Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

MediaBrífing: Platené anonymné antikampane končia. Facebook ukáže, koľko politici míňajú na reklamu

Čítate webovú verziu piatkového newslettra o médiách a žurnalistike MediaBrífing. Ak ho chcete dostávať každý piatok mailom, prihláste sa na odber ešte teraz.


Facebook dnes spúšťa novinku, ktorá môže byť pre politické kampane na internete rovnako zásadná ako zavedenie transparentných účtov v roku 2014. Nové pravidlá pomôžu odkryť, koľko politici míňajú na reklamu na Facebooku a Instagrame, na akých ľudí inzerciu cielia a aké účty ich podporujú. Zásadne tiež skomplikujú život autorom anonymných dezinformačných kampaní.

Sociálna sieť spúšťa nové pravidlá pre politickú reklamu v rámci snahy ochrániť priebeh volieb do Európskeho parlamentu. Platiť však budú aj pri ďalších voľbách, kampaniach a referendách. Do sobotných prezidentských volieb však už nezasiahnu.

Denník N bol v úzkej skupine európskych novinárov, ktorým Facebook novinky v predstihu predstavil.

V čom je hlavná zmena?

Každý, kto chce na Facebooku či Instagrame kúpiť politickú reklamu, sa bude musieť zaregistrovať a overiť svoju identitu, a to buď kópiou dokladu totožnosti, alebo notársky overeným potvrdením. Možnosť dobrovoľnej registrácie sa už začala a od polovice apríla budú politické reklamy zablokované pre ľudí bez overenej identity. Na oboch sociálnych sieťach budú zakázané aj politické reklamy platené zo zahraničia.

Kto si chce kúpiť politickú reklamu na Facebooku, bude musieť najprv potvrdiť svoju totožnosť. Zdroj: Facebook

Ako Facebook odlíši politické reklamy od nepolitických?

Medzi politické reklamy budú zaradené nielen príspevky podporujúce strany či politikov, ale aj príspevky o politických témach, napríklad o migrácii. Nové pravidlá sa tak budú vzťahovať aj na anonymné stránky publikujúce vtipné obrázky o politických témach, a to v momente, keď sa pokúsia šírenie svojich príspevkov finančne podporiť. Richard Allan z Facebooku novinárom povedal, že jeho tím zmapoval politické strany a kandidátov v Európskej únii, snažili sa tiež identifikovať hlavné politické témy. Reklamy, ktoré sa ich budú týkať, budú podliehať novým pravidlám. „Uvedomujeme si, že to nebude dokonalé. Preto bude k dispozícii nástroj na nahlásenie,“ povedal Allan. Ktokoľvek tak bude môcť nahlásiť ďalšie reklamy, ak bude mať pocit, že sa týkajú politiky.

Čo to znamená pre bežných používateľov?

Pri každej politickej reklame bude možné získať podrobné informácie o tom, kto reklamu zaplatil (v prípade firiem a organizácií budú k dispozícii aj kontaktné údaje). Každý používateľ sa tiež bude môcť pozrieť, koľko ľudí reklamu videlo, ich vek, lokalitu a pohlavie.

Každý si bude môcť pozrieť podrobnosti o politických reklamách a ich zadávateľoch. Zdroj: Facebook

Bude možné získať ešte viac informácií?

Áno. Facebook v EÚ spúšťa archív všetkých politických reklám, v ktorom je možné vyhľadávať podľa politických strán, kandidátov či tém. V archíve budú všetky politické reklamy uložené sedem rokov. Ktokoľvek sa tak bude môcť pozrieť, koľko ktorý politik míňa na reklamu. (Vďaka týmto informáciám vieme, že Donald Trump dáva na inzerciu dvakrát viac ako všetci demokratickí kandidáti dokopy.) K dispozícii bude aj API, takže novinári, úrady či watchdogové organizácie budú môcť ťahať dáta z facebookového archívu a ďalej s nimi pracovať.

Kto bude kontrolovať dodržiavanie nových pravidiel?

