Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Tvorca máp: Dnes už vieme, že „smart city“ nedáva zmysel

Ilustrácia pre N - Hedviga Gutierrez
Ilustrácia pre N – Hedviga Gutierrez

Desiaty zo série 11 textov o budúcnosti automobilov.

Richard Lucquet je šéfom vývoja vo firme DeepMap, ktorá vyvíja systém na tvorbu máp pre autonómne vozidlá. Predtým pracoval aj pre Intel a na projekte GoogleTV.

Väčšinu sídla firmy DeepMap tvorí zatiaľ holá betónová podlaha; firma sa sem nasťahovala len pred pár týždňami, aby získala priestor pre ďalších zamestnancov, a Richard Lucquet mi hrdo hovorí, že meno firmy na priečelí novej budovy vidno aj z diaľnice 101, „čo v Silicon Valley znamená, že ste už niečo dosiahli“. Vedľa budovy stoja dve autonómne autá s množstvom meracích prístrojov na streche, ktoré mi Richard ochotne predvádza; o stenu oproti je opretá jednoduchá farebná tabuľa, ktorá slúži na ich kalibráciu.

Skúste mi vysvetliť, čo vaša firma vlastne robí.

Pracujeme pre zákazníkov ako Ford, Honda či pre startupy, ktoré vyvíjajú vlastné autonómne autá. Tie autá zbierajú množstvo údajov, posielajú ich nám, my z nich vytvoríme mapu všetkých vecí, ktoré auto vidí, a posielame ju naspäť autonómnemu autu. Čiže na základe údajov od robotov vytvárame mapy, ktoré čítajú zasa len roboty.

Na čo je to dobré?

Prvá základná funkcia je, že vďaka tomu auto vie, kde presne sa nachádza. Bežný človek si predstaví, že polohu zistíme z GPS, ale to je pre autonómne auto nepoužiteľné – ak máte presnosť povedzme jeden meter, je to veľký rozdiel, či je auto tesne pred prechodom pre chodcov alebo na ňom. Takisto v mestskej džungli medzi mrakodrapmi je GPS úplne nepoužiteľné, rovnako tak pri nadjazdoch a zložitých križovatkách.

Čiže používame údaje

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Kondrót ustúpil pri ďalšej novele podozrivej z pokusu o pomoc Babišovi

Poslanec Maroš Kondrót zo Smeru ustúpil pri novele, pre ktorú ho v SaS podozrievali z pokusu pomôcť Duslu Šaľa Andreja Babiša. On aj ďalší koaliční poslanci podporili pozmeňujúci návrh od Karola Galeka z SaS, ktorý spornú novelu okresal. „Ušetrili sme ľuďom sedem miliónov eur ročne v účtoch za elektrinu, na ktoré by sme sa museli všetci spoločne poskladať Andrejovi Babišovi,“ povedal Galek.

Poslanci Maroš Kondrót a Robert Fico v parlamente v roku 2003. Foto – TASR
Poslanci Maroš Kondrót a Robert Fico v parlamente v roku 2003. Foto – TASR

Minúta po minúte

Zdieľať

Útok dronov na najväčšie ropné zariadenie na svete zrejme zdvihne ceny komodity

Dva útoky na veľké saudskoarabské ropné zariadenia spôsobia výpadok zhruba 5 % svetovej produkcie ropy. Po víkende tak zrejme stúpnu ceny ropy na svetových trhoch.

Prečo je to dôležité: Saudská Arábia dodáva v súčasnosti trhu asi 10 percent svetových dodávok ropy, aktuálny výpadok by mal byť vo výške 5 miliónov barelov denne.

Financial Times tvrdí, že výpadky by mohli byť relatívne rýchlo nahradené, no trhy budú minimálne v prvých dňoch tak či tak zasiahnuté.

Spoločnosť Saudi Aramco ani saudskoarabské oficiálne orgány ani 15 hodín  po útoku nepovedali, aký je odhadovaný rozsah škôd.

Problémom sú aj pochybnosti, či Saudská Arábia dokáže zabezpečiť ochranu svojich zariadení pred útokmi dronov v budúcnosti. To by mohlo ceny ropy ovplyvňovať dlhšie.

Útočili jemenskí povstalci: K sobotňajšiemu útoku na dve veľké ropné zariadenia v Saudskej Arábii sa prihlásili jemenskí šiitskí povstalci húsíovia.

Ich vojenský hovorca vyhlásil, že vyslali desať dronov, aby zaútočili na závod na spracovanie ropy v Búkjaku a ropné pole Churajs na východe krajiny. Informovala o tom agentúra AP.

Hovorca súčasne varoval, že útoky húsíov proti Saudskej Arábii sa len zintenzívnia, ak bude vojna v Jemene pokračovať. „Jedinou možnosťou pre saudskoarabskú vládu je prestať na nás útočiť,“ vyhlásil vo vystúpení, ktoré odvysielala satelitná televízia húsíov.

Saudskou Arábiou vedená vojenská koalícia bojuje proti povstalcom v susednom Jemene od marca 2015.

Útok na najväčšie ropné zariadenie na svete:       

Terčom jedného útoku bol spracovateľský závod štátnej ropnej a plynárenskej spoločnosti Saudi Aramco v Búkjaku, ležiacom neďaleko pobrežného mesta Dammán vo Východnej provincii.

Firma označuje svoje zariadenie v Búkjaku za „najväčší závod na stabilizáciu ropy na svete“. Závod spracováva tzv. kyslú ropu na sladkú, ktorú potom prepravujú na prekládkové stanice na pobreží Perzského zálivu a Červeného mora. Podľa odhadov dokáže spracovať až sedem miliónov barelov ropy denne.

Závod bol v minulosti terčom militantov. Samovražední bomboví útočníci al-Káidy sa neúspešne pokúsili zaútočiť na tento ropný komplex vo februári 2006.

Druhým miestom útoku bolo podľa ministerstva ropné pole Churajs.

Požiare po útoku dronov na zariadenia firmy Aramco.
Požiare po útoku dronov na zariadenia firmy Aramco.