Denník N

Urbanista: Problém autonómnej dopravy? Zvýši počet áut v meste

Kresba pre N - Hedviga Gutierrez
Kresba pre N – Hedviga Gutierrez

Ako zabrániť kolapsu miest? Je ekologickejšie ísť do obchodu alebo si objednať donášku? Prečo Uber mestám škodí?

Tretí zo série 11 textov o budúcnosti automobilov

Stretli sme v osobnom prístave v San Franciscu, kde sa davy ľudí nepretržite prelievajú z lodí do autobusov, metra a taxíkov. Mestá potrebujú mať dopravné zápchy, aby viac ľudí nastupovalo do metra a menej do taxíkov, vysvetľoval mi Billy Riggs z University of San Francisco.

Povedzme, že som primátorom stredne veľkého európskeho mesta. Ako sa o 10 rokov zmenia moje problémy pod vplyvom nových spôsobov dopravy?

V prvom rade, ľudia vo vašom meste sa budú o desať rokov správať inak, lebo bariéry prístupu k rôznym typom dopravy budú odlišné. Ak sa dnes rozhodujem, či prejdem kilometer pešo alebo si zavolám taxík, zavolať si taxík cez appku alebo autonómny taxík bude v budúcnosti oveľa jednoduchšie.

Ak sa dnes rozhodujem, či ísť autom, často ním nejdem, lebo počas šoférovania nemôžem robiť nič iné. Ak si budem môcť zavolať auto, v ktorom môžem pracovať alebo pozerať televíziu, zníži sa tým moja bariéra na využívanie áut.

Čiže autonómne autá spôsobia, že v mestách bude ešte viac áut?

Áno. Cena sa zníži, takže dopyt sa logicky zvýši. Niečo s tým budete musieť robiť, keďže je to opakom dnešnej snahy podporovať pohyb pešo a zóny bez áut.

Billy Riggs je profesorom na fakulte manažmentu na University of San Francisco. Venuje sa doprave, autonómnym autám a ich vzťahu k mestu a bývaniu.

Dnes ale mnohí ľudia, ktorí jazdia Uberom, majú pocit, že toto je naopak moderný spôsob prepravy, lebo namiesto toho, aby si kúpili auto, používajú zdieľané auto obsluhujúce viac ľudí.

Tvrdí sa, že služby ako Uber preberajú zákazníkov taxíkom, ale dáta hovoria niečo iné. Takéto služby zvyšujú množstvo

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Budúcnosť automobilov

Ekonomika

Teraz najčítanejšie