Denník N

Bojím sa, že veľa klientov príde o peniaze, vraví šéf asociácie cestoviek o Globe Travel

Foto N - Denisa Čimová
Foto N – Denisa Čimová

Spoločným znakom oklamaných klientov pri kúpe zájazdov bolo, že im agentúra dávala dodatočné zľavy, hovorí šéf asociácie cestovných kancelárií a agentúr Roman Berkes.

Zatiaľ nezistený počet klientov doplatil na neštandardné správanie majiteľky cestovnej agentúry (CA) Globe Travel. Vybrala od nich peniaze za dovolenky, ale v mnohých prípadoch ich už neodoslala do cestovných kancelárií, ktoré pobyty organizujú, často im nedoručila ani podpísané zmluvy o zájazde.

Zaplatené dovolenky klientov sú teraz ohrozené, cestovky budú individuálne posudzovať, či ich na dovolenku zoberú. Slovenská asociácia cestovných kancelárií a cestovných agentúr situáciu pozorne sleduje, pretože sa na našom trhu nevyskytla a týka sa aj niektorých jej členských cestovných kancelárií.

Prezident asociácie Roman Berkes hovorí o jasnom podvode na klientoch, zároveň je prekvapený, že časť slovenských dovolenkárov je ochotná kúpiť zájazd aj bez zmluvy o jeho obstaraní a bez potvrdenia o jeho zaplatení.

Globe Travel nebola členom Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a agentúr, napriek tomu sa na vás klienti obracajú, lebo nevedia, čo majú robiť. Čo im viete poradiť?

Snažíme sa analyzovať celú šírku a rozsah konania, ktorého sa dopustila majiteľka tejto agentúry. Každým dňom pribúdajú nové prípady poškodených klientov. Táto agentúra uzatvárala zmluvy o zájazdoch s klientmi, ale o uzatvorených zmluvách vôbec neinformovala cestovné kancelárie ako organizátorov zájazdov. To napĺňa všetky znaky podvodného konania. Cestovná kancelária v tomto prípade nemala vedomosť a ani šancu urobiť rezerváciu v zahraničí alebo zabezpečiť zájazdy pre klientov, je to úplne špecifický prípad. Keďže ide s najväčšou pravdepodobnosťou o podvod, cestovky budú rokovať priamo s klientmi a analyzovať situáciu jednotlivo. Klientom Globe Travel odporúčame okamžite podať trestné oznámenie.

Platí, že majiteľka agentúry postupovala takmer u každého klienta inak?

Niekedy objednala zájazd, niekedy neuhradila nič, niekedy len zálohu, niekedy poslala do cestovky vyplnenú objednávku bez podpisu. Variantov je tak veľa, že sa ani nedá dať paušálne vyjadrenie, ako sa bude voči klientom postupovať.

Boli vraj aj prípady, že Globe Travel sumu od klienta CK riadne uhradila, zmluvu poslala.

Áno, aj také prípady boli.

Okrem nich, ktorí klienti majú šancu na zaplatenú dovolenku odletieť?

Platí, že keď má cestovná kancelária a cestovná agentúra podpísanú zmluvu o obchodnej spolupráci a agentúra poslala kancelárii riadne vyplnenú a podpísanú zmluvu, tak klienti nastúpia na zájazd, aj keď kancelária nemá od agentúry vyplatené peniaze, keď oni preukážu doklad, že zájazd agentúre zaplatili.

Sú aj klienti, ktorí nemajú v rukách žiadnu zmluvu?

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Problémy cestoviek

Rozhovory

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie