Šéf webu Refresher: Do marca 2020 chceme mať 10-tisíc predplatiteľov

Refresher.sk je web pre mladých, ktorý patrí medzi najnavštevovanejšie stránky na Slovensku. V prvých rokoch svojho fungovania mal viacero nedostatkov a bol kritizovaný najmä pre nedodržiavanie autorských práv. Dnes sa profesionalizuje, spustil predplatné a chce robiť stále viac kvalitnej žurnalistiky. CEO Refresheru Gábor Boros v rozhovore prezrádza:
- ako menia fungovanie redakcie
- aké majú plány so spoplatnením obsahu pre predplatiteľov
- ako im pomáha bývalý šéf spravodajstva RTVS Lukáš Diko
- aký dôležitý je pre nich Facebook a YouTube.
Je šanca, že Refresher do piatich až desiatich rokov vyhrá Novinársku cenu?
Šanca je a je tu aj ambícia. Posúvame sa v kvalite obsahu, ideme tým smerom a chceli by sme to dokázať. Je to náš cieľ. Päť-desať rokov je možno aj dlhý horizont, chceli by sme ten proces urýchliť, aby to bolo skôr.
V čom sú vaše silné stránky a v čom nemáte na Slovensku konkurenciu?
Sme silnejší v zásahu na mladú a modernú generáciu. To je to, čo sa dá považovať za najväčší rozdiel, a to, čo aj vidno navonok. Iné médium nedokáže tak intenzívne komunikovať s modernými ľuďmi ako my.
Ako sa vaši čitatelia odlišujú od čitateľov tradičných médií?
Naša cieľová skupina je o niečo mladšia, no okrem veku už nemusí byť žiaden iný veľký rozdiel. Odlišný môže byť dôvod, prečo chodia k nám, a nie na iné spravodajské médiá. U nás nájdu témy, ktoré inde nenájdu. A možno k nám chodia aj pre zábavu, teda nie len sledovať dianie okolo seba.
Ak vás niekto aspoň zbežne sleduje, môže dospieť k záveru, že aj vy starnete – vy ako autori a aj vaše publikum. V čom robíte žurnalistiku inak ako pred pár rokmi?
Začal by som tým, čo sa nezmenilo: nezmenila sa chuť zlepšovať sa a pracovať na sebe. To sa odzrkadľuje aj na samotnom posune kvality. Uvedomili sme si, že máme veľkú moc a zodpovednosť, začali sme s tým viac pracovať a viac sa o tom rozprávať. Naša výhoda je, že ľudia, čo u nás pracujú, žijú v komunite, sú súčasťou generácie a píšu pre tú generáciu – a ako ste povedali, starneme. Začíname si uvedomovať to, že by sme nemali byť ticho.
A samozrejme, že keď ideme hlbšie, tak nájdeme viaceré procesné zmeny. To, ako sme fungovali pred piatimi rokmi, sa nedá porovnať s tým, ako fungujeme teraz, aké máme interné pravidlá, na čom pracujeme, ako vnímame obsah a realitu okolo nás. Veľa veci nám bolo v minulosti vyčítaných, no snažili sme sa z toho čo najviac poučiť.
Jedna z vecí, ktorú vám ľudia vyčítali, bola skutočnosť, že ste nie úplne rešpektovali autorské práva a nekorektne ste preberali obsah z iných médií. Viackrát ste povedali, že to bola veľká chyba. Bolo ťažké zmeniť tieto praktiky?
Bola to zložitá zmena, a to z dôvodu, že sme boli maturitný projekt. Stredoškoláci spustili stránku, ktorá sa vyvíjala, a nemali sme nikoho z odvetia a nikoho, kto by to študoval. Museli sme sa preto veľmi intenzívne učiť a učili sme sa od začiatku. Bohužiaľ, najmä z vlastných chýb. Keďže sme chceli urýchliť naše učenie, spájali sme sa s ľuďmi, ktorí nám boli ochotní pomôcť. Nastavili sme si nejaké pravidlá a postupy. Celá zmena sa začala pred dvomi rokmi, no začala sa prejavovať len nedávno. A to, čo vylepšujeme teraz, sa možno prejaví až o rok.
Museli ste aj ukončiť spoluprácu s niektorými redaktormi, ktorí sa nechceli prispôsobiť novým interným pravidlám?
Ľudia to pochopili. Samozrejme, mladí ľudia majú niekedy svojský prístup a nie vždy im ide počúvanie autorít, takže s niektorými to trvalo dlhšie. Ale áno, mali sme ľudí, ktorí od nás nakoniec odišli alebo sme sa s nimi rozlúčili. Nebolo ich však veľa.
Dnes ste s vaším dodržiavaním autorských práv spokojní?
Osobne budem spokojný, keď to bude na sto percent, ale viem, že tak to nikdy nebude. Je to teda nekonečný boj a dohliadanie na to, či máme všetko v poriadku. Verím, že všetok obsah, ktorý máme na webe, je vysporiadaný, hoci to neznamená, že sa ešte v budúcnosti niečo také nemôže objaviť. Ale intenzívne sme to riešili, nestálo nás to málo peňazí a času a teraz verím, že všetok obsah, ktorý bol vytvorený za posledné dva roky, by mal byť na 99 percent v poriadku.
Začiatkom roka ste spustili vlastné predplatné, čo konkurenčné médiá trochu prekvapilo a zaskočilo. Aká bola reakcia vašich čitateľov?
Tým, že sedem alebo osem rokov