Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Šoférom v Bratislave odporúčam na dva roky zvážiť MHD alebo bicykel, hovorí investičný riaditeľ NDS o obchvate

Takto má obchvat Bratislavy križovať Dunaj. Vizualizácia – obchvatbratislavy.sk
Takto má obchvat Bratislavy križovať Dunaj. Vizualizácia – obchvatbratislavy.sk

Jiří Hájek má bohaté diaľničné skúsenosti. Ako manažér sa podieľal na najväčšom dosiaľ postavenom PPP projekte na Slovensku. Vďaka týmto skúsenostiam zo 4-miliardovej zákazky na R1 pri Nitre ho zavolali na ministerstvo dopravy. Tam bol poradcom pre obchvat Bratislavy, dnes je z neho investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti. V rozhovore vysvetľuje:

  • či v septembri naozaj bude kolabovať doprava v Bratislave, ako hovorí primátor,
  • prečo odporúčal ministrovi za Sieť Romanovi Brecelymu, aby nepodpisoval zmluvu na obchvat Bratislavy, ale aj tak sa stavia,
  • že si stavbári tunela Višňové možno neprečítali 400-miliónovú zmluvu pred tým, ako ju podpísali,
  • prečo by D1 do Košíc mohla byť hotová v roku 2026, ale mali by sme ju dať na 30 rokov prevádzkovať súkromníkovi spred Ružomberka až po Liptovský Mikuláš,
  • ako v NDS vyšetrili anonym o korupcii jej manažérov.

 

Bratislavský primátor Ivo Nesrovnal v komentári píše, že v septembri skolabuje doprava v Bratislave. Spomína Prístavný most.

Chystá sa rekonštrukcia križovatky Prievoz, ktorá je tesne za Prístavným mostom. Plánuje sa preto obmedzenie dopravy

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Zdieľať

Celý október bude na úseku diaľnice D1 Poprad východ – Beharovce najvyššia povolená rýchlosť 140 kilometrov za hodinu. Ministerstvo dopravy chce takto zistiť, aké bude správanie vodičov. (tasr)

Zdieľať

Železničiarom rastú tržby, lebo ľudia uvažujú ekologicky

Železničnej spoločnosti Slovensko rastú tržby, lebo ľudia sa správajú ekologicky a v Bratislave sú zápchy. Zároveň železničiarom viac peňazí dáva aj štát. Najlepšie čísla dosiahli v lete, pretože sa viac cestuje vlakmi aj na dovolenky.

Minulý týždeň sa Železničná spoločnosť Slovensko pochválila, že v auguste dosiahla výnimočne dobré tržby. Prvýkrát boli vyššie ako pred zavedením bezplatnej prepravy v roku 2014.

Čo železničiarom pomohlo v biznise:

  • Štát im dal viac peňazí, aby posilnili vlaky. Viac vlakov prilákalo viac platiacich cestujúcich. Na rok 2019 im podľa zmluvy poskytol 226 miliónov eur, čo bolo o 28 miliónov (14 percent) viac ako v roku 2014. A objednal si takmer 33 miliónov vlakokilometrov, čo bol nárast o 4 milióny (12 percent).
  • Hustá premávka a zápchy v okolí Bratislavy, ale napríklad aj pod Strečnom pri Žiline zvyšujú popularitu vlakovej dopravy a podporujú tržby. Na silný bratislavský región myslela Železničná spoločnosť aj pri pridávaní vlakov v posledných rokoch.
  • Ľudia viac cestujú aj preto, že sa darí ekonomike.
  • Zároveň zmýšľajú ekologickejšie, preto viac využívajú ekologickú dopravu.
  • Pomáha aj štátna podpora domáceho cestovného ruchu cez rekreačné poukazy.
  • Železničná spoločnosť obnovila IC vlaky, čím vytlačila prémiové vlaky RegioJetu a prebrala jeho klientov.

Prečo je zvlášť zaujímavé leto:

Júl a august sú podľa hovorcu ZSSK Tomáša Kováča najsilnejšie mesiace.

Je menej ľudí, ktorí pravidelne dochádzajú do práce a do školy a využívajú zľavy alebo jazdia zadarmo.

Stúpa však počet platiacich cestujúcich, ktorí jazdia síce nepravidelne, ale bez zliav. Absolvujú aj dlhšie, čiže drahšie cesty. Železničiari okrem toho v lete nasadzujú posilnené turistické spoje, napríklad na Tatranskú elektrickú železnicu.

Ilustračné foto N – Tomáš Benedikovič
Ilustračné foto N – Tomáš Benedikovič
Zdieľať

Rozpočtová rada v najnovšom odhade predpokladá spomalenie ekonomiky v tomto roku na 2,7 %. Očakávania ekonomického rastu sa zhoršili najmä vplyvom slabšieho externého dopytu. Slovenský export sa spomaľuje. „Priemyslu dochádza po prudkých rastoch dych.“

Neistota týkajúca sa vývoja ekonomiky sa prejavuje i vo volatilných investíciách a vo väčšom hromadení úspor domácností na úkor spotreby.

Okrem slabšieho dopytu a neistoty mohli mať vplyv na negatívnu dynamiku vývozu aj jednorazové faktory (odstávky v priemysle), preto nie je možné jednoznačne určiť, či bude výrazne negatívny trend pokračovať aj v najbližších mesiacoch.

Ministerstvo financií v septembrovej prognóze ráta so spomalením ekonomického rastu v tomto roku na 2,4 %.

Najnovšia prognóza rozpočtovej rady je tu.

Zdieľať

CK Neckermann Slovakia momentálne nemá k dispozícii na rezerváciu zájazdy touroperátorov Thomas Cook ani Neckermann, predáva však produkty iných cestoviek. Thomas Cook Austria je podľa Finstat.sk vo firme Neckermann Slovakia 60-percentným spoločníkom.

Zdieľať

Slovenská asociácia cestovných kancelárií sa snaží zistiť, či a do akej miery sa krach CK Thomas Cook dotkol klientov zo Slovenska. Potvrdil to jej šéf Roman Berkes. Thomas Cook je aj spolumajiteľom CK Neckermann, ktorá pôsobí aj u nás.

Podľa Berkesa žiadna z veľkých cestoviek zo Slovenska, ktoré sú členmi asociácie, od Thomasa Cooka priamo zájazdy nekupovala, pretože majú vlastné produkty.

CK Neckermann, ktorá tu pôsobí, má aj svoje vlastné produkty a nakupuje aj pobyty od touroperátorov v Rakúsku či Nemecku. Podľa toho, čie produkty Neckermann kupuje, sa odlišuje aj poistenie proti insolventnosti, ktoré má uzatvorené – pri zahraničných zájazdoch môžu byť klienti proti krachu poistení v zahraničí, pri zájazdoch z vlastnej ponuky Neckermanna zase na Slovensku.

Čo sa týka zájazdov, ktoré Neckermann nakupuje od CK Thomas Cook v Rakúsku, mali by byť pre prípad insolventnosti poistené do sumy 21, 9 milióna eur. Takú sumu poistenia proti úpadku uvádza Neckermann na svojom webe, pričom poistenie platí do konca tohto roka.

V Česku prestala CK Neckermann, ktorá je súčasťou britskej CK Thomas Cook, do odvolania predávať nové zájazdy. ČTK to povedal podpredseda Asociácie cestovných kancelárií ČR Jan Papež. CK Neckermann sa podľa neho postará o českých klientov, ktorí už na zájazdoch sú alebo si ich kúpili.

Zdieľať

Nemecký letecký prepravca Condor napriek krachu britskej materskej spoločnosti Thomas Cook pokračuje v prevádzke. Firma požiadala nemeckú vládu o preklenovací úver. Condor prevádzkuje okolo 40 lietadiel. 

Zadlžená cestovná kancelária Thomas Cook dnes oznámila, že vstúpila do nútenej likvidácie po krachu rokovaní o záchrane.

S firmou je teraz na dovolenke okolo 600-tisíc ľudí, podľa DPA je medzi nimi zhruba 140-tisíc  Nemcov. (čtk)

Zdieľať

Audítorka Renáta Bláhová kritizuje nízku úroveň recyklovania: „Je dobré, že na Slovensku utlmujeme ťažbu uhlia, ale je hanba, ako sme na jednej strane dovolili rúbať naše lesy a na druhej sa nikto nezaujímal o to, ako biedne triedime a recyklujeme odpad.“ 

Slovenským ekonómom, ktorých sme pozvali do Panela expertov Denníka E, sme tento týždeň položili otázky:

Čo konkrétne by mala podľa vás slovenská vláda a iné inštitúcie urobiť v reakcii na klimatickú zmenu? Do akej miery sa podľa vás môže Slovensko v tejto téme spoľahnúť na politiku Európskej komisie? Alebo by sme mali mať vlastnú stratégiu premeny priemyselnej výroby, dopravy a spotreby?

Renáta Bláhová, daňová poradkyňa BMB Partners a prezidentka The International Fiscal Association na Slovensku: 

Ochrana planéty je veľmi emotívna téma a prináša veľa paradoxov. Slovensko by určite malo v základnej stratégii rešpektovať stratégiu EK, aj keď nie všetky jej opatrenia sú racionálne.

Je dobré, že na Slovensku utlmujeme ťažbu uhlia, ale je hanba, ako sme na jednej strane dovolili rúbať naše lesy a na druhej sa nikto nezaujímal o to, ako biedne triedime a recyklujeme odpad. Tam si naša vláda za posledné desaťročie svoje základné povinnosti voči planéte neplnila. Napriek tomu, že motivovať ľudí recyklovať je určite jednoduchšie aj lacnejšie ako poskytovať im daňové a dotačné stimuly na kúpu elektrických áut.

Na druhej strane si myslím, že veľa aktivít za záchranu planéty je iracionálnych. Smutne zábavný sa mne napríklad javí aj posledný nápad tímu Grety Thunbergovej, ktorej inak veľmi držím palce. Táto sympatická, svetu známa 16-ročná dievčina bola presvedčená, že keď pocestuje do New Yorku plachetnicou, a nie lietadlom, ušetrí emisie CO2 a pôjde dobrým príkladom.

Jej tím však pozabudol na to, že kým lietadlom by cestovala sama, na plavbe dlhej 2500 námorných míľ ju musia sprevádzať dvaja profesionálni skipperi, ktorí sa budú musieť do Európy vrátiť lietadlom. V skutočnosti sa teda emisií na jej cestu spotrebuje dvojnásobok, ako keby Greta letela do Ameriky sama.

Obdobných paradoxov je pri diskusiách o klimatickej politike veľa. Navyše vedecké analýzy prínosu rôznych opatrení často absentujú. Hľadať zlatú strednú cestu bude ťažké, ale treba sa o to neustále pokúšať. Dôležité je, aby ľuďom na našej planéte záležalo.

Čítajte aj ostatné odpovede členov Panela expertov Denníka E.

Zdieľať

Ekonomický newsfilter: Slovensko je konečne aktívne pri ochrane klímy +

  • Žigov plán pre firmy neberie spomalenie ekonomiky vážne
  • Nebezpečný kokteil vo financiách Slovákov: veľmi chudobní a veľmi zadlžení
  • Banky sa učia znova zarábať na poplatkoch
Zdieľať

Britská cestovná kancelária Thomas Cook skrachovala, spoločnosti sa nepodarilo zabezpečiť financie na svoju záchranu. Na dovolenke v zahraničí je s ňou v súčasnosti okolo 600-tisíc ľudí, bude tak potrebná spoločná operácia vlád aj poisťovní. 

Zrušené budú aj všetky lety jej štyroch aerolínií a o prácu príde 21-tisíc zamestnancov v 16 krajinách sveta vrátane 9000 v Británii.

Britský úrad pre civilné letectvo oznámil, že už začal s operáciou, v priebehu ktorej čo najskôr dopraví domov okolo 150-tisíc britských turistov.

Najstaršia cestovná kancelária na svete, ktorá zápasila s problémami, v piatok potvrdila, že žiadala akcionárov o ďalších 225,39 milióna eur na dokončenie plánu reštrukturalizácie a záchranu spoločnosti.

„Je nám veľmi ľúto, že sme neboli úspešní,“ povedal šéf firmy Peter Fankhauser.

Firma minulý týždeň požiadala o pomoc vládu v Londýne a v posledných dňoch rokovala s veriteľmi aj s britskou vládou o finančnú pomoc.

Thomas Cook si už minulý mesiac dohodla finančnú injekciu v sume jednej miliardy eur. Veriteľské banky však potom požiadali, aby si firma zabezpečila ďalších 225 miliónov eur ako rezervu na zimné mesiace. (reuters)

Foto - TASR/AP
Foto – TASR/AP
Zdieľať

Zmena klímy by mala byť v prioritách slovenskej hospodárskej politiky až za školstvom a zdravotníctvom, hovorí v šéf Hodnoty za peniaze Štefan Kišš. „Aj na medzinárodnej scéne by sme mali presadzovať najlepšie možné politiky, ale predsa len, školstvo a zdravotníctvo si môžeme opraviť sami.“

Slovenským ekonómom, ktorých sme pozvali do Panela expertov Denníka E, sme tento týždeň položili otázky:

Čo konkrétne by mala podľa vás slovenská vláda a iné inštitúcie urobiť v reakcii na klimatickú zmenu? Do akej miery sa podľa vás môže Slovensko v tejto téme spoľahnúť na politiku Európskej komisie? Alebo by sme mali mať vlastnú stratégiu premeny priemyselnej výroby, dopravy a spotreby?

Štefan Kišš, riaditeľ Útvaru hodnota za peniaze:

Pred odoslaním mojej odpovede som si prečítal príspevky Ľuda Ódora a Martina Haluša. Plne ich podpisujem.

Je veľa opatrení, ktorými môže štát motivovať ľudí k zelenému správaniu. Dizajn aj ich realizácia ale nie je elementárna otázka.

Preto je dobrá správa, že Inštitút environmentálnej politiky na MŽP sa v uplynulých rokoch ukazuje ako kvalitná fungujúca analytická inštitúcia, má za sebou revíziu výdavkov na životné prostredie, tvorbu envirostratégie aj niekoľko špecifických analýz, napríklad analýzu k zálohovaniu plastových fliaš.

Výrazne by som posilnil ich činnosť a pri zadaniach konkrétnych otázok myslel na témy súvisiace s klímou, ako sú energetika, lesy alebo priemyselná politika.

Zároveň by som však zmenu klímy zaradil v poradí priorít slovenskej hospodárskej politiky až za školstvo a zdravotníctvo, práve preto, že v tom nie sme sami.

Aj na medzinárodnej scéne by sme mali presadzovať najlepšie možné politiky, ale predsa len, školstvo a zdravotníctvo si môžeme opraviť sami. V zmene klímy máme len menší hlas, ktorý sa ťažšie presadí pri nezodpovedných hráčoch ako Čína alebo USA.

Čítajte aj ostatné odpovede členov Panela expertov Denníka E.

Zdieľať

Frankfurtský automobilový veľtrh IAA tento rok prilákal rekordne nízky počet návštevníkov. Nemecké združenie automobilového priemyslu pri ukončení veľtrhu oznámilo, že napočítalo zhruba 560-tisíc návštevníkov. Pred dvomi rokmi ich bolo 810-tisíc a v roku 2015 prišlo až 932-tisíc ľudí.

Tohtoročný prepad pripisuje prezident združenie Bernhard Mattes okrem iného neúčasti dôležitých automobiliek z Japonska, USA, Francúzska a Talianska. Počet vystavovateľov klesol z takmer 1000 na 838.

Diskusia o ochrane klímy vyvoláva na automobilky a ich dodávateľov zvýšený finančný tlak. Počas prvého výstavného víkendu navyše ekologickí aktivisti blokovali hlavný vstup na výstavisko. Po novinárskych a odborných dňoch si verejnosť mohla od 14. septembra urobiť názor na novinky, napríklad v oblasti elektrickej mobility.

Zatiaľ nie je jasné, či sa IAA bude o dva roky opäť konať vo Frankfurte nad Mohanom. Diskutuje sa o novom koncepte s meniacimi sa lokalitami. Mattes chce rozhodnutie o budúcom mieste konania veľtrhu dosiahnuť do konca tohto roka. (tasr)