Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Lacová z Jem iné: Kúpime si drahé oblečenie, ale potom sa ideme naobedovať za 3,50 eura

Foto – archív Janice Lacovej
Foto – archív Janice Lacovej

Janica Lacová založila značku Jem iné, ktorá vzdeláva o zdravej výžive. Varila pre bratislavské škôlky, robila kurzy varenia. Snaží sa deti naučiť jesť špenát či ryby, ktoré mnohé deti odmietajú. V roku 2012 získala status ambasádora nadácie Jamieho Olivera – Food Revolution Foundation na Slovensku. Robí informačné kampane o zdravom stravovaní.

V rozhovore hovorí:

  • s akým receptom začať, ak nevaríte, no chceli by ste
  • ako doma zdravo navariť za 20 minút
  • ktoré veci by ste mali vyhodiť z chladničky
  • čo sa dá deťom uvariť za cenu 1,20 eura
  • koľko by malo stáť obedové menu pre dospelého

Ako často varíte?

Teraz menej, lebo mám niekoľkomesačnú dcéru, ale predtým som varila denne. Ale našťastie mám muža, ktorý výborne varí. Občas sa síce v kuchyni bijeme o miesto, ale inak to má len výhody. Varíme aspoň dvakrát – na obed a večeru, ale snažíme sa mať aj teplé raňajky, vtedy varíme trikrát. Ideálne podľa mňa je, aby sa jedlo trikrát denne doma, ale viem, že to často nie je možné, lebo deti chodia do školy a rodičia do práce. Ak sa nedá byť pri obede či večeri spolu, je možné vziať si doma uvarené jedlo do školy či práce.

Mali ste viaceré kurzy aj semináre, čo ste sa dozvedeli? Varí sa dnes aspoň raz denne?

Je to smutné, ale práveže sa nevarí vôbec. Ľudia vynechajú raňajky, dajú si len kávu a cigaretu. A nie je to tak len u dospelých. Varíme pre škôlky a bežne nám učiteľky telefonujú, že dieťa prišlo hladné, a to, čo sme im poslali na desiatu, im nestačilo. My však nemôžeme suplovať raňajky. Rodič je zodpovedný za to, aby sa dieťa najedlo doma alebo mu má raňajky nabaliť do škôlky. Ale dospelí nestíhajú, lebo sa treba ponáhľať do práce, lebo sú na cestách zápchy. A potom si večer prídu po dieťa až okolo ôsmej. To už má byť dieťa po ďalších dvoch jedlách – olovrante a večeri.

Tak neskoro?

Áno. Niektoré škôlky to chceli riešiť poplatkom, ktorý platili rodičia po šiestej hodine. Za každú hodinu bola akási pokuta. Mysleli si, že po zavedení poplatku si budú rodičia chodiť po deti skôr, ale paradoxne začalo po deti chodiť neskôr ešte viac rodičov. Povedali si, že si to zaplatili, a tak nemali pocit, že sa musia ponáhľať do škôlky. Bola to taká au pair za veľmi dobrú cenu. Viem, že je zlá doba a všetci sme uponáhľaní, sústredíme sa najmä na prácu a nie až tak na rodinu, ale prečo si takí ľudia zakladajú rodinu, keď sa o ňu potom nemajú čas postarať.

Keď ste boli dieťa, vaša mama varila každý deň. Aj u nás to bolo podobne a mama alebo babka pravidelne varili, aby bol aspoň obed alebo večera teplé. Kde zmizol tento zvyk?

Teraz sa pohybujem v komunite matiek a som veľmi prekvapená, lebo veľa matiek nevarí. Sú pritom často doma, vychádza aj veľa kníh, kde sa radí, ako rýchlo a zdravo navariť. Zdravo sa dá navariť aj za 20 minút. Neviem, či sme tak spohodlneli, že je pre nás nekomfortné ísť nakúpiť, odviesť to a doma si to nachystať a pripraviť. Možno práve ten proces, ktorý sprevádza varenie, si mnoho ľudí nevie zaradiť do svojho režimu. To je podľa mňa problém. Keby už mali doma naplnené chladničky, samotné varenie je rýchle. Ľudia však často nie sú kreatívni, aby si vymysleli, čo si navariť z toho, čo majú doma. Neradi sa do toho púšťajú, lebo si povedia, že „to je ťažké“. Ale ono to je ťažké preto, lebo sa do toho nikdy nepustili.

Čo navaríte za 20 minút?

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Kollárov tieňový minister financií: Štátne podniky majú robiť biznis, ale sú spravované ako úrady

Ekonomický expert Sme rodina Štefan Hollý si myslí, že hlavný problém Slovenska je investične poddimenzovaný štát. “ Naše HDP má sto miliárd a rakúske 400 miliárd eur,“ hovorí.

Foto N - Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček
Zdieľať

Saudská Arábia má v rope podobnú pozíciu ako USA na finančnom trhu. Bez nich to jednoducho nepôjde

Finančný riaditeľ Slovnaftu o útoku v Saudskej Arábii: Nie je to jadrová vojna, ale šok, ktorý opadne.  Hovoriť o zdražovaní palív na čerpacích staniciach je podľa Mareka Senkoviča priskoro.

Finančný riaditeľ Slovnaftu Marek Senkovič Foto TASR
Finančný riaditeľ Slovnaftu Marek Senkovič Foto TASR

Minúta po minúte

Zdieľať

Johnson v rozhovore pre BBC vyhlásil, že EÚ má brexitu plné zuby a chce dohodu. Úniu už podľa neho unavujú „nekonečné odklady“ a bola by rada, aby nastala ďalšia fáza brexitového procesu, rokovania o budúcich obchodných vzťahoch.

Britský premiér zopakoval, že Spojené kráľovstvo z bloku odíde 31. októbra. Stane sa tak podľa neho napriek novému zákonu proti nekontrolovanému brexitu, ktorý ho núti požiadať Brusel o odklad, ak nebude uzavretá nová dohoda.

Ako sa mieni zákonom riadiť a pritom vyviesť krajinu z EÚ aj bez dohody o podmienkach tohto kroku, však nespresnil. Dodal len, že bude ctiť ústavu.

Johnson s BBC hovoril po návšteve Luxemburska, kde rokoval so šéfom Európskej komisie Jeanom-Claudom Junckerom a hlavným vyjednávačom Únie Michelom Barnierom. Povedal, že ho povzbudila ochota EÚ rokovať s Londýnom o tom, ako sa vyhnúť brexitu bez dohody. Pripustil však, že zásadný prelom nenastal. (bbc, čtk)

Zdieľať

Frankfurt plánuje projekt podzemnej železničnej stanice s tunelom pre rýchlovlaky, ktoré majú odľahčiť najdôležitejší železničný uzol Nemecka. Vláda chce nechať vypracovať štúdiu uskutočniteľnosti z hľadiska nákladov a následkov pre diaľkovú železničnú dopravu. 

Štátny tajomník ministerstva Enak Ferlemann uviedol, že s predložením hotovej štúdie sa počíta na jar 2021, niekoľko kilometrov dlhý tunel a podzemná stanica majú byť dokončené najskôr v roku 2035 alebo 2036. Ministerstvo odhaduje náklady na 3,56 miliardy eur.

Koncept predpokladá výstavbu nového tunela pre diaľkové vlaky, ktorý bude viesť popod nadzemnú stanicu v smere východ – západ. Podzemná stanica by mala mať štyri koľaje. Štúdia má zistiť, či tento projekt je vôbec realizovateľný.

Súčasná stanica je pre rýchlovlaky nevhodná, pretože vlaky musia po zastavení meniť smer.

Frankfurtská stanica je natoľko dôležitá, že akékoľvek omeškanie na nej rozbije cestovný poriadok v celom Nemecku. Podľa Deutsche Bahn totiž až dve tretiny všetkých diaľkových vlakov prechádzajú práve frankfurtskou stanicou. (tasr)

Zdieľať

Nemecký minister financií povedal, že nemecké banky by nemali zaviesť záporné úrokové sadzby na vklady drobných sporiteľov. Vyjadrenie Olafa Scholza nasledovalo krátko po tom, ako ECB stlačila depozitnú úrokovú sadzbu hlbšie do negatívneho teritória.

Do septembrového zasadnutia ECB bola depozitná sadzba na úrovni –0,40 %, vo štvrtok však Rada guvernérov rozhodla o jej znížení na úroveň –0,50 %.

Nemecké banky už dlhšie dávajú najavo nespokojnosť s politikou ECB v tomto smere. Tá má podľa nich podiel na ich klesajúcich ziskoch.

„Povedal som jasne predstaviteľom bánk, že záporné úrokové sadzby pre milióny sporiteľov by boli veľmi zlý nápad,“ uviedol Scholz pre denník Bild. „Som presvedčený, že všetkým by nám malo záležať na tom, aby sa voči sporiteľom postupovalo férovo,“ dodal. (reuters, čtk)

Zdieľať

USA pravdepodobne čoskoro uvalia nové clá na tovar z EÚ pre dlhotrvajúci spor o subvencovanie výroby lietadiel. Uviedla to eurokomisárka pre obchod Cecilia Malmströmová. EÚ podľa nej v takomto prípade odpovie novými clami na americký tovar.

Spojené štáty a Európska únia sa od roku 2004 u Svetovej obchodnej organizácie (WTO) navzájom obviňujú z nelegálnej podpory svojich výrobcov lietadiel Boeing a Airbus.

U oboch strán sa zistilo, že v rozpore s pravidlami WTO svojich výrobcov lietadiel finančne podporovali, aby im zabezpečili výhodnejšiu pozíciu na trhu.

Podľa zdrojov agentúry Reuters, oboznámených s touto kauzou, už WTO schválila žiadosť USA o súhlas s uvalením ciel na niektoré európske tovary. Koncom septembra by WTO mala oznámiť, aký veľký rozsah toto opatrenie bude mať.

WTO v súčasnosti tiež posudzuje plány EÚ na clá na americký tovar, rozhodnutie sa očakáva na prelome rokov. (dpa, reuters, čtk)

Zdieľať

Grécko chce predčasne splatiť 2,9 miliardy eur z 9-miliardovej pôžičky od MMF. Táto časť pôžičky má splatnosť do roku 2021, Grécko dúfa, že vďaka predčasnému splateniu ušetrí na úrokoch ročne 70 miliónov eur. (čtk)

Zdieľať

Americké strategické rezervy sú pripravené, no možno úplne postačí, že sú v zálohe

Predpovede vývoja ropného trhu po útoku na Saudi Aramco:

  • Len veľmi výrazná odstávka v rozsahu až dvoch mesiacov by si vyžiadala rozsiahlejšie siahnutie na strategické ropné rezervy Spojených štátov amerických.
  • V takom prípade by sa cena ropy mohla vyšplhať na hranicu 80 USD za barel, predpovedajú ekonómovia spoločnosti Goldman Sachs.
Ilustračné foto - TASR/AP
Ilustračné foto – TASR/AP
Zdieľať

Spoločnosť Brose vytvorí v Prievidzi ďalších 400 pracovných miest. Investícia do tretej výrobnej haly sa bude pohybovať na úrovni 50 miliónov eur. Spoločnosť aktuálne zamestnáva okolo 850 ľudí. (tasr)

Zdieľať

Matador investuje do projektu InoBat, zaoberajúceho sa výskumom, vývojom a výrobou batérií. Tento krok pomôže posunúť vpred celý európsky sektor elektromobility. Zámerom je vybudovanie výskumného a vývojového centra vrátane výrobnej linky na Slovensku.

Spoločnosť vstúpila do strategického partnerstva v súvislosti s výstavbou výrobnej linky na batérie s výkonom 100 megawatthodín (MWh). Tá sa má začať už v prvej polovici roka 2020. Do konca roka 2021 má poskytnúť vlastné licencované riešenie pre autobatérie.

Celková investícia do vývoja spolu s nákladmi na výstavbu výrobnej linky by mala dosiahnuť 100 miliónov eur.

Matador bude pomáhať spoločnosti InoBat Auto počas obdobia výstavby, a to prostredníctvom zapojenia svojich inžinierskych a riadiacich tímov. Tie navrhujú najmodernejšie automatizované linky pre významných hráčov automobilového priemyslu. Aby projekt zohrával ešte silnejšiu strategickú úlohu, počíta sa s následným rozšírením výrobnej kapacity na 10 GWh, ktorá umožní hromadnú sériovú výrobu batérií.

„Desiatky rokov skúseností Matadora v automobilovom priemysle poskytnú spoločnosti InoBat Auto patentovaný prístup k vývojovému know-how pre našu plánovanú výrobnú linku, ako aj prístup k popredným výrobcom automobilov. Spolu s Matadorom a so spoločnosťou Wildcat, ktorá je naším technologickým partnerom v USA, InoBat Auto dopomôže európskemu trhu k nezávislosti na batériách z krajín mimo EÚ. Rovnako tak prispeje aj k transformácii slovenskej ekonomiky z čisto výrobnej na znalostnú,“ uviedol Marián Boček, spoluzakladateľ a výkonný riaditeľ spoločnosti InoBat.

Projekt InoBat Auto bol prvýkrát predstavený v júli tohto roka ako spoločné úsilie spoločností InoBat a Wildcat Discovery Technologies.

Súčasťou projektu je výrobná linka. Počíta sa s nepretržitým vývojom vlastných batérií v úzkej kooperácii s výrobcami elektrických vozidiel. (tasr)

Zdieľať

Volkswagen zaplatí 127 miliónov austrálskych dolárov (78,75 milióna eur) za urovnanie súdnych sporov s tisíckami tamojších klientov v súvislosti s emisným škandálom jeho dieselových modelov.

Nemecká automobilka zaplatí každému z majiteľov dotknutých dieselových vozidiel značky Volkswagen, Audi a Škoda zhruba 1400 dolárov.

„Je to významný krok k úplnému vyriešeniu súdnych sporov v Austrálii,“ uviedol hovorca spoločnosti.

VW v rámci urovnania sporu zaplatí aj právne trovy žalobcov. (tasr)

Zdieľať

Nemecko chce zaviesť limit pre budúci rozpočet európskeho bloku na roky 2021 – 2027 na úrovni 1 % jeho HDP. Tento limit je nižší ako 1,11 % HDP celej EÚ, ktorý navrhuje Európska komisia.

Štáty EÚ sa pripravujú na boj o rozpočet, ktorý sa bude schvaľovať na budúci rok. V pondelok sa v Bruseli zídu ministri financií EÚ, aby prediskutovali túto otázku.

Diplomatické zdroje uviedli, že Nemecko, najväčší čistý prispievateľ do spoločných pokladníc bloku, v pondelok predloží ministrom svoj návrh.

Ministri budú diskutovať aj o tom, či bude financovanie bloku podmienené zachovaním jeho hodnôt vrátane právneho štátu. Tento plán súvisí najmä s Poľskom a Maďarskom. (tasr)