má prepravovať ropu z kanadskej provincie Alberta do amerického štátu Nebraska. Projekt spomalili právne spory v USA a odpor ochrancov životného prostredia, Indiánov a farmárov.

V roku 2015 projekt zrušil prezident Barack Obama vzhľadom na ekologické obavy. O dva roky neskôr ho jeho nástupca Donald Trump povolil. Podľa Trumpa mal ropovod viesť k zlacneniu pohonných látok, tvorbe pracovných miest a zníženiu závislosti USA od zahraničnej ropy. (čtk, reuters)

Dubnická radnica ušetrila vlani na verejnom obstarávaní viac ako 850-tisíc eur. „V minulosti bol proces verejného obstarávania jednoznačne menej prehľadný, ťažšie kontrolovateľný a roztrúsený po oddeleniach a referátoch. Teraz sme všetky zákazky realizované mestom presunuli na jedno oddelenie,“ povedala vedúca oddelenia strategického rozvoja a verejného obstarávania Eva Granátová.

Radnica sa snaží ponuky na obstarávanie zverejňovať prehľadne, aby oslovila viac firiem a vytvorila konkurenčné prostredie, ktoré tlačí cenu nadol.

„Sme efektívnejší, ale aj transparentnejší. Myslím si, že aj mesto a jeho financie sú chránenejšie,“ uviedla Granátová.

Sústredením zákaziek na jedno oddelenie a oslovením väčšieho počtu záujemcov o zákazku sa podľa nej napríklad podarilo znížiť v procese verejného obstarávania cenu rekonštrukcie domu smútku v mestskej časti Prejta o 50 000 eur, pri rekonštrukcii Murgašovej a Družstevnej ulice ušetrili 80 000 eur a rekonštrukcia chodníkov bola v porovnaní s predpokladanou cenou nižšia o 83 000 eur.

„S každou zákazkou spravidla ušetrená suma rastie. Nevyčerpané finančné prostriedky, ktoré boli v rozpočte vyčlenené na jednotlivé akcie, budú presunuté do rezervného fondu a použité v ďalšom roku na nové investičné akcie,“ doplnila Granátová. (tasr)

Ceny ropy dnes zaznamenali po oslabení v závere minulého týždňa ďalší pokles. Cena ropnej zmesi Brent s marcovým kontraktom dosiahla 54,85 dolára za barel, v porovnaní s predošlou uzávierkou klesla o 0,45 %, v piatok klesla o 2,3 %.

Cena americkej ľahkej ropy WTI s dodávkou vo februári dosiahla 52,17 dolára za barel. Oproti predchádzajúcej uzávierke to znamená pokles o 19 centov (0,36 %). Aj v prípade ceny WTI predstavoval pokles v závere minulého týždňa 2,3 %.

Vývoj na trhoch do veľkej miery ovplyvňuje opätovný nárast počtu infikovaných novým koronavírusom vo svete. Navyše, v USA vzrástol počet aktívnych ropných vrtov, čo tiež zatlačilo na ceny ropy. (tasr)

Na dva a pol roka sa vráti do väzenia dedič juhokórejského konglomerátu Samsung Electronics I Če-jong. Rozhodol o tom juhokórejský vrchný súd, dôvodom je korupcia.

Potomok jednej z najmocnejších juhokórejských rodín bol v roku 2017 odsúdený na päť rokov za úplatky v kauze bývalej juhokórejskej prezidentky Pak Kun-hje. Ľuďom okolo nej údajne poskytol 43 miliárd wonov, aby mu pomohla získať kontrolu nad konglomerátom.

Päťročný trest mu bol najprv skrátený a po odvolaní pozastavený. 52-ročný I Če-jong strávil vo väzení iba jeden rok a na slobodu vyšiel v roku 2018.

Rozhodnutie vrchného súdu bude mať značný vplyv na vedenie technologického gigantu. I Če-jong bude odsunutý od všetkých zásadných rozhodnutí v rodinnej firme.

Rodina pritom teraz potrebuje získať financie na zaplatenie vysokej dedičskej dane po októbrovej smrti I Če-Jongovho otca, a preskupiť majetok v pridružených spoločnostiach, aby si nad nimi udržala kontrolu.

I Če-jong, ktorý bol od hospitalizácie svojho otca v roku 2014 de facto hlavou spoločnosti Samsung Electronics, čelí aj ďalším obvineniam. Okrem iného údajne podvádzal a manipuloval s akciami. Žaloba pre neho pôvodne žiadala deväťročný trest. (čtk)

Čínska ekonomika vlani narástla o 2,3 %. Je to síce pre pandémiu najslabší rast za posledných 44 rokov, ale aj tak je Čína pravdepodobne jedinou veľkou ekonomikou, ktorá za minulý rok vykázala rast HDP.

Za posledný, štvrtý štvrťrok 2020 vzrástol čínsky HDP medziročne o 6,5 %, čím sa rast vrátil na úroveň spred pandémie, poznamenal čínsky štatistický úrad.

V októbri až decembri 2019 predstavoval rast HDP šesť percent. (čtk)

Nemecký farmaceutický gigant Bayer skúma, či môže pomôcť firme CureVac vyrábať a nielen vyvíjať vakcínu proti covidu. Riaditeľ Bayeru Werner Baumann povedal, že pritom „nejde primárne o finančné dôvody, ale o čo najrýchlejšie sprístupnenie vakcíny“.

Bayer tento mesiac súhlasil s tým, že pomôže nemeckej spoločnosti CureVac s vývojom jej vakcíny proti ochoreniu COVID-19, ktorá je už v neskorom štádiu klinických štúdií a ešte nebola schválená.

Koncern, ktorý okrem iného vyrába aj lieky, teraz „intenzívne skúma“, či môže rozšíriť túto spoluprácu z vývoja aj na výrobu vakcíny pre CureVac, povedal Baumann.

„Vďaka našej výrobnej sieti v Nemecku a USA a tomu zodpovedajúcim dodacím lehotám by sme boli v zásade schopní vyrábať vakcíny vo väčšom množstve,“ vyhlásil.

Prečo je to dôležité: Na celom svete sa už začalo s očkovaním proti ochoreniu, a hoci sa pritom používajú rôzne vakcíny, mnoho krajín tvrdí, že ich schopnosť dostať nový koronavírus pod kontrolu je obmedzená pre nižšie objemy dodávok vakcín oproti tým, aké očakávali.

V piatok (15. 1.) americký výrobca liekov Pfizer oznámil, že dôjde k dočasnému spomaleniu dodávok vakcíny, ktorú vyvinul s nemeckým partnerom BioNTech, v dôsledku zmien vo výrobných procesoch zacielených na zvýšenie produkcie.

Veľa bánk v eurozóne podceňuje budúce straty z nesplácaných úverov, varuje člen Rady guvernérov ECB Jannis Stournaras. Problém bude podľa neho najmä s klientmi, ktorí v súčasnosti využívajú odklad splátok.

  • Ďalšia vlna pandémie a nové kolo reštriktívnych opatrení v celej Európe by mohli podľa guvernéra gréckej centrálnej banky viesť k dlhšej a hlbšej recesii spojenej s vlnou firemných bankrotov, rastom zlyhaných úverov a stratou pracovných miest, poznamenal.
  • Stournaras uviedol, že nízke úrokové sadzby spolu s pomalým hospodárskym oživením predstavujú pre európske banky veľkú výzvu „s jasnými dôsledkami na ich základnú ziskovosť a kapacitu generovať kapitál“.

Žilinská Kia je bližšie k výrobe elektromobilov, najprv však zrejme príde nový Sportage

Nové logo značky Kia. Foto – CarBuzz
Nové logo značky Kia. Foto – CarBuzz

Žilinská Kia je bližšie k výrobe elektromobilov, najprv však zrejme príde nový Sportage. Nová stratégia značky Kia znamená pre žilinskú automobilku väčšiu pravdepodobnosť produkcie elektromobilu, hoci tento rok to ešte určite nebude.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať