Denník N

Železnice dokončili bleskový tender: pre Tatry kupujú nové zubačky za 39 miliónov

Takto by mali vyzerať nové zubačky pre Vysoké Tatry. Vizualizácia - Stadler
Takto by mali vyzerať nové zubačky pre Vysoké Tatry. Vizualizácia – Stadler

Nové klimatizované zubačky majú vo Vysokých Tatrách jazdiť v roku 2022, dodajú ich Švajčiari. Železnice vďaka nim budú môcť zaviesť úplne novú linku.

Po viac než polstoročí majú Vysoké Tatry dostať nové zubačky. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) bez veľkej publicity podpísala nákup piatich súprav, ktoré má dodať švajčiarsky výrobca Stadler.

Mali by nahradiť doterajšie súpravy, ktoré sú od majstrovstiev sveta v lyžovaní v roku 1970 klasickou súčasťou tatranských železníc.

Na uzavretie zákazky ako prvý upozornil server Zdopravy.cz. Konečná cena by zatiaľ mala byť necelých 39 miliónov eur bez DPH.

Projekt obmeny zubačiek si naplánoval až súčasný manažment štátneho dopravcu, ktorý nastúpil po voľbách v roku 2016. Prvýkrát o ňom prehovoril na jar 2017, v júni tohto roku vyhlásil tender a už o štyri mesiace neskôr je hotovo.

Zmluvu podpísali manažéri ZSSK so Švajčiarmi v stredu v Štrbe, symbolicky v priestoroch jednej zo starých zubačiek. Väčšina novinárov o tom dopredu nevedela, ZSSK chce vydať tlačovú správu až počas štvrtka.

Vedenie železníc sa podľa informácií Denníka N trochu obávalo, že médiá by sa radšej zaujímali o poruchové vlaky a už menej by sa tešili z nových súprav.

O nákupe tak zatiaľ oficiálne informoval len víťaz tendra Stadler na svojich stránkach. „Sme veľmi radi, že sme v tejto súťaži uspeli a môžeme dodať novú generáciu spoľahlivých, bezpečných a pohodlných vozidiel,“ povedal výkonný viceprezident Stadleru Peter Jenelten.

Tradičnou súčasťou Tatranských elektrických železníc sú tri zubačky s označením 405.95, ktoré od roku 1970 jazdia medzi Štrbou a Štrbským Plesom. Foto – TASR

Širšie, ale pre menej cestujúcich

Nové zubačky majú byť dodané do roku 2022. Podľa Švajčiarov pôjde o typ GTW, ktorý vyrábajú od roku 1998.

Paradoxom je, že nové súpravy budú mať menšiu kapacitu než tie súčasné – Stadler uvádza len 90 miest na sedenie, zatiaľ čo dnešné zubačky majú až 124.

Na rozdiel od súčasných vlakov však nové zubačky budú

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Železnice

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie