Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Po materskej zmenili prácu, pečú koláče vo Fertuche: Zvýšili sa mzdy, ceny aj energie, čaká nás ťažké obdobie

Barbora, Petra a Lucia (zľava). Foto N - Tomáš Benedikovič
Barbora, Petra a Lucia (zľava). Foto N – Tomáš Benedikovič

Začali bez skúseností z biznisu, získali ocenenie EY začínajúci podnikateľ a z jednej majú tri prevádzky.

Keď boli Barbora Bilčíková a Lucia Čierna na materskej, vedeli, že sa už nechcú vrátiť do svojich pôvodných zamestnaní. A tak aj s Barborinou sestrou Petrou založili Fertuchu – pekáreň, kde Barbora s Luciou piekli a Petra bola v predajni a starala sa o zákazníkov. Rozprávajú aj o tom, či je ťažké nájsť zamestnancov do gastrobiznisu, ako sa dá konkurovať lacným koláčom zo supermarketov a aj o tom, ako si ľudia stále častejšie pýtajú koláče bez mlieka a múky.

Kým ste otvorili vlastnú pekáreň Fertucha, chodili ste jesť koláče do kaviarní?

Lucia: Mala som takú kaviareň v Londýne – Gail‘s Bakery. Mali podobný sortiment ako my teraz. Bola to pre mňa inšpirujúca pekáreň. Dlho som v Londýne pracovala a pravidelne som tam chodila na raňajky a na koláče. Keď sme už rozmýšľali nad našou pekárňou, inšpiráciou mi bolo Home Bakery v Bratislave.

Barbora: Ja som na koláče odjakživa. Nemala som však jedno miesto, kam by som chodila, mala som skôr obľúbený koláč v niektorom podniku. Najlepšie koláče boli tie, čo piekli naše babky. Potom sa to naučila naša mama a od nej my. Takéto koláče musia byť čerstvé. Lebo kysnuté cesto alebo bublanina trpia, ak sú staré. Ale v obchodoch ich často predávali niekoľkodňové alebo obsahovali stabilizátory. A to nebolo ono.

Petra: Mala som vytipované prevádzky, vedela som, kde majú najlepší brownie, štrúdľu či panna cottu, ale nemala som miesto, kde by som si dala hocičo z ponuky. Bola som zvyknutá na dobré koláče, tak sa ťažko hľadalo niečo, ako to, čo sme mali doma. Preto sme mali pocit, že to na trhu chýba.

Foto N – Tomáš Benedikovič

S malými podnikmi to býva aj tak, že keď sa začali rozrastať, už to nebola rovnaká kvalita. Vy máte teraz tri prevádzky. Dá sa udržať kvalita z jedného?

Lucia: Keďže aj my sme tri, môžeme si to rozdeliť. Takže dozor nad kvalitou je ešte udržateľný a zvládnuteľný.

Barbora: Preto sa v najbližšom roku nechystáme otvoriť ďalšiu prevádzku, lebo rast nechceme urýchliť na úkor kvality. A máme dobré baby, mali sme na ne šťastie.

Začínali ste predávať bez predchádzajúcej skúsenosti s takýmto biznisom. Ako to vyzeralo?

Lucia: Asi tak, ako keď sa rozhodnete robiť niečo, čo vás veľmi baví a ste plní nadšenia. Piekli sme my dve s Bibou od rána do večera, Peťka predávala a robili sme všetko: od upratovačky, zásobovanie až po pečenie. Mali sme jednu excelovskú tabuľku s cenami, jednu pec, jednu malú prevádzku. Teraz sme za počítačom tri, máme tri prevádzky a niekoľko zamestnancov.

Petra: Nemali sme skúsenosti, a tak sme si od oka nahodili ceny, aby sme neboli v mínuse a my tri sme si platili veľmi nízke platy.

Bolo ťažké nájsť dobrých ľudí?

Lucia: Na začiatku nie. Keď máte jednu prevádzku, dá sa to. Veľa sme čerpali z našich osobných kontaktov. Keď už máme tri prevádzky, je to ťažšie. Ľudí hľadáme do výroby, predajne, na výpomocné práce, rozvoz. Z desiatich pohovorov príde jeden a aj ten nie je v poriadku. Najviac sa nám osvedčili ľudia, ktorí sa sami prihlásili, lebo Fertuchu poznali, boli u nás na koláči alebo náš koláč niekde ochutnali.

Petra: V priebehu minulého roka to bolo extrémne. Niekoľko dievčat otehotnelo a nám už nestačili osobné linky a oznam na Facebooku, ale museli sme si zaplatiť inzeráty, že hľadáme ľudí. Nevedeli sme ich zohnať.

Koľko máte dnes zamestnancov?

Lucia: Stabilných máme 25.

Akí ľudia u vás pracujú?

Lucia: Na začiatku to boli zväčša známi, kamaráti, bývalé kolegyne z reklamnej brandže, kamarátky. Alebo študentky na vysokých školách, ktoré u nás ostali pracovať aj po skončení štúdia. Vyučenú cukrárku máme iba jednu. Veľkú fluktuáciu nemáme, dievčatá odídu buď kvôli tehotenstvu alebo sa po čase vrátia k pôvodnej práci, ktorú vyštudovali. Problém je iba pri pomocných prácach – umývať riad alebo šúpať ovocie a zeleninu nevydržíte dlhšie ako pol roka.

V roku 2014 ste zakladali Fertuchu a hovorili, že je tu diera na trhu. Dnes vzniká mnoho bistier a kaviarní. Ako to je teraz?

Barbora: Konkurencia je veľká. Vznikli nové

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

  • Parlament: Schôdzu o sociálnych novelách z dielne Smeru a SNS opäť prerušili do štvrtka 9.00 h
  • Vláda: VW dostane na závod v Martine daňovú úľavu vyše 5 miliónov eur
  • Podcast z diskusie: Ako pomôcť slovenskej ekonomike
  • Firmy: Boeing má nový problém, v palivových nádržiach niekoľkých nových lietadiel 737 MAX našiel zbytky cudzích predmetov
  • Firmy: Airbus prepustí takmer 2400 ľudí v európskej zbrojárskej a kozmickej divízii
Zdieľať

Štadióny v okolí Slovenska sa stavajú takmer o polovicu lacnejšie ako Kmotríkov

Robert Fico s majiteľom Slovana Ivanom Kmotríkom v októbri 2017. Foto N – Vladimír Šimíček
Robert Fico s majiteľom Slovana Ivanom Kmotríkom v októbri 2017. Foto N – Vladimír Šimíček

Kmotríkov štadión je výrazne predražený aj podľa štúdie, ktorú si od KPMG objednal štát. Analytici odporučili štátu, aby za štadión s kapacitou 22-tisíc divákov zaplatil najviac 70 miliónov eur. Aktuálne štát sľubuje Kmotríkovi zaplatiť takmer sto miliónov.

Minúta po minúte

Zdieľať

Airbus plánuje vo svojej zbrojárskej a kozmickej divízii zrušiť 2400 pracovných miest. Európsky výrobca leteckej techniky tak reaguje okrem iného na odklady zbrojných kontraktov. Divízia v súčasnosti zamestnáva 34-tisíc ľudí.

Firma dodala, že divízia už o plánovanom znížení počtu zamestnancov začala rokovať s európskou podnikovou radou.

Divízia vznikla pri reštrukturalizácii podniku v roku 2014 a na celkových tržbách firmy sa podieľa zhruba pätinou.

Plán predpokladá, že do konca budúceho roka bude zrušených 829 pracovných miest v Nemecku, 630 miest v Španielsku, 404 miest vo Francúzsku, 357 miest v Británii a 142 miest v ďalších krajinách.

Airbus zápasí s problémami okolo vojenského dopravného lietadla A400M. Nemecká armáda na jeseň odmietla prevziať dva tieto stroje pre opakujúce sa technické nedostatky. (čtk)

Airbus A400M. Foto - TASR/AP
Airbus A400M. Foto – TASR/AP
Zdieľať

Týždeň v európskej ekonomike: Európe uteká vlak dátovej ekonomiky

Týždeň v európskej ekonomike:

  • Európska únia je dátový trpaslík, Komisia to chce zmeniť vytvorením jednotného dátového priestoru a investíciami.
  • Vo štvrtok budú lídri EÚ hovoriť o spoločnom rozpočte, dohodu asi ešte nenájdu.
  • Rast cien nehnuteľností neohrozuje finančnú stabilitu eurozóny, Slovensko si však má dať pozor.
Zdieľať

Približne dve tretiny centrálnych bánk a regulačných úradov z 33 oslovených vo svete považujú klimatickú zmenu za „významnú hrozbu“ pre finančnú stabilitu. Vyplýva to zo zverejnenej správy poradenskej spoločnosti Mazars a think tanku OMFIF.

Len niečo vyše polovice centrálnych bánk uvádza, že monitoruje klimatické riziká.

Pokiaľ ide o prevzatie zodpovednosti, 12 % uvádza, že hoci klimatické zmeny považuje za významné riziko, konkrétne kroky by mali prichádzať z iných inštitúcií, napríklad vládnych orgánov.

Do prieskumu sa zapojilo 33 centrálnych bánk zo šiestich regiónov predstavujúcich 77 % celosvetového HDP. Prieskum uskutočnil OMFIF od augusta do decembra 2019.

Centrálne banky a regulačné orgány čoraz viac zahŕňajú klimatické riziká do svojich aktivít. Do budúcnosti sa očakáva, že najčastejšími opatreniami budú:

1. Vyhodnotenie klimatického rizika ako súčasť finančného rizika v záťažových testoch.

2. Podpora alebo zabezpečenie finančných informácií súvisiacich s klímou.

3. Nastavenie noriem kritérií udržateľnosti pre zelené financovanie/pôžičky zo strany regulovaných bánk.

Hoci iniciatívy na „korekciu trhových odchýlok“, ktoré zahŕňajú nápravu trhových chýb na finančných trhoch, naberajú na sile, centrálne banky sú opatrné pri používaní intervenčných prudenciálnych a menových nástrojov na „formovanie trhu“ na klimatické účely.

Takmer všetci respondenti ako hlavné problémy zdôraznili nedostatok vhodných analytických nástrojov, metodík a údajov. Dostupnosť a kvalita údajov sú významnými obavami až pre 84 % respondentov.

Za kľúčovú výzvu považujú aj fragmentáciu klimatických rámcov, pričom 31 % respondentov má obavy o porovnateľnosť a konzistentnosť rámcov pre dohľad.

Začlenenie klimatických aspektov do záťažových testov je stále v ranom štádiu a len málo (15 %) respondentov ich aktuálne začleňuje do pravidelných záťažových testov finančných inštitúcií. No toto číslo bude zrejme narastať, pretože takmer štyri pätiny (79 %) uviedli, že to plánujú v budúcnosti zmeniť.

Zdieľať

Volkswagen dostane na rozšírenie prevádzky v Martine 5 miliónov eur ako úľavu na dani. Plán schválila vláda. Firma chce rozšíriť kapacitu existujúcej prevádzkarne na výrobu diferenciálov na podporu výroby nových modelov elektromobilov.

Volkswagen tento mesiac oznámil, že na rozšírenie produkcie v závode v Martine, kde zamestnáva vo výrobe komponentov na prevodovky a podvozky vyše 800 ľudí, vynaloží zhruba 35 miliónov eur.

Vládou schválené stimuly pre Volkswagen Slovakia, ktorá sa zaraďuje k najziskovejším firmám na Slovensku, sa týkajú úľav na dani z príjmu.

Automobilka podľa ministerstva hospodárstva presunie do továrne v Martine do novej výroby 162 súčasných pracovníkov a vytvorí ďalších 18 nových pracovných miest. Miera nezamestnanosti v regióne sa pohybuje pod celoštátnym priemerom.

Vo svojej ďalšej továrni v Bratislave Volkswagen vyrába športovo-úžitkové vozidlá (SUV) a taktiež malé mestské autá vrátane elektrického vozidla Škoda Citigo iV. Ešte tento rok začne montovať SUV model Karoq.

Automobilový priemysel je jedným z hlavných ťahúňov ekonomiky Slovenska, ktoré je v prepočte na obyvateľa najväčším výrobcom áut na svete. (tasr, čtk)

Zdieľať

Únia autodopravcov Slovenska hrozí blokádami ciest, ak parlament schváli zrušenie diaľničných známok. Zároveň naďalej trvá na svojich požiadavkách a na zverejnení všetkých dodatkov zmluvy s firmou SkyToll.

Uviedol to v stredu Stanislav Skala z únie.

„V prípade zrušenia diaľničných známok parlamentom UNAS ihneď vyzve svojich členov na blokovanie ciest a diaľnic na miestach, v ktorých sa aktuálne nachádzajú,“ zdôraznil Skala. (tasr)

Zdieľať

Banskobystrický kraj pripravuje trestné oznámenie na SAD Zvolen pre januárové pozastavenie dopravy a podozrenie z vyhrážania sa a zneužívania monopolného postavenia. Župan Ján Lunter vyzýva spoločnosť, aby začala rokovať.

SAD Zvolen sa podľa neho vyhýba stretnutiu s vedením kraja a pokračuje v neštandardných praktikách a poslal list s ultimátom.

„Dopravca v ňom žiada uvoľnenie finančných prostriedkov z notárskej úschovy vo výške takmer 1,6 milióna eur, napriek tomu, že na ich vyplatenie v tejto chvíli neexistuje žiadny právny dôvod. V liste z 13. februára nás žiada, aby sme peniaze uvoľnili do siedmich dní, čo citujem, ‚vytvorí vhodnejší predpoklad pre nekonfliktnú spoluprácu‘. Také formulácie opäť silno evokujú situáciu z konca januára a obávam sa, že ide znovu o akýsi druh nátlaku, ak nie vydierania,“ vysvetlil šéf kraja. Ultimátum vyprší vo štvrtok.

Ide o peniaze, ktoré SAD Zvolen žiada doplatiť za rok 2018. Tie však podľa kraja majú byť dopravcovi uvoľnené z notárskej úschovy až po predložení právoplatného rozsudku, ktorý potvrdzuje jeho nárok na uvedenú sumu. Zatiaľ však právoplatný rozsudok nie je.

Ako poznamenal podpredseda župy Ondrej Lunter, na to, aby predišli ďalšiemu svojvoľnému pozastaveniu prímestskej dopravy, aktivovali všetky existujúce zákonné nástroje.

„Do právoplatnosti rozsudku o platnosti dodatku je účinné neodkladné opatrenie súdu, ktoré dopravcovi prikazuje jazdiť. Rovnako je tu nariadenie kraja ako dopravného správneho orgánu, ktoré dopravcovi prikazuje vykonávať dopravu vo verejnom záujme v súlade s platnými licenciami a schválenými cestovnými poriadkami,“ zdôraznil.

Neskrýva však obavy z toho, ako situácia dopadne, keďže reakcia SAD Zvolen je nevyspytateľná.

Zároveň dodal, že sankcie, ktoré hrozia druhej strane za porušenie neodkladného opatrenia súdu, sa pohybujú vo výške okolo 30.000 eur, čo je pre spoločnosť, ktorá má zhruba 20-miliónový ročný obrat nič.

Ondrej Lunter tiež informoval, že kraj pripravuje trestné oznámenie v súvislosti s januárovým pozastavením dopravy a podozrením z vyhrážania a zneužívania monopolného postavenia SAD-kou Zvolen. Podľa neho by súd mal vyslať jasný signál do budúcnosti aj pre iných prepravcov, čo možné je a čo nie. (tasr)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať