Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Logo MediabrífingMediaBrífing: Česko zdaní internetové giganty, Slovensko ešte analyzuje možnosti

MediaBrífing je newsletter o médiách a žurnalistike, ktorý získal čestné uznanie na Novinárskej cene „za prínos k rozvoju digitálnych médií a online žurnalistiky“ a za to, že sa stal „watchdogom sociálnych médií“. Prihláste sa na odber a dostávajte newsletter každý piatok.

V aktuálnom MediaBrífingu sa dočítate:

  • Internetové firmy budú platiť nové dane, zdanenie chystá aj Česko.
  • Facebook mení dizajn a spúšťa viaceré novinky na zvýšenie súkromia.
  • Ústavný súd rozhodol, že médiá smú písať o Gorile.
  • Fact-checkeri vytvorili zoznam vyše 500 konšpiračných webov.

Ilustračné foto – AP/John Locher

Päť miliárd korún ročne by mohol získať český štátny rozpočet po zavedení novej digitálnej dane. Vyplýva to z konzervatívneho odhadu tamojšieho ministerstva financií, ktoré má zaviesť 7-percentnú daň pre veľké internetové firmy, ako sú napríklad Facebook a Google.

Daň by sa mala dotknúť spoločností s globálnym obratom nad 750 miliónov eur. Stanovený bude aj minimálny obrat na území Českej republiky, aby sa daň týkala len tých firiem, ktoré v krajine pôsobia. Ministerstvo by malo pripraviť návrh zákona do konca mája, účinnosť sa odhaduje na polovicu roku 2020, informovala ČTK.

Česko sa tak pridáva ku krajinám ako Francúzsko, Rakúsko a Británia, ktoré chcú zdaniť internetové giganty. A zrejme nebude posledné.

Chystá podobnú daň aj Slovensko?

Slovensko podporovalo zavedenie jednej digitálnej dane na úrovni EÚ. Členské štáty sa však nedohodli, neprešli ani kompromisné návrhy, a tak je možné, že aj my zavedieme vlastnú daň. No rozhodnuté ešte nie je. „Slovenská republika analyzuje možnosti nastavenia tejto dane s efektom jej prípadného zavedenia do praxe v budúcnosti,“ reagovalo na otázky ministerstvo financií.

Prečo nevznikla európska daň?

Návrh troj- až päťpercentnej európskej dane bol predstavený pred rokom, no proti sa postavili krajiny ako Írsko, Luxembursko, Fínsko či Švédsko. Medzinárodné internetové firmy smerujú svoje príjmy z EÚ práve do Írska a Luxemburska, kde platia mnohonásobne nižšie dane – často výrazne menšie ako 1 percento. (Známy je prípad firmy Apple, ktorá v roku 2014 zaplatila v Írsku daň len 0,005 percenta zo zisku.) Na schválenie spoločnej európskej dane je potrebná jednohlasná zhoda, tú tieto „daňové raje“ tak ľahko nepodpíšu. Neoplatí sa im to. Napríklad Írsko je so súčasným stavom spokojné, Facebook v ňom otvára nové priestory a do konca roka tam bude zamestnávať už 5000 ľudí.

Prečo je európska daň potrebná?

Každá krajina môže prijať vlastnú digitálnu daň, no jednotný postup by bol oveľa efektívnejší. Pri národných riešeniach sú totiž podmienky v každom štáte trochu iné (v Česku avizujú 7-percentnú daň, vo Francúzsku schválili trojpercentnú, Rakúsko zvýšilo dane na päť percent), čo zvyšuje administratívnu záťaž, ale vytvára to aj veľký priestor pre IT firmy na „daňové optimalizácie“.

Nie je okrem európskej aj nejaká iná možnosť?

Na stole je aj celosvetová dohoda, ktorá by mala vzniknúť v rámci

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

  • Slovensko: Vyššie prídavky na deti ani zrušenie diaľničných známok Smer a SNS nepresadili, včera však schválili 13. dôchodok
  • Makro: Nemecká ekonomika v 1. štvrťroku porastie len o 0,1 %, predpovedá DIW
  • Ekonomický newsfilter: Lídri opozície majú k reálnemu biznisu bližšie ako koaliční šéfovia
  • Panel expertov: Čo ekonómov potešilo v programoch strán do volieb

Minúta po minúte

Zdieľať

Agentúra Moody’s Investors Service zhoršila pre koronavírus prognózu vývoja globálneho automobilového trhu. Celosvetový predaj vozidiel sa podľa nej v tomto roku zníži o 2,5 %, doteraz odhadovala pokles o 0,9 %.

Na budúci rok Moody’s očakáva mierne oživenie trhu, odbyt by mal stúpnuť o 1,5 percenta, uvádza ratingová agentúra na internetovej stránke.

Pre najväčší svetový trh automobilov, ktorým je Čína, odhaduje na tento rok pokles o 2,9 %. V predchádzajúcej prognóze počítala s 1-percentným znížením.

Predaj v Spojených štátoch zostane slabý, v západnej Európe klesne po prekvapujúco silnom dopyte v závere roka 2019.

Jediným veľkým trhom, ktorý tento rok narastie, bude podľa Moody’s Japonsko, a to o 0,4 % po vlaňajšom poklese o 1,4 %, za ktorým stálo zvýšenie dane z obratu a výpadky vo výrobe po tajfúnoch.

Zníženie globálneho predaja áut v tomto roku by malo byť miernejšie než vlani, keď trh podľa Moody’s spadol o 4,6 %.

Zdieľať

Opel vyplatí zamestnancom prémiu z vlaňajšieho zisku, každý pracovník v Európe dostane 600-eurový bonus. Odmeny z hospodárskeho výsledku dá nemecká automobilka zamestnancom prvý raz od roku 1997.

Opel býval dlhodobo stratový a v súčasnosti masovo prepúšťa.

Vlani zvýšil prevádzkový zisk na 1,1 miliardy eur z 859 miliónov eur, ktoré zarobil pred rokom. Ide o zisk pred zdanením a bez započítania úrokov a tiež bez nákladov na reštrukturalizáciu.

Fakty o automobilke Opel:

  • patrí do francúzskej skupiny PSA, ktorá ju v roku 2017 kúpila od General Motors za 2,6 miliardy dolárov;
  • zamestnáva 30-tisíc ľudí, z toho viac ako polovicu v Nemecku;
  • v Európe má továrne tiež v Španielsku, Poľsku, Maďarsku, Británii a Rakúsku. (čtk)
Zdieľať

Lufthansa ohlásila úsporný program v reakcii na šírenie koronavírusu. Okrem iného zastaví prijímanie nových pracovníkov a súčasným zamestnancom ponúka neplatené voľno. Spoločnosť už skôr zrušila lety do pevninskej Číny do konca marca.

Lufthansa sa vytýčenými opatreniami snaží zmierniť ekonomické dosahy koronavírusu v ranej fáze.

Výber z opatrení:

  • okresanie rozpočtu pre administratívu a rozšírenie ponuky práce na čiastočný úväzok,
  • zrušenie školení nových zamestnancov do apríla (účastníkov prebiehajúcich kurzov firma zatiaľ nezamestná),
  • zníženie objemu administratívnych projektov o 10 % a materiálových nákladov o 20 %.

Skupina už pre koronavírus zrušila lety spoločností Lufthansa, Swiss a Austrian Airlines do pevninskej Číny do skončenia zimného letového poriadku, čo je 28. marca.

Firma zatiaľ nevie vyčísliť očakávané dosahy vírusu na jej príjmy. Bližšie sa plánuje vyjadriť 19. marca na tlačovej konferencii k celoročným hospodárskym výsledkom, uvádza na internetovej stránke.

Zdieľať

Prezidentka Zuzana Čaputová reaguje na výzvy Smeru, aby podpísala zákon o 13. dôchodku pred voľbami: „Už včera v reakcii na parlamentom prijatú novelu zákona o sociálnom poistení uviedla, že sa k nej vyjadrí po voľbách,“ napísal jej hovorca Martin Strižinec.

Od dnes jej začína plynúť 15-dňová lehota na posúdenie zákona.

„V rámci nej plánuje v nadchádzajúcich dňoch osloviť na konzultáciu aj dôchodcovské organizácie, vrátane Jednoty dôchodcov Slovenska. Do volieb už prezidentka nebude nijakým spôsobom ohľadom tejto témy vstupovať do končiacej sa predvolebnej kampane a zvlášť nie v posledný deň pred volebným moratóriom alebo priamo v čase moratória,“ dodal Strižinec.

Zdieľať

Aerolinky z Nového Zélandu testujú ležadlá v ekonomickej triede

Nový koncept spania v ekonomickej triede Foto - Air New Zealand
Nový koncept spania v ekonomickej triede Foto – Air New Zealand

Air New Zealand predstavili prototyp časti ekonomickej triedy, v ktorej bude možné počas letu spať na ležadle. Novinku musia schváliť úrady, aerolinky chcú rozhodnúť o zaradení konceptu do ostrej prevádzky do budúceho roka.

Dopravca vyvinul „bunku“, do ktorej sa vojde šesť pasažierov tak, aby mohli počas letu odpočívať vo vodorovnej polohe, všíma si portál Zdopravy.cz.

Lôžko na palube má byť viac ako 2 metre dlhé a široké 85 centimetrov. Firma počíta s tým, že počas letu sa na ňom vystrieda niekoľko ľudí – pôjde o doplnok k miestu v ekonomickej triede.

Ďalšie podrobnosti Air New Zealand nezverejnili, chýbajú napríklad údaje o výške ležadla, umiestnení na palube či o tom, koľko miest na ležanie bude v lietadle.

Prečo to robia:

Air New Zealand patria k aerolinkám, ktoré prevádzkujú najdlhšie lety na svete. Tento rok otvoria linku medzi Aucklandom a New Yorkom, cesta má trvať 17 hodín a 40 minút.

Podľa šéfa marketingu spoločnosti Mika Toda preto musia prichádzať s inováciami, ktoré spríjemnia dlhý čas strávený na palube.

Pohodlnejšie cestovanie v ekonomickej triede sa rieši dlhšie obdobie. Airbus napríklad predstavil vlastný koncept spania v nákladnom priestore.

Zdieľať

Akcionári CME budú zajtra hlasovať o predaji Markízy a Novy českej PPF

Mediálna skupina CME si pri predaji piatich stredoeurópskych televízií vyberala z piatich ponúk, napokon sa rozhodla pre finančnú skupinu PPF Petra Kellnera s ponukou 2,1 mld. USD. Zajtra by akcionári na Bermudách mali predaj odsúhlasiť.

Keďže akcie CME by po predaji mali byť stiahnuté z Nasdaqu a pražskej burzy, investori dostali prostredníctvom americkej komisie pre cenné papiere dokument, ktorý opisuje proces predaja. Informoval o ňom portál ihned.cz.

Ako sa predaj pripravoval:

  • PPF do rokovaní vstúpila v roku 2016.
  • CME zvažovala separátny predaj televízií v Chorvátsku a Slovinsku a rokovala s inou firmou, ktorá javila záujem o zostávajúce televízie. Chorvátsku televíziu napokon aj predala. PPF sa do rokovaní striedavo vracala.
  • Po prevzatí spoločnosti Time Warner, hlavného akcionára CME, mediálnou skupinou AT&T dostal plán nový impulz. Vlani v marci CME oznámila, že hľadá možnosti, ako východoeurópsky biznis predať.
  • Poradcovia oslovili 80 možných záujemcov, 16 získalo prístup k detailným informáciám. V máji predložili nezáväzné ponuky piati – jeden chcel kúpiť len televízie na Slovensku, v Slovinsku a Bulharsku, ďalší chcel iba minoritný podiel.
  • PPF signalizovala, že by mala záujem aj o alternatívnu cestu – kúpiť podiel AT&T a refinancovať dlh firmy alebo kúpiť iba Novu a Markízu.
  • Neskôr kontaktovala CME, že by do obchodu išla s dvomi ďalšími stranami – s finančným investorom a s európskym strategickým partnerom.
  • Výbor posudzujúci ponuky PPF vylúčil a Kellner musel vo finále, kde bol už iba s jedným súperom, cenu zvýšiť.

CME, ktorá teraz vlastní televízie na Slovensku, v Česku, Rumunsku, Bulharsku a Slovinsku, sa predáva za cenu takmer o tretinu vyššiu, za akú sa akcie pred uzavretím dohody obchodovali na burzách.

Podľa analytikov je vysoko pravdepodobné, že zajtra na mimoriadnom valnom zhromaždení predaj schvália. Firma AT&T s transakciou súhlasí a disponuje asi 75 percentami hlasovacích práv, čo stačí na schválenie transakcie.

České médiá špekulovali, že o CME mali záujem finančné skupiny J&T, Emma Capital Jiřího Šmejca alebo Daniel Křetínský. V minulosti bolo v hre aj konzorcium čínskej CEFC a Penty, ktoré sa rozpadlo po vyšetrovaní šéfa CEFC v Číne.

Zdieľať

Maroš Ovčarik: Vo viacerých dôležitých bodoch existuje v súčasnej opozícii zhoda a to ma napĺňa nádejou. Ekonóm hovorí v Paneli expertov o pozitívnych prekvapeniach volebných programov.

Slovenským ekonómom v Paneli expertov Denníka E sme položili otázku:

Čo vás v dobrom prekvapilo vo volebných programoch pred aktuálnymi parlamentnými voľbami?

Maroš Ovčarik, špecialista na osobné financie a investovanie

Môj rebríček pozitívnych prekvapení vnímam hlavne cez osoby, ktoré sú nositeľmi týchto opatrení. Tam je kľúč k tomu, aby opatrenia neostali len na papieri.

Chcem však vyjadriť pozitívnu emóciu z toho, že vo viacerých dôležitých bodoch, ako napríklad voľba generálneho prokurátora, zlepšenie súdnictva, odstránenie podnikateľskej byrokracie, zdravý rozpočet, existuje v súčasnej opozícii zhoda. To ma napĺňa nádejou.

  • Posilnenie regiónov a riešenie marginalizovaných rómskych komunít napríklad cez vzdelávanie, bývanie a prácu v sociálnych podnikoch. Tento príbeh je silný preto, lebo za ním stojí Vladimír Ledecký (Za ľudí), ktorý ho úspešne realizoval v obci Spišský Hrhov. Okrem toho je to téma, ktorej sa politici vyhýbajú už tridsať rokov, pričom problém sa len zväčšuje.
  • Životné prostredie, ochrana národných parkov, rozširovanie zelených plôch, ochrana vodných zdrojov. Príbeh a odhodlanie Erika Baláža (PS/Spolu) je taktiež výnimočné. Ešte v roku 2012 chránil Tichú a Kôprovú dolinu vlastným telom, až ich pred ťažbou ochránil. To dáva jeho plánom v oblasti ochrany životného prostredia silnú autenticitu. Je najvyšší čas, aby aj Slovensko začalo viac žiť ochranou prírody.
  • Posilnenie občianskej spoločnosti a demokracie vnímam v kontexte okolitých krajín, kde je tento pilier vážne naštrbený, ako mimoriadne dôležité. Juraj Šeliga (Za ľudí), mladý človek, ktorý stál na čele najväčších protestov od Nežnej revolúcie, je pre mňa príkladom toho, že kde je odhodlanie, dajú sa spraviť veľké veci. A naša malá krajina veľké činy potrebuje.

Odpovede ďalších ekonómov čítajte v Paneli expertov Denníka E.

Zdieľať

Výnosy vládnych dlhopisov európskych krajín vrátane Slovenska v reakcii na koronavírus v Taliansku klesajú. Výnimkou je samotné Taliansko, upozorňuje Inštitút finančnej politiky. Čím nižší výnos, tým viac trhy krajine dôverujú.

Zdieľať

Celkový predaj áut v Číne sa v januári znížil medziročne o 18,7 % na 1,93 milióna. Zväz výrobcov CAAM upozornil, že vo februári bude prepad odbytu oveľa výraznejší pre epidémiu koronavírusu.

CAAM mierne zhoršil svoj pôvodný odhad, ktorý počítal s januárovým prepadom trhu o 18 percent.

Predaj osobných áut klesol o 20,6 % na 1,61 milióna. Podľa čínskeho zväzu osobných automobilov CPCA v prvej polovici februára pre koronavírus spadol medziročne až o 92 %.

Údaje CAAM ukázali, že výroba osobných áut v januári klesla o 28 % na 1,44 milióna.

Trh v útlme:

Koronavírus prehlbuje útlm, s ktorým čínsky automobilový sektor zápasí už dlhšiu dobu. Vlani predaj áut v Číne klesol druhý rok po sebe.

Dopyt zrazilo spomaľovanie ekonomiky, ku ktorému prispel tiež obchodný spor Číny so Spojenými štátmi.

Čína je od roku 2009 najväčším automobilovým trhom na svete. Z pozície lídra odsunula USA. (čtk, reuters)

Zdieľať

Tržby z predaja hudby v USA vlani stúpli o 13 % na 11,1 miliardy dolárov, čo je najviac od roku 2006. Potiahli ich najmä streamovacie služby, ktoré sa na celkovom predaji podieľajú 80 percentami.

Tržby z predaja hudby štvrtý rok po sebe rástli dvojciferným tempom, uvádza Americká asociácia nahrávacieho priemyslu RIAA na webovej stránke.

Ako Američania počúvajú hudbu:

  • streamovacie služby (ako je Spotify): tržby 8,8 miliardy dolárov (medziročná zmena + 20 %),
  • sťahovanie hudby: 856 milióna dolárov (- 18 %), po prvý raz od roku 2006 pod miliardovou hranicou,
  • predaj kompaktných diskov: 614,5 milióna USD (- 12 %),
  • vinylové platne: 504 miliónov dolárov (+ 19 %), tržby vzrástli 14. rok po sebe na najvyššiu úroveň za viac ako 30 rokov.

Streaming za vrcholom:

Tržby streamovacích služieb zvoľnili rast z predvlaňajších 30 %. Tento trend bude zrejme pokračovať, pretože je ťažké nájsť Američana, ktorý streaming hudby ešte nevyužíva.

„Väčšina ľudí je zmierená s tým, že uvidíme spomaľovanie (rastu streamovacích služieb) v Severnej Amerike i na veľkých európskych trhoch,“ hovorí Mark Mulligan z výskumnej spoločnosti Midia Research.

Spojené štáty sú najväčším trhom s hudbou na svete. Vrchol dosiahol v roku 1999, keď tržby dosiahli 14,6 miliardy dolárov, takmer 90 % sa na nich podieľali kompaktné disky. (čtk, afp)

Zdieľať

Šéf Sociálnej poisťovne Ľubomír Vážny chce na 13. dôchodky použiť peniaze z rezervy. Malo by ísť o 700 miliónov eur. Vážny povedal, že „jednoducho na ďalší rok poisťovňa nepresunie toľko, ako rátala, ale menej“.

Zdieľať

PSA Group vlani zvýšila čistý zisk o 13 % na rekordných 3,2 miliardy eur. K zlepšeniu hospodárenia francúzskej automobilky prispelo znižovanie nákladov. Zarobila viac aj napriek tomu, že jej klesol predaj.

Tržby PSA stúpli o 1 % na 74,7 miliardy eur a prekonali očakávania analytikov, píše Reuters.

Celosvetový predaj automobilky sa vlani znížil o desatinu na 3,5 milióna vozidiel. Pokles odbytu kompenzoval silný predaj drahších športovoúžitkových vozidiel.

Aký je výhľad:

PSA predpokladá, že automobilový trh v Európe tento rok klesne o 3 percentá.

Finančný riaditeľ Philippe de Rovira upozornil, že zatiaľ je náročné posúdiť dosahy epidémie koronavírusu. Prevádzka tovární PSA v čínskom Wu-chane, odkiaľ sa vírus šíri, by mala byť obnovená v druhom marcovom týždni.

PSA Group vlastní značky Peugeot a Citroën, pred 3 rokmi kúpila od GM automobilku Opel-Vauxhall.

Vlani sa PSA dohodla na zlúčení s konkurentom Fiat Chrysler, ich spojením vznikne štvrtá najväčšia automobilka na svete podľa objemu predaja.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať