Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Pellegriniho analytička: Po dvoch rokoch som si povedala, že ani to ďakujem nečakám

Foto N - Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček

Šéfka Implementačnej jednotky hodnotí dva roky práce svojho tímu, ktorý dozerá na to, ako ministerstvá dodržiavajú hodnotu za peniaze.

Miriama Letovanec už dva roky šéfuje tímu analytikov Implementačnej jednotky. Spolu kontrolujú, či ministerstvá dodržiavajú vlastné sľuby a plnia úlohy, ktoré im vyplývajú zo skúmaní tímov hodnoty za peniaze.

Hovorí, že odkedy prešli z úradu podpredsedu vlády pod úrad vlády premiéra Pellegriniho, nielen politici, ale aj úradníci ich berú inak, ich autorita stúpla. No keď úradníkom pripomenú, že niečo mali spraviť už pred troma mesiacmi, dozvedia sa napríklad, že sú chybou v systéme.

Letovanec v rozhovore tiež vysvetľuje:

  • ako vníma to, že ministerka zdravotníctva dostane na reformu viac času,
  • či súhlasí s tým, že táto krajina nie je pre starých a chorých ľudí,
  • kedy bude vláda vedieť, ktoré diaľnice a cesty sú pre ňu prioritou.

Implementačná jednotka funguje dva roky, berú vás už úradníci vážne?

Myslím, že áno. Už štvrtýkrát sa nám podarilo vydať implementačnú správu, ktorá opisuje, ako sa opatrenia hodnoty za peniaze, ku ktorým sa zaviazali ministerstvá, reálne napĺňajú. Dôležité je, že naše argumenty staviame na ich dátach. Druhá odpoveď na vašu otázku sú politici. Ich záujem vnímame podľa toho, akú majú ochotu sa s nami stretávať a diskutovať.

Skúste príklad.

Nedávno sme sa stretli s ministrom životného prostredia Lászlóom Sólymosom (Most-Híd) kvôli výzve pána premiéra na dobudovanie kanalizácií. Podkladom na začatie tejto diskusie bola naša správa za rok 2018.

Je komunikácia s politikmi jednoduchšia, ako keď ste začínali?

Áno. Fungujeme dva roky, čo z pohľadu súkromných firiem alebo aj verejného sektora neznamená nič. Ale podarilo sa nám v systéme usídliť. Sme súčasťou riadenia verejných financií na Slovensku. Naša správa bude od roku 2020 povinnou súčasťou rozpočtu.

Ale nebude to zrejme také jednoduché, aj vy sami hovoríte, že vám dávajú rôzne mená, napríklad, že ste chyba v systéme. V blogu ste napísali, že vás nemajú radi ani na vlastnom úrade.

Nie je to jednoduché, lebo každá zmena bolí a prináša so sebou prirodzený odpor v systéme. Hodnota za peniaze je nový a moderný prístup k riadeniu krajiny. Takéto niečo sme tu za vyše 20 rokov nemali. Sme externá kontrola ministerstiev, v rámci ktorej sledujeme, ako sa opatrenia zavádzajú do praxe. Máme aj iné kontrolné orgány, ale my predstavujeme najcitlivejšiu formu kontroly.

V čom?

Kontrolujeme priebežne, sledujeme termíny a vecné plnenie opatrení, ktoré schvaľuje vláda. Často vznikajú posuny termínov kvôli procesom vo vnútri ministerstva alebo aj vplyvom zvonku – činnosťou záujmových skupín. Ale termíny do implementačných plánov si dávajú samy ministerstvá a je podľa nás dôležité, aby ich potom aj dodržiavali. Na to, či a ako to plnia, poukazuje naša správa. Ale keď prídeme na ministerstvo, aby sme im povedali, že mali niečo urobiť už pred tromi mesiacmi a stále to nie je, vzbudzuje to nie veľmi pozitívnu reakciu. To je úplne prirodzené.

Ako na to reagujú?

