Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Koalícia znižuje ľuďom dane, Vallo a spol sa hnevajú, že to zaplatia mestá a obce

Mestá, obce a župy sa hnevajú, že štát znižuje daň z príjmu a o peniaze tak prídu aj ich rozpočty. Roky predtým však vďaka výbornému výberu daní ich príjmy rástli rýchlejšie ako väčšina ekonomiky.

Pre pochopenie práve začínajúcej prestrelky medzi koaličnou vládou a primátormi a starostami miest treba mať na mysli jednoduchú rovnicu vzťahu medzi daňou z príjmu a príjmami obcí. V skratke: peniaze, ktoré štát vyberie na dani z príjmov od ľudí (nie od firiem), potom vláda pošle mestám a obciam. Čiže, ak štát dane zníži, pracujúci ľudia to okamžite uvidia na svojich výplatných páskach ako plus, zatiaľčo výkazy samospráv budú o tú istú sumu chudobnejšie.

V takom kontexte treba rozumieť aj začínajúcej mediálnej ofenzíve primátorov, ktorej najviditeľnejším prejavom bolo zatiaľ vystúpenie primátora Bratislavy Matúša Valla. Ten sa tento týždeň posťažoval, že v parlamente je návrh, ktorý samospráve a zvlášť Bratislave výrazne uškodí. „V prípade jeho prijatia bude mať naše mesto ročný výpadok z príjmov 12 miliónov eur. Z pohľadu mesta Bratislava je to prakticky celá zimná údržba,“ napísal primátor na Facebooku.

Vallo hovorí o návrhu Mosta-Híd, ktorý zvyšuje nezdaniteľnú časť základu dane pre zamestnancov aj živnostníkov (fyzické osoby). Inak povedané, štátu by zaplatili nižšiu daň z príjmov a mali by väčší čistý príjem. Ľuďom by to teda pomohlo, no rovnakú sumu by stratili mestá, obce a kraje.

„Kto zaplatí návrh poslancov Mosta-Híd na zvýšenie nezdaniteľného základu dane? Čuduj sa svete – mestá a obce. Len v budúcom roku nás to bude stáť na príjmoch 104 miliónov eur a samosprávne kraje ďalších 45 miliónov,“ napísal na Facebooku primátor Hlohovca Miro Kollár. „Kolegovia z Mosta/Híd, poprosím o radu: …čo máme budúci rok zrušiť?“ dodal primátor Hlohovca.

Jeho sťažnosti budú chtiac-nechtiac vnímané už aj stranícky. Kollár patrí k zakladateľom opozičnej strany Za ľudí. Ďalší nahnevaný primátor Vallo je zasa nominantom koalície PS/Spolu.

Podpredseda Mosta-Híd Ivan Švejna hovorí, že ho bratislavský primátor Vallo požiadal o stretnutie, dohodli sa na utorok.

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

  • Doprava: Ryanair spustil po štyroch mesiacoch lety z Bratislavy
  • Pomoc: Žiadosti o dotácie na nájomné môžu podávať podnikatelia z celého Slovenska, bez ohľadu na kraj
  • Železnice: Štátna ZSSK bude v lete cez víkendy jazdiť na viacerých tratiach, kde už bežne vlaky nejdú
  • Firmy: Asi 550 zamestnancov firmy Eterna v Bánovciach nad Bebravou ostane od pondelka na nútenom voľne.
  • Ochrana: Mimoriadnu vládnu ochranu pred konkurzmi získala od súdov cestovná kancelária Solvex
  • Návod na žiadosť o dotáciu na nájomné (krok po kroku)
  • Anketa o fungovaní dotácií na nájmy
Zdieľať

Balíkov bolo toľko ako na Vianoce, pomohli nám taxikári, rozpráva šéf kuriérskej firmy DPD o koronakríze

Generálny riaditeľ DPD SK Peter Pavuk. Foto N - Vladimír Šimíček
Generálny riaditeľ DPD SK Peter Pavuk. Foto N – Vladimír Šimíček

Riaditeľ DPD na Slovensku Peter Pavuk hovorí, že aj teraz doručujú do domácností viac zásielok než pred koronakrízou: „Myslím si, že aj preto, že niektorí ľudia počas koronakrízy vyskúšali, čo je to nakupovať cez e-shop.“

Minúta po minúte

Zdieľať

Šéf ÚVO Hlivák vraví, že štát už dnes dokáže nakúpiť za verejné peniaze rýchlo. Ukazuje to analýza štátnych nákupov v rokoch 2018 a 2019. „Až 70 % zákaziek vyhlásených vlani sa ukončilo do 120 dní, teda do 4 mesiacov. Do pol roka sa ukončilo vyše 88 % zákaziek.“

Podľa Hliváka je len potrebné, aby ministerstvá a úrady vedeli, čo chcú nakúpiť, a aby súťaž dobre pripravili.

Hlivák tak reaguje na kritiku, že verejné obstarávania trvajú dlho a že pravidlá pre obstarávania nie sú nastavené dobre.

„Štúdia preukázala, že súťaže, ktoré trvali 500 dní, o ktorých sa dnes často na verejnosti hovorí, predstavovali len niečo vyše 1,6 % súťaží vyhlásených v roku 2018. Čiže dáta nám dokazujú, že z verejného obstarávania netreba robiť strašiaka, lebo ním nie je,“ vraví predseda ÚVO.

Úrad momentálne pripravuje návrh legislatívnych riešení na ďalšie uvoľnenie pravidiel pre verejné nákupy, aby Slovensko rýchlejšie čerpalo eurofondy „Zdôrazňujem, že uvoľnenie pravidiel v zákone musí ísť ruka v ruke so sprísnením postihov, ktoré dokážu preukázať aj iné kontrolné orgány,“ povedal Hlivák.

Zdieľať

Ryanair spustil po štyroch mesiacoch lety z Bratislavy. V sobotu odcestovali prví pasažieri do bulharského Burgasu a na cyperský Pafos. Od polovice júla sa očakáva aj spustenie letnej charterovej sezóny.

Dopravca zredukoval v rámci celej európskej siete svojich liniek počet letov na toto leto na približne 40 percent. „Z Bratislavy bolo vlani v ponuke 26 pravidelných liniek Ryanairu, tento rok v lete plánuje obnoviť len 12 liniek. Z nich sú však štyri do destinácií vo Veľkej Británii, z ktorej aj naďalej platí zákaz letov,” povedal šéf Letiska M. R. Štefánika Jozef Pojedinec.

Počas nasledujúceho týždňa sa majú postupne uskutočniť prvé lety obnovených liniek do destinácií v Grécku, Írsku, Španielsku a Taliansku.

V polovici júla sa očakáva aj spustenie letnej charterovej dovolenkovej sezóny, keďže odvtedy už predávajú lety pre dovolenkárov aj cestovné kancelárie.

„Od 16. júla pribúdajú lety na Zakyntos, Heraklion na Kréte, Rodos, Burgas a v pláne sú aj lety do Antalye v Turecku alebo Hurghady v Egypte, avšak ich realizácia bude závisieť od otvorenia hraníc Slovenska s Tureckom či Egyptom, ktoré sú stále zavreté, takže lety nemožno vykonať,” informoval riaditeľ letovej prevádzky Imrich Ancin.

V rámci hygienických opatrení je na letisku aj na palube lietadla povinné prekrytie horných dýchacích ciest rúškom, šálom alebo šatkou. Neplatí to pre deti do troch rokov. Nariadená je i povinná dezinfekcia rúk pri vstupe do budovy letiska, dodržiavanie spoločenských rozostupov aspoň dva metre pri vybavení na checkine a bezpečnostnej kontrole. Cestujúcim po prílete zmerajú teplotu. Zamestnanci letiska nosia pri vybavení cestujúcich ochranné prostriedky.

Ryanair prijal aj ďalšie opatrenia. Okrem dennej dezinfekcie lietadiel a čistenia vzduchu filtračným systémom nebude pri nástupe do lietadla a čakaní na toaletu možné čakať v rade, ale bude treba prichádzať postupne. Na palube sa servírujú iba balené jedlá a nápoje, umožnené sú bezkontaktné platby. (tasr)

Foto - TASR
Foto – TASR

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať