Višňové? Všetko, čo bude skôr ako v roku 2023, bude super, hovorí diaľničný manažér
Prvý pokus o stavbu tunela Višňové nevyšiel. Aký bude druhý pokus o stavbu diaľnice s najdlhším miestnym tunelom, vysvetľuje investičný riaditeľ Národnej diaľničnej.
Investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Jiří Hájek bol hlavnou odbornou autoritou, ktorá zastupovala štát v debate o tuneli Višňové s talianskou stavebnou firmou Salini Impregilo a miestnou Dúhou Miroslava Remetu, aj pri tom, keď na Slovensko prišiel o 400-miliónovej stavbe debatovať priamo šéf talianskej firmy Pietro Salini. Pýtal však preddavok viac než 100 miliónov eur a štátni manažéri napokon radšej dohodli zmluvu o odchode firiem z nedokončenej stavby. Dohodu už obe strany podpísali, schválila ju aj vláda a do dvoch mesiacov bude jasné, či sa začne plniť. Ak áno, bude sa chystať nový tender a celkové náklady určite prekročia pôvodný kontrakt. Hájek v rozhovore vysvetľuje aj:
- čo sa vlastne stalo pri tuneli Višňové,
- kedy bude odchod Talianov definitívny,
- ako to, že Talianom zverili stavbu zrúteného mosta v Janove, ale u nás nedokončia tunel,
- aký veľký spor a o koľko peňazí sa pre koniec 400-miliónového kontraktu očakáva,
- ako dopadli Taliani, keď v arbitráži pýtali takmer miliardu za práce na Panamskom prieplave,
- koľko zostali stavitelia tunela Višňové dlžní miestnym stavbárom,
- kedy bude nový tender na dostavbu tunela, koľko to bude stáť, prečo nebude jediným kritériom cena
- a kedy by mohol byť hotový tunel Višňové a či preň bude meškať vedľajší 11-kilometrový úsek D1.
Už je platná dohoda o odchode taliansko-slovenských staviteľov z tunela Višňové?
Je platná, ale nie je účinná.
Kedy bude účinná?
Keď