Buď im radíme, ako zrýchliť, zväčša vtedy riešime problém pri spolupráci viacerých ministerstiev. Napríklad, ak jedno ministerstvo napíše druhému, a to mu týždne alebo mesiace neodpovedá, tak niekedy robíme poštárov. Prídeme na ministerstvo, ktoré neodpovedá, a pripomenieme im, že tam majú list, na ktorý by mali odpovedať. Ale to tiež nie každý vezme konštruktívne.

Prečo majú ministerstvá taký problém spolu komunikovať a spolupracovať?

So spoluprácou majú problém všetky ministerstvá. My sledujeme len hodnotu za peniaze, nie všetky priority. Niektoré ministerstvá jednoducho nemajú hodnotu za peniaze ako prioritu. Ďalšia vec je kvalita úradníkov,

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

Verejnosť si môže prvýkrát detailne pozrieť plán obnovy a dať k nemu pripomienky

Ilustračné foto N - Tomáš Benedikovič
Ilustračné foto N – Tomáš Benedikovič

Ministerstvo financií zverejnilo upravený plán obnovy, na základe ktorého má krajina dostať v najbližších šiestich rokoch od Únie 6 miliárd eur. Dokument obsahuje aj termíny reforiem a investícií, ku ktorým sa za tieto peniaze zaviažeme.

Minúta po minúte

Globálny predaj elektromobilov vlani stúpol o 38 % na 3,18 milióna. Nemecko vystriedalo Spojené štáty na pozícii druhého najväčšieho trhu, jednotkou zostala Čína, vyplýva zo štúdie centra pre výskum solárnej a vodíkovej energie ZSW.

Údaje zahŕňajú čisté elektromobily a hybridy, ktoré sa dajú dobíjať z elektrickej siete.

„Trh s elektromobilmi sa v mnohých krajinách vyvíja veľmi sľúbne, najmä v EÚ,“ uviedol šéf ZSW Frithjof Staiss. Podľa neho je za tým najmä štátna podpora v podobe subvencií a ďalších opatrení, napríklad daňových výhod.

Podrobnejšie údaje:

  • Predaj elektrických áut v Číne sa vlani zvýšil o 3 % na 1,25 milióna. Na celosvetovom odbyte sa podieľala viac ako tretinou, jej podiel sa medziročne znížil.
  • Nemecku odbyt vzrástol o 264 % na 395-tisíc elektromobilov, čo podľa ZSW predstavovalo najprudší rast na svete. Dopyt podporuje vládny príspevok vo výške 9-tisíc eur.
  • V celej Európe predaj elektrických áut stúpol o 134 % na 1,37 % a ako celok predbehla Čínu.
  • Na konci vlaňajška jazdilo po celom svete 10,9 milióna elektromobilov, z toho päť miliónov v Číne, 1,77 milióna v USA a vyše pol milióna v Nemecku. (čtk, dpa)

Na Slovensku by mali podľa plánu obnovy pribudnúť do roka 2026 nové zdroje elektriny z obnoviteľných zdrojov s výkonom 130 MW, čo je vyše štvrtiny jedného bloku Mochoviec. Štát ich bude podporovať investičnými stimulmi namiesto súčasných doplatkov k cenám energie.

  • Investičnú podporu získajú podľa navrhovaného materiálu projekty s plánovanou kapacitou od 10 kilowattov (kW) až po 50 MW v aukciách, a to bez ohľadu na technológiu OZE.
  • Návrh ráta s investičnou pomocou štátu vo výške 100 miliónov eur.
  • Ďalších 60 miliónov eur by mal štát použiť na predĺženie technologickej životnosti existujúcich kapacít a zvýšenie efektívnosti OZE v celkovom objeme 150 MW inštalovaného výkonu. Tento zámer sa týka najmä výroby elektriny vo fotovoltických elektrárňach a z bioplynu, ktorým končí prevádzková podpora v rokoch 2025 – 2028, ale aj výroby elektriny z vodnej energie.
  • Návrh ráta aj s investíciami do zvyšovania flexibilitu elektrizačnej sústavy, ktoré si rozvoj kapacít OZE vyžaduje. Do roku 2026 počíta so sumou 60 miliónov eur do zvýšenia kapacít skladovania energie o 35 MW a zvýšenia regulačného rozsahu u rekonštruovaných zariadení najmenej o štvrtinu. (tasr, e)

Francúzsky minister financií Bruno Le Maire povedal, že miestna ekonomika sa rýchlo spamätá po zrušení pandemických obmedzení a svojou schopnosťou by mohla prekvapiť. Šéf centrálnej banky tento rok čaká rast HDP Francúzska o 5 %.

Guvernér francúzskej centrálnej banky François Villeroy de Galhau uviedol, že druhá najväčšia ekonomika eurozóny už nie je v recesii. Ak by vyšla jeho prognóza rastu hospodárstva na tento rok, išlo by o najrýchlejšie oživenie za 50 rokov.

Centrálna banka v pondelok informovala, že francúzsky HDP v 1. kvartáli pravdepodobne vykáže oproti predchádzajúcemu štvrťroku mierne pozitívny rast. V posledných troch mesiacoch vlaňajška klesol o 1,4 %.

„Súkromný sektor trpí menej, než sa čakalo,“ poznamenal Le Maire. Francúzska ekonomika vlani v dôsledku pandémie klesla o 8,3 %, čakal sa prepad o 11 %. HDP sa však znížil výraznejšie než v prípade Nemecka, kde klesol o 4,9 %. (čtk)

Predaj osobných áut v Číne vo februári stúpol medziročne o 368 % na 1,19 milióna, vyplýva z údajov zväzu CPCA. Pred rokom dopyt tvrdo zasiahlo šírenie koronavírusu, ktoré viedlo k obmedzeniu pohybu ľudí a uzavretiu predajní áut.

Odbyt elektromobilov vzrástol medziročne viac ako sedemnásobne na 97-tisíc. Čína je od roku 2009 najväčším automobilovým trhom na svete, jednotkou je aj v predaji elektrických vozidiel.

Vo februári 2020 sa odbyt osobných áut v dôsledku pandémie zrútil o 79 %.

Peking vlani zaviedol viaceré opatrenia na podporu predaja áut a zmiernenie dôsledkov pandémie. V posledných mesiacoch regulátori ohlásili uvoľnenie reštrikcií na nákup automobilov a výstavbu ďalších dobíjacích staníc pre elektromobily. (čtk, reuters, wsj)

Japonská ekonomika rástla koncom vlaňajška pomalšie, než sa predpokladalo. HDP sa vo 4. štvrťroku v celoročnom prepočte zvýšil o 11,7 %, pôvodný odhad bol 12,7 %. Japonsko je treťou najväčšou ekonomikou po Spojených štátoch a Číne.

Ekonómovia predpokladali, že vláda údaj o raste HDP mierne zlepší na 12,8 %. Za revíziou je najmä výraznejšie znižovanie zásob a investícií, ktorým podniky reagujú na negatívny vplyv pandémie na dopyt.

„Hoci v Japonsku sa začalo očkovanie, bude určitý čas trvať, kým sa jeho vplyv prejaví. Takže sa očakáva, že ekonomika bude prechádzať určitými výkyvmi,“ uviedol Jošiki Šinke z Dai-ich Life Research Institute. Predpokladá, že ekonomika sa bude od 2. štvrťroka zotavovať, bude však náročné nahradiť straty z 1. kvartálu. (čtk, reuters)

Finančníkovi Martinovi Kvietikovi obvinenému v rámci akcie Dobytkár pribudlo obvinenie za ďalší korupčný delikt. Potvrdila to hovorkyňa generálnej prokuratúry Tökölyová aj obhajca Dušan Ivan.

„Môžeme potvrdiť, že osobe M. K. bolo vznesené obvinenie pre ďalší korupčný delikt, a ďalšie informácie vzhľadom na prebiehajúce prípravné konanie v súčasnosti nebudeme poskytovať,“ povedala hovorkyňa.

Obhajca Ivan povedal, že o najnovšom obvinení sa dozvedel v pondelok.

Voči uzneseniu o vznesení obvinenia podal bianco sťažnosť. Sťažnosť písomne zdôvodní do konca týždňa. Počas dňa poskytne k obvineniu stanovisko. (tasr)

Ceny krmív podľa zväzu ich výrobcov od októbra rastú, do konca júna by mohli byť vyššie o pätinu. Zväz to odôvodňuje nárastom cien kŕmnej pšenice, kukurice, jačmeňa či sóje.

Čo tvrdí Zväz výrobcov krmív, skladovateľov a obchodných spoločností

  • Od októbra do januára ceny kŕmnych zmesí pre ošípané, brojlery a nosnice vzrástli o 6 až 8 %.
  • Od januára do marca stúpli o ďalších 7,5 až 10 %, pretože sa dopredali aj lacnejšie zásoby.
  • Do júna by od októbra mohli byť vyššie o 18 až 21 %.
  • Kŕmne zmesi sa pri týchto zvieratách podieľajú podľa zväzu na nákladoch 55 až 58 %.

Lufthansa spustí so štátnymi dráhami Deutsche Bahn expresné železničné spojenia, ktoré by mali nahradiť lety na krátke vzdialenosti. Expresy budú od júla spájať Berlín, Hamburg, Brémy, Münster a Mníchov so základňou Lufthansy vo Frankfurte.

Ďalšie mestá pribudnú v decembri.

Lufthansa je zvyčajne na vnútroštátnych letoch po Nemecku bez zisku, čo môže byť dôvodom na zmenu.

Ako hlavný dôvod uvádza Lufthansa snahu znížiť svoju uhlíkovú stopu. (čtk)

Ekonomický newsfilter: Prečo u Hegera prepisovali plán obnovy aj po slávnostnej tlačovke +

  • Konkrétne čísla o budúcich dôchodkoch môžu prebudiť nedbalých sporiteľov
  • Rezerva v rozpočte na pandémiu nebude stačiť, hovorí rozpočtová rada
  • Aj exmanželka šéfa Amazonu verí v nový typ filantropie

V trnavskej automobilke Stellantis testovali v piatok a v sobotu už siedmy raz, pozitivita bola 0,39 percenta, otestovali 1788 osôb. Sedem pozitívnych okamžite nastúpilo do karantény. (tasr)

Česká vláda predĺžila nulovú DPH na respirátory FFP2 a vyššie, bude platiť ďalšie dva mesiace až do 3. júna. V ČR ju schválili s platnosťou od začiatku februára, nosenie respirátorov je povinné v obchodoch, verejných budovách a vo verejnej doprave. (čtk)

Marcel Slávik roky brzdil aj investičné akcie v Banskej Bystrici, napísal primátor mesta Ján Nosko ministrovi Richardovi Sulíkovi o aktivitách Združenia domových samospráv. „Takmer pri každom investičnom zámere sa musíme najprv vyrovnať s nezmyselnými požiadavkami a účelovými žalobami,“  uviedol Nosko.

„Pri projektoch financovaných z mimorozpočtových zdrojov sme limitovaní aj časovým faktorom. Hrozí tak, že v dôsledku zdržania nestihneme prostriedky vyčerpať, čím nám môžu vzniknúť finančné a materiálne škody. Preto som zareagoval na výzvu ministra a požiadal ho, aby zasiahol a vyvinul maximálne úsilie na úpravu potrebnej legislatívy a aby vyzval Združenie domových samospráv, nech zastaví svoje šikanovanie,“ konštatoval Nosko.

Primátor tvrdí, že obsahom účelových podaní s cieľom projekt zabrzdiť a zdržať sú vždy totožné dôvody, ako aj kopírované rovnaké texty vo veciach, ktoré spolu vzájomne nesúvisia a majú len všeobecný charakter.

Marcel Slávik medzičasom ministrovi Sulíkovi prisľúbil, že aktivity tohto druhu ukončí. (tasr, e)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať