Denník N

Nový šéf Lubyovej analytikov Rehúš: Mám problém akceptovať, že to, čo sa moje deti učia v škole, je dôležité

Foto N - Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček

V tom, aby sme znižovali rozdiely medzi chudobnými a bohatými deťmi zlyhávame, hovorí nový šéf Inštitútu vzdelávacej politiky Michal Rehúš. Nevidí nikoho, kto by v tom presadil niečo veľké.

V januári ministerka školstva Martina Lubyová (nominantka SNS) nečakane zrušila Inštitút vzdelávacej politiky, jej vtedajší šéf Matej Šiškovič skončil bez práce. Inštitút ministerka spojila s odborom celoživotného vzdelávania. Po ôsmich mesiacoch inštitút začal fungovať opäť samostatne a s novým riaditeľom – Michalom Rehúšom.

V rozhovore sa dočítate:

  • ako vnímal zrušenie Inštitútu vzdelávacej politiky,
  • či bude po týchto štyroch rokoch školstvo lepšie,
  • či vieme realizovať najväčšiu reformu za 20 rokov, ako sľuboval Peter Plavčan,
  • prečo zmeny v školstve trvajú tak dlho,
  • ako by sa mali zvyšovať platy učiteľom a prečo sa nedarí zmeniť ich vzdelávanie,
  • prečo nemáme škôlky pre všetky deti, ktoré by chceli.

Máte dve deti, ktoré chodia do školy. Ste spokojný s tým, ako ich vzdelávanie vyzerá?

Mnohé závisí od konkrétnych učiteľov a vlastne aj od toho, či ide o prvý alebo druhý stupeň. Myslím, že na prvom stupni sme mali celkom dobré učiteľky a aj učivo zbytočné a nezmyselné veci obsahovalo v menšej miere. Syn už chodí na druhý stupeň, tam je to horšie. Kvalita učiteľov je veľmi kolísavá a aj miera nezmyslov je vyššia.

Aké problémy tam vidíte? Čo by ste zmenili?

Hnevajú ma nekvalitné učebnice aj obsah vzdelávania viacerých predmetov. Sám mám problém akceptovať, že toto sú dôležité informácie, a preto sa mi aj ťažko presviedča moje deti, že sa ich majú učiť. Nepáči sa mi ani prístup niektorých učiteliek alebo učiteľov, ktorý je stále postavený na klasickom odovzdávaní vedomostí a málo na kritickom myslení a samostatnom budovaní poznatkov žiakmi – tým však určite nemyslím projekty, ktoré zväčša aj tak skončia na pleciach rodičov. Problém mám aj so známkovaním, usilujem sa deťom vštepovať, aby známky nebrali príliš vážne.

Kam chodia do školy?

Chodia do bežnej základnej školy v Bratislave, ale nevybrali sme si tú najbližšiu. Zisťovali sme si informácie o kvalite viacerých škôl v okolí a aj na základe odporúčaní od našich známych sme sa rozhodli pre túto.

Vyštudovali ste pedagogickú fakultu, dejepis. Prečo neučíte?

Na školu som nešiel preto, lebo som chcel byť učiteľom. Tak ako asi veľká časť študentov pedagogických fakúlt. Chodia tam, aby študovali oblasť, ktorá ich zaujíma, alebo aby získali vysokoškolské vzdelanie.

U vás to bola ktorá možnosť?

Chcel som primárne študovať dejiny, preto som na tú školu išiel. Situácia sa však zmenila tak, že ma viac chytila pedagogika. Najmä preto, že tam bol docent Juraj Vantuch, ktorý sa neskôr stal aj spoluautorom reformného dokumentu Učiace sa Slovensko. Jeho prednášky boli veľmi živé, diskutovalo sa na nich, a tam som si povedal,

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie