Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Logo MediabrífingMediaBrífing: Platené anonymné antikampane končia. Facebook ukáže, koľko politici míňajú na reklamu

Čítate webovú verziu piatkového newslettra o médiách a žurnalistike MediaBrífing. Ak ho chcete dostávať každý piatok mailom, prihláste sa na odber ešte teraz.


Facebook dnes spúšťa novinku, ktorá môže byť pre politické kampane na internete rovnako zásadná ako zavedenie transparentných účtov v roku 2014. Nové pravidlá pomôžu odkryť, koľko politici míňajú na reklamu na Facebooku a Instagrame, na akých ľudí inzerciu cielia a aké účty ich podporujú. Zásadne tiež skomplikujú život autorom anonymných dezinformačných kampaní.

Sociálna sieť spúšťa nové pravidlá pre politickú reklamu v rámci snahy ochrániť priebeh volieb do Európskeho parlamentu. Platiť však budú aj pri ďalších voľbách, kampaniach a referendách. Do sobotných prezidentských volieb však už nezasiahnu.

Denník N bol v úzkej skupine európskych novinárov, ktorým Facebook novinky v predstihu predstavil.

V čom je hlavná zmena?

Každý, kto chce na Facebooku či Instagrame kúpiť politickú reklamu, sa bude musieť zaregistrovať a overiť svoju identitu, a to buď kópiou dokladu totožnosti, alebo notársky overeným potvrdením. Možnosť dobrovoľnej registrácie sa už začala a od polovice apríla budú politické reklamy zablokované pre ľudí bez overenej identity. Na oboch sociálnych sieťach budú zakázané aj politické reklamy platené zo zahraničia.

Kto si chce kúpiť politickú reklamu na Facebooku, bude musieť najprv potvrdiť svoju totožnosť. Zdroj: Facebook

Ako Facebook odlíši politické reklamy od nepolitických?

Medzi politické reklamy budú zaradené nielen príspevky podporujúce strany či politikov, ale aj príspevky o politických témach, napríklad o migrácii. Nové pravidlá sa tak budú vzťahovať aj na anonymné stránky publikujúce vtipné obrázky o politických témach, a to v momente, keď sa pokúsia šírenie svojich príspevkov finančne podporiť. Richard Allan z Facebooku novinárom povedal, že jeho tím zmapoval politické strany a kandidátov v Európskej únii, snažili sa tiež identifikovať hlavné politické témy. Reklamy, ktoré sa ich budú týkať, budú podliehať novým pravidlám. „Uvedomujeme si, že to nebude dokonalé. Preto bude k dispozícii nástroj na nahlásenie,“ povedal Allan. Ktokoľvek tak bude môcť nahlásiť ďalšie reklamy, ak bude mať pocit, že sa týkajú politiky.

Čo to znamená pre bežných používateľov?

Pri každej politickej reklame bude možné získať podrobné informácie o tom, kto reklamu zaplatil (v prípade firiem a organizácií budú k dispozícii aj kontaktné údaje). Každý používateľ sa tiež bude môcť pozrieť, koľko ľudí reklamu videlo, ich vek, lokalitu a pohlavie.

Každý si bude môcť pozrieť podrobnosti o politických reklamách a ich zadávateľoch. Zdroj: Facebook

Bude možné získať ešte viac informácií?

Áno. Facebook v EÚ spúšťa archív všetkých politických reklám, v ktorom je možné vyhľadávať podľa politických strán, kandidátov či tém. V archíve budú všetky politické reklamy uložené sedem rokov. Ktokoľvek sa tak bude môcť pozrieť, koľko ktorý politik míňa na reklamu. (Vďaka týmto informáciám vieme, že Donald Trump dáva na inzerciu dvakrát viac ako všetci demokratickí kandidáti dokopy.) K dispozícii bude aj API, takže novinári, úrady či watchdogové organizácie budú môcť ťahať dáta z facebookového archívu a ďalej s nimi pracovať.

Kto bude kontrolovať dodržiavanie nových pravidiel?

Podobne ako v iných oblastiach, aj pri dodržiavaní pravidiel politických reklám bude kontrola rozdelená medzi administrátorov Facebooku, umelú inteligenciu a dôležitou zložkou budú aj nahlásenia od používateľov. Fungovanie systému budú v najbližších týždňoch posudzovať analytici a novinári, vrátane Denníka N.

Ako to pomôže v boji proti antikampaniam?

Lži a antikampane o jednotlivých kandidátoch často šíria anonymné účty. Nedá sa zistiť, kto za nimi stojí. Po voľbách navyše neraz všetky stopy zmažú a už ich nie je možné analyzovať. Po novom budú reklamy archivované a nebude možné ich spustiť bez overenia identity, čo niektorým dezinformátorom situáciu výrazne skomplikuje. Aj naďalej sa môžu skrývať za rôzne firmy či biele kone, no aj to je informácia, s ktorou môžu napríklad investigatívni novinári pracovať.

Pri každom politikovi bude informácia, koľko míňa na reklamu. Ľudia si budú môcť pozrieť aj sedemročný archív všetkých jeho reklám. Zdroj: Facebook

Znamená to, že už neuvidíme na Facebooku a Instagrame platené reklamy v čase moratória?

Nie. Facebook umožní nakúpiť politické reklamy aj v čase volebného moratória, hoci to zákony v niektorých krajinách zakazujú. Príslušné úrady však budú môcť takéto prípady preskúmať a vyvodiť zodpovednosť. Volebná komisia tiež bude mať k dispozícii informácie, koľko kandidát minul na reklamu na Facebooku, a bude môcť tieto čísla porovnať s oficiálnymi priznaniami.

Vzťahujú sa nové pravidlá na všetky reklamy na internete?

Nie. Zmena sa týka len reklám na Facebooku a Instagrame. Google tiež zverejňuje informácie o transparentnosti politických reklám, dostupné sú však len pre USA.

Budú sa nové pravidlá vzťahovať aj na médiá?

Áno. Aj články o politike môžu ovplyvňovať voľby. Facebook preto bude žiadať, aby sa rovnakými pravidlami riadili aj médiá. Pri sponzorovaní článkov o politike tak budú musieť

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

  • Pandémia: Matovič zvažuje úplný zákaz hromadných podujatí všetkého druhu
  • Sceľovanie pôdy:  Do dvoch týždňov sa môže začať už v 130 obciach
  • Francúzsko: Laureáti Nobelovej ceny za ekonómiu navrhujú, aby Francúzsko počas adventu vyhlásilo uzáveru
  • Reformy: Matovičovci uvažujú o zlúčení Sociálnej poisťovne so zdravotnými poisťovňami
  • Agro: Dotácie sa budú na budúci rok zrejme rozdeľovať podľa súčasného nastavenia
  • Lesy: Mičovský už lesy nechce dať pod životné prostredie

Zbytočne to chcú vŕtať, na konci tunela Soroška je len veľmi slabé svetlo

Foto N - Andrej Sarvaš
Foto N – Andrej Sarvaš

Väčšina dospelých Gemerčanov prežije v ilúzii, že im vláda postaví tunel cez Sorošku a prídu investori, najmenej polovicu svojho dospelého života, píše v brilantnej analýze Konštantín Čikovský. Ako by mala znieť férová a realistická ponuka pre Gemer a iné regióny, ktoré sa novej diaľnice možno nikdy nedočkajú?

Aj keď je pandémia, lepšiu sadzbu na starú hypotéku si môžete od banky pýtať stále, hovorí Kondrótová z VÚB

Dana Kondrótová Foto - VÚB
Dana Kondrótová Foto – VÚB

Ešte vlani ľudia odkladali tému sporenia a tvorby rezerv, teraz sú mnohí na hrane a ich prístup sa mení. Podľa Dany Kondrótovej z VÚB sa priority klientov menia a aj o úveroch viac rozmýšľajú.

Minúta po minúte

Čínske priemyselné firmy hlásia v auguste nárast ziskov, už štvrtý mesiac po sebe. V auguste medziročne vzrástli o 19,1 % na 77,13 miliardy eur po zvýšení o 19,6 % v júli. Prispelo k tomu oživenie cien komodít aj produkcia výrobných zariadení.

Zotavovanie Číny z pandémie nového koronavírusu naberá tempo vďaka stúpajúcemu dopytu, vládnym stimulom a prekvapivo odolnému exportu.

Napriek nárastu ziskov čínske firmy stále čelia vonkajším tlakom, pretože stúpajúce napätie medzi Washingtonom a Pekingom zatieňuje ich vyhliadky. (tasr, reuters)

Na Slovensku postupne rastie počet mužov, ktorí poberajú materské. Zatiaľ čo v roku 2018 priemerne poberalo túto dávku 12 836 mužov, vlani to bolo 18 002, čo predstavuje nárast o 40,2 %, vyplýva zo Súhrnnej správy o rodovej rovnosti za minulý rok.

V prípade žien poberalo vlani túto dávku 64 058 osôb, čo predstavuje nárast o 724.

Vlani zamestnanosť mužov vo veku 20 až 64 rokov dosiahla 80 %, zamestnanosť žien v tej istej vekovej skupine bola však na úrovni 67 %.

Materské a rodičovské dovolenky sú spojené aj s dlhodobo nižšími príjmami a môžu viesť tiež k nižším dôchodkom. „Počas materskej a rodičovskej dovolenky ženám nezostáva priestor pre profesionálny rozvoj, zároveň im v dôsledku materských a rodičovských dovoleniek môže pripadnúť väčšia miera zodpovednosti za rodinu a domácnosť aj po nástupe do práce,“ konštatuje sa v správe.

Platená a neplatená práca znamená pre ženy dvojité bremeno, ktoré je dlhodobou prekážkou kariérneho rastu. „Matky sa môžu rozhodnúť pre prácu, v ktorej dokážu skĺbiť zamestnanie s rodinnými povinnosťami, napríklad vo verejnom sektore. Takáto práca však môže byt spojená s nižšími príjmami,“ uvádza správa.

Jedným z riešení týchto nerovností sú materské dovolenky pre otcov. Zavádzať ich začali škandinávske krajiny v 90. rokoch s cieľom zlepšiť pozíciu žien na trhu práce. (tasr)

Realitka v Čile ponúka na predaj ostrov Guafo na juhu krajiny za 20 miliónov dolárov. Inzerát kritizujú ochrancovia prírody aj domorodí obyvatelia, pretože posvätný ostrov je domovom vzácnej flóry a fauny. Boja sa, že nový majiteľ z neho spraví turistickú destináciu.

Ostrov s rozlohou 202 štvorcových kilometrov je v rukách súkromníkov už takmer sto rokov, vláda sa márne snaží o jeho vyhlásenie za prírodnú rezerváciu.

Ostrov v súčasnosti vlastní obchodník Paul Fontaine a Rodrigo Danús, ktorý ho zdedil po generálovi Luisovi Danúsovi, ministrovi vlády diktátora Augusta Pinocheta. Ten ho získal na základe zákona, ktorý umožnil rozdelenie majetku domorodých komunít. (čtk, bbc)

Laureáti Nobelovej ceny za ekonómiu navrhujú, aby vo Francúzsku počas celého adventu vyhlásili uzáveru. Podľa nich to je spôsob, ako by mohli následne širšie rodiny spolu stráviť Vianoce a zároveň predísť nebezpečnému šíreniu koronavírusu.

Esther Duflová a Abhijit Banerjee tvrdia, že ak by uzávera trvala napríklad od 1. do 20. decembra, potom by sa mohli Francúzi bez problémov stretnúť v rodinnom kruhu počas koncoročných sviatkov.

Počas uzávery by však museli rodiny byť doma. Na školstvo to bude mať podľa nich malý vplyv, dva posledné týždne pred prázdninami sa môžu žiaci učiť na diaľku.

V článku v denníku Le Monde upozorňujú, že rodinné stretnutia bývajú častým zdrojom nákazy. „Keď k tomu pridáme ochladenie, ktoré znamená, že sa ľudia budú už od októbra združovať doma, vydávame sa napospas jesennému rastu nových prípadov a katastrofickému zhoršeniu, teda hospitalizáciám a úmrtiam starších ľudí počas Vianoc,“ varujú ekonómovia. (čtk, le monde)

Mesto Bojnice požiada Ministerstvo financií SR o návratnú finančnú výpomoc v súvislosti s výpadkom príjmov z podielovej dane pre pandémiu nového koronavírusu. Rozhodli o tom mestskí poslanci. (tasr)

Ministerka Mária Kolíková plánuje umožniť fungovanie zvereneckých fondov, musí sa však podľa nej vyriešiť otázka konfliktu záujmov tak, aby sa neobchádzal základný cieľ, prečo je majetok v zvereneckom fonde.

„Neprichádza do úvahy, aby správou majetku verejného funkcionára bola poverená blízka osoba. Preto je nevyhnutné dôsledne vyriešiť konflikt záujmov pri implementácii takéhoto inštitútu,“ zdôraznila ministerka.

Právna úprava súvisiaca so zvereneckými fondmi má nadväzovať na rekodifikáciu Občianskeho zákonníka, ktorá by sa mala podľa rezortu uskutočniť do roka. Nový inštitút by podľa Kolíkovej nemal slúžiť len na správu majetku osôb, ktoré vstúpia do verejnej funkcie.

„Môže ísť napríklad o situáciu, keď by dedičom bola osoba, ktorá je maloletá, a prianím poručiteľa je, aby jej celý majetok nebol poskytnutý hneď, ale dával by sa k dispozícii postupne, povedzme s ohľadom na vek,“ dodala.

Zverenecký fond by v takejto situácii podľa ministerky riešil primerané nakladanie i správu majetku, a to aj s ohľadom na prianie a vôľu poručiteľa. (tasr)

Maďarské strany Most-Híd, SMK a Spolupatričnosť protestujú proti prioritizácii výstavby cestnej infraštruktúry. Listom oslovili ministra dopravy Andreja Doležala a tvrdia, že vládou schválený dokument nereflektuje potreby ľudí v južných a východných okresoch Slovenska. (tasr)

Verili, že si v družstve budujú lepší dôchodok, teraz môžu o svoje peniaze prísť

Takto nejako mal vyzerať Eco Energy Point, do ktorého sa Naše finančné družstvo chystalo investovať. Vizualizácia - NFD.sk
Takto nejako mal vyzerať Eco Energy Point, do ktorého sa Naše finančné družstvo chystalo investovať. Vizualizácia – NFD.sk

. Platforma, ktorú si družstevníci zriadili a využívali ju ako vlastný internetbanking, prestala fungovať a ľudia sa už k peniazom nevedia dostať. Nad osudom staroľubovnianskeho projektu visí otáznik.

Zlodeji v Košiciach výbušninou poškodili budovu banky. Výbuch sa stal v sobotu v noci okolo 3:00, cieľom páchateľa bol zrejme bankomat, peniaze sa im však ukradnúť nepodarilo.

Výbuch vytrhol bankomat zo steny a odhodil ho do vzdialenosti približne 15 metrov.

„Pri explózii došlo k poškodeniu sklenenej steny pobočky banky a zariadenia vo vnútri. Taktiež došlo k poškodeniu motorového vozidla zn. Peugeot, ktoré bolo zaparkované na parkovisku pred pobočkou banky,“ uviedla košická krajská policajná hovorkyňa Jana Mésarová.

Bankovej inštitúcii vznikla celková škoda predbežne vyčíslená na zhruba 90 000 eur. „Páchateľom sa nepodarilo ukradnúť žiadnu finančnú hotovosť a z miesta činu ušli,“ konštatovala hovorkyňa.

Polícia miesto zadokumentovala a vyšetrovateľ v tejto súvislosti začal trestné stíhanie pre zločin krádeže v štádiu pokusu a zločin poškodzovania cudzej veci spáchaných formou spolupáchateľstva. Pri udalosti sa nikto nezranil. Polícia po páchateľoch intenzívne pátra. (tasr, korzar, tv kosice)

Spotrebitelia v EÚ začali po vypuknutí pandémie nakupovať viac kvalitnejších potravín a zdravých výrobkov. Ukázala to štúdia poradenskej spoločnosti McKinsey. Mení sa aj celkový životný štýl spotrebiteľov, ktorí sa viac orientujú nielen na potraviny dopestované tzv. udržateľným spôsobom, ale aj na lokálne produkty. (tasr)

Súkromné zdravotné poisťovne kritizujú úvahy predstaviteľov vládnej koalície o zlúčení zdravotných a sociálnych odvodov. Union vníma prípadný vznik „takéhoto štátneho kolosu“ ako návrat do socialistickej reality. Dôvera hovorí o riziku, že sa zhorší zdravotná starostlivosť na Slovensku. (tasr)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať