Denník N

Dá sa postaviť diaľničný most cez potok bez rúbania stromov na brehu? Odpoveď ovplyvní ďalšiu výstavbu diaľnic

Ilustračné foto - TASR
Ilustračné foto – TASR

Diaľnica pri Lučenci má ďalší problém: podozrenie z kartelu dopĺňa námietka od neúspešnej konkurencie.

Históriu stavania diaľnic na Slovensku môže prepísať aj otázka, či sa dá postaviť most cez chránený potok bez toho, aby sa vôbec alebo len minimálne rúbali stromy na jeho brehoch.

Otázku priniesol diaľničný experiment medzi Zvolenom a Lučencom. Miestnu autostrádu od Kriváňa po Mýtnu (9,1 km) sa diaľničiari rozhodli objednať nielen podľa ceny, ale aj podľa kvality.

Tak sa stalo, že za víťaza vyhlásili partiu okolo Doprastavu napriek tomu, že cenovo skončila druhá. Chýbajúce body získala za kvalitu stavebného tímu, prevádzkové náklady vyprojektovanej diaľnice a minimálne vplyvy diaľničnej stavby na životné prostredie.

Zelenou sú plánované, čiernou hotové diaľnice a rýchlostné cesty. Mapa – NDS

Bodovalo sa napríklad aj to, koľko kubických metrov stromov budú potrebovať stavbári vyrúbať pri prekonávaní chráneného Krivánskeho potoka a ako veľmi budú musieť jeho tok zregulovať, respektíve spevniť.

Traja zo štyroch súťažiacich ponúkli v tendri len malý výrub (napríklad konzorcium okolo Doprastavu) alebo aj nulový výrub (partia pod vedením SMS) na brehoch Krivánskeho potoka. Neplánujú ani žiadne zásadné spevňovanie či inú reguláciu jeho toku.

Štvrtý v bodovom hodnotení Národnej diaľničnej – konzorcium okolo talianskej firmy INC – preto troch úspešnejších konkurentov podozrieva

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Diaľnice a cesty

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie