MediaBrífing: Facebook a YouTube chcú zakročiť proti klamstvám o očkovaní
MediaBrífing je piatkový newsletter o všetkom dôležitom v médiách a žurnalistike. Tento týždeň sa okrem iného dočítate:
- Lži o očkovaní sa šíria internetom, Facebook a YouTube zrejme zasiahnu.
- Spotify je prvýkrát v zisku a ide investovať milióny do podcastov.
- Stovky novinárov protestujú proti smeráckej zmene tlačového zákona.
- New York Times má najviac novinárov v histórii.
Prihláste sa na odber newslettra a dostanete ho každý týždeň e-mailom.

Facebook a YouTube pomáhajú šíriť nepravdy o očkovaní. Antivakcinačnému hnutiu vďaka nim rastie popularita. Strašenie rodičov tak môže spôsobovať, že stále viac ľudí nie je zaočkovaných. Keď človek hľadá na Facebooku informácie o očkovaní, vo výsledkoch vyhľadávania dostáva najmä propagandu proti vakcínam. Systém YouTubu zas posúva divákov od videí, ktoré sú založené na faktoch, k dezinformáciám.
Začiatkom roka označila Svetová zdravotnícka organizácia hnutia proti očkovaniu za jednu z najväčších hrozieb pre svetové zdravie. Antivaxeri tak boli zaradení medzi riziká ako znečistenie ovzdušia, rakovina či ebola.
Úlohu Facebooku v popularizácii antivakcinačného hnutia nedávno analyzovala aj štúdia organizácie National Bureau of Economic Research. Ukázala, že facebookové skupiny pomáhajú utvrdzovať ľudí v ich názore na očkovanie a slúžia ako zdroj šírenia zavádzajúcich informácií. Sociálna sieť by podľa štúdie mala sprísniť reguláciu reklamy, vďaka ktorej sa falošné správy tiež šíria.
YouTube a Facebook teraz novinárom prezradili, že chcú riešiť problém so šírením klamstiev o očkovaní. Hovorca YouTubu pre britský denník Guardian povedal, že niektoré nepravdivé videá proti vakcínam môžu byť zaradené do kategórie škodlivých dezinformácií. Videoportál sľubuje, že tento typ videí by mal byť pokutovaný a nemal by sa tak často odporúčať divákom.
YouTube totiž čelí kritike, že ľuďom po skončení nimi vybraného videa odporúča ďalšie, neraz konšpiračné a nenávistné snímky. Tak systém YouTubu automaticky šíri nepravdivé informácie a ľudí privádza aj k radikálnemu obsahu. Firma teraz sľubuje, že odporúčací algoritmus sa bude