Denník N

Idem sa súdiť, hovorí Tormová na kópiu svojho dizajnu. Autori bojujú s napodobeninami

Kópiu dizajnu si často žiadajú priamo zákazníci – pošlú fotku z obchodu a hľadajú niekoho, kto by to urobil lacnejšie.

„Nastal ten deň, keď môj pohár trpezlivosti s tými, ktorí fejkujú moje veci a ktorí kradnú, definitívne pretiekol. Nastal deň, keď sa idem súdiť,“ napísala Kristína Tormová na svojom Facebooku a odštartovala diskusiu o kopírovaní oblečenia či módnych doplnkov.

Založila značku Koláčová, vyrába tričká aj kryty na telefón. Je známa svojimi dizajnmi, ktoré majú modro-biele pásiky s bublinou, v ktorej sú vtipné odkazy.

Tormovú k žalobe vyprovokovalo tričko so skenom jej krytu na telefón s asi najznámejším nápisom z jej kolekcií – Som mama.

Seriál s rovnakým názvom vysiela TV JoJ a je inšpirovaný jej knihou, ona tam hrá aj hlavnú úlohu. Nápis je zároveň titulkou a logom jej dvoch kníh s rovnakým názvom.

Tričko, ktoré jej produkty kopíruje, je biele a na pásikavom pozadí v bielom štvorci je nápis Som mama.

Ak sa na kopírovanie opýtate slovenských tvorcov, viacerí vám povedia, že už našli výrobky často až priveľmi „inšpirované“ svojimi dielami.

Takéto obvinenia sa objavujú aj na sociálnych sieťach či mnohých fórach. Denníku N o svojich skúsenostiach s kopírovaním dizajnu okrem Tormovej porozprávali ďalší štyria tvorcovia.

Aj zákazníci žiadajú kópie

„Toto je asi 180. napodobenina mojich vecí,“ hovorí Tormová. Väčšinou jej tip na okopírovaný dizajn pošlú ľudia.

„Na začiatku to bola aj trochu sranda, lebo napodobeniny sú často dosť škaredé,“ hovorí Tormová. Dnes už však podľa nej kopírovanie jej vecí prekračuje únosnú hranicu. Preto chce ísť na súd a momentálne komunikuje s právnikmi o tom, ako budú postupovať.

Doteraz to takto neriešila, ale teraz našla podľa jej názoru úplnú kópiu jej krytu na telefón. „Chcem tiež ukázať týmto zlodejom duševného vlastníctva, ktorí to robia veľmi neúctivo, že to nie je až taká sranda, a podporiť odvahu ostatných výrobcov originálnych kusov,“ vysvetľuje.

Keď na sociálnych sieťach autorke napodobeniny napísala, tá sa jej ospravedlnila a povedala, že nevedela, že niekto má taký dizajn. „Ale to mi hovoria všetci,“ tvrdí Tormová. Na trhu už pôsobí viac ako desať rokov.

„Nakoľko pani na tričko použila sken niečoho existujúceho, musela aspoň tušiť, že to nie je jej nápad. A ak dáte do vyhľadávača slovné spojenie ,som mama, identický obrázok vám vyhodí ako tretí. Nie je to niečo, čo sa nedá overiť, argument ,nevedela som je slabý.“

Za ten čas sa dozvedela o mnohých napodobeninách. Napríklad, našla výrobcu, ktorý predáva modro-biele pásikavé tričká s bublinou a ľudia si do nich môžu napísať vlastný nápis.

„Takže po Slovensku chodí veľmi veľa ľudí v tričkách, ktoré vyzerajú ako moje, ale nie je tam môj text, aj keď ho ľudia za môj považujú,“ hovorí Tormová.

Doteraz sa nesúdila – predajcovi napísala a vysvetlila, že ju okopírovali.

Ako na takú správu ľudia reagujú? Väčšina povie, že má Tormová drahé veci a oni to vedia vytvoriť lacnejšie a že nie každý má dosť peňazí na originál.

Niektorí dostali obrázok jej vecí priamo od zákazníkov, ktorí chceli, aby im to vyrobili, ale lacnejšie, ako je originál.

„Jedna žena mi vynadala, že som zlý človek. Napísala mi

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie