Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Gastronómka Sabolová: Uvariť dôstojný obed za 3,50? Ja by som taký „produkt“ nepustila z kuchyne

Zuzana Sabolová. Foto - Stanka Topoľská
Zuzana Sabolová. Foto – Stanka Topoľská

Aj slovenské jedlá majú na to, aby dobyli svet, len potrebujú lepšie PR, hovorí gastronómka Zuzana Sabolová.

Keď niekto rád varí, je to vraj tá najhoršia motivácia na to, aby si otvoril svoju vysnívanú reštauráciu, lebo potom sa už možno k vareniu nikdy nedostane. Dostanete sa vy ako majiteľka reštaurácie ešte aj k samotnému vareniu?

Lenže ja som o tom, že raz budem variť vo vlastnej reštaurácii, nikdy nesnívala. Práve naopak, akémukoľvek vareniu som sa vždy bránila.

Keďže pochádzam z hotelierskej rodiny, videla som ten večný časový stres a vypätie, ktoré sprevádzali prevádzkovanie hotela. Rodičia boli naozaj veľmi vyťažení. V hotelovej kuchyni som si odbrigádovala svoje študentské roky a hoci ma rodičia neustále viedli k tejto práci, hovorila som si, že v živote nič podobné robiť nebudem.

Dokonca aj keď sme si s bývalým priateľom otvorili prvú reštauráciu v historickom centre Bratislavy, zaprisahala som sa, že budem starostlivý manažér, ale do kuchyne radšej nepôjdem. Môžem maximálne skontrolovať zásoby, aby som mohla urobiť objednávky potrebné na plynulý chod reštaurácie, vymyslím receptúry, naplánujem veci, no nechcite odo mňa, aby som trávila čas v kuchyni pri horákoch.

Okolnosti ma k tomu nakoniec donútili. Vždy sa môže stať, že vám v kuchyni niekto vypadne, a tak musíte zaskakovať. A navyše, vlastná reštaurácia je ako vaše dieťa, chcete sa o to jedlo starať – aby dobre chutilo aj vyzeralo.

Varíte aj doma?

Veľmi nie. Oveľa viac ma baví variť komerčne. Po prvé, mám spokojného zákazníka, ktorý povie: „Pozdravujte do kuchyne, bolo to výborné.“ A po druhé, mám za to ďalších nových klientov, ktorým spokojný konzument odovzdá posolstvo.

A čo mám za to doma? Okrem toho, už mi robí celkom problém variť v malých množstvách.

K vareniu v reštaurácii ste sa prvýkrát dostali v Austrálii, kam ste odišli po vysokej škole. Bol to pre vás šok porovnávať slovenskú gastronómiu s austrálskou?

Samozrejme.

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

  • Nezamestnanosť: Hromadných výpovedí bolo v máji prekvapujúco menej
  • Železnice: Súťaž o trať Bratislava - Komárno sa zopakuje
  • Slovenská pošta: Novým predsedom predstavenstva je Martin Ľupták
  • Financie: Schodok štátneho rozpočtu v máji opäť výraznejšie stúpol a prekročil hodnotu plánovanú na celý rok
  • Pomoc: Čo zatiaľ vieme o preplácaní nájmov za zatvorené prevádzky
  • Radíme: Ako odmietnuť odklad dovolenky a kedy sa dajú získať peniaze
Zdieľať

Kým sa na stavbe bratislavského obchvatu hromadia problémy, jeho manažéri sa cítia ponížení

Rozostavaný obchvat Bratislavy pri Jarovciach. Foto N - Tomáš Benedikovič
Rozostavaný obchvat Bratislavy pri Jarovciach. Foto N – Tomáš Benedikovič

Za neprimerané a ponižujúce označujú predstavitelia spoločnosti D4R7 zadržanie a obvinenie súčasného aj bývalého šéfa firmy za zásah do životného prostredia pri stavbe bratislavského obchvatu. NAKA konateľa firmy – nemeckého občana – aj jeho španielskeho predchodcu obvinila koncom minulého týždňa.

Minúta po minúte

Zdieľať

Súd nevzal do väzby vrcholového manažéra D4R7 Construction Michaela Heerdta, ktorého polícia obvinila z ohrozovania a poškodzovania životného prostredia.

„OS Bratislava III nevyhovel návrhu prokurátora Krajskej prokuratúry (KP) v Bratislave na vzatie do väzby obvineného Michaela H. a prepustil ho zo zadržania na slobodu. Súd prijal písomný sľub obvineného a nahradil väzbu dohľadom probačného a mediačného úradníka s nasledovnými obmedzeniami: zákaz vycestovať do zahraničia, po druhé, jedenkrát týždenne hlásiť sa u probačného a mediačného úradníka,“ objasnil ďalej hovorca.

Adamčiak dodal, že uznesenie nie je právoplatné. Prokurátor KP podal sťažnosť a obvinenému plynie lehota na prípadné podanie sťažnosti. KS v Bratislave bude o sťažnosti rozhodovať budúci pondelok.

Generálneho riaditeľa D4R7 Construction Michaela Heerdta polícia zadržala v piatok počas akcie Konateľ. Ďalší obvinený, občan Španielska, sa podľa polície už dlhšie nezdržiava na Slovensku, budú preto voči nemu uplatnené opatrenia v rámci medzinárodných dohôd v oblasti trestného práva. (tasr)

Zdieľať

Zynga kupuje tureckého producenta hier pre mobilné prístroje Peak za 1,8 mld. USD. Ide o doteraz najväčšiu akvizíciu amerického výrobcu počítačových hier, zvýši mu počet denných používateľov o 60 %. Zynga stojí napríklad za hrou FarmVille.

Dohoda prichádza v čase zvýšeného záujmu o hranie hier, ktorý podporili karanténne opatrenia súvisiace s koronavírusom a obmedzenia ďalších zábavných aktivít. Dokončená by mala byť v 3. štvrťroku.

Šéf Zyngy Frank Gibeau očakáva, že akvizícia zvýši priemerný počet aktívnych hráčov hier firmy o vyše 60 percent vďaka zahraničnej expanzii. Transakcia je tiež dôležitá pre rast jej tržieb a ziskovosť.

Spoločnosť Peak bola založená v roku 2010 v Istanbule. Patrí medzi takzvané technologické jednorožce, teda začínajúce súkromné IT firmy s hodnotou nad 1 miliardu dolárov. Z jej produkcie pochádza obľúbená hra Made in Istanbul. (bloomberg, reuters, čtk)

Zdieľať

Nemecko pripravuje nový balík fiškálnych stimulov v hodnote 75 až 80 miliárd eur na podporu ekonomiky zasiahnutej koronakrízou. Peniaze majú ísť nad rámec marcového záchranného plánu za 750 miliárd eur.

Podľa Bild am Sonntag by väčšinu financií v ďalšom stimulačnom balíku mala vyčleniť vláda kancelárky Angely Merkelovej, doplnia ju jednotlivé spolkové krajiny. Podporný program má byť predstavený tento týždeň.

Na čo by mohlo dať Nemecko peniaze:

  • zníženie daní,
  • peňažná podpora rodinám,
  • dodatočné financie pre malé firmy,
  • odpustenie dlhov pre obce,
  • dotácie na automobilový priemysel.

Šéf nemeckého parlamentu Wolfgang Schäuble vyzval kabinet, aby stimulmi podporil politiku v oblasti klímy, digitalizáciu a inovácie. Dotácie na kúpu nového auta, ktoré už ohlásilo napríklad Francúzsko, považuje za niečo „nepredstaviteľné“.

Predseda Asociácie nemeckých strojárskych firiem VDMA Carl Martin Welcker nedeľníku FAS povedal, že stimuly na nové vozidlá by „diskriminovali iné výrobky“. (tasr)

Zdieľať

Európsky automobilový priemysel vykázal v máji neisté náznaky oživenia. Prepad odbytu sa zmiernil v Španielsku i Francúzsku, no napríklad do predajní PSA či Renault prišli najmä klienti, ktorí si prevzali autá objednané pred koronakrízou.

Európske vlády hľadajú akékoľvek signály, že uvoľnenie koronavírusových reštrikcií a znovuotvorenie tovární pomôže naštartovať automobilový priemysel.

Ako sa vyvíja trh

Vo Francúzsku sa medziročný prepad odbytu áut v máji zmiernil na 50 percent z aprílových 89 percent. Podobný trend sa ukázal v Španielsku, kde sa pokles predaja stlmil na takmer tri štvrtiny, v apríli presiahol 96 %.

Menej jasný je vývoj vo Švédsku, kde obchody mohli zostať počas pandémie otvorené. Nové registrácie áut klesli v máji o 50 %, čo sa veľmi nelíšilo od údajov za apríl.

V čom je problém

Automobilky v Európe museli počas pandémie na niekoľko týždňov zatvoriť svoje závody aj autosalóny. I keď už obnovili produkciu, zatiaľ vyrábajú len malé množstvá vozidiel.

Predajcovia zase čelia slabej dôvere investorov. Spotrebitelia sú opatrní, obávajú sa druhej vlny pandémie, ktorá by mohla spôsobiť obnovenie reštrikcií. (tasr)

Zdieľať

Žilinský kraj pridal po otvorení škôl viaceré prímestské autobusy, naďalej sa však jazdí zväčša podľa cestovného poriadku cez prázdninové pracovné dni. Kraj od soboty okrem toho spúšťa cyklobusy pre turistov, pridá aj nové spoje na Liptove.

Ako budú jazdiť prímestské autobusy v Žilinskom kraji:

Samosprávne kraje si objednávajú prímestskú dopravu od autobusových dopravcov, s ktorými majú dlhodobé zmluvy.

Ďalšie kraje podobne ako žilinská krajská samospráva ohlásili pridanie spojov od 1. júna, nevrátili sa však zatiaľ k plnej prevádzke ako pred pandémiou.

Zdieľať

Čínska firma BYD bude dodávať Fordu batérie do elektromobilov. Americká automobilka s nimi počíta pri plug-in hybridnom modeli, ktorý plánuje vyrábať spolupráci s čínskym partnerom Changan Automobile.

BYD je výrobca elektromobilov, k jeho investorom patrí tiež Američan Warren Buffett. Dodávky batérií pre Ford sú prvým známym kontraktom BYD v tejto oblasti s veľkou globálnou automobilkou.

Podľa vyjadrení z minulého roka Ford plánuje uviesť na čínsky trh viac ako 30 nových alebo upravených modelov áut do konca roka 2021, z toho vyše tretina majú byť elektrické vozidlá. (reuters)

Zdieľať

Novým predsedom predstavenstva Slovenskej pošty sa stal Martin Ľupták a dočasne bude vykonávať aj povinnosti generálneho riaditeľa. Na túto pozíciu rezort dopravy vyhlási výberové konanie. Ľupták doteraz pôsobil v špedičnej spoločnosti Bring Trucking patriacej do štruktúr nórskej pošty.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať