Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

IT odborník: Keď som robil pre štát, niektoré firmy ma škatuľkovali, že nie som perspektívny

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Peter Kulich je od vlaňajšieho leta senior expert IT združenia Slovensko.Digital. Predtým bol niekoľko rokov projektový manažér štátnych IT projektov na strane štátu a istý čas pracoval aj v malej softvérovej firme.

Kulich v rozhovore vysvetľuje, ako sa pozeral na štátne IT a dodávateľov projektov v pozícii štátneho zamestnanca a čo začal vnímať inak, keď začal pracovať pre malú softvérovú firmu. Hovorí tiež, ako inak by riešil štátny projekt ITMS, ktorý mal kedysi na starosti, s dnešnou znalosťou, aké chyby sa pri štátnych IT projektoch stále opakujú a aj to, prečo odporúča mladým IT-čkárom prácu pre štát.

Viac ako desať rokov ste pracovali pre štát. Čo ste presne robili?

Najprv som začínal ako projektový manažér pre eurofondy. Robili sme kontrolu oprávnenosti výdavkov v rámci podporených projektov, kontroly na mieste, zároveň som bol rezortný administrátor pre systém ITMS. To je informačný systém, ktorý musí mať každý členský štát, aby mohol čerpať eurofondy. Tým, že som viedol intenzívnejšiu debatu s CKO (Centrálny koordinačný orgán, pozn.), gestorom systému, dostal som od nich ponuku, či nechcem robiť projektového manažéra ITMS na strane štátu. To bolo v roku 2008.

Najdlhšie ste boli pri projekte ITMS2014+ na úrade vlády. Čomu ste sa ako projektový manažér venovali?

Riešil som každodenné úlohy na softvérovom projekte, od definovania plánu a úloh po schvaľovanie a testovanie jednotlivých verzií. Pripravoval som tiež podklady pre verejné obstarávanie. Vtedajší podpredseda vlády Vážny nám dal termín, že v roku 2014 musí byť systém pripravený na to, aby sa dali uhrádzať finančné prostriedky z európskych zdrojov prvým prijímateľom z programového obdobia 2014 – 2020. Preto sme si zadefinovali takzvanú kritickú cestu, ako tento cieľ splniť. Išlo o definovanie potrebnej funkcionality systému a jej logickej nadväznosti.

Keď ste pracovali pre štát, ako ste sa pozerali na štátne IT projekty? Vnímali ste to tak, že sú možno zbytočne veľké, často preplácané, že tam mohol byť priestor aj na korupciu?

V tom čase som nerozmýšľal v takých súvislostiach ako možno teraz. Riešil som ITMS a mal som s tým veľa roboty, cieľ bol, aby systém fungoval. Až rokmi sa mi otvárali niektoré témy. Napríklad som si uvedomil, že dodávateľ nemôže byť jediným autorom diela. Pri ITMS2014+ sme s ním dosť spolupracovali, dodávali sme mu veľa vstupov, mali sme na diele tiež veľký podiel. Bez nášho procesného a odborného know-how by tá aplikácia nevznikla, oni zase dávali technické know-how. Keď je človek na druhej strane, vníma to zase úplne inak.

Ako inak? Na čo ste zmenili pohľad, keď ste pracovali v malej softvérovej firme?

Aj keď som si myslel, že na strane štátu robím všetko najlepšie, ako viem, a dodávateľovi musí byť všetko jasné z mojich podkladov a požiadaviek, zistil som, že to tak nie je

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

  • Doprava: Ryanair spustil po štyroch mesiacoch lety z Bratislavy
  • Pomoc: Žiadosti o dotácie na nájomné môžu podávať podnikatelia z celého Slovenska, bez ohľadu na kraj
  • Železnice: Štátna ZSSK bude v lete cez víkendy jazdiť na viacerých tratiach, kde už bežne vlaky nejdú
  • Firmy: Asi 550 zamestnancov firmy Eterna v Bánovciach nad Bebravou ostane od pondelka na nútenom voľne.
  • Ochrana: Mimoriadnu vládnu ochranu pred konkurzmi získala od súdov cestovná kancelária Solvex
  • Návod na žiadosť o dotáciu na nájomné (krok po kroku)
  • Anketa o fungovaní dotácií na nájmy
Zdieľať

Balíkov bolo toľko ako na Vianoce, pomohli nám taxikári, rozpráva šéf kuriérskej firmy DPD o koronakríze

Generálny riaditeľ DPD SK Peter Pavuk. Foto N - Vladimír Šimíček
Generálny riaditeľ DPD SK Peter Pavuk. Foto N – Vladimír Šimíček

Riaditeľ DPD na Slovensku Peter Pavuk hovorí, že aj teraz doručujú do domácností viac zásielok než pred koronakrízou: „Myslím si, že aj preto, že niektorí ľudia počas koronakrízy vyskúšali, čo je to nakupovať cez e-shop.“

Minúta po minúte

Zdieľať

Šéf ÚVO Hlivák vraví, že štát už dnes dokáže nakúpiť za verejné peniaze rýchlo. Ukazuje to analýza štátnych nákupov v rokoch 2018 a 2019. „Až 70 % zákaziek vyhlásených vlani sa ukončilo do 120 dní, teda do 4 mesiacov. Do pol roka sa ukončilo vyše 88 % zákaziek.“

Podľa Hliváka je len potrebné, aby ministerstvá a úrady vedeli, čo chcú nakúpiť, a aby súťaž dobre pripravili.

Hlivák tak reaguje na kritiku, že verejné obstarávania trvajú dlho a že pravidlá pre obstarávania nie sú nastavené dobre.

„Štúdia preukázala, že súťaže, ktoré trvali 500 dní, o ktorých sa dnes často na verejnosti hovorí, predstavovali len niečo vyše 1,6 % súťaží vyhlásených v roku 2018. Čiže dáta nám dokazujú, že z verejného obstarávania netreba robiť strašiaka, lebo ním nie je,“ vraví predseda ÚVO.

Úrad momentálne pripravuje návrh legislatívnych riešení na ďalšie uvoľnenie pravidiel pre verejné nákupy, aby Slovensko rýchlejšie čerpalo eurofondy „Zdôrazňujem, že uvoľnenie pravidiel v zákone musí ísť ruka v ruke so sprísnením postihov, ktoré dokážu preukázať aj iné kontrolné orgány,“ povedal Hlivák.

Zdieľať

Ryanair spustil po štyroch mesiacoch lety z Bratislavy. V sobotu odcestovali prví pasažieri do bulharského Burgasu a na cyperský Pafos. Od polovice júla sa očakáva aj spustenie letnej charterovej sezóny.

Dopravca zredukoval v rámci celej európskej siete svojich liniek počet letov na toto leto na približne 40 percent. „Z Bratislavy bolo vlani v ponuke 26 pravidelných liniek Ryanairu, tento rok v lete plánuje obnoviť len 12 liniek. Z nich sú však štyri do destinácií vo Veľkej Británii, z ktorej aj naďalej platí zákaz letov,” povedal šéf Letiska M. R. Štefánika Jozef Pojedinec.

Počas nasledujúceho týždňa sa majú postupne uskutočniť prvé lety obnovených liniek do destinácií v Grécku, Írsku, Španielsku a Taliansku.

V polovici júla sa očakáva aj spustenie letnej charterovej dovolenkovej sezóny, keďže odvtedy už predávajú lety pre dovolenkárov aj cestovné kancelárie.

„Od 16. júla pribúdajú lety na Zakyntos, Heraklion na Kréte, Rodos, Burgas a v pláne sú aj lety do Antalye v Turecku alebo Hurghady v Egypte, avšak ich realizácia bude závisieť od otvorenia hraníc Slovenska s Tureckom či Egyptom, ktoré sú stále zavreté, takže lety nemožno vykonať,” informoval riaditeľ letovej prevádzky Imrich Ancin.

V rámci hygienických opatrení je na letisku aj na palube lietadla povinné prekrytie horných dýchacích ciest rúškom, šálom alebo šatkou. Neplatí to pre deti do troch rokov. Nariadená je i povinná dezinfekcia rúk pri vstupe do budovy letiska, dodržiavanie spoločenských rozostupov aspoň dva metre pri vybavení na checkine a bezpečnostnej kontrole. Cestujúcim po prílete zmerajú teplotu. Zamestnanci letiska nosia pri vybavení cestujúcich ochranné prostriedky.

Ryanair prijal aj ďalšie opatrenia. Okrem dennej dezinfekcie lietadiel a čistenia vzduchu filtračným systémom nebude pri nástupe do lietadla a čakaní na toaletu možné čakať v rade, ale bude treba prichádzať postupne. Na palube sa servírujú iba balené jedlá a nápoje, umožnené sú bezkontaktné platby. (tasr)

Foto - TASR
Foto – TASR

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať