Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Lubyová je jediná ministerka, ktorá s Pellegriniho analytikmi ani nerokuje

Zuzana Baranovičová (vľavo) a Miriama Letovanec z Implementačnej jednotky. Foto – Denník N/Tomáš Benedikovič a Vladimír Šimíček
Zuzana Baranovičová (vľavo) a Miriama Letovanec z Implementačnej jednotky. Foto – Denník N/Tomáš Benedikovič a Vladimír Šimíček

Ministerstvo školstva za rok splnilo päť z 27 opatrení, ktoré mali zvyšovať kvalitu školstva a šetriť peniaze.

Problém ministerstva školstva nie je v tom, že by nevedelo, čo presne má zmeniť, aby školstvo fungovalo lepšie. Vie, že treba lepšie zaplatiť mladých učiteľov. Vie, že treba zrušiť výučbu na druhom stupni v malých školách. Pridať viac praxe do výučby budúcich učiteľov, a po tom, keď začnú učiť, im treba dať viac peňazí za to, ak učia kvalitne.

Takýchto odporúčaní malo vlani ministerstvo splniť podľa zoznamu úloh, ktoré vznikli po diskusiách s analytikmi ministerstva financií, 27. U ministerky Lubyovej a predtým Plavčana o tom vedeli dlhodobo, všetky opatrenia im prikázala urobiť aj vláda a ministerstvo sľúbilo, že to urobí. Nakoniec vlani splnili len päť zo všetkých naplánovaných. Najvýraznejšie splnené opatrenie je, že učiteľom narástli platy.

To, či ministerstvo dodržuje vlastné sľuby, kontroluje takzvaná Implementačná jednotka. Patrí priamo pod premiéra Petra Pellegriniho, komunikuje s úradníkmi či politikmi počas celého roka a pýta si od nich podklady o tom, ako sa im darí alebo skôr nedarí spĺňať opatrenia.

Okrem ministerstva školstva kontrolujú aj zdravotníctvo, dopravu, informatizáciu, životné prostredie či sociálne veci. Všetky ostatné ministerstvá urobili omnoho väčší progres ako školstvo. Ministerka školstva Martina Lubyová je zároveň jediná z ministrov, ktorá nemá záujem s analytikmi osobne hovoriť.

Implementačná jednotka vydala pred dvoma týždňami takmer 190-stranovú správu o tom, čo sa šiestim ministerstvám podarilo naplniť a čo nie. Pre zjednodušenie používajú farebné hodnotenie: opatrenie, ktoré splnili nad 80 percent, je zelené, od 40 na 80 percent žlté, do 40 percent dostanú červenú farbu, a ak neurobili vôbec nič, označia opatrenie bordovou.

A ako dopadlo školstvo? Jeho tabuľka vyzerá ako červené more, kde je občas zelený ostrovček.

Opatrenia pre základné a stredné školy

Denník N sa o príprave správy, vplyve opatrení aj o tom, ako sa k nim stavajú politici, rozprával so Zuzanou Baranovičovou, ktorá pripravovala časť o školstve, a s Miriamou Letovanec, ktorá je šéfkou celej jednotky.

Denník N požiadal o reakciu aj ministerku Lubyovú, ponúkol jej priestor na rozhovor. Odmietla, ako dôvod uviedla časovú zaneprázdnenosť. Ministerka odmieta poskytnúť Denníku N rozhovor od svojho nástupu do funkcie.

Vo vašej poslednej správe ste napísali, že ministerstvo školstva buď vôbec neplní úlohy, ktoré v rámci hodnoty za peniaze dostalo, respektíve je v ich plnení pomalé.

Áno.

Ako toto ministerstvo podľa vás funguje?

V roku 2018 vidíme najmenší posun

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Slovensko má šancu na obrovské peniaze
  • Makro: Nálada v slovenskej ekonomike klesla aj v máji, padla najnižšie za 11 rokov
  • Bratislava: Mestskí poslanci schválili kúpu 49 % v dcére vodární od firmy Ivana Kmotríka
  • Železnice: Študentom od júna obnovia bezplatnú prepravu
  • Firmy: SES Tlmače ohlásili prepúšťanie, ukončenie výroby je jeden z dvoch scenárov
  • Pomoc ekonomike: Podnikatelia už môžu žiadať o odklad odvodov za máj
  • Nemecko: Ekonomika tento rok podľa Ifo klesne zrejme o 6,6 %
  • Automobilky: Nissan zatvorí závod v Barcelone
  • Radíme: Ako odmietnuť odklad dovolenky a kedy sa dajú získať peniaze
Zdieľať

Ako mám odmietnuť odklad dovolenky a získať peniaze? (otázky a odpovede)

Foto N - Denisa Čimová
Foto N – Denisa Čimová

Ak máte 65 a viac rokov a cestovka vám ponúka zmenu zmluvy k objednanej dovolenke, ale vy chcete radšej späť peniaze, treba dodatok písomne odmietnuť. Prinášame otázky a odpovede k novele zákona, ktorá umožňuje cestovkám vracať peniaze neskôr.

Minúta po minúte

Zdieľať

Ruskí boháči zarobili v období pandémie desiatky miliárd dolárov

Najmajetnejší Rusi počas pandémie koronavírusu zbohatli o 62 miliárd dolárov. V Rusku za uplynulé dva mesiace pribudli dvaja noví dolároví miliardári, celkovo ich je 104 s úhrnným majetkom 454 miliárd dolárov.

„Marcové pády cien akcií na burzách po celom svete silne postihli biznis najväčších boháčov sveta, ale za vyše dva mesiace, ktoré odvtedy uplynuli, dolároví miliardári len bohatli. Bokom nezostali ani boháči z ruského rebríčka,“ píše magazín Forbes.

Od polovice marca americký burzový index Dow Jones vzrástol o 23 percent podobne ako širší index S&P. Index moskovskej burzy stúpol o 30 percent.

Majetok piatich najbohatších Rusov sa počas tohto obdobia zväčšil o 22,6 miliardy dolárov na 109,5 miliardy dolárov.

Kto sú najbohatší Rusi (majetok v mld. USD):

1. Vladimir Potanin (26,1) – patrí mu ťažiarsky gigant Norilsk Nickel. Počas pandémie zarobil najviac, jeho majetok sa zväčšil o 6,4 miliardy dolárov,

2. Leonid Michelson (22,5) – zo spoločnosti Novatek,

3. a 4. oceliari Vladimir Lisin (21 mld.) a Alexej Mordašov (19,1),

5. Vagit Alekperov (20,8) – vlastník ropného koncernu Lukoil

Podľa Forbesu v globálnom meradle v období koronavírusu najviac zarobili miliardári, ktorých podnikanie je späté s internetom.

Uhlobarón Dmitrij Bosov, ktorý v rebríčku ruského Forbesu figuroval s majetkom odhadovaným na 1,1 miliardy dolárov na 86. priečke, začiatkom mesiaca podľa médií spáchal samovraždu. (čtk)

Zdieľať

McDonald´s dnes rozšíril službu donášky jedla McDelivery do Košíc. Po Bratislave, kde ju už ponúka deväť reštaurácií, pribudli dve reštaurácie v Košiciach. Doručenie jedla ku dverám zákazníkov zabezpečuje doručovacia služba Wolt.

Zdieľať

Smer vyzval vládu, aby prestala riešiť epidemiologickú situáciu a začala sa zaoberať ekonomikou. „Kým na jednej strane dnes minister zdravotníctva a vláda ohlasujú, že pravdepodobne sme pandémiu vírusu porazili, z čoho máme veľkú radosť, žiaľ, dnes musím skonštatovať, že Slovensku hrozí ďalšia veľmi vážna pandémia – pandémia nezamestnanosti,“ povedal Peter Pellegrini.

Od premiéra a členov vlády očakáva, že nebudú „hodiny a hodiny na tlačovkách rozprávať“ napríklad o tom, aká vzdialenosť má byť medzi stolmi, ale že sa pred kamery na dennej báze postavia premiér s ministrom hospodárstva a ministrom financií a povedia, čo mienia so slovenskou ekonomikou v najbližšej dobe robiť.

„Zatiaľ sú to len kozmetické opatrenia, ktoré určite neprinesú nejaký výrazný impulz do našej ekonomiky,“ dodal Pellegrini.

Na 13. dôchodky sa podľa neho peniaze nájsť musia. Vládu zároveň vyzýva, aby dôchodcom dala jasnú odpoveď, či peniaze dostanú, alebo nedostanú.

„Ekonomika sa tak skoro nenaštartuje,“ uviedol Peter Žiga. Tvrdí, že napríklad ministra hospodárstva Richarda Sulíka (SaS) nevidel na tlačovej konferencii posledné dva či tri týždne. Od vlády pritom očakáva presný plán vrátane toho, ako chce využiť 8 miliárd eur z európskeho fondu obnovy, ktoré má SR dostať.

„Vláda nemá plán, nevie s tým narábať,“ reaguje na situáciu bývalý minister hospodárstva. Apeluje na súčasný kabinet, aby sa venoval trom skupinám ľudí, ktorí budú nezamestnanosťou postihnuté v najvyššej miere. Prvou sú zamestnanci zo segmentu služieb, ďalej z oblasti firiem a fabrík, ktoré boli napojené na zahraničné trhy a treťou skupinou sú ľudia, ktorí sa vrátili zo zahraničia, pretože tam prišli o zamestnanie. (tasr)

Zdieľať

Bratislavskí poslanci schválili kúpu 49-percentného podielu v dcére bratislavských vodarní Infra Services. Za bolo 39, proti jeden, zdržali sa štyria. Podnikateľ Ivan Kmotrík tak už nebude mať v BVS vplyv.

Poslancom, ktorí sa zdržali, prekážalo, že nemali dostatok času na preštudovanie materiálov, a chýbalo im stanovisko dozornej rady BVS.

„Ide o historický míľnik vo veľmi dôležitej infraštruktúre. Rozpredaj majetku mesta a profit súkromníkov bez toho, aby bol braný záujem obyvateľov mesta a obcí, skončí, keď sa transakcia dokončí,“ povedal primátor Matúš Vallo a poďakoval mestským poslancom a zástupcom BVS.

Vallo hovorí, že doterajší stav v BVS a InfraServices bol výrazne nevýhodný a mesto podnikne ďalšie kroky, pokiaľ získa dôkazy o nevýhodnom hospodárení v BVS.

Kúpa podielu v InfraServices bude podmienená súhlasom dozornej rady BVS, ktorá bude rokovať 8. júna.

Zdieľať

Nissan zatvorí závod v Barcelone, o prácu príde zhruba 2800 ľudí. Redukcia kapacít je súčasťou plánu ozdravenia biznisu, ktorý počíta tiež so znížením počtu modelov. Automobilka spadla vo finančnom roku do marca do prvej straty za 11 rokov.

Nissan už dlhšie bojuje s poklesom predaja, v uplynulom finančnom roku mu klesol o 13 % na 4,8 milióna áut a zaznamenal čistú stratu 6,2 miliardy dolárov.

Firma chce byť menšia a efektívnejšia. V najbližších štyroch rokoch má v pláne znížiť výrobnú kapacitu o pätinu, skresať réžijné náklady o 2,8 miliardy dolárov, zúžiť portfólio modelov a sústreďovať sa na elektrické a športové autá.

Nissan a jeho partneri Renault a Mitsubishi predstavili nový plán, ktorý počíta s väčšou spoluprácou pri vývoji a výrobe áut, aby znížili náklady.

Nissan prehodnotil starší zámer agresívnej expanzie presadzovaný bývalým šéfom Carlosom Ghosnom. Automobilka sa snažila zvyšovať trhový podiel, osobitne v USA, čo však viedlo k nadmernej kapacite a výrazným zľavám.

Európsku produkciu Nissan sústredí do továrne v britskom Sunderlande, výrobu z Indonézie presunie do Thajska. (bbc, reuters, čtk)

Zdieľať

Ministerstvo dopravy pripravilo návrh na obnovenie charterových letov do 20 cestujúcich pre slovenských občanov. Platiť by mohlo od piatka 29. mája, konečné slovo však bude mať až ústredný krízový štáb.

Charterové lety by mohli využiť občania s prechodným alebo trvalým pobytom na území Slovenska a mohli by sa uskutočniť nad územím Slovenska, Maďarska, Poľska, ČR, Rakúska, Slovinska, Chorvátska, Nemecka alebo Švajčiarska.

Komerčné civilné lety s pasažiermi z cudziny nesmú na Slovensku pristávať od 13. marca. Ministerstvo opatrenie formálne predlžuje každých 14 dní, súčasné platí do konca dnešného dňa. (tasr, n)

Zdieľať

Obec Donovaly súhlasila s výstavbou letnej lyžiarskej haly Donovalley Resort. Stavať by sa malo začať v roku 2022. Petíciu proti hale podpísalo viac ako 22-tisíc ľudí.

Prokurátorka Okresnej prokuratúry Banská Bystrica žiadala vo februári zrušiť územný plán obce Donovaly, ktorý počítal s výstavbou haly. Zmena tohto plánu nebola v súlade s územným plánom Banskobystrického kraja. Na nesúlady s územným plánom upozorňovali aj obyvatelia obce. (tasr)

Zdieľať

Ekonomická nálada v eurozóne aj celej EÚ vykazuje prvé signály oživenia, v máji sa však zlepšila menej, než čakali analytici. Pomohol najmä optimizmus v priemysle a medzi spotrebiteľmi, nálada v službách a stavebníctve sa ešte zhoršuje.

Správu o vývoji ekonomickej nálady zverejnila Európska komisia. Index dôvery v eurozóne sa zvýšil z aprílového rekordného minima o 2,6 bodu na 67,5 bodu, v celej EÚ stúpol o 2,9 bodu na 66,7 bodu.

Z jednotlivých krajín ekonomická nálada narástla o vyše 3 body v Holandsku a Nemecku. V Španielsku stúpla o 1,6 bodu, vo Francúzsku klesla o 0,3 bodu. Na Slovensku sa podľa dát Štatistického úradu SR v máji zhoršila na 11-ročné minimum.

Podrobnejšie výsledky:

  • k zlepšeniu dôvery v priemysle pomohli najmä očakávania vyššej výroby;
  • dôvera v stavebníctve sa mierne znížila, v maloobchode zostala takmer bez zmeny;
  • v službách, ktoré sa podieľajú dvoma tretinami na HDP eurozóny, dôvera naďalej klesá, aj keď pomalšie než v apríli. V sektore je veľa aktivít pre koronavírus stále prerušených.

Výrazne sa zlepšil tiež ukazovateľ očakávania vývoja zamestnanosti. Znížil sa strach z nezamestnanosti medzi spotrebiteľmi, ktorí tiež očakávajú zvýšenie cien. (čtk, n)

Zdieľať

Parkovanie v Košiciach bude opäť spoplatnené, rozhodlo mestské zastupiteľstvo. Poslanci tak odvolali jedno z opatrení z obdobia mimoriadnej situácie, ktoré prijali v marci s cieľom zamedziť šíreniu koronavírusu. (tasr)

Zdieľať

EasyJet prepustí zhruba 30 % zamestnancov, čo je 4500 z celkových 15-tisíc pracovníkov. Ohlásené znižovanie stavov pre koronakrízu je výraznejšie než v prípade konkurenčných nízkonákladových aerolínií Ryanair či Wizz Air.

Okrem prepúšťania easyJet plánuje zoštíhliť svoju flotilu o približne 50 lietadiel na tri stovky strojov. S postupným obnovovaním letov po uvoľnení koronavírusových obmedzení chce začať od polovice júna.

Personálne škrty easyJetu idú hlbšie než u nízkonákladových rivalov. Ryanair oznámil redukciu miest o 15 %, maďarský Wizz Air prepustí 19 % zamestnancov.

EasyJet očakáva, že dopyt po osobnej leteckej doprave sa vráti na úroveň pred koronakrízou najskôr v roku 2023. Odhaduje, že neskôr v tomto roku bude lietať na 30 % svojej kapacity. (reuters, bbc)

Zdieľať

SES Tlmače hovoria, že ukončenie výroby kotlov a prepúšťanie je možným scenárom, ale konečné rozhodnutie padne až v júni. Druhou možnosťou je, že podnik výrobu neukončí, ale obmedzí, a prepustených by bolo menej.

Firma nahlásila hromadné prepúšťanie, ktoré zodpovedá naplneniu scenára úplného ukončenia výroby. Podľa televízie Markíza by o prácu prišlo zhruba 400 ľudí. V takom prípade by si firma objednávala výkony externe.

Ako svoje rozhodnutie vysvetľuje podnik

  • „Súčasná situácia s novým koronavírusom výrazne obmedzila dokončenie predkontraktačných rokovaní u viacerých nových projektov, ktoré sme v tomto roku plánovali získať. V prvom štvrťroku sme mali uzavrieť veľký kontrakt v Českej republike s hodnotou vyše 170 miliónov eur, kde sme na jeseň minulého roka zvíťazili v tendri. Zákazník však doteraz nepristúpil k podpisu kontraktu. Ak by sa podarilo v krátkom čase túto zmluvu uzavrieť, znamenalo by to pre SES silnú stabilizáciu na dva až tri roky,“ zhodnotil generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Martin Paštika.
  • „Oneskorená reakcia by mohla priniesť riziko, že sa značka SES neudrží na trhu,“ tvrdil.

Čo chce podnik robiť ďalej

  • Firma sa chce v každom prípade venovať aktivitám v oblasti spaľovania plynu, odpadu a biomasy, kde vidí rastový potenciál.

SES Tlmače majú celkovo zhruba 550 zamestnancov, venujú sa výrobe kotlov pre elektrárne, teplárne a spaľovne. Podnik vlastnia firmy, za ktorými podľa Registra partnerov verejného sektora stojí Daniel Křetínský a tiež Roman Korbačka. (tasr, n)

Zdieľať

Minister pôdohospodárstva Ján Mičovský chce, aby farmári, ktorí budú spory o pôdu riešiť násilím, prišli o štátnu podporu. Reagoval tak na prípad napadnutia farmára Iva Belejčáka pri Bardejove, na tlačovú konferenciu zobral aj farmárovho syna.

„Takéto správanie nestrpím. Minulý týždeň som dal pokyn na prípravu tvrdých opatrení proti farmárom, ktorí sa takýchto skutkov dopustia. Budú vylúčení z dotačných schém a prídu o pôdohospodárske podpory,“ povedal Mičovský.

Opatrenia si podľa ministerstva vyžiadajú zmeny legislatívy, ktoré ovplyvnia všetkých žiadateľov.

Syn zbitého farmára Ivo Belejčák zdôraznil, že ich firma chová 200 kusov dobytka, ktoré musia živiť. Problém s obhospodarovaním plôch sa podľa neho tiahne už od roku 2014. „Je mi ľúto, že to došlo tak ďaleko,“ povedal Belejčák.

Prípadov, keď sa niektorí podnikatelia usilujú svojich konkurentov zničiť, je podľa neho na Slovensku veľmi veľa. Schéma je vo veľkej väčšine prípadov rovnaká. Farmárom bránia vo využívaní priamych platieb ich konkurenti tak, že požiadajú o dotácie na rovnaké plochy. Pôdohospodárska platobná agentúra potom takéto žiadosti vyradí.

S fyzickým násilím sa však Belejčák stretol počas uplynulých rokov prvýkrát.

Nový generálny riaditeľ Pôdohospodárskej platobnej agentúry (PPA) Tibor Guniš zdôraznil, že PPA hľadá spôsoby, ako zabrániť, aby k takejto situácii, keď sa farmári sporia o obhospodarovanie pozemkov, nemohlo v budúcnosti dôjsť. Jedným z možných spôsobov je digitalizácia procesov.

Podľa Guniša pomôžu dáta zo satelitných snímok, z katastra nehnuteľností či iných dátových zdrojov. (tasr, n)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať