Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Ako vyzerá Ficov sociálny balíček (zoznam 15 opatrení)

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Smer na svojom sneme predstavil druhý sociálny balíček. 15 opatrení má stáť 200 miliónov eur.

Za 15 opatrení zaplatí štát 200 miliónov eur. „Celý balíček je menší ako suma, ktorú štát tento rok zbytočne minie na výkup pozemkov pod bratislavským obchvatom. To, že zbytočne míňame peniaze, aby zarobili priekupníci na pozemkoch, je prúser, ale to, že Ficov balíček je oveľa menší ako reči okolo neho, je, samozrejme, fajn,“  pripomína zástupca šéfredaktora Denníka N Konštantín Čikovský.

1. Od prvého januára 2016 sa DPH na základné potraviny, ako sú mlieko, mäso, maslo, chlieb, pečivo, zníži zo súčasných 20 na 10 percent. Stáť by to podľa ministra financií Petra Kažimíra mohlo 60 miliónov eur. Premiér nepovedal konkrétnu sumu, bude to podľa neho do sto miliónov eur. Celkovo štát podľa odhadov vyberie na DPH na potraviny s výnimkou sladkostí a všetkých nápojov zhruba 535 miliónov eur. DPH bude však nižšia len na niektoré potraviny, o ktoré pôjde, Smer neobjasnil.

Smer chce podpísať memorandum s obchodníkmi, aby sa to prejavilo na cenách. Zákon má platiť od 1. januára 2016.

Premiér tak mení názor na nižšiu DPH. Vlani, keď sa mala znížiť na 19 percent, totiž povedal: „Otázka je jednoduchá: dáme 200 miliónov obchodníkom alebo ich rozdelíme na pozitívne programy pre ľudí? Ja sa skôr prikláňam k tomu, aby sme tých 200 miliónov rozdelili medzi ľudí.“ Na otázky, prečo ju teraz presadzuje, keď bol v minulosti proti, neodpovedal.

2. Zvýšenie minimálnej mzdy. Od prvého januára 2016 sa  má priblížiť k 400 eurám, dnes je to 380 eur. „Bol by som rád, keby to bolo 400 eur, ale to sa musíme ešte dohodnúť,“ povedal Fico.  Dnes ju podľa neho poberá 120-tisíc ľudí.  Minimálnu mzdu nikdy nezrušia, dodal. Podľa neho neohrozuje pracovné miesta.

3. Špeciálny program pomoci pre okresy s vysokou mierou nezamestnanosti, napríklad budovanie infraštruktúry, projekty zamestnávania. Ide o regióny, kde je nezamestnanosť vyššia ako 20 percent. Pôjde o okresy Rimavská Sobota, Revúca, Kežmarok, Veľký Krtíš, Trebišov, Sobrance či Poltár. „Ak tam príde investor, bude mať iné podmienky. Ak zamestná dlhodobo nezamestnaného, nebude mať odvodovú úľavu rok, ale napríklad až tri roky.“

„Bude zákonom vytvorený automatický mechanizmus nárokovateľnej podpory týchto regiónov formou zvýhodnenia verejných aj súkromných investícií, budovania cestnej a lokálnej infraštruktúry, podpory zamestnávania, umiestňovania verejných inštitúcií a iných foriem motivácie investovať v týchto regiónoch, zamestnávať a zamestnať sa,“ povedal Fico.

miera_apr2015

4. Zvýšenie materskej dávky zo 65 na 70 percent príjmu. Ak na to vláda bude mať, tak na budúci rok až 75 percent.

5. Zvýšenie príspevku na starostlivosť o dieťa do troch rokov z 230 na 280 eur mesačne, aby z neho bolo možné preplatiť jasle alebo škôlku. Podľa Smeru to podporí zvýšenie zamestnanosti matiek, lebo budú môcť dať dieťa do opatrenia zariadení alebo niekoho, kto má na to živnosť. Rodič nebude musieť ani dokazovať náklady.

6. Rozšírenie kapacít materských škôl. Ide o pokračovanie projektu z prvého balíčka. Údaje z analýzy, ktorú robil Inštitút finančnej politiky pri ministerstve financií v roku 2012 ukazujú, že v niektorých okresoch bola zamietnutá aj pätina žiadostí o prijatie dieťaťa do škôlky.

ifp

7. Výstavba základných škôl modulového typu. Školy majú vznikať pri väčších mestách, kde rýchlo rastie výstavba nových domov. Napríklad v Senci.

Stavbu modulových škôl ohlásilo ministerstvo školstva už začiatkom mesiaca. V tomto roku by tak mali vzniknúť školy v 15 obciach – 11 obcí by malo byť v okolí Bratislavy, 1 v Trnavskom kraji a 3 na východe Slovenska.

Od ministra financií dostal šéf školstva Juraj Draxler prísľub, že mu dá tri milióny, napísala agentúra Sita. V priemere vychádza 200-tisíc eur na osemtriednu modulovú školu.

8. Príspevok na školy v prírode a lyžiarske kurzy. Štát ročne pošle peniaze na 120-tisíc žiakov. Pôjde  o žiakov v 5., 7. ročníku na základnej škole a 1. alebo 2. ročníka strednej školy.

9. Pobyty pre sociálne slabšie rodiny v štátnych zariadeniach zadarmo. Má ísť o 20-tisíc ľudí.

10. Zníženie doplatku na lieky pre deti a dôchodcov. U dôchodcov zo 45 na 25 eur štvrťročne, deti do 6 rokov budú mať strop 8 eur štvrťročne. Deti dnes stop nemajú.

Stropy na doplatky za lieky sú už dnes. Majú ho dôchodcovia – u nich je to 45 eur štvrťročne. A zdravotne ťažko postihnutí zaplatia najviac 30 eur štvrťročne. Do stropu sa počítajú len najlacnejšie lieky s danou účinnou látkou. Znamená to, že ak si napríklad dôchodca kúpi liek s doplatkom 8 eur, ale v lekárňach je liek s rovnakou účinnou látkou, ale doplatkom 4 eurá, do stropu sa rátajú len 4 eurá.

Ak niekto zaplatí na doplatkoch za štvrťrok viac, ako je limit, poisťovňa mu peniaze vráti. Za posledný štvrťrok vrátili preplatky 22-tisícom poistencov. Celkovo vyplatili sumu 403-tisíc eur.

11. Obnova spoločných priestorov štátnych nemocníc. Obnoviť by sa tak mohli toalety či čakárne v 13 štátnych nemocniciach. Ide o najväčšie zariadenia, teda univerzitné a fakultné nemocnice. Nemocnice sú totiž často v dezolátnom stave, lebo nemajú peniaze na obnovu.

Typická nemocnica na Slovensku má vyše 40 rokov a neinvestuje do rekonštrukcií, často majú peniaze len na riešenie havarijných stavov. Ide často o sumy v státisícoch eur.

12. Príspevok na zatepľovanie domov a energetické prístroje v bytovkách. Štát bude odpúšťať 30 percent nákladov na zateplenie, najviac však do výšky 6-tisíc eur. Fond rozvoja bývania podporí zateplenie v bytových domoch. Na jeden bude úľava 15 percent z istiny úveru rekonštrukcie nových domov. Mesačne by sa tak mohla znížiť splátka o 100 eur.

13. Príspevok na ekologické zdroje energie pre domácnosti. Ide o fotovoltické panely, veterné turbínky, slnečné kolektory či tepelné čerpadlá. Ľudia budú dostávať poukážky, ktoré pokryjú časť nákladov.

14. Lacný bankový účet pre každého. Slovenské banky by to podľa Fica malo stáť 70 miliónov eur. Každý občan bude mať nárok na jeden bankový účet s výhodnými podmienkami a za výhodnú cenu. Cena bude maximálne 3 eurá mesačne.

Ide o nariadenie Únie, ktorá tvrdí, že každý by mal mať nárok na lacný účet.

15. Fakturácia bez DPH medzi dodávateľmi v stavebníctve. Daň odvedie štátu až posledná firma v reťazci. Zamedzí sa tak nadmerným odpočtom firiem v celom procese.

[poll id=104]

Dnes na DennikE.sk

Ján Budaj: Matovičove komunikačné chyby neškodia štátu a aj prezidentka polarizuje

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Predsedovia koaličných strán podľa Jána Budaja súhlasili so zákazom spaľovania zahraničného jadrového odpadu na Slovensku „Najradšej by som to ukončil ústavným zákonom,“ dodáva s tým, že môže byť pripravený do niekoľkých týždňov.

Chcem hypotéku: Dostanem v banke 90 % hypotéku? Môžu mi ponúknuť na ten istý byt či dom výrazne inú hypotéku?

Ilustračné foto – Fotolia
Ilustračné foto – Fotolia

Banky stále poskytujú 90-percentné hypotéky, no nezíska ich každý a môžu si účtovať prirážky, hovoria odborníci pre Denník E. Šesť expertov odpovedá aj na otázku, ako rozdielne môžu banky posudzovať rovnakú nehnuteľnosť.

Minúta po minúte

Prímestské autobusy v Košickom kraji budú od pondelka jazdiť v obmedzenom režime. Zmeny sa dotknú spolu 833 spojov na 130 linkách.

Prímestské autobusy tak už nebudú premávať v doterajšom prázdninovom režime, ale podľa upraveného cestovného poriadku, informoval Úrad Košického samosprávneho kraja (KSK). Zmeny v cestovných poriadkoch sú zverejňované na stránkach dopravcov a na www.cp.sk.

Dopravný výkon sa zníži zo súčasného rozsahu približne 460 000 kilometrov týždenne o zhruba 62 000 kilometrov. Zmeny boli spracované na základe aktuálneho počtu prepravených osôb v jednotlivých autobusových spojoch. Obmedzené budú nevyužívané a veľmi málo využívané spoje.

Na výraznom znížení počtu cestujúcich sa prejavili sprísnené opatrenia na obmedzenie mobility obyvateľov, ktoré vzhľadom na pandemickú situáciu prijal ústredný krízový štáb. Kraj ako objednávateľ v spolupráci so zmluvnými dopravcami eurobus a Arriva Michalovce preto upravuje rozsah dopravných služieb.

„V maximálnej možnej miere sa snažíme zabezpečovať dopravnú obslužnosť aj v časoch pandémie a lockdownu, keď mobilitu obyvateľov obmedzujú hygienicko-epidemiologické opatrenia. Treba však povedať, že počet cestujúcich v prímestskej autobusovej doprave v Košickom kraji vlani klesol o 40 percent, čo pre dopravcov znamená výpadok v tržbách takmer 4,2 milióna eur. Situáciu priebežne vyhodnocujeme a prispôsobujeme aktuálnemu počtu prepravených obyvateľov,“ povedal predseda KSK Rastislav Trnka.

Kraj nevylučuje ďalšie menšie úpravy rozsahu dopravných služieb tak, aby bola prioritne zabezpečená doprava pre zamestnancov kritickej infraštruktúry, najmä zdravotníkov. Autobusy dopravcov eurobus a Arriva Michalovce pritom premávajú nielen na území Košického, ale i Prešovského kraja.

V Michalovciach od pondelka otvoria pre cestujúcich novú autobusovú stanicu. Autobusy tak už nebudú premávať z nástupíšť mestskej hromadnej dopravy, ale budú presmerované na nástupištia nového terminálu. (tasr)

Finančným riaditeľom Dopravného podniku Bratislava by sa mal stať Andrej Zigmund. Na online výberovom konaní uspel spomedzi štyroch uchádzačov.

Informovala o tom hovorkyňa hlavného mesta Katarína Rajčanová. „Na základe všetkých zhromaždených materiálov, vystúpení uchádzačov, hodnotenia a následného hlasovania komisia odporúča primátorovi na pozíciu chief financial officer (CFO) DPB, za člena predstavenstva zodpovedného za finančnú oblasť Dopravného podniku Bratislava, Andreja Zigmunda,“ skonštatovala Rajčanová. (tasr)

Spolupracovníci vlády či ministrov nebudú môcť brať dotácie, ako sa to stalo v prípade premiérovho poradcu Kalinského; zmení sa preto zákon. Ľudia z vedenia OĽaNO sa na tom dohodli dnes, povedal minister obrany Jaroslav Naď. (markíza)

Ďalšie obchody by sa mohli otvoriť od 8. februára, ak prejdeme na covid automat a počet pozitívnych testov bude menej ako 5000, zopakoval Marek Krajčí. Tvrdí, že ďalšie uvoľňovanie je možné, ak by sme sa dostali do kontinuálneho pretestovávania, najmä obyvateľov, ktorí sa budú viac pohybovať a prichádzať do kontaktu s ďalšími ľuďmi. (ta3)

V trnavskej automobilke Stellantis Slovakia absolvovalo testovanie do soboty večera 2604 zamestnancov závodu a dodávateľských firiem v jeho areáli. Pozitívnych bolo 22 ľudí, miera pozitivity počas dvoch dní testovania dosiahla 0,84 %.

Reklamné stavby by sa mohli povoľovať len na dobu určitú, najviac na tri roky. Obce by mohli po novom iniciovať odstránenie nelegálnych reklamných stavieb, ktoré nie sú na jej pozemkoch, ale sú v území obce. Vyplýva to z návrhu novely stavebného zákona, ktorý do parlamentu predložili poslanci zo Za ľudí a SaS.

Zvýšiť by sa mohli aj pokuty za nedodržiavanie zákona. Poslanci tak chcú dosiahnuť znižovanie vizuálneho smogu.

V súčasnosti sa môžu reklamné stavby povoľovať aj na dobu neurčitú. Povolenie na dobu určitú podľa poslancov zabezpečí, že mestá a obce budú môcť periodicky prehodnocovať umiestňovanie reklamných stavieb na ich územiach.

„V prípade, že zdôvodnia, že ich množstvo je neúnosné, môžu na túto skutočnosť poukázať pri predlžovaní doby trvania reklamnej stavby,“ skonštatovali v dôvodovej správe návrhu.

Ak vlastník nepožiada o predĺženie trvania reklamnej stavby alebo sa stavebný úrad rozhodne ju nepredĺžiť, po novom by ju musel vlastník odstrániť do 30 dní. Ak by tak neurobil, mal by zaplatiť pokutu 1350 eur. Poslanci tiež navrhujú sprísniť pokuty za stavbu bez ohlásenia. Zo súčasných 150 až 450 eur by sa mohla zvýšiť na 450 až 1350 eur.

Podľa súčasnej legislatívy môžu iniciovať odstránenie nelegálnej reklamnej stavby len vlastníci alebo prenajímalitelia pozemkov, na ktorých tieto stavby stoja. Po novom by mohla iniciovať odstránenie aj obec, na ktorej území sa stavby nachádzajú.

V prípade nahlásenia nelegálnej reklamnej stavby, čiže postavenej bez stavebného povolenia alebo v rozpore s ním alebo bez ohlásenia by stavebný úrad mal získať povinnosť do 30 dní vydať súhlas s odstránením stavby.

Vlastník pozemku či obec by tak mohla odstrániť reklamnú stavbu na náklady vlastníka stavby. Povolenia pre reklamné stavby vydané na dobu neurčitú by sa mohli po novom obmedziť na tri roky, trvali by teda len do 30. apríla 2024. Nová legislatíva by v prípade schválenia mohla byť účinná od 1. mája tohto roka. (tasr)

V Česku otvorili stovky reštaurácií a barov na protest proti opatreniam. Podniky sú súčasťou iniciatívy Chcípl PES (protiepidemický systém ČR). Podľa organizátorov nie je cieľom protestu na pandémii zarábať, ale prežiť. Tiež chcú založiť politické hnutie Otvoríme Česko.

Účasť na akcii ohlásili reštaurácie z Prahy, Teplíc, Ústí nad Labem, Brna, Kladna či okresu Jihlava, pričom sa k protestu pripojili stovky podnikov. Hromadné akcie, pri ktorých by sa zišli tisíce ľudí ako 10. januára na pražskom Staromestskom námestí, však iniciatíva nechystá.

Hovorca pražského magistrátu Vít Hofman povedal, že otvoreným reštauráciám a podnikom hrozí za porušenie pravidiel pokuta do výšky 20 000 českých korún (765 eur).

Iniciatíva Chcípl PES odmieta podmienku, v súlade s ktorou musia žiadatelia o dotáciu z programu vlády s názvom „Covid Gastro – Uzavreté prevádzky“ uviesť, že nikdy neporušili vládne nariadenie.

Zástupcovia iniciatívy oznámili, že chcú založiť politické hnutie Otevřeme Česko – Chcípl PES. Reštaurácie by sa podľa nich mali stať politickými bunkami a zostať tak otvorené, keďže podľa iniciatívy majú politické rokovania v rámci epidemiologických reštrikcií výnimku. (tasr, novinky)

V trnavskej automobilke Stellantis Slovakia absolvovalo do piatka večera testovanie na covid-19 2177 zamestnancov závodu a dodávateľských firiem. Pozitívnych testov bolo 17, miera pozitivity počas dvoch dní testovania dosiahla 0,78 %.

Testovanie v priestoroch automobilky pokračuje aj v sobotu a v nasledujúcich dňoch. V prípade potreby potrvá do utorka 26. januára.

Nová spoločnosť Stellantis vznikla spojením skupiny Fiat Chrysler Automobiles FCA a skupiny Groupe PSA, ktorej súčasťou je aj trnavská automobilka.

Koaličná rada odsúhlasila vznik agentúry Slovakia Travel, vzniknúť by mohla do 1. apríla 2021. Podmienkou na vznik agentúry na podporu a propagáciu cestovného ruchu je ešte súhlas rezortu financií.

Potvrdil to hovorca ministerstva dopravy a výstavby Ivan Rudolf. „Môžeme potvrdiť, že koaličná rada odsúhlasila vznik agentúry na podporu a propagáciu cestovného ruchu Slovakia Travel, jej vznik je však v zmysle zákona podmienený súhlasom Ministerstva financií (MF) SR. Tento finálny akt ešte nenastal a je nutnou podmienkou vzniku spoločnosti,“ priblížil Rudolf.

Od agentúry si rezort dopravy sľubuje oživenie cestovného ruchu po pandémii ochorenia covid-19, konkurencieschopnosť na zdrojových trhoch, ktorými sú pre SR susedné krajiny, ale aj zvýšenie podielu na HDP národného hospodárstva, podporu regiónov a odstraňovanie regionálnych disparít či podporu rozvoja turistickej infraštruktúry.

Projekt a návrh na vznik organizácie počíta so zriadením samostatnej príspevkovej organizácie podľa vzoru väčšiny funkčných organizácií tohto typu na porovnateľných trhoch, napríklad v Českej republike.

Jej pôsobnosť bude priamo naviazaná na už existujúce regionálne štruktúry, ktorými sú OOCR a KOCR (oblastné a krajské organizácie cestovného ruchu).

Cieľom je pracovať s exaktnými analytickými dátami z regiónov, analyzovať ich a prinášať konkrétne riešenia na skvalitnenie cestovného ruchu na Slovensku, a to aj s prínosmi pre národné hospodárstvo.

„Sme jediná krajina, ktorá má regionálne štruktúry, ale nemáme nad nimi strešnú organizáciu. Založením Slovakia Travel vytvoríme uzatvorený celok,“ podotkol prednedávnom hovorca ministerstva dopravy.

Podľa ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina) je dôležité, aby agentúra vznikla práve v tomto roku, keď sa očakáva oživenie. „Keď nevznikne Slovakia Travel a nepomôžeme cestovnému ruchu v roku 2021, tak už nemusíme pomáhať vôbec,“ upozornil pred časom na sociálnej sieti. (tasr)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať