Denník N

Kto je kto v kauze Váhostav

Ak sa už nevyznáte v spleti postáv v udalostiach okolo Váhostavu, ponúkame stručné vysvetlenie.

Juraj Široký

Majiteľ Váhostavu, ktorý sa má do dvoch týždňov legálnou cestou minimálne na pár rokov zbaviť väčšiny dlhov, čo po sebe zanechal u drobných stavbárov pri stavbe diaľnic pre štát. Široký je známy pre svoje kontakty na vládne špičky, často spomínaný ako sponzor Smeru. Vládna strana aj Široký prepojenia odmieta.

Do sféry vplyvu Širokého patrí napríklad hokejový Slovan, štátom štedro podporený zimný štadión, ako aj podiely priľahlého hotela Double Tree by Hilton. Spomína sa najmä ako spolumajiteľ poisťovne Dôvera. To Široký popiera. Nový Čas upozornil na to, že podnikateľ vlastní aj vily na Bahamách.

Napriek tomu podnikateľovi zástupcovia hovoria, že Váhostav nemá peniaze na to, aby vyplatil svoje dlhy. Sám pritom od štátu zaplatené dostal a v rukách má už dnes zákazky do budúcna za stámilióny eur. V tendroch často uspel v konzorciu, napríklad s Doprastavom.

Miroslav Výboh

Vplyvný podnikateľ, údajne najbližší človek premiéra Roberta Fica spomedzi často skloňovaných sponzorov Smeru. Špeciálne blízko má mať Výboh aj k ministrovi vnútra Robertovi Kaliňákovi pod ktorého spadajú policajné zložky. Všetci zúčastnení odmietajú, že by Výboh mal páky na Smer.

Výboh sa kedysi venoval zbrojárskemu priemyslu. Jeho firma Willing získavala zákazky napríklad na servis stíhačiek Mig-29 alebo dodávky armádnych prilbíc. Neskôr sa začal venovať developerstvu. Vlajkovou loďou oficiálneho konzula Monackého kniežatstva však v skutočnosti môže byť stavebná firma Doprastav, ktorá rovnako  ako to dnes plánuje Váhostav, odpísala dlhy nedávno. Výboh odmieta, že by firmu ovládal. Rovnako tak Široký a ďalší podnikateľ spájaný so Smerom, Jozef Brhel, ktorí sa spomínajú ako menšinoví podielnici v Doprastave.

Marián Moravčík

Prišiel koncom minulého roka na post šéfa Váhostavu s úlohou previesť firmu reštrukturalizáciou. Označuje sa za nájomného manažéra. Okrem práce pre štátnu Slovenskú agentúru na podporu investícií a obchodu, pracoval aj pre viacero schránkových firiem.

Medzi nimi je aj firma Lomark, pôvodom z Veľkej Británii. Patrí medzi kľúčových veriteľov Váhostavu. Dokonca sa dostala do veriteľského výboru, ktorý rozhoduje o osude ostatných veriteľov. Iba také percentá dlhu na odpis, ktoré odobrí výbor, sa môžu posunúť na hlasovanie pred všetkých veriteľov.  V tomto 5-člennom výbore veriteľov sedí okrem Lomarku aj Doprastav.

Moravčík odmieta, že by odpis dlhov mohol manipulovať sám dlžník. Tvrdí, že za Lomarkom nestojí Široký. Kto teda, vraj nevie. Hovorí, že to bolo v minulosti a išlo o prácu pre advokátsku kanceláriu Futej & partners. Advokát Futej sa spomína ako spolumajiteľ poisťovne Dôvera.

Ján Kato

Bývalá predĺžená ruka Juraja Širokého. Koncom minulého roka Kata odvolali z postu šéfa Váhostavu. V skutočnosti firmu podľa viacerých zdrojov Denníka N neriadil už niekoľko mesiacov predtým.

Kato sa začal najviac spomínať v momente, keď premiér Robert Fico začal pripúšťať možnosť, že vo Váhostave došlo k podvodu. Hovoril o podozrení, že bývalé vedenie firmy išlo do tendrov o stavbu diaľnic s extrémne nízkymi cenami. Zhruba v tom čase sa prípadom začali zaoberať aj policajné zložky. Prednedávnom urobili v novom bratislavskom sídle Váhostave ako aj v jeho žilinskej základni raziu.

Premiér Robert Fico a minister spravodlivosti Tomáš Borec

Premiér Robert Fico celé mesiace aj roky vedel, že sa veľké firmy so štátnymi zákazkami podozrivo zbavujú svojich dlhov cez takzvanú reštrukturalizáciu. Videl, ako to predviedla už v roku 2013 spoločnosť TSS Grade napriek tomu, že mala budúcnosť zabezpečenú vďaka tendru na modernizáciu koľajníc za vyše 200 miliónov eur. V súťaži zdolala aj o 40 miliónov eur lacnejšiu Skansku a vec skončila na stole Európskej komisii.
Premiér Fico začal riešiť kauzu Váhostav až po mohutnom tlaku médií. Najprv hovoril, že nemôže zasahovať do diania v súkromnej firme. Napokon sľúbil drobným veriteľom Váhostavu, že vykúpi ich pohľadávky za polovicu ich ceny a potom ich premení na 49 percent akcií vo Váhostave.

Súhlasili s tým aj majitelia Váhostavu, tesne potom, ako do firmy vtrhla policajná razia. Šéf Váhostavu Moravčík pripustil, že aj to pomohlo presvedčiť majiteľov, aby sa o akcie podelili.
Ako zbraň na svoju obranu pri kritike za nečinnosť spomína premiér ministra spravodlivosti Tomáša Boreca. Ten už dávnejšie pracoval na zmene zákona o reštrukturalizácii. Vrátil mu ju prezident. Za prvé nič podstatné neriešili a ani neboli riadne prepracované.

Milan Blaho

Šéf firmy Remal, ktorej Váhostav dlhuje niekoľko tisíc eur. S veľkou pravdepodobnosťou by premiér čelil rovnakým problémom už pri páde Doprastavu, keby sa našiel stavbár, ktorý by podobne ako Blaho pri Váhostave, organizoval a vyzýval ostatných drobných veriteľov, aby protestovali proti postupu Širokého firmy.

S pomocou Združenia proti korupcii oslovil niekoľko stoviek stavbárov. Podpora nebola v skutočnosti príliš veľká. Stavbári dobre vedia, že ak si pohnevajú Váhostav, len ťažko potom nájdu na Slovensku prácu na stavbe diaľnic.
Milan Blaho narobil premiérovi škrt cez rozpočet keď na poslednú chvíľu rozprúdil debaty o tom, či je v poriadku, aby sa Juraj Široký zbavil dlhov svojej vlajkovej lode. Blaho debatoval o tejto veci s takmer celou opozíciou. Sám má určitý cit pre politiku, ale hovorí, že sa jej nehodlá venovať.

Ján Figeľ

Bývalý minister dopravy a líder KDH sa stal na chvíľu vodcom opozície, keď sa dokázala takmer úplne zjednodiť po návrhu premiéra Roberta Fica odvolať Figeľa zo stoličky podpredsedu Národnej rady. Dôvod: Mal dotlačiť Širokého Váhostav, aby podliezal reálne ceny na diaľničných stavbách.
Fakty jasne hovoria o tom, že za rovnaké ceny ako Figeľ podpísal zopár zmlúv aj Ficov minister dopravy Ján Počiatek, a neboli mimo realitu. Nielen Váhostav a Doprastav boli ochotní podliezať štátne expertízy aj o polovicu. Zaujímavé je skôr to, že iné firmy okrem Váhostavu a Doprastavu, ktoré išli tiež s cenou dole, nemajú zásadný problém vyplácať svojich dodávateľov a stavať diaľnice.

Figeľ si pôvodne nechcel výrazne pohnevať vládnu stranu Smer, s ktorou debatovali o prípadnej spoločnej koalícii v budúcej vláde.
Figeľ napokon prvýkrát vylúčil koalíciu so Smerom. Ten sa ho vo finále neodvážil odvolať preto, že jeho vláda priniesla úspory na stavbe diaľnic.

Ecker – Kán & Partners

Advokátska kancelária, ktorej sa mimoriadne dobre darí, keď si štát objednáva právne služby. Najnovšie má zastupovať napríklad Slovenskú záručnú a rozvojovú banku. To je tá, ktorá má na pokyn Fica vykupovať od dodávateľov Váhostavu pohľadávky za polovicu ich ceny a potom sa cez ne nominovať na 49percentného akcionára firmy.

Správkyňa reštrukturalizácie, Petra Gabrišová

Mladá, 25ročná správkyňa, získala licenciu na dozeranie nad mazaním dlhov dva mesiace predtým, ako Váhostav oznámil, že sa musí zbaviť časti dlhov, inak zbankrotuje. Správkyňu Gabrišovú si na dozorovanie nad svojím počínaním najali manažéri Váhostavu napriek tomu, že ide o jej prvú správcovskú skúsenosť.

Gabrišová pritom skúsenosti zbiera aj ako koncipientka jedného z advokátov kancelárie Ecker – Kán & Partners, Ľuboša Nováka.

Ecker – Kán & Partners má tiež blízko k advokátskej kancelárii Bankruptcy & Recovery services, ktorá správcovala pri mazaní dlhov Doprastavu.

Gabrišová napriek tomu zo správcovského postu neodstúpila. Pre zaujatosť v prospech Doprastavu ju nevylúčil z konania ani súd, hoci sa naň s takýmto podnetom obrátili veritelia Váhostavu. Hovoria, že sa proti súdnemu rozhodnutiu odvolajú.

Sudkyňa Katarína Bartalská a šéf SIS, Ján Valko

Osud Váhostavu má v tomto momente v rukách sudkyňa bratislavského okresného súdu Bratislava I, Katarína Bartalská. Buď teraz schváli ozdravný plán Váhostavu, ktorý prešiel hlasovaním veriteľov firmy (hlasuje sa systémom čo euro pohľadávky to jeden hlas, takže drobní veritelia nemajú takmer žiadne slovo, pozn. red.) alebo ju pošle rovno do konkurzu. To je práve to, čomu sa chce Váhostav vyhnúť. Prišiel by zrejme o svoje zákazky a musel by firmu predať.

Doposiaľ Bartalská nenaznačila, že by sa jej nepozdávali prepojenia šéfa Váhostavu s jedným z jeho kľúčových  veriteľov, ani prepojenia Gabrišovej na Doprastav.

Platí tiež, že Bartalská má deti so šéfom SIS, Jánom Valkom. On ako riaditeľ SIS je priamo podriadený vláde a premiérovi Robertovi Ficovi. Už pred nástupom do funkcie v roku 2012 po víťazstve Smeru v parlamentných voľbách patril k jeho najbližším spolupracovníkom.

Otázne teda je, či na jej rozhodovanie nemôžu mať vplyv vládne špičky.

Bartalská sama patrí medzi niekoľko kritizovaných sudkýň, ktoré na ministerstve spravodlivosti Tomáša Boreca poberali istú dobu sudcovský plat za úradnícku prácu.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Kauza Váhostav

Ekonomika

Teraz najčítanejšie