7 grafov o tom, ako rastie dezinformačná scéna

Konšpirátorom pomáha rast počtu používateľov Facebooku, produktivita Hlavných správ, ale aj Blaha a časť smeráckej elity.
Je pravdepodobné, že niektorí harabinovci si z tohto článku budú chcieť robiť oslavné fanfáry. Hneď na úvod preto treba povedať, že neplatí téza o krachujúcich tradičných médiách, od ktorých sa sklamaní čitatelia odkláňajú k rastúcim „alternatívcom“. Denníky ako SME alebo N majú rekordný počet predplatiteľov a stabilnú alebo mierne rastúcu čítanosť. Dezinformačná scéna vyrástla a rastie primárne a dominantne vďaka sociálnym sieťam. Žiadne väčšie príbehy za tým hľadať netreba, a ak, tak len veľmi okrajovo.
Pomedzi grafy som prepašoval aj jednu čiastkovú dobrú správu a na záver článku ponúkam moju interpretáciu toho, čo sa deje.
1. Hlavným správam kontinuálne rastie čítanosť.
Hlavné správy nie sú súčasťou oficiálneho auditu (AIM monitoru), preto sa môžeme spoliehať len na odhadovanú návštevnosť zo služby Similar Web alebo na nimi deklarovanú návštevnosť z Google Analytics.
Podľa odhadu Similar Web, ktorý nie je celkom presný, návštevnosť Hlavných správ rastie. Pred dvomi rokmi mali mesačný počet návštev 2,3 milióna (nemýliť si s počtom unikátnych používateľov), v tomto roku presiahli až 6 miliónov návštev za mesiac. Rok 2018 bol výnimočný pre všetky spravodajské médiá, preto prudký rast, ktorý graf ukazuje, treba brať s rezervou.
Samotné Hlavné správy deklarujú 1 070 000 unikátnych používateľov za október 2018. Prvýkrát sa cez milión unikátov prehupli v marci tohto roku. Pre porovnanie, Denník N mal v októbri tohto roku približne 1,6 milióna unikátnych používateľov (cez Google Analytics).
V roku 2017 prvýkrát po rokoch rastu vydavateľovi Hlavných správ klesli tržby a zisk aj napriek rastúcej čítanosti (ich tržby sú minimálne v porovnaní s médiami so skutočnou redakciou, preto ich redakcia musí byť veľmi malá, alebo vyrábať správy lacno, napr. – 5 eur za článok).
Nevieme presne, čím je spôsobený pokles tržieb Hlavných správ, ale v roku 2017 sa prvýkrát mohol naplno prejaviť efekt iniciatívy konspiratori.sk, ktorá sa snaží motivovať firmy, aby nezadávali online reklamu na konšpiračných weboch.