Denník N

Web Startitup nám kradne texty, sťažujú sa mnohé médiá

Foto N - startitupgroup.sk
Foto N – startitupgroup.sk

Startitup Group patrí medzi 10 najväčších slovenských online vydavateľov. Od svojho vzniku má problémy s plagiátorstvom. Robia to takmer všetci, bráni sa spoluzakladateľ firmy.

Aj nám sa to stalo. Bez dovolenia prevzali náš obsah a pod svojím menom ho vydali na svojom webe. Keď sme sa sťažovali, doplnili zdroj alebo celý článok odstránili. Sľúbili napomenutie dotyčného redaktora, interné školenia – a veselo pokračovali v pôvodnom režime.

Takto o svojich skúsenostiach s webom Startitup hovoria novinári z viacerých slovenských médií. Portál, ktorý sa zameriava najmä na mladých ľudí, podnikateľov a startupy, má od svojho vzniku problémy s nekorektným preberaním obsahu z iných médií.

Neberú si len spravodajské informácie, kopírujú aj komentáre či iné populárne texty. Situácia sa napriek upozorneniam vôbec nezlepšuje a konkurenční novinári strácajú trpezlivosť. S viacerými z nich sme hovorili a ukázali nám desiatky prípadov možného plagiátorstva zo strany Startitupu.

Chyby priznávajú aj majitelia Startitupu: „Niektoré veci sa dejú, dejú sa relatívne pravidelne a snažíme sa to riešiť,“ povedal spolumajiteľ webu Lukáš Gašparík.

Konkrétne a spoľahlivé riešenia však vedenie firmy sľúbiť nevie. Médium totiž od svojho vzniku v roku 2014 nemá žiadneho editora. „Považovali sme to za ‚luxus‘,“ vysvetlil Gašparík.

Editor je pritom kľúčová postava v redakcii. Nevidieť ho na obrazovke a zväčša nebýva ani podpísaný pod článkom. Jeho úlohou je konzultovať s redaktorom, ako budú postupovať pri príprave reportáže – aké informácie musia získať, koho oslovia, aký kontext pripomenú, ako tému spracujú. Na záver editor článok skontroluje a buď ho vydá, alebo ho vráti redaktorovi na prepracovanie.

Startitup je redakcia plná mladých a neskúsených autorov, ktorí nad sebou nemajú tím editorov, ako je to bežné v iných redakciách. Ich web pritom číta každý mesiac zhruba 600-tisíc ľudí, čo je asi toľko ako návštevnosť stránok TA3 a Fun rádia dohromady (Denník N má návštevnosť vyše 800-tisíc unikátnych čitateľov mesačne).

Startitup už vraj editora intenzívne hľadá. „Dnes obsadenie tejto pozície vnímame ako prioritu,“ vraví Gašparík. Priznávajú však, že majú problém. Ľudia v redakcii dlho nezostávajú a skúsených novinárov reputácia Startitupu odrádza.

Majitelia majú aj napriek tomu na nového človeka vysoké nároky. „Máme problém nájsť editora, ktorému keď poviem tri mená, tak mi povie, kto to je,“ vysvetľuje Gašparík. „Keď tu má byť niekto editor, tak nemôže mať menšie znalosti, ako mám ja. Čakám, že bude mať väčšie.“

Prihláste sa na odber newslettra MediaBrífing a každý piatok dostanete súhrn dôležitých noviniek o médiách a sociálnych sieťach. 

Musí zasahovať etická komisia

Jeden z posledných prípadov nekorektne prevzatého textu objavila nedávno reportérka televízie TA3 Michaela Lovásová. V polovici februára robila reportáž o novomanželských pôžičkách, o šesť dní neskôr vydal Startitup text, ktorý bol kompletne inšpirovaný jej reportážou. Niektoré časti textu boli oproti originálu len mierne štylisticky upravené. V texte nebol uvedený zdroj ani odklik na Lovásovej reportáž.

Novinárka upozornila šéfredaktorku Startitup Veroniku Bartošovú na plagiátorstvo. „Na mail nereagovali, no článok prepísali tak, aby sa štylisticky úplne nepodobal na ten môj. Zdroj informácií ale stále neuviedli,“ opisuje novinárka z TA3. „Poprosila som mojich nadriadených o súčinnosť. Poslali podnet na etickú komisiu IAB.“

Interactive Advertising Bureau (IAB) Slovakia je združenie pre internetovú reklamu, ktorého členmi sú vydavatelia, mediálne agentúry a ďalší hráči na slovenskom digitálnom trhu. Združenie prevádzkuje auditovaný rebríček návštevnosti slovenských online médií AIMmonitor a v roku 2015 vytvorilo Kódex preberania obsahu na internete, ktorý novinárom určil pravidlá, kedy a ako môžu prebrať cudzí obsah.

To, či tieto pravidlá médiá dodržiavajú, kontroluje etická komisia. Vydavatelia si teda vytvorili samoregulačný orgán, ktorý má riešiť ich prípadné spory. Túto možnosť využila aj TA3 v spore so Startitupom.

„Až deň po tom, ako bol podnet odoslaný, mi šéfredaktorka portálu odpísala na mail a citácia bola do textu doplnená. Tvrdila, že aj v pôvodnom článku bol prelink na moju reportáž. S týmto tvrdením nesúhlasím,“ dodáva reportérka Lovásová.

Etická komisia nakoniec rozhodla, že Startitup musí článok stiahnuť – už ani nie je online.

Správanie nezmenili

Podobnú skúsenosť má aj časopis Forbes. „Približne pred rokom a pol sme si všimli, že sa na webe Startitupu objavujú články podobné niektorým našim článkom. Materiály u konkurencie boli často na prvý pohľad písané bez respondenta a využívali citáty, ktoré povedal človek, o ktorom bol článok, pre nás,“ vraví Veronika Šoltinská z Forbesu. Na etickú komisiu poslali dva podnety.

„Komisia nám dala za pravdu. Startitup v spomínaných prípadoch doplnil linky k informáciám, ktoré si ich redaktor zobral očividne z nášho článku. Portál vyhodnotil porušenie kódexu ako jednotlivé zlyhania redaktorov s tým, že autorov napomenie. Myslíme si však, že tento postup je v redakcii zaužívaný a systematický a nejde o ojedinelé situácie,“ myslí si Šoltinská.

Startitup ani po rozhodnutí etickej komisie svoje praktiky nezmenil a magazín Forbes nachádzal na ich webe ďalšie a ďalšie články, ktoré sa nápadne podobali na ich texty. „Startitup sa, pokiaľ ide o Forbes, postupne preorientoval na iný typ obsahu. Bez vedomia slovenskej alebo americkej redakcie voľne prekladá najmä motivačné články z Forbes.com. Toto trvá približne dva mesiace,“ opisuje Šoltinská. 

Článok Startitup čerpal informácie z redakcie Forbes, no nikde neuviedol zdroj. Etická komisia rozhodla, že Startitup porušil pravidlá preberania obsahu na internete.

Startitup si na preklady vyberá často najpopulárnejšie články na americkej verzii prestížneho biznisového časopisu. A nie je to náhoda. Bývalí zamestnanci totiž spomínajú, že na ranných poradách v redakcii Startitupu sa preberala tabuľka s populárnymi článkami z viacerých prestížnych zahraničných médií. Cieľom bolo ich obsah prevziať do slovenčiny. Samozrejme, bez povolenia a potrebnej licencie.

Existenciu takejto tabuľky nevylúčil ani spolumajiteľ webu Lukáš Gašparík. Nevidí v nej nič zlé, vraj je to len na inšpiráciu, cieľom nie je kopírovať cudzie články od slova do slova. Tabuľka vraj slúži ako zdroj tém pre prispievateľov – prevažne študentov, ktorí nesedia priamo v redakcii Startitupu, ale píšu články na diaľku.

„Redaktori, ktorí tu sedia, robia len slovenské lokálne a autorské články. O tom, čo vy hovoríte, to sú témy, ktoré idú do externej redakcie,“ opísal Gašparík zmysel tabuľky so zahraničnými virálnymi článkami. 

Startitup systematicky preberá články z americkej verzie magazínu Forbes, hoci na to nemá licenciu. Vždy len na konci článku uvedie malým písmom zdroj. Slovenská redakcia Forbes vedenie Startitup upozornila. „Zástupca portálu odpísal, že sa otázke venujú a požiadali o stanovisko aj IAB, či ide o nesprávne zdrojovanie,“ napísala Veronika Šoltinská z Forbes.

Startitup: Robia to všetci

Gašparík priznáva chyby pri preberaní článkov, no ostrá kritika sa mu nepáči. Podľa neho to totiž robia takmer všetky médiá. „Ročne na Slovensku dôjde k desiatkam porušení etického kódexu, ktorého sa dopúšťajú takmer všetky slovenské médiá a aj Startitup.“

Dokonca tvrdí, že iné médiá berú obsah od Startitupu. „Pointa je však tá, že za celú svoju existenciu nedal Startitup jeden jediný podnet na žiadne iné médium. Nie preto, že nám to nevadí, ale na 90 percent sme to neriešili. Lebo chápeme, že internet je liberálny svet, kde sa ani my nesnažíme brániť, aby ostatní prebrali náš obsah,“ argumentuje Gašparík. „Naša chyba je, že my sme všetko tolerovali, nechali sme si dávať facky a potom na nás všetci ukazujú, že vy ste tí zlí, lebo vy tu máte podnety.“

Etická komisia je len samoregulačný orgán, nemôže dávať pokuty ani žiadne iné tresty. Jedine v prípade závažných a opakovaných porušení kódexu môže navrhnúť vylúčenie média zo združenia IAB. To by malo dôsledky na reputáciu stránky a web by už viac nebol v oficiálnom a auditovanom rebríčku najväčších slovenských portálov AIMmonitor, ktorý sledujú aj inzerenti.

Zatiaľ nebol takýto trest udelený žiadnemu prevádzkovateľovi na Slovensku. Gašparík zo Startitupu vraví, že ak by sa to raz stalo im, bol by prinútený dávať podnety na iné médiá. „Ak nás vyhodia z IAB, tak v tom momente mne nič iné neostane a budem musieť ukázať na všetkých ostatných. Lebo to nie je len o tom, že ja som teraz ten zlý blbec, mňa tu všetci dokopú a odkopnú a vy všetci ostatní, ktorí to aj tak robíte, si pomastíte brušká, že máme jedného mimo,“ povedal.

„Podobné situácie môžu nastať v každom médiu. V médiách pracujú ľudia a ľudia robia chyby,“ reaguje Róbert Sedlák, zakladateľ webu Dobré noviny, ktorý si tiež sťažuje na praktiky webu Startitup. „Rozdiel je v tom, či médium poruší pravidlá preberania obsahu výnimočne a neúmyselne, napríklad z dôvodu časovej tiesne alebo z dôvodu, že niekto v redakcii zlyhal a redakcia to nebola schopná zachytiť (čo je samo osebe problém), alebo si médium postaví svoj biznis model na kopírovaní cudzieho obsahu,“ vraví Sedlák.

Dobré noviny dali v minulosti na Startitup celú sériu podaní, či už na prevzaté texty, alebo fotografie. Osobne sa tiež stretli s druhým spoluzakladateľom Startitupu Marekom Šándorom. „Pán Šándor však nikdy nezaujal rozhodné stanovisko a vyhováral sa na svojich údajných zamestnancov, o ktorých vraj on nevie, čo robia, lebo majú ‚tvorivú slobodu‘,“ vraví Sedlák. Neskôr vraj predstavitelia Startitupu tvrdili, že majú zrejme len „spoločné zdroje“.

„A tak začali Dobré noviny do svojich textov v nepodstatných detailoch podsúvať takzvané ‚nášľapné míny‘ – išlo o rôzne preklepy alebo zámerné omyly, ktoré nemali vplyv na pravdivosť a presnosť informácií, ale boli spoľahlivým rozpoznávacím znakom, že text bol skopírovaný práve z Dobrých novín. ‚Spoločné zdroje‘ mali za následok to, že sa na webe Startitup objavovali spomínané nášľapné míny. Ani upozornenie na tento fakt však pána Šándora nedokázalo pohnúť k tomu, aby situáciu riešil,“ opísal situáciu šéf Dobrých novín. 

„Startitup od slova do slova prebral náš autorský rozhovor s Kikou Čičmanec, americkou herečkou slovenského pôvodu. Startitup však situáciu riešil tak, že článok po vyše mesiaci bez vysvetlenia vymazal. Každý v branži vie, že po mesiaci sú životnosť a komerčný potenciál článku úplne vyčerpané,“ spomína Róbert Sedlák, šéf webu Dobré noviny. Článok už naozaj nie je dostupný na webe Startitup, odkaz naň sa však ešte dá nájsť napríklad na Facebooku.

Sedlák kritizuje aj etickú komisiu. Z piatich členov z mediálneho prostredia bol jedným práve Šándor zo Startitupu. Dobré noviny ju tak nepovažovali za akcieschopnú a prestali podávať ďalšie podnety.

Etická komisia má už niekoľko týždňov nové zloženie, noví členovia prvýkrát zasadnú v apríli 2019. Na programe budú mať aj úpravu kódexu o preberaní obsahu a dohodnúť sa majú aj na sprísnení sankcií pre médiá, ktoré pravidlá nedodržiavajú.

Zloženie etickej komisie IAB: Adam Zavřel (predseda komisie, MAC TV), Martin Dančiak (Markíza), Janka Donovalová (Petit Press), Branislav Karvaš (Zoznam), Barbora Kubisová (Digiline), Martin Pastierovič (Ringier Axel Springer), Denis Schvarcz (Mafra Slovakia), Rastislav Šedaj (Perex). 

Rozhodnutia komisie sú neverejné

Etická komisia IAB dostala v rokoch 2017 až 2018 dohromady 32 podnetov, 22 z nich označila za oprávnené a médiá vo všetkých týchto prípadoch vykonali nápravu.

Komisia okrem riešenia podnetov robí aj vlastný monitoring dodržiavania pravidiel, na základe ktorých vydala v rokoch 2016 až 2018 ďalších 50 upozornení médiám na odstránenie nedostatkov.

IAB dnes nezverejňuje, voči ktorým médiám komisia zasiahla. Je však možné, že noví členovia komisie sa dohodnú, že budú svoje rozhodnutia zverejňovať.

Denník N nemá vedomosť o tom, že by portál Startitup bez povolenia prevzal nejaký jej obsah, redakcia to však ani nikdy podrobnejšie neskúmala.

Pred rokom sa musel Startitup ospravedlniť portálu Živé.sk za nesprávne preberanie informácií na svojej podstránke Fontech.startitup.sk.

„Po poslednom podnete od Živé.sk sa šéfredaktor Fontechu Dávid Igaz zaviazal, že bude editovať každý jeden technologický článok. Odvtedy je to viac ako rok a žiadny zásadný problém nenastal,“ vraví spoluzakladateľ webu Startitup Gašparík.

Nie je to však úplne pravda. Na Fontechu napríklad opakovane vychádzajú články z amerického portálu Business Insider. Ten má rovnakého majiteľa ako Živé.sk – je ním vydavateľstvo Axel Springer. Živé.sk však nemá licenciu na preberanie od kolegov z Business Insideru, z načierno preberaného obsahu tak na slovenskom trhu ťaží práve Startitup.

„Na Slovensku existujú subjekty, ktoré dokážu skopírovať celý už vytvorený obsah a vydávať ho za svoj vlastný. A to bez jedinej citácie alebo uvedenia originálneho zdroja. Na takomto obsahu si tieto subjekty následne budujú svoj úspech,“ reaguje Peter Porubský, PR manažér Ringier Axel Springer Slovakia. Firma sa chce proti podobným prípadom brániť. „Naše vydavateľstvo sa vždy snaží daný subjekt najskôr upozorniť a dohodnúť na náprave. Ak sa nám to nepodarí, volíme cestu súdnej žaloby na ochranu našich značiek a nášho obsahu.“ 

Príklad ukradnutého textu z webu Business Insider. Podobných prípadov je na stránkach fontech.startitup.sk oveľa viac.

Chcú byť v TOP 7

Do portálu Startitup v roku 2015 investovali IT firmy Datalan a Tempest, ktoré roky profitovali na stovkách miliónoch eur určených na informatizáciu. Dvojica zakladateľov Lukáš Gašparík a Marek Šándor však podiely spätne odkúpili a od tohto roka sú už jedinými majiteľmi spoločnosti. Cena nebola zverejnená.

Web Startitup je len jedným médiom v portfóliu vydavateľstva Startitup Group. Okrem neho patria do skupiny aj portály Emefka, Interez, Odzadu, Sketcher, Fontech, Babské veci, Receptík a od minulého roka obchodne zastupuje aj portál iMHD.sk. Spoločne tak majú takmer 1,5 milióna čitateľov mesačne, čo vydavateľstvo radí medzi 10 najväčších prevádzkovateľov na slovenskom internete.

Svoj trhový podiel však chcú zvyšovať. „Vidíme potenciál byť do konca tohto roka v top sedmičke medzi slovenskými vydavateľmi v AIMmonitore,“ povedal Šándor pre Mediálne.sk.

Spoločnosť pritom nerástla úplne organicky. Napríklad na Facebooku si pomáhala zlučovaním svojich firemných stránok s inými, čím zo dňa na deň narástli o desiatky tisícov fanúšikov. 

Ako rástol počet fanúšikov na facebookových stránkach Startitup Group

Startitup Group o sebe píše ako o najrýchlejšie rastúcom mediálnom dome na Slovensku. V minulosti si však na Facebooku pomohli zlučovaním stránok, čím pre svoje značky získali zo dňa na deň desaťtisíce fanúšikov. Graf: Zoomsphere / Filip Struhárik

Startitup sa chce viac venovať video obsahu, pribudnúť majú vlastné relácie a seriály. „V roku 2019 očakávame navýšenie produkcie video natívneho obsahu o viac ako 30 percent v porovnaní s rokom 2018,“ povedali pre Mediálne.sk.

Firma má vraj asi 60 percent príjmov z natívnej reklamy. Tržby vydavateľstva dosiahli v roku 2016 podľa Finstatu 201-tisíc eur, o rok nato už 562-tisíc. Zisk v roku 2016 dosiahol vyše 4000 eur, v 2017 to bolo 89-tisíc. Vlaňajšie čísla ešte neboli zverejnené.

Problémy s plagiátorstvom môžu firme finančne priťažiť. Veľké zahraničné médiá ako Forbes či Business Insider by napríklad mohli súdnou cestou žiadať finančné odškodnenie za nelegálne prevzatý obsah.

Nepriaznivo by sa voči vydavateľstvu mohli postaviť aj niektorí inzerenti, ktorí nechcú svoju značku spájať s médiom, ktoré si nevie postrážiť prácu s autorskými dielami iných novinárov.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Médiá

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie