MediaBrífing: 14. marec 2019 je koncom éry newsfeedu
MediaBrífing je piatkový newsletter o všetkom dôležitom v médiách a žurnalistike. Tento týždeň sa okrem iného dozviete:
-
- Že spoluautor newsfeedu odchádza z Facebooku.
- Web Startitup kradne články z iných médií (podcast).
- Rusko schválilo nové zákony na cenzúru internetu.
- Návštevnosť Tumblr po zákaze porna zásadne klesla.
Prihláste sa na odber newslettra a dostanete ho každý týždeň e-mailom.
Minulý týždeň Mark Zuckerberg ukázal svoju predstavu, ako by mohla vyzerať budúcnosť Facebooku. Hoci povedal, že dôležité bude niečo úplne iné a nekonkrétne, nie jadro dnešného Facebooku, trhy ostali pokojné. Ani zásadná zmena filozofie firmy akciami vôbec nezatriasla.
Výraznejšia zmena nastala až tento týždeň a žiada si urobiť malý biznisový bulvárik.
Vo štvrtok Facebook oznámil, že z firmy odchádza produktový riaditeľ Chris Cox. Ten bol vlastne pravou rukou Zuckerberga, dokonca sa dlhšie špekulovalo, že by ho raz mohol nahradiť na poste šéfa firmy.
„Ako Mark načrtol, v našom produktovom smerovaní začíname niečo nové a zameriame sa na šifrovanú, interoperabilnú, četovaciu sieť. Je to produktová vízia prispôsobená dnešnej dobe: moderná komunikačná platforma, ktorá vyvažuje možnosť vyjadriť sa, bezpečnosť a súkromie. Bude to veľký projekt a budeme potrebovať lídrov, ktorí sú nadšení novým smerovaním,“ povedal Cox.
Tieto slová nám nehovoria nič o správnosti či nesprávnosti Zuckerbergovej novej predstavy Facebooku. Šéf Facebooku priznal, že Cox už niekoľko rokov uvažoval odchode z firmy. Avšak po roku 2016, keď sa svet dozvedel o zneužívaní sociálnej siete na ovplyvňovanie volieb a ohrozovanie demokracie, nebol vhodný čas na odchod.
Odchod vrcholového manažéra v takej situácii by nepomohol morálke vo firme, ale vrhal by zlé svetlo aj na samotného odchádzajúceho. Odchod by sa dal vnímať ako priznanie chyby.
Cox je architektom a spolutvorcom jedného z najvýznamnejších IT produktov v histórii – newsfeedu, teda hlavnej služby Facebooku, s ktorou používatelia trávia najviac času a ktorá Facebooku najviac zarába.
„Keď sa bude písať história Facebooku, poznačte si 14. marec 2019 ako koniec éry newsfeedu,“ napísal novinár Casey Newton. „Cox pomohol navrhnúť