Denník N

Problém transportérov za 400 miliónov: so silnejším pancierom sa Vydra utopí

Nový transportér pre slovenskú armádu dostal meno Vydra. Foto - MO
Nový transportér pre slovenskú armádu dostal meno Vydra. Foto – MO

Ministerstvo obrany sa v novembri pokúsi cez Pellegriniho vládu pretlačiť nákup fínskych transportérov, ktorým dalo meno Vydra.

SNS je blízko k tomu, aby dokončila obchod, na ktorom Andrejovi Dankovi mimoriadne záleží. Ministerstvo obrany predloží do medzirezortného pripomienkového konania návrh na objednávku 81 nových osemkolesových transportérov.

Ak uspeje, už v priebehu novembra môže vláda Petra Pellegriniho tento nákup schváliť. „Toto vozidlo je výsledkom medzinárodného slovensko-fínskeho vývoja. Z väčšinovej časti bude vyrábané na Slovensku,“ povedal v piatok minister obrany Peter Gajdoš (SNS).

Základ bude tvoriť transportér fínskej zbrojovky Patria, ktorý ministerstvo vybralo vlani v úplnej tichosti, bez mandátu vlády a bez toho, aby dalo šancu iným výrobcom. Neskôr o svojom rozhodnutí opakovane klamalo verejnosť.

Transportéry budú podľa SNS stáť nanajvýš 417 miliónov eur. Väčšina z nich bude vyzbrojená slovenskou zbraňovou vežou Turra-30, ktorú vyrábajú v Novej Dubnici; ďalšie vozidlá budú vo veliteľskej a zdravotníckej verzii. Nákup má zahŕňať aj náhradné diely, výcvikové trenažéry a muníciu, ktorá sama osebe bude stáť 65 miliónov.

Vozidlo pomenovali Vydra – po cicavcovi, ktorý žije na Slovensku a ktorý vraj svojimi vlastnosťami pripomína nový transportér. „Vydra je zviera, ktoré pláva, je dynamické, dobre manévruje a dobre sa maskuje voči nepriateľovi,“ dodal Gajdoš.

Propagačné video ministerstva obrany na vozidlo Vydra

Pre plávanie vylúčili konkurenciu

Zatiaľ čo s pohyblivosťou je na tom Vydra dobre, s plávaním je to výrazne horšie. Slovenskí vojaci v uplynulých mesiacoch skúšali prototyp transportéra, ktorý váži 28 ton a pláva bez problémov. Pre SNS bola táto schopnosť dokonca taká zásadná, že pre ňu ignorovali ponuku na moderné nemecké vozidla Boxer, ktoré na rozdiel od fínskej Patrie neplávajú.

„Slovensko je riečna krajina s veľmi zaujímavým profilom. Máme malé rieky, stredné rieky, máme aj Dunaj. Vozidlá potrebujeme také, aby obranyschopnosť bola zabezpečená vo všetkých smeroch,“ vysvetľoval v máji podpredseda SNS a predseda parlamentného výboru pre obranu Anton Hrnko.

Objavil sa však iný problém. Plávajúci prototyp vozidla Vydra nespĺňa

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie