Denník N

Zakladateľ Tesly: Elektrické autá sa presadia, lebo sú najefektívnejšie

Ilustrácia pre N - Hedviga Gutierrez
Ilustrácia pre N – Hedviga Gutierrez

Druhý zo série 11 textov o budúcnosti automobilov

Pre Martina Eberharda je aj po vyše desiatich rokoch zjavne stále bolestivé rozprávať sa o tom, ako ho Elon Musk vyhodil z jeho vlastnej firmy. V jednom z viacerých súdnych sporov, ktoré Eberhard s Muskom viedli, dokonca Eberhard žiadal len to, aby dostal Musk zákaz verejne vyhlasovať, že Teslu sám založil, pretože na začiatku to bol Eberhardov nápad a prvý Tesla Roadster bolo jeho milované dieťa.

Stretli sme sa blízko jeho domu na kopcoch nad Silicon Valley a podarilo sa to až na druhýkrát; prvýkrát mu nezazvonil budík. Ako odškodnenie trval na tom, že zaplatí moje raňajky, a ponúkol toľko času, koľko len budem chcieť. Rozprával rýchlo, zapálene, a po rozhovore sa desiatky minút aj on sám vypytoval – na rozdiely medzi češtinou a slovenčinou, ukrajinsko-ruský konflikt a európsky pohľad na Donalda Trumpa.

Pred pár rokmi ste povedali, že do 2022 budú elektrické autá lacnejšie ako bežné. Stále platí táto predpoveď?

Ak hovoríme o kúpnej cene, povedal by som, že budú lacnejšie ako benzínové tak o 5 rokov od dnes. Ešte predtým príde moment, keď budú elektrické autá lacnejšie, ak započítame aj náklady na prevádzku. Na mojom dnešnom elektrickom aute nemusím meniť olej, nemusím chodiť na emisnú kontrolu, neopotrebúvajú sa mi brzdy.

Je podľa vás masový prechod na elektrické autá nevyhnutný alebo sa stále môže ukázať, že zostanú len okrajovou technológiou?

Po prvé, je rozumné pýtať sa, či sú autá ten správny spôsob dopravy, ktorý by sa mal v budúcnosti používať. Osobne nie som vôbec presvedčený, že autonómne vozidlá, ktoré si zavolá ktokoľvek z mobilu, urobia naše mestá lepšími. Iné spôsoby dopravy budú zrejme lepšou odpoveďou.

Martin Eberhard je elektrotechnický inžinier, v roku 2003 spolu so svojím priateľom Marcom Tarpenningom založil automobilku Tesla a stal sa jej prvým riaditeľom. V roku 2007 ho jeho najväčší investor Elon Musk z firmy vytlačil a nahradil na poste riaditeľa. Eberhard odvtedy pracoval na viacerých projektoch elektrických áut pre iné spoločnosti, dnes má vlastný startup vyvíjajúci lepšiu batériu pre elektrické autá.

Ale ak už hovoríme len o autách, áno, myslím si, že neexistuje iná možnosť. Elektrický pohon je zďaleka najefektívnejší spôsob, ako poháňať auto, a ako inžinier verím, že najefektívnejšia technológia v dlhodobom horizonte nakoniec zvíťazí.

Čiže hovoríte, že na elektrické autá neprejdeme trebárs preto, že ich vlády budú dotovať alebo nám špinavé benzínové autá budú zakazovať, ale preto, že samotná technológia je jednoducho efektívnejšia?

Áno, presne tak. Keď som založil Tesla Motors, nebol som žiaden fanúšik elektrických áut. Hľadal som najlepšie riešenie, ktorým by sa dali nahradiť fosílne palivá. A začal som dlhými výpočtami, aká je strata energie v celom procese doslova od vrtu v zemi až po kolesá auta.

Ako vyzerá taký výpočet?

Zabudnime úplne na možnosť vyrábať energiu v solárnych či vodných elektrárňach, povedzme, že vždy začneme s fosílnymi palivami. Môžem si vziať ropu a vypočítať, koľko jej potrebujeme vyťažiť na to, aby naše auto prešlo kilometer. Alebo vziať zemný plyn z vrtu, dať ho do modernej plynovej elektrárne, vyrobiť elektrinu, preniesť ju sieťou až do môjho domu, nabiť v ňom elektrické auto a pozrieť sa, koľko som potreboval toho plynu na jeden kilometer jazdy auta.

Výsledok takejto kalkulácie pre všetky druhy áut je, že auto s elektrickým motorom je zo svojej podstaty vždy efektívnejšie a strata energie v celom reťazci je oveľa menšia.

Ak na úplnom začiatku reťazca dokážem vynechať fosílne palivá a elektrinu ešte aj vyrábať čistým spôsobom, rozdiel v ekologickosti v prospech elektrického auta bude ešte výraznejší.

Navyše elektrické auto mi umožňuje oddeliť rozhodnutie o zdroji energie od samotného auta – niekde môže jazdiť auto na elektrinu, ktorú si vyrobím sám solárnymi panelmi na streche, inde môžem použiť jadrovú energiu alebo aj fosílne palivá, ak to dokážem robiť efektívne.

Z pohľadu inžiniera, čo je najťažším problémom pri výrobe elektrických áut?

Cena batérie. Ak by cena batérie bola pätinová oproti realite, neexistovali by už na svete žiadne autá na benzín.

Cena batérií klesá, ale ako vieme, že pokles bude pokračovať?

Ako viete, že váš počítač bude o rok lacnejší ako dnes?

Trend zlacňovania výpočtovej kapacity počítačov pozorujeme už dlhšie, ako máme elektrické autá.

Trend zlacňovania batérií pozorujeme, odkedy boli batérie vynájdené. Za celé obdobie je to približne 7 percent ročne. Nie je to také rýchle ako pri počítačoch, ale je to reálny neustály pokles ceny. Kapacita v batériách stojí dnes asi tretinu v porovnaní s rokom, keď som založil Teslu. To je celkom dobré, nie? Sme v bode, keď už elektrické autá takmer môžu byť lacnejšie ako benzínové – ale stále len takmer. Ale sme už blízko. Zároveň sa ešte len začíname učiť, ako by sa elektrické autá vlastne mohli efektívne vyrábať.

Nevymysleli ste ani zďaleka prvé elektrické auto na svete, ale vymysleli ste prvé elektrické auto – Teslu Roadster – ktoré bolo cool – nie pomalšie a odsúdené na jazdenie niekde po golfovom trávniku, ale rýchlejšie a viac sexy ako benzínové autá. Ako to, že niečo také nikomu nenapadlo skôr?

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Budúcnosť automobilov

Ekonomika

Teraz najčítanejšie