Denník N

Právnik: Človek sa chce vyhnúť zrážke, autonómne auto zaujíma viac jeho právna zodpovednosť

Ilustrácia pre N - Hedviga Gutierrez
Ilustrácia pre N – Hedviga Gutierrez

Ďalších 10 rokov bude vývoj bicyklov zaujímavejší ako vývoj áut.

Ôsmy zo série 11 textov o budúcnosti automobilov.

Jim McPherson je právnik špecializujúci sa na problémy dnešnej a budúcej dopravy. Autor blogu safeselfdrive.org.

Máte právnickú firmu špecializovanú na problémy s autonómnymi autami. Ako vám ide biznis?

Zatiaľ to nie je žiadna sláva. Príchod autonómie je zatiaľ pomalší, ako sme pred pár rokmi všetci čakali. Mysleli sme si, že už v tomto čase bude množstvo otázok okolo poistenia autonómnych áut, zodpovednosti za škody, ktoré spôsobia, za havárie, ale ešte to potrvá.

Čo sme teda zatiaľ zistili o autonómnych autách z toho, aké majú havárie?

Všetky autonómne autá na cestách majú ešte stále za volantom aj bezpečnostného vodiča, ktorý v prípade potreby môže prebrať riadenie. A nehody sú vo veľkej miere spôsobené tým, že bezpečnostný vodič nejako zasiahne do automatického riadenia. Na súde v San Franciscu sa napríklad nedávno riešil prípad, keď autonómne auto išlo v strednom pruhu, za ním bola motorka. Auto sa preradilo do ľavého, motorka pokračovala rovno, auto sa vrátilo do stredného a zrazilo motorkára. Bolo to preto, že bezpečnostný vodič chcel robiť niečo iné, ako chcela automatika.

Aké nehody sú najčastejšie?

Najčastejšie niekto zozadu narazí do autonómneho auta. Auto zastaví na stopke, uvoľní sa mu cesta, vodič za ním predpokladá, že sa autonómne auto pohne. Ale ono je veľmi opatrné, nepohne sa, alebo len o kúsok, a dostane náraz zozadu. Podľa zákona je na vine ľudský vodič za ním, ale je tam zjavný problém v komunikácii: vodič robot a ľudský vodič v inom aute nehovoria rovnakým jazykom. Ľudia sa sťažujú, že nemohli predvídať, ako sa bude autonómne auto správať.

Keby ľudský vodič mal toľko rovnakých nehôd, prišiel by za ním niekto z poisťovne a spýtal by sa, čo, preboha, robí, pretože ľudia za ním vyzerajú neustále zmätení z toho, ako sa na ceste správa.

Sú to detské choroby alebo vážnejší problém?

Je to technológia vo vývoji. Dnes sa testuje výhradne cez deň, za krásneho počasia, na cestách s peknými čiarami a dobre viditeľnými značkami, najradšej tam, kde netreba často odbočovať doľava. A stále je tam dosť problémov. Nedávno auto Wayma vo Phoenixe chcelo odbočiť doľava priamo pred prichádzajúce autá v protismere, bezpečnostný

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Budúcnosť automobilov

Ekonomika

Teraz najčítanejšie