Podobne ako v iných oblastiach, aj pri dodržiavaní pravidiel politických reklám bude kontrola rozdelená medzi administrátorov Facebooku, umelú inteligenciu a dôležitou zložkou budú aj nahlásenia od používateľov. Fungovanie systému budú v najbližších týždňoch posudzovať analytici a novinári, vrátane Denníka N.

Ako to pomôže v boji proti antikampaniam?

Lži a antikampane o jednotlivých kandidátoch často šíria anonymné účty. Nedá sa zistiť, kto za nimi stojí. Po voľbách navyše neraz všetky stopy zmažú a už ich nie je možné analyzovať. Po novom budú reklamy archivované a nebude možné ich spustiť bez overenia identity, čo niektorým dezinformátorom situáciu výrazne skomplikuje. Aj naďalej sa môžu skrývať za rôzne firmy či biele kone, no aj to je informácia, s ktorou môžu napríklad investigatívni novinári pracovať.

Pri každom politikovi bude informácia, koľko míňa na reklamu. Ľudia si budú môcť pozrieť aj sedemročný archív všetkých jeho reklám. Zdroj: Facebook

Znamená to, že už neuvidíme na Facebooku a Instagrame platené reklamy v čase moratória?

Nie. Facebook umožní nakúpiť politické reklamy aj v čase volebného moratória, hoci to zákony v niektorých krajinách zakazujú. Príslušné úrady však budú môcť takéto prípady preskúmať a vyvodiť zodpovednosť. Volebná komisia tiež bude mať k dispozícii informácie, koľko kandidát minul na reklamu na Facebooku, a bude môcť tieto čísla porovnať s oficiálnymi priznaniami.

Vzťahujú sa nové pravidlá na všetky reklamy na internete?

Nie. Zmena sa týka len reklám na Facebooku a Instagrame. Google tiež zverejňuje informácie o transparentnosti politických reklám, dostupné sú však len pre USA.

Budú sa nové pravidlá vzťahovať aj na médiá?

Áno. Aj články o politike môžu ovplyvňovať voľby. Facebook preto bude žiadať, aby sa rovnakými pravidlami riadili aj médiá. Pri sponzorovaní článkov o politike tak budú musieť

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Šéf žilinskej Kie: Aspoň raz mesačne sa pracuje dlhšie, lebo druhá zmena stojí v dopravnej zápche

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Chýbajúca diaľnica na Kysuciach pravidelne komplikuje výrobu v žilinskej automobilke Kia. „Len pred dvoma dňami museli operátori zostať v práci dlhšie, pretože ďalšia zmena sedela v autobusoch v dopravnej zápche,“ opisuje v rozhovore šéf závodu Kyong-Jae Lee.

Minúta po minúte

Zdieľať

Premiér Pellegrini verí, že by rozpočet mohol v parlamente prejsť aj napriek „ťažkým diskusiám“. „Bez nejakých drastických zmien by sme mohli nájsť zhodu v parlamente,“ uviedol po výjazdovom rokovaní vlády v Slavošovciach.

O návrhu rozpočtu bude na nadchádzajúcej novembrovej schôdzi rokovať parlament. Predseda SNS Andrej Danko však v utorok upozornil na to, že prijatie rozpočtu je ohrozené, aj strana SaS hovorí o stiahnutí tohto návrhu.

„Pre štát je lepšie, keď je stanovený riadny rozpočet. Samozrejme, že štát sa vie vyrovnať aj s inými režimami, ale nemyslím si, že je momentálne cieľom politických strán hnať krajinu do rozpočtového provizória,“ povedal Pellegrini.

Podľa neho by to ani nevyslalo dobrý signál navonok. „Preto sa minister financií Ladislav Kamenický (Smer) bude snažiť udržať diskusiu pod kontrolou tak, aby nedošlo k nejakej dramatickej zmene parametrov rozpočtu, ktoré by výrazne posúvali deficit, zhoršovali to riziko, lebo vtedy by pravdepodobne zasiahla Európska komisia. To si nikto z nás neželá,“ zhodnotil premiér s tým, že sa bude snažiť získať pre rozpočet čo najširšiu politickú podporu.

V súvislosti s hodnotením rozpočtu Európskou komisiou uviedol, že to nevidí až tak dramaticky. „Sme v skupine číslo tri, ktorá je však rozdelená na dve skupiny. Na tú, kde je riziko väčšie a kde je menšie. Slovensko je v tej lepšej skupine. Sú to skupiny krajín, u ktorých je konštatované, že existujú riziká odchýlenia sa od stanovených cieľov. To nie je hodnotenie, ktoré by zamietlo rozpočet. Hodnotenie nepovažujem za nejako extra dramatické.“ (tasr)

Zdieľať

Španielsky súd rozhodol, že Ryanair nemôže vyberať poplatky za príručnú batožinu. Rozsudok je výsledkom sťažnosti nemenovanej cestujúcej na túto politiku, ktorú najväčší nízkonákladový dopravca v Európe zaviedol minulý rok.

Ryanair vyberá poplatky od pasažierov, ak si berú do lietadla viac ako len jednu menšiu tašku.

Spoločnosť sa zatiaľ k rozhodnutiu súdu nevyjadrila.

Cestujúca, ktorá letela z Madridu do Bruselu, sa obrátila na súd po tom, ako ju personál leteckej spoločnosti prinútil zaplatiť 20 eur za to, že si vzala na palubu 10-kilogramovú batožinu.

Súd nariadil spoločnosti Ryanair, aby jej vrátila 20 eur plus úrok, ale podľa súdnych dokumentov zamietol žiadosť o kompenzáciu vo výške ďalších 10 eur za nepríjemný zážitok.

Sudkyňa rozhodla, že takáto príručná batožina sa môže vzhľadom na veľkosť a hmotnosť ľahko prepravovať v kabíne, pričom poukázala na španielske predpisy, ktoré umožňujú cestujúcim vziať si na palubu príručnú batožinu bez dodatočných poplatkov.

Sudkyňa označila poplatok za zneužitie a dodala, že „obmedzuje práva, ktoré cestujúcim priznáva zákon“, a vyhlásila ho za neplatný v Španielsku.

Zamietla však požiadavku na odškodnenie, pričom uviedla, že aj keď „cestujúca v čase nástupu na palubu zažila hnev a bezmocnosť, keď musela zaplatiť ďalšie nepredvídané náklady, jej nepohodlie nedosiahlo úroveň, ktorá by bola dôvodom na odškodnenie“.

Súd vo vyhlásení uviedol, že proti jeho rozhodnutiu sa nemožno odvolať. (reuters, tasr)

Zdieľať

Continental prepustí vyše 5-tisíc ľudí. Slovenské závody v pláne škrtov nespomína

Continental zruší do roku 2028 vyše 5-tisíc pracovných miest, prepúšťanie súvisí s redukciou výroby v divízii motorov. Dodávateľa dielcov pre automobilový priemysel postihol pokles dopytu po autách a posun k elektromobilom.

K osekaniu produkcie v oblasti motorov vedú Continental prísnejšie emisné pravidlá, ktoré ohrozujú dopyt po dielcoch na spaľovacie motory, píše Reuters.

Redukcia sa týka viacerých závodov v západnej Európe, vrátane domáceho Nemecka, a v Spojených štátoch.

Continental zamestnáva celosvetovo vyše 240-tisíc ľudí.

Kde sú ohrozené pracovné miesta:

  • V roku 2024 skončí závod v nemeckom Rodingu, ktorý vyrába hydraulické dielce na benzínové a naftové motory. Zanikne v ňom zhruba 520 pracovných miest.
  • 850 miest je ohrozených v Limbachu-Oberfrohne po ukončení výroby súčiastok na dieselové motory v roku 2028.
  • V nemeckom Babenhausene môže skončiť 2200 ľudí.
  • 720 miest zanikne v roku 2024 v americkej továrni v Newport News, kde sa vyrábajú hydraulické súčiastky na benzínové motory.
  • V talianskej Pise skončí 750 zamestnancov, výroba komponentov na benzínové motory sa má skončiť v roku 2028.

Continental plánuje začať rozhovory aj so zástupcami zamestnancov v španielskom Rubi, kde vyrába analógové zobrazovacie systémy. Pracuje tam 760 ľudí.

Firma už v septembri avizovala, že počas najbližších 10 rokov uvoľní zhruba desatinu pracovnej sily a zavrie niekoľko závodov v Nemecku, USA, Taliansku a Malajzii.

Slovensko sa škrtom zrejme vyhne:

Continental je veľkým zamestnávateľom aj na Slovensku, kde preň pracuje takmer 7000 ľudí.

Prepúšťanie vo štvorici slovenských fabrík sa v plánoch zoštíhľovania nespomína.

Na Slovensku má Continental dva pneumatikárske závody v Púchove, jeden vo Zvolene (brzdové komponenty) a v Dolných Vesteniciach (pružiace elementy).

Všetky štyri závody sú v dobrej forme a generujú slušné zisky.

Zdieľať

Britániou sa valí vlna zatvárania obchodov. Za prvých deväť mesiacov roka skončilo zhruba 5800 maloobchodných predajní, o 77 % viac ako za celý vlaňajšok, vyplýva zo štatistík spoločnosti Centre for Retail Research.

Údaje sa týkajú maloobchodníkov s najmenej 10 predajňami, píše portál Retailgazette.co.uk.

Zatváranie prevádzok súvisí s vysokými nákladmi, nízkou ziskovosťou, rýchlym rastom online predaja, nedostatkom investícií a slabým plánovaním, tvrdí Joshua Bamfield, riaditeľ spoločnosti Centre for Retail Research.

Zdieľať

Nezamestnanosť sa po mesiaci opäť znížila a podliezla 5 %

V októbri klesla evidovaná nezamestnanosť na Slovensku na 4,94 %, medzimesačne o 0,1 percentuálneho bodu. Medziročne sa znížila o takmer 0,3 bodu.

Nezamestnanosť klesla vo viacerých skupinách – v prípade mladých ľudí aj dlhodobo nezamestnaných, informuje ÚPSVaR.

V októbri bolo pripravených okamžite nastúpiť do práce 136 192 osôb, úrady práce evidovali 99 648 voľných pracovných miest.

Evidovaná nezamestnanosť sa drží pod 5 percentami od apríla.

Výnimkou bol iba september, keď dosiahla 5,04 %. Podľa ústredia práce ju ovplyvnil prílev absolventov stredných škôl do evidencie.

Zdieľať

ZSSK sa nakopili incidenty v nočných vlakoch. Nasadila do nich SBS

ZSSK od 1. novembra testuje sprevádzanie štyroch nočných vlakov príslušníkmi SBS. Reaguje tak na rastúci počet incidentov, pri ktorých dochádza k obťažovaniu pasažierov inými cestujúcimi, najmä pod vplyvom alkoholu.

Už počas prvých 7 dní nasadenia vo vlakoch zasahovali zamestnanci SBS celkom 13-krát, uvádza ZSSK na webovej stránke.

Z vlaku vyprevádzali podgurážených či agresívnych cestujúcich, prípadne takých, ktorí nemali platný lístok a neboli ochotní si ho dodatočne zakúpiť.

V ktorých vlakoch je sprievod SBS:

  • R 614 a 615 Zemplín (linka Bratislava – Žilina – Humenné)
  • R 800 a 810 Poľana (linka Bratislava – Zvolen – Prešov)

„Dostávali sme desiatky sťažností. Napriek maximálnej ústretovosti Policajného zboru SR nie je možné volať takmer ku každému vlaku hliadku a zakaždým tak naberať meškanie,“ hovorí šéf ZSSK Filip Hlubocký.

Prečo nasadzujú SBS:

  • frekvencia incidentov na oboch dotknutých tratiach do konca októbra rástla;
  • vlakvedúci sa nie vždy dokážu postaviť agresívnemu cestujúcemu;
  • nezriedka je potrebné privolať do nasledujúcej stanice políciu, čo často spôsobuje meškanie vlaku.

SBS bude sprevádzať nočné vlaky na skúšku do konca februára 2020.

Koľko to stojí:

Náklady na skúšobnú prevádzku dosahujú približne 34-tisíc eur.

Počas 4 mesiacov sa v štyroch nočných diaľkových vlakoch odvezie približne 240-tisíc cestujúcich.

Predpokladané tržby z ich prepravy presahujú 1 milión eur.

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať