Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Fico kývol Zemanovi, medzi Moravou a Váhom vidí novú rieku

Pre spojenie Moravy a Váhu slovenskí a českí odborníci vytipovali niekoľko trás. Najviac sa im pozdáva koridor z Kútov do Hlohovca. Foto – www.d-o-l.cz
Pre spojenie Moravy a Váhu slovenskí a českí odborníci vytipovali niekoľko trás. Najviac sa im pozdáva koridor z Kútov do Hlohovca. Foto – www.d-o-l.cz

Veľkolepý projekt počíta aj s možnosťou, že by lode prekonávali Karpaty cez tunel. Do kanála by sa zmestili aj menšie tankery.

Premiérovi Robertovi Ficovi vízia jednej veľkorysej stavby nestačí. Po širokorozchodnej železnici, ktorá zostala len na papieri, začal podporovať ďalší niekoľkomiliardový projekt – vybudovanie lodnej cesty medzi riekami Moravou a Váhom.

Tému otvoril český prezident Miloš Zeman, ktorý ju s Ficom cez víkend prebral na oslavách konca druhej svetovej vojny v Moskve. V utorok už o návrhu hovorili politici na spoločnom zasadnutí českej a slovenskej vlády vo Valticiach.

Fico ho označil za jeden z dôležitých bodov programu. „Je dobré baviť sa nielen o diaľniciach a železniciach, ale aj o vodnej doprave,“ povedal po rokovaní oboch vlád.

Projekt by v praxi znamenal prekopanie osemdesiat kilometrov dlhej umelej „rieky“, ktorá by mohla viesť napríklad medzi Kútmi a Hlohovcom.

Táto trasa, ktorá bola vytipovaná ako optimálna, počíta dokonca s vybudovaním lodného tunela, ktorý by plavidlám umožnil dostať sa cez Malé Karpaty. Meral by takmer štyri kilometre a končil by sa v blízkosti Smoleníc v Trnavskom okrese.

Fico zdôrazňuje, že celý projekt je reálny. „Aj o Vodnom diele Gabčíkovo sa niekoľko rokov hovorilo, než sa ho podarilo uskutočniť,“ poznamenal Fico.

Sobotka a Fico si pred spoločným jednaním vlád vo Valticiach notovali. Český premiér je však k nápadu kopať vodný kanál o poznanie skeptickejší. Foto - TASR
Sobotka a Fico si pred spoločným rokovaním vlád vo Valticiach notovali. Český premiér je však k nápadu kopať vodný kanál skeptickejší. Foto – TASR

Projekt na jednu sezónu?

Koridor by mal význam predovšetkým pre Česko, ktoré by vďaka nemu získalo priame vodné spojenie s Dunajom. „Sme priemyselná krajina, ktorá sa snaží zlepšovať napojenie na významné európske trasy,“ doplnil Fica český premiér Bohuslav Sobotka.

Koľko by tento projekt stál, zatiaľ odmietli obaja premiéri spresniť.

Český štátny podnik Ředitelství vodních cest odhadol náklady na šesť miliárd eur.

Táto suma – aj za predpokladu, že by bola dodržaná – však môže pokryť stále len jednu etapu projektu. Slovensko by totiž muselo zároveň splavniť aj samotný Váh, ktorý je dnes na obchodnú plavbu nepoužiteľný.

Na druhej strane: podľa zástancov projektu by väčšinu nákladov mohla hradiť Európska únia.

Ficov súhlas však v tejto chvíli stále nič neznamená. K projektu by najprv muselo vzniknúť množstvo podkladových materiálov, pričom len tento proces môže trvať roky. A samotná výstavba sa odhaduje dokonca na desaťročia.

Je teda možné, že všetky návrhy spadnú pod stôl s najbližšími voľbami alebo s prípadným odmietnutím Európskej komisie podieľať sa na financovaní.

Lode vo výťahu

Vodná cesta medzi Moravou a Váhom by mala byť súčasťou ešte nákladnejšieho a drahšieho projektu s názvom Dunaj-Odra-Labe. Plán na takéto prepojenie troch splavných veľtokov presadzuje český prezident Zeman od svojho návratu do politiky.

Väčšina českých politikov doteraz brala jeho aktivity s rezervou – Sobotkova vláda bola ochotná súhlasiť len s vypracovaním štúdie realizovateľnosti, ktorá by kanál podrobne posúdila. „Až po vypracovaní tejto štúdie budeme môcť hovoriť o tom, či je projekt efektívny,“ poznamenal Sobotka.

Nápad však už teraz učaroval slovenskému premiérovi Ficovi, ktorý je dlhoročným spojencom Zemana. „Ani si nevieme predstaviť, aké prínosy by tento projekt mal. Vytvorila by sa infraštruktúra na lacnú a rýchlu dopravu,“ povedal v utorok Fico.

Technológia lodných tunelov je vo svete vyskúšaná. Príkladom je tunel pri Marseille, ktorý otvorili v roku 1927. Dnes už pre lodnú dopravu nefunguje. Foto - www.d-o-l.cz
Technológia lodných tunelov je vo svete vyskúšaná. Príkladom je tunel pri Marseille, ktorý otvorili v roku 1927. Dnes už na lodnú dopravu neslúži. Foto – www.d-o-l.cz

Pre Rakúšanov je hlavná príroda

V pôvodných nákresoch, ktoré vznikali už od čias prvej Československej republiky, s Váhom ešte nepočítali. Lacnejším riešením by totiž bolo upraviť Moravu, aby po nej lode mohli plávať až k Devínu.

S takouto trasou však dnes nesúhlasí Rakúsko ani ekológovia. Dôvod? Stavebné práce na slovensko-rakúskom toku Moravy by napríklad zničili chránené lužné lesy, ktoré tu zostali zachované v pôvodnej podobe.

„V týchto lesoch žije množstvo ohrozených druhov, ako sú bobry, korytnačky alebo orliak morský,“ vysvetľuje Jaromír Šíbl, zakladateľ bratislavského ochranárskeho združenia BROZ.

Kanál Dunaj - Odra - Labe, ako ho vo svojej knihe z roku 1937 načrtol podnikateľ Jan Antonín Baťa. Foto - www.d-o-l.cz
Kanál Dunaj-Odra-Labe, ako ho vo svojej knihe z roku 1937 načrtol podnikateľ Jan Antonín Baťa. Foto – www.d-o-l.cz

Jedinou možnosťou, ako sa dostať k Dunaju, tak zostáva koridor k Váhu. „Ide o alternatívne riešenie pre prípad, že sa nepodarí získať súhlas Rakúska,“ hovorí Tomáš Kolařík, šéfredaktor odborného časopisu Vodní cesty a plavba.

Problémom však je, že medzi Moravou a Váhom netečie žiadna „použiteľná“ rieka. Projektanti by si čiastočne mohli vystačiť len s údolím rieky Myjavy, ktoré by však museli vybagrovať, aby bolo použiteľné pre lodnú dopravu.

Na trase by ďalej bolo nutné vybudovať sériu inžiniersky náročných stavieb. Okrem spomínaného tunelu by šlo o osem plavebných komôr s pohyblivými vrátami, a dokonca aj o špeciálny výťah, ktorým by lode zdolávali prevýšenie takmer päťdesiatich metrov.

„Spojenie Moravy a Váhu je technicky a finančne náročnejšie riešenie. Malo by však i viacero výhod,“ hovorí Kovařík.

Z pohľadu Slovenska by táto trasa napríklad umožnila prepojiť Zemanov kanál Dunaj-Odra-Labe  s dlhodobým plánom na využite Váhu na lodnú dopravu. „Táto iniciatíva nás dnes núti diskutovať doma o splavení Váhu,“ dodal Fico.

Riečne experimenty Dusla

Politici však zatiaľ neponúkli odpoveď na jednu podstatnú otázku: aký ekonomický zmysel by celý projekt dával.

„Je síce dobré, keď politici prichádzajú s nejakými víziami, zatiaľ som však nevidel žiadnu analýzu, ktorá by mapovala ekonomické prínosy tejto stavby,“ hovorí Ľubomír Palčák, riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

Jeden z najznámejších výťahov pre lode postavili v Belgicku. Prekonáva výšku takmer 90 metrov medzi riekami Mása a Šelda. Foto - www.d-o-l.cz
Jeden z najznámejších výťahov na lode postavili v Belgicku. Prekonáva výšku takmer 90 metrov medzi riekami Mása a Šelda. Foto – www.d-o-l.cz

Veľkých slovenských firiem, ktoré by mohli kanál využiť na dopravu svojich produktov, mnoho nie je.

Jednou z mála je chemička Duslo Šaľa zo skupiny Agrofert, ktorú vlastní český minister financií Andrej Babiš. Podnik zamestnávajúci dvetisíc ľudí ešte v deväťdesiatych rokoch pokusne testoval prepravu po Váhu.

„Pre zanesené koryto i nízku nosnosť lodí sa vtedy tento experiment skončil skôr, ako sa začal,“ uvádza hovorca Agrofertu Karel Hanzelka.

Či by zvažované splavnenie rieky Duslu prospelo, Hanzelka odhadnúť nedokáže.

„Naša firma je od Váhu vzdialená zhruba päť kilometrov. Na tento spôsob prepravy by zrejme museli byť vybudované sklady i kapacity na nakladanie tovarov,“ dodáva Hanzelka.

Tankery v Karpatoch?

Kanál je plánovaný tak, aby svojimi rozmermi umožnil plavbu lodí s dĺžkou 135 metrov a šírkou viac než 11 metrov. Do tejto kategórie sa vojdú napríklad menšie tankery či plavidlá, ktoré môžu prevážať aj nadmerné náklady, ako sú napríklad generátory či energetické turbíny.

Vodná cesta by svojimi rozmermi mala vyhovovať i menším tankerom, ktoré dnes plávajú napríklad na Labe. Foto - www.d-o-l.cz
Vodná cesta by svojimi rozmermi mala vyhovovať i menším tankerom, ktoré dnes plávajú napríklad na Labe. Foto – www.d-o-l.cz

Podľa jeho zástancov by teda projekt pomohol dostať na vodu značnú časť nákladov, ktoré dnes prevážajú kamióny.

Na druhej strane nie je isté, či by si vodný koridor nekonkuroval so železničnou dopravou, ktorú česká a slovenská vláda tiež plánuje rozvíjať.

„Po železnici u nás prúdi stále len polovica nákladov, ako umožňuje kapacita,“ hovorí Palčák. „Na druhej strane, intenzita dopravy rastie a za tridsať rokov sa potreba kanálu môže javiť úplne inak, než sa nám zdá dnes,“ dodáva.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Slovensko má šancu na obrovské peniaze
  • Cestovný ruch: Chorvátsko otvorí hranice pre občanov desiatich krajín vrátane Slovenska, dátum nie je známy
  • Makro: Nálada v slovenskej ekonomike padla v máji najnižšie za 11 rokov
  • Bratislava: Mestskí poslanci schválili kúpu 49 % v dcére vodární od firmy Ivana Kmotríka
  • Firmy: SES Tlmače ohlásili prepúšťanie, ukončenie výroby je jeden z dvoch scenárov
  • Výroba: Boeing obnovil výrobu problematických lietadiel 737 Max, ktorú zastavil v januári
  • Vývoj: Ekonomika USA v 1. štvrťroku klesla v prepočte na celý rok o 5 %, najviac od krízy v roku 2009
  • Radíme: Ako odmietnuť odklad dovolenky a kedy sa dajú získať peniaze
Zdieľať

Ochranu pred konkurzom nikomu neodporúča. Prišiel o nemeckých dodávateľov, a tak ju zasa rýchlo zrušil

O ochranu pred veriteľmi už požiadal aj vlastník celého nákupného centra Styla, v ktorom sídli aj firma We-Tec. Foto N - Tomáš Benedikovič
O ochranu pred veriteľmi už požiadal aj vlastník celého nákupného centra Styla, v ktorom sídli aj firma We-Tec. Foto N – Tomáš Benedikovič

Bratislavský predajca nábytku We-Tec je prvou firmou, ktorej súdy na vlastnú žiadosť spätne zrušili dočasnú vládnu ochranu pred konkurzmi. Využívala ju len dva týždne, no rýchlo prišla o dodávky od zneistených zahraničných dodávateľov.

Zdieľať

Ako mám odmietnuť odklad dovolenky a získať peniaze? (otázky a odpovede)

Foto N - Denisa Čimová
Foto N – Denisa Čimová

Ak máte 65 a viac rokov a cestovka vám ponúka zmenu zmluvy k objednanej dovolenke, ale vy chcete radšej späť peniaze, treba dodatok písomne odmietnuť. Prinášame otázky a odpovede k novele zákona, ktorá umožňuje cestovkám vracať peniaze neskôr.

Minúta po minúte

Zdieľať

Firmy dostali usmernenie hygienika na bezpečný návrat ľudí do práce

Na pracoviskách by sa v spoločných priestoroch a pri kontakte s inými osobami mali nosiť rúška a zamestnávateľ by sa mal snažiť zabezpečiť  aspoň dvojmetrové vzdialenosti medzi ľuďmi, uvádza sa v usmernení  k ochranných opatreniam na pracoviskách, ktoré dnes vydal Úrad verejného zdravotníctva.

Pretože každá organizácia má iné podmienky vykonávania práce, podľa úradu je na zamestnávateľovi a na jeho dohode so zástupcom zamestnancov, ktoré z opatrení uvedie do praxe. Tak, aby jeho prevádzka aspoň čiastočne fungovala, no zároveň sa znížilo riziko šírenia infekcie.

Čo odporúča hlavný hygienik:

  • Pre rúška platia už skoršie opatrenia o zákaze pohybovať sa na verejnosti bez prekrytia horných dýchacích ciest. Verejnosťou sa rozumie aj pracovisko.
  • Zamestnávateľ nie je povinný rúška poskytnúť, ak nejde o pracoviská ako nemocnice či laboratóriá.
  • Dezinfekciu rúk je zamestnávateľ povinný zabezpečiť pri vstupe na pracovisko, pravidelne musí dezinfikovať podlahy a dotykové plochy.
  • Spoločné používanie zariadení a pomôcok (písacích potrieb, klávesníc) by sa malo zredukovať na nevyhnutné minimum.
  • Meranie teploty nie je povinné, ale odporúča sa.
  • Vhodnejšie ako klimatizácia je prirodzené vetranie, pri vetraní vzduchotechnikou sa odporúča zvýšiť výmenu vzduchu vo všetkých priestoroch. Ak bola dva mesiace vypnutá, mala by bežať aspoň deň pred nástupom ľudí do práce.
  • Pracovné postupy by mal zamestnávateľ prehodnotiť tak, aby sa skrátili časy, ktoré zamestnanci strávia v menšom
    odstupe a zredukovala sa frekvencia kontaktov na najnižšiu mieru. Odporúča sa práca on-line a telefonická komunikácia, nemalo by dochádzať k nadbytočnému zhromažďovaniu.
  • Úrad zároveň odporúča opatrenia kombinovať. Napríklad zabezpečiť odstupy medzi zamestnancami minimálne dva metre, v prípade vyššieho počtu zamestnancov striedať zamestnancov pracujúcich na pracovisku a zamestnancov pracujúcich v režime home office tak, aby sa dali dodržiavať bezpečné vzdialenosti.
  • Inou možnosťou je doplniť bariéry, ak to charakter práce a bezpečnostné predpisy umožnia.
  • Používanie výťahov by sa malo obmedziť a kapacitu úrad odporúča využívať len na štvrtinu.
Zdieľať

American Airlines prepustí 30 % zamestnancov v administratíve, viac než 5000 ľudí. Firma reaguje na pokles záujmu o leteckú dopravu spôsobený koronavírusom.

Škrty sa dotknú zamestnancov v manažmente a v podporných profesiách, ktorých spoločnosť zamestnáva 17 000. American Airlines uviedla, že bude prijímať žiadosti o dobrovoľné odchody s odstupným do 10. júna. Keď sa neprihlási dosť ľudí, pristúpi k nedobrovoľnému prepúšťaniu. Dotknutým zamestnancom rozhodnutie oznámi v júli, platení budú do konca septembra. (čtk)

Zdieľať

V novele zákona o zájazdoch nevidí prezidentka Čaputová protiústavnosť. Z hľadiska ochrany spotrebiteľa bolo pre ňu na podpis dostatočné to, že obsahuje množstvo výnimiek, takže zohľadňuje skupiny spotrebiteľov, ktoré nebudú znášať záťaž v podobe nevyplatených peňazí.

Súčasne si je vedomá aj stanoviska Európskej komisie k tejto téme. „Bolo to stručné, pokiaľ viem, upozornenie na to, aby bol braný ohľad na práva spotrebiteľov,“ skonštatovala.

Zároveň poukázala na situáciu okolo pandémie nového koronavírusu. Tá podľa nej spôsobila, že bolo potrebné v krátkom čase prijímať množstvo odvážnych zmien zákonov, „ktoré niekedy možno išli až na hranu ústavnosti“. „Ale sme naozaj v mimoriadnej situácii, kompenzujeme straty jedného celého segmentu ekonomiky a toto som považovala za dôležité,“ vyhlásila prezidentka. (tasr)

Viac k téme: Seniori nad 65 rokov sa dostanú k peniazom namiesto zrušených dovoleniek skôr

Zdieľať

Chorvátsko úplne otvorí hranice pre občanov desiatich krajín vrátane Slovenska, konkrétny dátum však ešte nie je známy. Pre urýchlenie vstupnej procedúry odporúča vláda návštevníkom dopredu vyplniť elektronickú registráciu.

Vstup do krajiny turistom umožnilo Chorvátsko neoficiálne už začiatkom mája na základe preukázania „hospodárskych záujmov“ alebo rezervácie pobytov.

Pre občanov Slovinska, Maďarska, Rakúska, Česka, Slovenska, Poľska, Nemecka a troch pobaltských štátov teraz Chorvátsko udelí výnimku z opatrení, ktoré inak vstup do krajiny zakazovali. (čtk)

Zdieľať

Košice odpustia poplatky za letné terasy, zmenu schválilo mestské zastupiteľstvo, bude platiť od 1. júna do 31. decembra.

Jej cieľom je pomoc právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom zmierniť negatívne sociálno-ekonomické dôsledky pandémie. Niektorí poslanci v diskusii vyjadrili názor, že táto zmena VZN rieši len malú skupinu podnikateľov. Návrh, aby sa odpustenie uvedenej dane týkalo aj trvalého parkovania taxislužieb, MsZ v tesnom hlasovaním neschválilo.

Ročný príjem z poplatkov za vonkajšie sedenie predstavuje pre mesto zhruba 250 000 eur. Ich odpustenie bude možné len pri splnení všetkých podmienok, žiadateľ bude musieť mať takisto vyrovnané všetky finančné podlžnosti voči mestu. Za rok 2019 eviduje mesto nedoplatok za letné terasy v sume okolo 25 000 eur. (tasr)

Zdieľať

O podporu v nezamestnanosti v USA minulý týždeň požiadalo vyše 2,1 milióna ľudí. Počet nových žiadostí opäť klesol, no dva a pol mesiaca zostáva nad 2 miliónmi. Od vypuknutia koronakrízy v polovici marca prišlo o prácu zhruba 41 miliónov ľudí.

Počet nových žiadostí o dávky v predchádzajúcom týždni do 16. mája dosiahol 2,45 milióna. Najnovšie tak klesol ôsmy týždeň po sebe, no zostáva zhruba 10-krát vyšší než pred marcovým vypuknutím pandémie.

Miera nezamestnanosti za máj, ktorú štatistici zverejnia začiatkom júna, by podľa analytikov mohla prekročiť 20 percent. Už v súčasnosti je najvyššie od veľkej hospodárskej krízy v 30. rokoch minulého storočia.

„Obávam sa, že sme svedkami druhého kola prepúšťania v súkromnom sektore, ktoré v spojení s rastúcim počtom prepustených vo verejnom sektore zvyšuje počet nezamestnaných,“ hovorí Joel Naroff zo spoločnosti Naroff Economics.

„Ak je to tak, vzhľadom k tempu opätovného otvárania by sme sa mohli nachádzať v dlhšom období mimoriadne vysokej nezamestnanosti. Znamená to, že zotavenie bude pomalšie a bude trvať oveľa dlhšie.“

Ministerstvo obchodu informovalo, že HDP Spojených štátov v 1. štvrťroku klesol v prepočte na celý rok o 5 %, čo je najhlbší prepad od finančnej krízy pred 10 rokmi. (reuters, cnbc, čtk)

Zdieľať

Záujemcovia o prvú pomoc za apríl môžu zasielať výkazy alebo žiadosti aj s výkazmi len do 31. mája do polnoci, upozorňuje ministerstvo práce. Od 1. júna začnú úrady práce prijímať výkazy aj žiadosti za máj.

Žiadatelia, ktorí za apríl žiadajú o pomoc v rámci rovnakého opatrenia ako za mesiac marec

  • Pošlú úradom práce iba vyplnený výkaz, do ktorého uvedú číslo uzatvorenej dohody s úradom práce.
  • Ak ešte dohodu nemajú, ale žiadosť za marec poslali, môžu požiadať o príspevok za apríl a vo výkaze neuvedú číslo dohody.

Žiadatelia, ktorí za apríl žiadajú o pomoc v rámci odlišného opatrenia ako za mesiac marec

  • Proces žiadania o príspevok je rovnaký ako v marci.
  • Žiadateľ elektronicky vyplní žiadosť a výkaz pre dané opatrenie a nepodpísané dva dokumenty pošle elektronicky na e-mail prislúchajúceho úradu práce.
  • Žiadatelia sa môžu ďalší mesiac rozhodnúť aj pre príspevok z iného opatrenia podľa toho, ktorá pomoc je pre nich výhodnejšia. Prechádzať však nemôžu v rámci opatrenia 3. Ak raz požiadali o príspevok 3A, nemôžu ďalší mesiac žiadať o príspevok 3B či naopak.

Žiadatelia, ktorí za apríl žiadajú o pomoc prvýkrát

  • Elektronicky vyplnia žiadosť a výkaz pre dané opatrenie.
  • Nepodpísané dva dokumenty pošlú elektronicky na emailovú adresu prislúchajúceho úradu práce.
Zdieľať

Ekonomika USA v 1. štvrťroku klesla v prepočte na celý rok o 5 %, čo je najviac od finančnej krízy v roku 2009. V porovnaní s prvým odhadom z apríla je prepad hlbší, ešte výraznejší pokles sa očakáva v 2. kvartáli.

V apríli americké ministerstvo obchodu uviedlo, že ekonomika v 1. štvrťroku v prepočte na celý rok klesla o 4,8 %. V poslednom kvartáli vlaňajška HDP stúpol o 2,1 %.

Pandémia koronavírusu začala naplno ovplyvňovať ekonomiku USA v marci, teda v poslednom mesiaci úvodného štvrťroka. Veľa podnikov muselo výrazne utlmiť činnosť alebo úplne prerušiť aktivity, za 11 týždňov požiadalo o podporu v nezamestnanosti zhruba 41 miliónov ľudí.

Prvým štvrťrokom sa v USA zrejme končí rekordne dlhé obdobie hospodárskej expanzie, ktoré trvalo od roku 2009. Podľa analytikov má americká ekonomika to najhoršie iba pred sebou, keď sa začne prejavovať pokles výdavkov spotrebiteľov i firiem. (čtk)

Zdieľať

Boeing obnovil výrobu problematických lietadiel 737 Max, ktorú zastavil v januári. Správa o reštarte produkcie prišla krátko potom, ako firma oznámila v Spojených štátoch prepúšťanie takmer 7000 ľudí.

O obnovení výroby lietadiel 737 Max v americkom Rentone informuje portál Zdopravy.cz. Produkcia zatiaľ pobeží pomalým tempom vzhľadom k zavádzaniu opatrení zameraných na bezpečnosť práce a kvalitu.

Lietadlá 737 Max sú celosvetovo uzemnené od vlaňajšieho marca, keď ich prevádzku zakázali úrady po dvoch tragických nehodách v Ázii a Afrike. Boeing stále nezískal povolenie na opätovné nasadenie strojov.

Boeing oznámil, že v prvej vlne prepustí 6770 ľudí v USA z celkového počtu 160-tisíc zamestnancov. V nasledujúcich mesiacoch majú prísť o prácu ďalšie tisícky ľudí.

Zdieľať

Medziročná inflácia v Nemecku podľa metodiky EÚ sa v máji ďalej spomalila na 0,5 percenta z aprílových 0,8 percenta. Rast spotrebiteľských cien v najväčšej európskej ekonomike sa tak ešte viac vzdialil od cieľa ECB tesne pod 2 percentami.

V porovnaní s predchádzajúcim mesiacom zostali harmonizované ceny podľa predbežných výsledkov bez zmeny. Analytici prognózovali pokles o 0,1 %, v medziročnom porovnaní odhadovali májovú infláciu na 0,5 %.

Podľa domácej metodiky dosiahol rast cien v máji 0,6 %, k zvoľneniu inflácie najviac prispelo zlacnenie energií o 8,5 %. Naopak, ceny potravín vzrástli o 4,5 % a služby zdraželi o 1,3 %.

Rýchly odhad inflácie vychádza z údajov od šiestich zo 16 spolkových krajín, v ktorých žije vyše polovica nemeckej populácie. Konečné údaje za máj zverejnia štatistici v polovici júna. (čtk)

Zdieľať

Ruskí boháči zarobili v období pandémie desiatky miliárd dolárov

Najmajetnejší Rusi počas pandémie koronavírusu zbohatli o 62 miliárd dolárov. V Rusku za uplynulé dva mesiace pribudli dvaja noví dolároví miliardári, celkovo ich je 104 s úhrnným majetkom 454 miliárd dolárov.

„Marcové pády cien akcií na burzách po celom svete silne postihli biznis najväčších boháčov sveta, ale za vyše dva mesiace, ktoré odvtedy uplynuli, dolároví miliardári len bohatli. Bokom nezostali ani boháči z ruského rebríčka,“ píše magazín Forbes.

Od polovice marca americký burzový index Dow Jones vzrástol o 23 percent podobne ako širší index S&P. Index moskovskej burzy stúpol o 30 percent.

Majetok piatich najbohatších Rusov sa počas tohto obdobia zväčšil o 22,6 miliardy dolárov na 109,5 miliardy dolárov.

Kto sú najbohatší Rusi (majetok v mld. USD):

1. Vladimir Potanin (26,1) – patrí mu ťažiarsky gigant Norilsk Nickel. Počas pandémie zarobil najviac, jeho majetok sa zväčšil o 6,4 miliardy dolárov,

2. Leonid Michelson (22,5) – zo spoločnosti Novatek,

3. a 4. oceliari Vladimir Lisin (21 mld.) a Alexej Mordašov (19,1),

5. Vagit Alekperov (20,8) – vlastník ropného koncernu Lukoil

Podľa Forbesu v globálnom meradle v období koronavírusu najviac zarobili miliardári, ktorých podnikanie je späté s internetom.

Uhľobarón Dmitrij Bosov, ktorý v rebríčku ruského Forbesu figuroval s majetkom odhadovaným na 1,1 miliardy dolárov na 86. priečke, začiatkom mesiaca podľa médií spáchal samovraždu. (čtk)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať