Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Kmotríkov Slovan nemá isté miesto na novom štadióne, chce ho aj Inter

Kým na ministerstve školstva uvažujú, ako vyriešia prevádzku a prenájom 80-miliónového štadióna, futbalový Slovan naň predáva zľavy a predkupné právo na permanentky.

Futbalový Slovan Ivana Kmotríka už v lete núkal fanúšikom zľavu aj predkupné právo na permanentky na zápasy na novom Národnom futbalovom štadióne. Fanúšikovia však môžu zostať prekvapení. Keďže štadión bude štátny, o jeho užívateľovi rozhodne súťaž.

„Dohoda o prenájme neexistuje. Prenájom štadióna urobí ministerstvo verejnou súťažou a zmluvu o prevádzkovaní štadióna uzatvorí s úspešným uchádzačom súťaže,“ píše ministerstvo školstva.

Ministerstvo školstva tým dáva najavo, že doterajšia práca majiteľa Slovana pri príprave štadióna nemá nič spoločné s tým, čo s ním nakoniec urobí štát.

Štadión síce postavili podľa návrhu Kmotríkovho kamaráta z detstva (architekta Karola Kállaya), a stavbu kompletne manažoval Kmotríkov tím, no zaplatí ho napokon zrejme štát. V zmluve je dohoda, že ak sa Kmotrík nerozhodne si štadión nechať, ministerstvo školstva ho musí od Kmotríkovej firmy kúpiť za 75 miliónov eur.

Inter sa chce vrátiť

Slovan nie je jediný klub, ktorý by na novom štadióne rád hrával.

„Samozrejme, že nás zaujíma, aby Inter

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

Firmy odkazujú Matovičovej vláde, že sa má venovať pandémii, nevyrábať chaos a ukázať plán

Ilustračné foto N - Tomáš Benedikovič
Ilustračné foto N – Tomáš Benedikovič

Firmy odkazujú Matovičovej vláde, že sa má venovať pandémii a má ukázať plán. „Vláda riadenie v tejto pandemickej situácii absolútne nezvláda. No nezvláda to ani opozícia,“ vraví Machunka z asociácie zamestnávateľských zväzov.

Minúta po minúte

Americké akciové indexy S&P 500 a Nasdaq uzavreli na nových rekordných maximách, Dow Jonesov index nepatrne klesol. Výrazne dnes posilnili akcie spoločností Apple a Amazon.

Akciový trh v posledných dňoch ťaží z očakávaní, že administratíva nového prezidenta USA Joea Bidena zavedie ďalšie opatrenia na podporu ekonomiky, ktorá naďalej čelí negatívnym dôsledkom pandémie.

Dow Jonesov index dnes stratil 0,04 percenta a uzavrel na 31 176,01 bodu. Širší index S&P 500 sa zvýšil o 0,03 percenta na 3853,07 bodu a index Nasdaq Composite vzrástol dokonca o 0,55 percenta na 13 530,92 bodu. (reuters, čtk)

Truban po Bödörovi pustil aj obvinených z korupcie so štátnym drevom, i keď podľa prokurátora zastrašovali svedka

Bývalý obchodný riaditeľ štátnych lesov Tomáš Klouček a obchodníčka s drevom Lucia Ďurská sú stíhaní na slobode. Sudca špecializovaného súdu Michal Truban a následne aj Najvyšší súd zamietli minulý mesiac návrh na predĺženie ich väzby v korupčnej kauze so štátnym drevom.

Pandémia podľa šéfky ECB Christine Lagardovej pravdepodobne spôsobila pokles ekonomiky eurozóny v závere vlaňajška a bude brzdiť rast na začiatku tohto roka. Tvrdí však, že najnovšie ekonomické údaje sú stále v súlade s prognózami banky.

Rozširovanie karanténnych opatrení v regióne, pomalé tempo očkovania a silný kurz eura podľa Reuters spochybňujú prognózu ECB, ktorá počíta s rýchlym oživením ekonomiky od 2. štvrťroka.

„Očkovanie nám dáva väčšiu dôveru vo vyriešenie tejto zdravotníckej krízy. Bude však trvať určitý čas, než dosiahneme širokú imunitu, a nemožno vylúčiť ďalšie nepriaznivé okolnosti súvisiace s pandémiou,“ povedala Lagardová.

Šéfka ECB potvrdila, že banka bude pokračovať v nákupoch dlhopisov, až kým neusúdi, že koronakríza sa skončila.

Eurokomisia očakáva, že HDP eurozóny tento rok stúpne o 4,2 % po predpokladanom prepade o 7,8 % v minulom roku. Eurostat by mal zverejniť predbežné údaje o vlaňajšom vývoji hospodárstva začiatkom februára. (čtk, reuters)

Železničná spoločnosť Slovensko nezaradí do konca januára do vlakov reštauračné vozne. Predpokladá, že by ich opätovne mohla nasadiť postupne od začiatku februára.

Naďalej nebudú radené reštauračné vozne na trase Košice – Žilina – Bratislava hl. stanica vo vlakoch R 6xx (tzv. šesťstovkové rýchliky) a vo vlakoch 700, 702, 704, 717, 719, 764, 767, 17764, 1763. Nebude v nich ani možnosť kúpiť si občerstvenie či nápoje.

Reštauračné služby vo vlakoch RJX 160/167 Bratislava hl. st. – Viedeň/Zürich sú poskytované v plnom rozsahu.

Ďalšie zmeny:

V medzištátnej doprave dochádza pri vlakoch EN 476/477 s priamymi vozňami do destinácií Praha/Berlín/Varšava k predĺženiu mimoriadneho obmedzenia priamych vozňov nasledovne:

  • EN 476/456 priame vozne Budapest Kel. – Bratislava hl. st. – Praha hl. n., Budapest Kel. – Bratislava hl. st. – Warszawa Wsch. nebudú vedené do 25./26. 3. 2021 a vozne Budapest Kel. – Bratislava hl.st. – Berlin Charlottenburg nebudú vedené do 23./24. 3. 2021.
  • EN 457/477 priame vozne Praha hl. n. – Budapest Kel.; Berlin Charlottenburg – Budapest Kel.;  Warszawa Wsch – Budapest Kel. nebudú vedené do 24./25. 3. 2021.

Vlak bude v uvedenom období zostavený len zo skupiny vozňov na relácii Budapest Kel. – Bratislava hl. st. – Břeclav a opačne.

Arca už pripúšťa aj prísnejšie slovenské oddlženie, no odvolá sa aj proti zamietnutiu českej insolvencie 

Rastislav Velič, líder skupiny Arca. Foto N - Tomáš Benedikovič
Rastislav Velič, líder skupiny Arca. Foto N – Tomáš Benedikovič

Skupina Arca sa odvolá voči verdiktu pražského Mestského súdu, ktorým zamietol realizáciu jej oddlženia v Česku. No zadlžená skupina už pripúšťa, že ak neuspeje na českom odvolacom súde, bude žiadať o reštrukturalizáciu slovenské súdy.

Modernizácia železničnej trate na vyššie rýchlosti od Bratislavy do Žiliny tento rok pokročí, tvrdí minister dopravy Andrej Doležal. „Myslím, že v tomto roku bude odovzdaný úsek okolo Považskej Teplej,“ povedal.

Potom už podľa neho „prichádzame do uzla Žilina“. Jeho modernizáciu objednávali železničiari vlani v novembri.

„V procese sú aj ďalšie úseky smerom na Košice. Poprad – Lučivná sme odovzdávali do výstavby minulý rok,“ povedal Doležal v online debate na sociálnej sieti.

Omeškanie v príprave zvyšovania rýchlosti na niektorých úsekoch v smere na Košice spôsobili podľa Doležala posudky od poradného orgánu Európskej komisie (Jaspers). „V pláne bol ako keby nový koridor na Košice, ale bolo povedané: modernizujte v pôvodnom koridore, čiže veľa projektov sa muselo zahodiť do koša. Vraciame sa do pôvodného koridoru, ktorý budeme modernizovať,“ povedal Doležal.

Minister zrejme hovoril o tom, že pôvodné vízie rátali s viacerými nákladnými tunelmi na vyrovnanie trate.

Pri modernizácii hlavného koridororu z Bratislavy na Žilinu sa modernizuje najmä na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu. Inak je u nás bežná skôr 120-kilometrová rýchlosť.

Vyššie rýchlosti na malom území Slovenska nedávajú podľa ministra zmysel. „Ak by sme mali vlastných 10 miliárd a nemusíme sa spoliehať na Európsku komisiu alebo na eurofondy, tak si môžeme robiť tristovku, ale nedávala by zmysel ani na národnej úrovni,“ dodal Doležal.

Taliansko chce pripomienkovať predlžovanie prevádzky najstarších francúzskych jadrových reaktorov v blízkosti svojich hraníc. Francúzske úrady posudzujú vyše 30 reaktorov, Taliani zatvorili jadrové elektrárne na konci 80. rokov.

Francúzsko sa k talianskej žiadosti o pripomienkovanie procesu zatiaľ nevyjadrili. Úrad pre jadrovú bezpečnosť posudzuje možnosť predĺžiť o desať rokov aktivitu 32 reaktorov v ôsmich elektrárňach po tom, ako v najbližších rokoch dovŕšia 40 rokov prevádzky.

Dve elektrárne v Bugey a Cruas-Meysse sa nachádzajú niekoľko desiatok kilometrov od talianskych hraníc. Podľa talianskych úradov by sa vážna havária v nich mohla dotknúť aj talianskeho územia.

Ako sa stavajú k jadrovej energetike:

  • Taliansko zatvorilo jadrové elektrárne po referende v roku 1987, v ktorom obyvatelia hlasovali za zákaz jadrovej energetiky.
  • Francúzsko si zachovalo výrobu z jadra a počíta s jej rozvojom aj v budúcnosti. Vlani odpojilo svoju najstaršiu elektráreň vo Fessenheime, ktorá bola v prevádzke od roku 1978. (čtk)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať