Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

MediaBrífing: Platené anonymné antikampane končia. Facebook ukáže, koľko politici míňajú na reklamu

Čítate webovú verziu piatkového newslettra o médiách a žurnalistike MediaBrífing. Ak ho chcete dostávať každý piatok mailom, prihláste sa na odber ešte teraz.


Facebook dnes spúšťa novinku, ktorá môže byť pre politické kampane na internete rovnako zásadná ako zavedenie transparentných účtov v roku 2014. Nové pravidlá pomôžu odkryť, koľko politici míňajú na reklamu na Facebooku a Instagrame, na akých ľudí inzerciu cielia a aké účty ich podporujú. Zásadne tiež skomplikujú život autorom anonymných dezinformačných kampaní.

Sociálna sieť spúšťa nové pravidlá pre politickú reklamu v rámci snahy ochrániť priebeh volieb do Európskeho parlamentu. Platiť však budú aj pri ďalších voľbách, kampaniach a referendách. Do sobotných prezidentských volieb však už nezasiahnu.

Denník N bol v úzkej skupine európskych novinárov, ktorým Facebook novinky v predstihu predstavil.

V čom je hlavná zmena?

Každý, kto chce na Facebooku či Instagrame kúpiť politickú reklamu, sa bude musieť zaregistrovať a overiť svoju identitu, a to buď kópiou dokladu totožnosti, alebo notársky overeným potvrdením. Možnosť dobrovoľnej registrácie sa už začala a od polovice apríla budú politické reklamy zablokované pre ľudí bez overenej identity. Na oboch sociálnych sieťach budú zakázané aj politické reklamy platené zo zahraničia.

Kto si chce kúpiť politickú reklamu na Facebooku, bude musieť najprv potvrdiť svoju totožnosť. Zdroj: Facebook

Ako Facebook odlíši politické reklamy od nepolitických?

Medzi politické reklamy budú zaradené nielen príspevky podporujúce strany či politikov, ale aj príspevky o politických témach, napríklad o migrácii. Nové pravidlá sa tak budú vzťahovať aj na anonymné stránky publikujúce vtipné obrázky o politických témach, a to v momente, keď sa pokúsia šírenie svojich príspevkov finančne podporiť. Richard Allan z Facebooku novinárom povedal, že jeho tím zmapoval politické strany a kandidátov v Európskej únii, snažili sa tiež identifikovať hlavné politické témy. Reklamy, ktoré sa ich budú týkať, budú podliehať novým pravidlám. „Uvedomujeme si, že to nebude dokonalé. Preto bude k dispozícii nástroj na nahlásenie,“ povedal Allan. Ktokoľvek tak bude môcť nahlásiť ďalšie reklamy, ak bude mať pocit, že sa týkajú politiky.

Čo to znamená pre bežných používateľov?

Pri každej politickej reklame bude možné získať podrobné informácie o tom, kto reklamu zaplatil (v prípade firiem a organizácií budú k dispozícii aj kontaktné údaje). Každý používateľ sa tiež bude môcť pozrieť, koľko ľudí reklamu videlo, ich vek, lokalitu a pohlavie.

Každý si bude môcť pozrieť podrobnosti o politických reklamách a ich zadávateľoch. Zdroj: Facebook

Bude možné získať ešte viac informácií?

Áno. Facebook v EÚ spúšťa archív všetkých politických reklám, v ktorom je možné vyhľadávať podľa politických strán, kandidátov či tém. V archíve budú všetky politické reklamy uložené sedem rokov. Ktokoľvek sa tak bude môcť pozrieť, koľko ktorý politik míňa na reklamu. (Vďaka týmto informáciám vieme, že Donald Trump dáva na inzerciu dvakrát viac ako všetci demokratickí kandidáti dokopy.) K dispozícii bude aj API, takže novinári, úrady či watchdogové organizácie budú môcť ťahať dáta z facebookového archívu a ďalej s nimi pracovať.

Kto bude kontrolovať dodržiavanie nových pravidiel?

Podobne ako v iných oblastiach, aj pri dodržiavaní pravidiel politických reklám bude kontrola rozdelená medzi administrátorov Facebooku, umelú inteligenciu a dôležitou zložkou budú aj nahlásenia od používateľov. Fungovanie systému budú v najbližších týždňoch posudzovať analytici a novinári, vrátane Denníka N.

Ako to pomôže v boji proti antikampaniam?

Lži a antikampane o jednotlivých kandidátoch často šíria anonymné účty. Nedá sa zistiť, kto za nimi stojí. Po voľbách navyše neraz všetky stopy zmažú a už ich nie je možné analyzovať. Po novom budú reklamy archivované a nebude možné ich spustiť bez overenia identity, čo niektorým dezinformátorom situáciu výrazne skomplikuje. Aj naďalej sa môžu skrývať za rôzne firmy či biele kone, no aj to je informácia, s ktorou môžu napríklad investigatívni novinári pracovať.

Pri každom politikovi bude informácia, koľko míňa na reklamu. Ľudia si budú môcť pozrieť aj sedemročný archív všetkých jeho reklám. Zdroj: Facebook

Znamená to, že už neuvidíme na Facebooku a Instagrame platené reklamy v čase moratória?

Nie. Facebook umožní nakúpiť politické reklamy aj v čase volebného moratória, hoci to zákony v niektorých krajinách zakazujú. Príslušné úrady však budú môcť takéto prípady preskúmať a vyvodiť zodpovednosť. Volebná komisia tiež bude mať k dispozícii informácie, koľko kandidát minul na reklamu na Facebooku, a bude môcť tieto čísla porovnať s oficiálnymi priznaniami.

Vzťahujú sa nové pravidlá na všetky reklamy na internete?

Nie. Zmena sa týka len reklám na Facebooku a Instagrame. Google tiež zverejňuje informácie o transparentnosti politických reklám, dostupné sú však len pre USA.

Budú sa nové pravidlá vzťahovať aj na médiá?

Áno. Aj články o politike môžu ovplyvňovať voľby. Facebook preto bude žiadať, aby sa rovnakými pravidlami riadili aj médiá. Pri sponzorovaní článkov o politike tak budú musieť

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Zdieľať

Maroš Šefčovič vyhlásil, že Rusko a Ukrajina ukázali dobrú vôľu do ďalších rokovaní, ktoré by mohli viesť k uzavretiu novej zmluvy o tranzite ruského plynu cez Ukrajinu. Podpredseda eurokomisie pre energetickú úniu to uviedol po ďalšom kole rokovaní so zástupcami oboch krajín. (čtk)

Zdieľať

Líder strany Za ľudí Andrej Kiska obvinil vládu zo zlyhania v súvislosti s prepúšťaním v košických oceliarňach U. S. Steel. Premiér Peter Pellegrini mu odkázal, že ako prezident mohol pomôcť riešiť situáciu vo fabrike, a vyčítal mu, že počas cesty do USA navštívil centrálu Facebooku namiesto U. S. Steelu.

Čo navrhuje Kiska: Podľa Kisku musí vláda v súvislosti s prepúšťaním v U. S. Steele, ako i v ďalších podnikoch na Slovensku, prijať konkrétne aj legislatívne opatrenia.

„Po prvé, už dnes je potrebné pripraviť legislatívny rámec na prácu v skrátenom pracovnom čase – ‚kurzarbeit‘, ako je to v Nemecku a iných krajinách, aby podniky nemuseli prepúšťať ľudí, ale mohli ich nechať pracovať, a aby štát vykryl prípadné finančné straty,“ uviedol bývalý prezident. V prípade straty práce vzniká podľa neho pre ľudí obrovský problém.

Zároveň je podľa neho potrebné pripraviť prepusteným ľuďom reálnu rekvalifikáciu. Uviedol, že podľa portálu ponúkajúceho voľné miesta bolo v Košiciach tento rok 12-tisíc voľných pracovných miest. Neobsadené miesta zahŕňajú oblasť informačnej techniky, programátorov do výroby či montérov.

„My potrebujeme automaticky, keď človek príde o miesto, pripraviť preňho skutočnú rekvalifikáciu. Nie administratívnu budovu, kde ľudia budú sedieť a niekto im bude hovoriť, ako sa majú motivovať v živote, ale skutočnú fabriku na reálne preškoľovanie podľa požiadaviek praxe,“ konštatoval.

V čom vidí zlyhanie: Kiska uviedol, že v košickom U. S. Steel už prišlo o prácu tento rok 1400 ľudí, pričom plánované zníženie stavu zamestnancov do roku 2021 je o 2500.

„Kríza postihuje nielen U. S. Steel, ale valí sa na celú našu krajinu, no tu už prepukla naplno,“ povedal.

Vládu obvinil, že zlyháva. Konštatoval, že sú aj objektívne dôvody problémov, ako je prepad ceny ocele, americko-čínska obchodná vojna i celkové znižovanie objednávok.

„Na druhej strane treba povedať, že vláda dala tomuto podniku opakovane finančnú podporu. Ak mu dala podporu, tak má právo klásť aj nepríjemné otázky: čo sa stalo, že sa vyviezla viac ako miliarda eur zisku zo Slovenska preč, prečo sa neinvestovalo strategicky do rozvoja fabriky, a prečo fabrika nie je pripravená na takéto obdobie?“ vyhlásil.

Premiérova odpoveď: Pellegrini reagoval, že Kiska mohol vo funkcii prezidenta priložiť ruku k spoločnému dielu a prispieť konkrétnymi činmi k riešeniu situácie v továrni.

„To by však počas svojej návštevy USA musel navštíviť centrálu tejto spoločnosti v Pittsburghu alebo nastoliť tento problém na stretnutiach na najvyššej úrovni, ktoré sa nikdy neuskutočnili. Pán Kiska totiž pred týmito štátnickými povinnosťami uprednostnil návštevu Facebooku a iné osobné priority, ktorým podriadil aj program cesty v USA,“ vyhlásil premiér. (tasr)

Zdieľať

Premiér Pellegrini sa stretol s predstaviteľmi zamestnávateľských zväzov, debatovali o spomalení ekonomického rastu. „Už zajtra zverejní ministerstvo hospodárstva akčný plán na podporu slovenskej ekonomiky a slovenského priemyslu,“ rečnil Pellegrini.

Za jeden z najvážnejších problémov označili na stretnutí slabú predvídateľnosť podnikateľského prostredia.

„Slovenský legislatívny proces je koncipovaný tak, že nielen vláda, ale aj parlament má svoju legislatívnu právomoc a rokovací poriadok umožňuje prijať zásadné zmeny v zásadných zákonoch tejto krajiny v priebehu dvoch mesiacov,“ povedal Pellegrini.

Aktuálne sa debatuje napríklad aj o minimálnej mzde.

„Veľkou témou bola síce minimálna mzda, ale ani jeden z predstaviteľov slovenských zamestnávateľov nemal problém s minimálnou mzdou ako takou,“ povedal Pellegrini, podľa ktorého je problém skôr v desiatkach iných zákonov, ktoré sú s minimálnou mzdou previazané.

Zdieľať

Ceny ropy dnes obnovili rast. Obchodníci vyhodnocujú riziká, ktoré prináša výpadok dodávok zo Saudskej Arábie po víkendovom útoku dronmi na jej ropnú infraštruktúru. Brent pridával pred 17:00 1,5 percenta na 64,14 dolára. (reuters)

Zdieľať

Tender na opravy za 200 miliónov bol nefér, rozhodol ÚVO. Cesty zostanú deravé

Sľubované opravy ciest za 200 miliónov za tejto vlády nebudú, lebo štátni cestári vyberali stavbárov cez diskriminačnú súťaž, ktorú musia zrušiť, informoval Trend.

Širší kontext: 

  • Stav ciest prvej triedy sa dlhodobo zhoršuje, čo prispieva k nehodám.
  • V roku 2004 bola v nevyhovujúcom alebo havarijnom stave pätina ciest, v roku 2011 vyše polovica.
  • Po roku 2012 sa to trochu zlepšilo vďaka eurofondom, ale cesty sú stále v horšom stave než napríklad v roku 2005.
  • Je to preto, lebo štát v posledných rokoch preferoval nákladnú výstavbu diaľnic a cesty prvej triedy zanedbával.
  • Pritom investície do opráv ciest prvej triedy môžu byť efektívnejšie, čo zvykne odporúčať aj Útvar hodnoty za peniaze na ministerstve financií.

Čo sa stalo:

Minister dopravy Árpád Érsek zabezpečil na opravy ciest peniaze zo štátneho rozpočtu. Súťaž vyhlásila Slovenská správa ciest v máji.

Hodnota zákazky 200 miliónov eur bez DPH je na slovenské pomery prelomová. Veľkoplošné opravy ciest sa v minulosti financovali len z eurofondov, aj to v menších objemoch.

Počas štyroch rokov po podpise zmluvy štát plánoval opraviť každoročne 130 kilometrov ciest prvej triedy vo všetkých ôsmich krajoch.

Ministerstvo a Slovenská správa ciest sa chceli pri výbere stavebných firiem vyhnúť nekonečným výberovým konaniam, ktoré stále niekto napáda a brzdí.

Preto plánovali vybrať v jednom veľkom tendri tri firmy a s nimi podpísať rámcové zmluvy na štyri roky.

Potom by im zadávali čiastkové zákazky na konkrétne cestné úseky, o ktoré mali tri firmy medzi sebou súťažiť v elektronickej aukcii.

Argumenty proti:

Takéto podmienky nevyhovovali menším stavebným firmám. Jeden z nich namietal na Úrade pre verejné obstarávanie, že pravidlá súťaže vytvárajú riziko „ťažkého kartelu“ a neodôvodnene diskriminujú väčšinu súťažiteľov.

Nespokojná firma podľa rozhodnutia úradu namietala, že súťaž „fakticky umožňuje splnenie podmienok výlučne rádovo pár hospodárskym subjektom s vysokou ekonomickou silou a vylučuje z hospodárskej súťaže malé a stredné podniky, čo je v rozpore so zákonom o verejnom obstarávaní“.

Rozhodnutie o zrušení súťaže je už právoplatné. „Podľa navrhovateľa rozdelenie zákazky na menšie časti by, naopak, vylúčilo diskrimináciu a viedlo k súťaži viacerých súťažiteľov a vo finále by pre kontrolovaného prinieslo výhodnejšiu cenu,“ uvádza sa v rozhodnutí.

Ilustračné foto - TASR
Ilustračné foto – TASR
Zdieľať

Tržbu v systéme eKasa aktuálne eviduje vyše 124 000 pokladníc z celkového počtu približne 220 000 evidovaných v systéme eKasa. Najviac nepripojených pokladníc je v sektore maloobchodu, tvrdí finančná správa.

Zo štatistík finančnej správy vyplýva, že 28,58 % z nepripojených pokladníc je v sektore maloobchod (potraviny, nápoje, textil, domáce potreby), nasleduje veľkoobchod s 12,89 % a ubytovacie a stravovacie zariadenia s 12 %.

Finančná správa upozorňuje podnikateľov, ktorí evidujú tržby v pokladnici a ešte neprešli na systéme eKasa, aby to urobili čo najskôr. Čas majú len do konca roka.

Počet pokladníc zapojených do systému eKasa stúpa. Aktuálne je v systéme eKasa evidovaných 218 154 pokladníc, z toho 124 204 už aj v systéme eKasa eviduje tržbu, teda vydáva pokladničné doklady.

Zdieľať

Na splatnosti pohľadávok zatiaľ nevidno žiadne problémy, v 3. kvartáli sa splatnosť dokonca skracovala

Platobné termíny v slovenskom strojárstve sú oveľa dlhšie ako pred rokom. Pred rokom si podľa platobného barometra firmy Atradius dovoľovali firmy svojim odberateľom splatiť faktúry do 33 dní, teraz je to až 44 dní. Podniky si tým zrejme chcú udržať konkurencieschopnosť v zahraničí.

Firma Atradius, ktorá sa venuje poisťovaniu pohľadávok, robila prieskum v treťom kvartáli tohto roka v siedmich krajinách na viac ako 1,5 tisícke firiem.

Z jej aktuálneho platobného barometra vyplýva, že firmy ešte stále zažívajú dobré časy, peniaze inkasujú včas častejšie ako pred rokom.

No snažia sa viac zaujať svojich obchodných partnerov tým, že im poskytujú obchodný úver. Jednoducho im dovolia zaplatiť s odloženou splatnosťou. A to nielen v strojárstve, ale celkovo.

Kým vlani podľa prieskumu dávalo obchodný úver svojim odberateľom viac ako 51 percent klientov, tento rok dovolilo platiť neskôr 91,5 percent firiem.

Je to najviac v tomto regióne, kde priemer predajov s úverom presahuje 67 percent.

Hlavné zistenia:

  • Firmy dávajú viac obchodných úverov, aby lepšie obstáli v konkurencii na zahraničných trhoch.
  • Potrebujú však stabilitu platobných podmienok ako kompromis medzi výhodami a nákladmi poskytovania úveru zákazníkom.
  • Preto vo všeobecnosti nie sú naklonení voľnejším platobným podmienkam. Väčšina slovenských podnikov v prieskume (77 %) vyžaduje zaplatenie faktúry od biznis klientov v priemere do 33 dní od fakturácie.
  • Je to síce viac oproti 31 dňom v minulom roku, no stále pod 37-dňovým regionálnym priemerom.
  • Firmy sa starajú o to, aby náklady na rozšírenie úverov neprevážili nad jeho výhodami. Napríklad pri upomienkovaní k neuhradeným faktúram sú oveľa aktívnejšie (57 %) ako ich kolegovia v krajinách strednej a východnej Európy (36%).

V ktorých sektoroch sa ukazuje najviac problémov:

  • Najvyššiu úroveň obchodného úverového rizika na domácom trhu vykazuje podľa prieskumu firmy Atradius slovenské stavebníctvo, kde je štvrtina faktúr po splatnosti.
  • Segmenty s najvyšším podielom pohľadávok odpísaných ako nevymožiteľných sú chémia a strojárstvo, ktoré prichádzajú o približne dve percentá pohľadávok.

Celkový obraz platobného sveta firiem je stále celkom pozitívny a firmy sú optimistické vo svojich očakávaniach.

  • Za posledný rok sa priemerná platobná disciplína biznis zákazníkov zlepšila. Zvýšili sa platby včas z 72,1 % pred rokom na aktuálnych 76,2 % faktúr.
  • Podniky na Slovensku tak zinkasujú oneskorené platby v priemere o tri dni skôr ako minulý rok (41 dní od fakturácie, oproti 45 dňom vlani).
  • Napriek tomu zostalo 22 percent  z celkovej hodnoty faktúr biznis odberateľom ku dňu termínu splatnosti bez úhrady.
  • Ak podnikom vypadnú príjmy pre zlú platobnú morálku, na 54 percent z nich to nemalo žiadne závažné dôsledky. Štvrtina však musela vyplatiť svojich vlastných dodávateľov s oneskorením alebo požiadať o predĺženie kontokorentného úveru.
  • Oveľa viac respondentov (81%) než v krajinách strednej a východnej Európy (60 %) očakáva, že platobná morálka ich biznis zákazníkov zostane počas nasledujúcich mesiacov bez zmeny.