Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Logo MediabrífingMediaBrífing: Zuckerberg zmenil názor na súkromie ľudí a predstavil novú budúcnosť Facebooku

MediaBrífing je piatkový newsletter o všetkom dôležitom v médiách a žurnalistike. Tento týždeň sa okrem iného dočítate:

  • Šéf Facebooku predstavil svoju novú víziu tejto sociálnej siete.
  • Čaputová netradične reaguje na hejty.
  • Hlavné správy nechcú byť na zozname konšpirátorov.
  • Facebook zakročí proti klamstvám o očkovaní.

Prihláste sa na odber newslettra a dostanete ho každý týždeň e-mailom.


Riaditeľ Facebooku Mark Zuckerberg. Foto – AP

Súkromné konverzácie, šifrovaná komunikácia a zdieľanie obsahu, ktorý po človeku nezostane navždy online. Takto si šéf Facebooku Mark Zuckerberg predstavuje budúcnosť internetu – a aj svojej sociálnej siete.

Tieto trendy nie sú objavné, viackrát sme o nich písali aj v MediaBrífingu. Facebook však od svojho vzniku presadzoval inú filozofiu – verejné konverzácie, minimálne, ideálne až žiadne súkromie a ukladanie všetkých informácií o ľuďoch, aké sa len dajú zozbierať. Ešte v roku 2010 Zuckerberg vravel, že súkromie už nie je sociálnou normou. Tento týždeň vysvetlil, že sa jeho názory zmenili.

„Verím, že budúcnosť komunikácie sa bude stále viac presúvať do súkromných, šifrovaných služieb, kde si ľudia môžu byť istí, že to, čo si navzájom hovoria, zostane v bezpečí, a ich správy a obsah nezostane navždy online. Toto je budúcnosť, ktorú, dúfam, aj my pomôžeme dosiahnuť,“ napísal Zuckerberg vo svojej vízii budúcnosti sociálnych sietí.

Šéf Facebooku vysvetlil, že posledných 15 rokov sa snažili budovať akúsi digitálnu obdobu námestia, no ľudia sa stále viac chcú spájať v digitálnej obdobe obývačky. „Keď rozmýšľam o budúcnosti internetu, verím, že komunikačné platformy zamerané na súkromie budú ešte dôležitejšie ako dnešné otvorené platformy,“ mysli si šéf Facebooku. „Dnes už vidíme, že súkromné správy, efemérne príspevky (stories) a malé skupiny sú jednoznačne najrýchlejšie rastúcimi formami online komunikácie.“

Zuckerberg ohlásil, že aj služby Facebooku sa teda vyberú týmto smerom. Neznamená to, že Facebook či Instagram, ako ich poznáme, skončia. Šéf týchto sociálnych sietí vysvetlil, že newsfeed či verejné zdieľanie príspevkov na sieti nezmiznú, nebudú ani menej dôležité, no väčšie príležitosti vidí inde.

Čo to v praxi znamená?

Reklama. Zuckerberg vo svojej eseji vlastne nehovoril o reklame, hoci je to hlavný zdroj príjmov Facebooku – vlani na inzercii zarobil 55 miliárd dolárov. Ak budú konverzácie medzi ľuďmi šifrované, neuvidí ich ani Facebook a ani inzerenti nebudú vedieť cieliť reklamu na ľudí podľa ich záujmov. Aké iné dáta budú facebookové služby zbierať o ich používateľoch, nie je jasné. Ako má v budúcnosti vyzerať biznis model firmy, Zuckerberg nevysvetlil. Vraví však, že ani teraz nepoužívajú obsah správ na cielenie reklám. „Som optimistický, že vybudujeme systémy, ktoré dokážu prinášať hodnotu aj so zlomkom dát,“ povedal pre Wired.

Problematický obsah. Dezinformácie, detská pornografia, správy teroristov, nenávistné príspevky. Facebook čelí posledné roky veľkej kritike za to, že nedokáže obmedziť šírenie nevhodného obsahu na sieti. V prostredí šifrovanej komunikácie bude takýto boj úplne nemožný – sociálna sieť totiž nebude vedieť, o čom si ľudia píšu a aké odkazy medzi sebou zdieľajú. Aj preto niektorí komentátori zdôrazňujú, že Zuckerbergova nová vízia má pomôcť jeho firmám zbaviť sa zodpovednosti za obsah, ktorý pomáhajú šíriť medzi ľuďmi. Varujú tiež, že budeme mať výrazne menej informácií o tom, aké manipulácie a lži kolujú po sieti – výskumníci ich nebudú mať ako odhaľovať a merať ich vplyv. V Indii už dezinformácie šírené cez četovaciu aplikáciu WhatsApp, teda ďalšiu službu v Zuckerbergovom portfóliu, viedli k násilnostiam a zabitiam – nie je jasné, ako v budúcnosti takéto prípady obmedziť.

Prchavý obsah. Zuckerberg vraví, že veci, ktoré dáme na internet, by tam nemali byť verejne dostupné navždy. Ľuďom totiž môžu ich zahanbujúce príspevky z mladosti spôsobovať problémy. Zároveň však ľudia nechcú o tieto príspevky prísť, pretože pre nich môžu mať hodnotu. Verejné príspevky by tak po čase mohli zmiznúť, hoci ostanú archivované, aby sa k nim mohol ich autor dostať aj neskôr. Správy v čete by tiež mohli byť po mesiaci či roku zmazané, ak si to teda používateľ nenastaví inak. Niektoré správy by mohli byť automaticky zmazané už po pár sekundách či minútach, ako to majú aj niektoré četové aplikácie. Otázkou zostane, ako bude Facebook komunikovať s políciou a ďalšími orgánmi, ak budú potrebovať vidieť príspevky, ktoré už „zmizli“. „Po rokoch kopírovania produktov od Snapchatu Facebook práve okopíroval celú ich filozofiu,“ reaguje na tieto plány komentátor Sky News.

Prepájanie. Ľudia by mali mať možnosť využívať ktorúkoľvek aplikáciu (Facebook, Messenger, Instagram, WhatsApp) a mali by byť schopní kontaktovať ľudí na rôznych platformách ľahko a bezpečne. Firma už dlhšie svoje služby prepája a jedného dňa by nemal byť problém napísať správu z Messengera niekomu na WhatsApp. Prepojiť sa chcú aj s esemeskami. Analytici však varujú, že zo strany Facebooku môže ísť len o šikovnú hru pre verejnosť, politikov a regulačné úrady – ohlási zásadný krok k zvýšeniu súkromia a bezpečnosti používateľov, aby sa vyhol protimonopolným konaniam pri spájaní jeho služieb do jednej gigantickej platformy. Argument vyššieho súkromia pre spájanie služieb je najlepší, aký mohol Zuckerberg použiť, píše Verge.

Trh. Zuckerbergov PR tím opísal novú víziu firmy sebaisto. Nevieme, nakoľko je to len marketingová hra a nakoľko chystané zmeny ovplyvnia fungovanie dnešných služieb Facebooku. Trochu prekvapením však možno je, že akcie firmy ostali stabilné a nervozita medzi akcionármi zatiaľ nie je merateľná, a to aj napriek tomu, že šéf Facebooku vyhlásil, že podstata Facebooku nebude v budúcnosti taká dôležitá ako niečo úplne nové a nekonkrétne.

Platby. Keď Zuckerberg hovorí o súkromných konverzáciách, zaručene nemá na mysli len jednoduché aplikácie na posielanie správ. Hovorí o službách, ktoré budú môcť ľudia používať mnohými spôsobmi. Prinavrátiť ľuďom pocit súkromia a bezpečia vo facebookových službách je nevyhnutným krokom, ak im chce ponúkať ďalšie služby – od objednania taxíka cez kúpu leteniek po finančné transakcie. Nie nadarmo opakoval Zuckerberg vo svojej eseji slovo „platby“.

Dominancia. Nové snahy Facebooku nie sú ústupom, práve naopak. Silnejšie previazanie Facebooku, Instagramu, Messengera, WhatsAppu a prípadne ďalších služieb ešte viac posilnia pozíciu firmy. Odísť z Facebooku už dnes nie je žiadne hrdinstvo, opustiť všetky jeho služby by však znamenalo úplne sa odstrihnúť od rodiny, kolegov a známych. V niektorých krajinách sveta ešte nie sú služby Facebooku najpopulárnejšími četovacími aplikáciami, čo chce firma zmeniť. Zuckerberg to priznáva aj v rozhovore pre Wired. Situácia tak môže byť trochu zložitejšia aj pre konkurenčné četovacie aplikácie ako Viber, Telegram, Signal či čínsky gigant WeChat.

Chce to čas. Zuckerberg opakuje, že potrvá roky, kým sa jeho nové plány podarí naplniť. Priznáva, že svojím textom neohlásil žiaden nový produkt, len predstavil princípy, ktorými sa má firma v budúcnosti riadiť.

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

  • Parlament: Schôdzu o sociálnych novelách z dielne Smeru a SNS opäť prerušili do štvrtka 9.00 h
  • Vláda: VW dostane na závod v Martine daňovú úľavu vyše 5 miliónov eur
  • Podcast z diskusie: Ako pomôcť slovenskej ekonomike
  • Firmy: Boeing má nový problém, v palivových nádržiach niekoľkých nových lietadiel 737 MAX našiel zbytky cudzích predmetov
  • Firmy: Airbus prepustí takmer 2400 ľudí v európskej zbrojárskej a kozmickej divízii
Zdieľať

Štadióny v okolí Slovenska sa stavajú takmer o polovicu lacnejšie ako Kmotríkov

Robert Fico s majiteľom Slovana Ivanom Kmotríkom v októbri 2017. Foto N – Vladimír Šimíček
Robert Fico s majiteľom Slovana Ivanom Kmotríkom v októbri 2017. Foto N – Vladimír Šimíček

Kmotríkov štadión je výrazne predražený aj podľa štúdie, ktorú si od KPMG objednal štát. Analytici odporučili štátu, aby za štadión s kapacitou 22-tisíc divákov zaplatil najviac 70 miliónov eur. Aktuálne štát sľubuje Kmotríkovi zaplatiť takmer sto miliónov.

Minúta po minúte

Zdieľať

Airbus plánuje vo svojej zbrojárskej a kozmickej divízii zrušiť 2400 pracovných miest. Európsky výrobca leteckej techniky tak reaguje okrem iného na odklady zbrojných kontraktov. Divízia v súčasnosti zamestnáva 34-tisíc ľudí.

Firma dodala, že divízia už o plánovanom znížení počtu zamestnancov začala rokovať s európskou podnikovou radou.

Divízia vznikla pri reštrukturalizácii podniku v roku 2014 a na celkových tržbách firmy sa podieľa zhruba pätinou.

Plán predpokladá, že do konca budúceho roka bude zrušených 829 pracovných miest v Nemecku, 630 miest v Španielsku, 404 miest vo Francúzsku, 357 miest v Británii a 142 miest v ďalších krajinách.

Airbus zápasí s problémami okolo vojenského dopravného lietadla A400M. Nemecká armáda na jeseň odmietla prevziať dva tieto stroje pre opakujúce sa technické nedostatky. (čtk)

Airbus A400M. Foto - TASR/AP
Airbus A400M. Foto – TASR/AP
Zdieľať

Týždeň v európskej ekonomike: Európe uteká vlak dátovej ekonomiky

Týždeň v európskej ekonomike:

  • Európska únia je dátový trpaslík, Komisia to chce zmeniť vytvorením jednotného dátového priestoru a investíciami.
  • Vo štvrtok budú lídri EÚ hovoriť o spoločnom rozpočte, dohodu asi ešte nenájdu.
  • Rast cien nehnuteľností neohrozuje finančnú stabilitu eurozóny, Slovensko si však má dať pozor.
Zdieľať

Približne dve tretiny centrálnych bánk a regulačných úradov z 33 oslovených vo svete považujú klimatickú zmenu za „významnú hrozbu“ pre finančnú stabilitu. Vyplýva to zo zverejnenej správy poradenskej spoločnosti Mazars a think tanku OMFIF.

Len niečo vyše polovice centrálnych bánk uvádza, že monitoruje klimatické riziká.

Pokiaľ ide o prevzatie zodpovednosti, 12 % uvádza, že hoci klimatické zmeny považuje za významné riziko, konkrétne kroky by mali prichádzať z iných inštitúcií, napríklad vládnych orgánov.

Do prieskumu sa zapojilo 33 centrálnych bánk zo šiestich regiónov predstavujúcich 77 % celosvetového HDP. Prieskum uskutočnil OMFIF od augusta do decembra 2019.

Centrálne banky a regulačné orgány čoraz viac zahŕňajú klimatické riziká do svojich aktivít. Do budúcnosti sa očakáva, že najčastejšími opatreniami budú:

1. Vyhodnotenie klimatického rizika ako súčasť finančného rizika v záťažových testoch.

2. Podpora alebo zabezpečenie finančných informácií súvisiacich s klímou.

3. Nastavenie noriem kritérií udržateľnosti pre zelené financovanie/pôžičky zo strany regulovaných bánk.

Hoci iniciatívy na „korekciu trhových odchýlok“, ktoré zahŕňajú nápravu trhových chýb na finančných trhoch, naberajú na sile, centrálne banky sú opatrné pri používaní intervenčných prudenciálnych a menových nástrojov na „formovanie trhu“ na klimatické účely.

Takmer všetci respondenti ako hlavné problémy zdôraznili nedostatok vhodných analytických nástrojov, metodík a údajov. Dostupnosť a kvalita údajov sú významnými obavami až pre 84 % respondentov.

Za kľúčovú výzvu považujú aj fragmentáciu klimatických rámcov, pričom 31 % respondentov má obavy o porovnateľnosť a konzistentnosť rámcov pre dohľad.

Začlenenie klimatických aspektov do záťažových testov je stále v ranom štádiu a len málo (15 %) respondentov ich aktuálne začleňuje do pravidelných záťažových testov finančných inštitúcií. No toto číslo bude zrejme narastať, pretože takmer štyri pätiny (79 %) uviedli, že to plánujú v budúcnosti zmeniť.

Zdieľať

Volkswagen dostane na rozšírenie prevádzky v Martine 5 miliónov eur ako úľavu na dani. Plán schválila vláda. Firma chce rozšíriť kapacitu existujúcej prevádzkarne na výrobu diferenciálov na podporu výroby nových modelov elektromobilov.

Volkswagen tento mesiac oznámil, že na rozšírenie produkcie v závode v Martine, kde zamestnáva vo výrobe komponentov na prevodovky a podvozky vyše 800 ľudí, vynaloží zhruba 35 miliónov eur.

Vládou schválené stimuly pre Volkswagen Slovakia, ktorá sa zaraďuje k najziskovejším firmám na Slovensku, sa týkajú úľav na dani z príjmu.

Automobilka podľa ministerstva hospodárstva presunie do továrne v Martine do novej výroby 162 súčasných pracovníkov a vytvorí ďalších 18 nových pracovných miest. Miera nezamestnanosti v regióne sa pohybuje pod celoštátnym priemerom.

Vo svojej ďalšej továrni v Bratislave Volkswagen vyrába športovo-úžitkové vozidlá (SUV) a taktiež malé mestské autá vrátane elektrického vozidla Škoda Citigo iV. Ešte tento rok začne montovať SUV model Karoq.

Automobilový priemysel je jedným z hlavných ťahúňov ekonomiky Slovenska, ktoré je v prepočte na obyvateľa najväčším výrobcom áut na svete. (tasr, čtk)

Zdieľať

Únia autodopravcov Slovenska hrozí blokádami ciest, ak parlament schváli zrušenie diaľničných známok. Zároveň naďalej trvá na svojich požiadavkách a na zverejnení všetkých dodatkov zmluvy s firmou SkyToll.

Uviedol to v stredu Stanislav Skala z únie.

„V prípade zrušenia diaľničných známok parlamentom UNAS ihneď vyzve svojich členov na blokovanie ciest a diaľnic na miestach, v ktorých sa aktuálne nachádzajú,“ zdôraznil Skala. (tasr)

Zdieľať

Banskobystrický kraj pripravuje trestné oznámenie na SAD Zvolen pre januárové pozastavenie dopravy a podozrenie z vyhrážania sa a zneužívania monopolného postavenia. Župan Ján Lunter vyzýva spoločnosť, aby začala rokovať.

SAD Zvolen sa podľa neho vyhýba stretnutiu s vedením kraja a pokračuje v neštandardných praktikách a poslal list s ultimátom.

„Dopravca v ňom žiada uvoľnenie finančných prostriedkov z notárskej úschovy vo výške takmer 1,6 milióna eur, napriek tomu, že na ich vyplatenie v tejto chvíli neexistuje žiadny právny dôvod. V liste z 13. februára nás žiada, aby sme peniaze uvoľnili do siedmich dní, čo citujem, ‚vytvorí vhodnejší predpoklad pre nekonfliktnú spoluprácu‘. Také formulácie opäť silno evokujú situáciu z konca januára a obávam sa, že ide znovu o akýsi druh nátlaku, ak nie vydierania,“ vysvetlil šéf kraja. Ultimátum vyprší vo štvrtok.

Ide o peniaze, ktoré SAD Zvolen žiada doplatiť za rok 2018. Tie však podľa kraja majú byť dopravcovi uvoľnené z notárskej úschovy až po predložení právoplatného rozsudku, ktorý potvrdzuje jeho nárok na uvedenú sumu. Zatiaľ však právoplatný rozsudok nie je.

Ako poznamenal podpredseda župy Ondrej Lunter, na to, aby predišli ďalšiemu svojvoľnému pozastaveniu prímestskej dopravy, aktivovali všetky existujúce zákonné nástroje.

„Do právoplatnosti rozsudku o platnosti dodatku je účinné neodkladné opatrenie súdu, ktoré dopravcovi prikazuje jazdiť. Rovnako je tu nariadenie kraja ako dopravného správneho orgánu, ktoré dopravcovi prikazuje vykonávať dopravu vo verejnom záujme v súlade s platnými licenciami a schválenými cestovnými poriadkami,“ zdôraznil.

Neskrýva však obavy z toho, ako situácia dopadne, keďže reakcia SAD Zvolen je nevyspytateľná.

Zároveň dodal, že sankcie, ktoré hrozia druhej strane za porušenie neodkladného opatrenia súdu, sa pohybujú vo výške okolo 30.000 eur, čo je pre spoločnosť, ktorá má zhruba 20-miliónový ročný obrat nič.

Ondrej Lunter tiež informoval, že kraj pripravuje trestné oznámenie v súvislosti s januárovým pozastavením dopravy a podozrením z vyhrážania a zneužívania monopolného postavenia SAD-kou Zvolen. Podľa neho by súd mal vyslať jasný signál do budúcnosti aj pre iných prepravcov, čo možné je a čo nie. (tasr)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať