Denník N

Mediabriefing logoMediaBrífing: Na manipuláciu sa používajú sofistikovanejšie taktiky ako pred pár rokmi

Hlavné témy najnovšieho MediaBrífingu – týždňového newslettra o médiách a žurnalistike:

  • Dezinformačné kampane sa menia.
  • Česká televízia chystá program na boj proti falošným správam.
  • Facebook chce platiť médiám za kvalitnú žurnalistiku.
  • Porazený týždňa – denník New York Times.

Ilustrácia: facebook.com

Aktivity konšpirátorov a internetových trollov opísali médiá v posledných rokoch pomerne podrobne. Stále však presne nevieme, aký je ich vplyv a akú hrozbu predstavujú pre ľudí. A nevieme ani, či máme to najhoršie za sebou, alebo sa bude situácia ešte komplikovať.

Každopádne, dezinformácie a hybridné hrozby predstavujú jednu z najväčších výziev pre spoločnosť. Aj preto v MediaBrífingu každý týždeň monitorujeme nové zistenia v tejto oblasti a dnes im budeme venovať významnejší priestor.

1. Dezinformačné kampane sa zmenili

Na manipuláciu verejnosťou sa používajú sofistikovanejšie taktiky ako pred niekoľkými rokmi, pripomína web Axios. Namiesto hordy falošných botov sa propagandisti snažia vytvoriť presvedčivo pôsobiace falošné účty, aby zmanipulovali ľudí a tí urobili špinavú robotu za nich.

Rusko je americkou verejnosťou vnímané ako hlavný zdroj konšpirácií, no tie často prichádzajú z iných krajín či priamo zvnútra USA. Ako sme napísali ešte v novembri, ruskí trollovia napríklad pomáhajú šíriť manipulácie zo stránok americkej radikálnej pravice a radikálnej ľavice, pretože také príspevky vyzerajú autentickejšie.

Dôležitejšiu úlohu v dezinformačných kampaniach zohrávajú stránky ako 4chan, 8chan, blogy a menšie weby, ktoré nie sú tak na očiach verejnosti ako Facebook či Twitter, píše Axios.

Šíritelia bludov sa zameriavajú na novinárov a influencerov, kontaktujú ich, snažia sa získať ich dôveru a chcú ich využiť na rozširovanie neprávd.

2. Čo ak sa z bývalých administrátorov stanú trollovia?

Napriek zvyšovaniu transparentnosti na Facebooku, aktivitám fact-checkerov a odstraňovaniu podvodných účtov sa situácia môže zhoršovať. Aspoň to ukazuje vývoj na Filipínách, píše Buzzfeed. „Využívanie trollov, falošných správ, zavádzajúcich meme obrázkov, microtargeting a ďalšie takzvané čierne operácie boli v roku 2019 ešte viac rozšírené ako v roku 2016. Rozpočty na kampane na sociálnych sieťach tiež vzrástli.“ Microtargeting je marketingová stratégia, ktorá využíva dáta ľudí na cielenie ideálneho posolstva najvhodnejším kanálom.

Hoci sa internetové firmy a ďalší aktéri snažili vytvoriť prekážky konšpirátorom, autori kampaní sa novým pravidlám prispôsobili a zaviedli opatrenia, aby sa vyhli napríklad postihom od overovačov faktov. Netýka sa to pritom len kampaní podporujúcich filipínskeho prezidenta Rodriga Duterteho, ale aj jeho opozície, ktorá predtým špinavé marketingové stratégie kritizovala.

Buzzfeed tiež pripomína, že Filipíncov využívajú internetové firmy z celého sveta ako lacnú digitálnu pracovnú silu, a to pomohlo vytvoriť v krajine populáciu mladých, technicky zručných a po anglicky hovoriacich ľudí. „Títo ľudia, ktorí by inak mohli pracovať ako moderátori obsahu, v digitálnom marketingu alebo v call centrách pre západné spoločnosti, si teraz môžu nájsť prácu ako profesionálni trollovia.“

Mnohé dezinformácie na Filipínach sú vraj menej nápadné, a teda aj efektívnejšie. Fact-checkeri proti nim nevedia úspešne zasiahnuť, pretože niektoré manipulácie sú také sofistikované, že ich nemožno vyslovene nazvať klamstvom.

Ďalšiu zaujímavú techniku využíval jeden kanál na YouTube, ktorý vkladal do svojich videí logo zo spravodajskej televízie, aby vytvoril dojem, že obsah pochádza odtiaľ.

3. Televízia robí ľudí hlúpejšími a pomáha populistom

Deti, ktoré boli vystavené vysielaniu zábavných komerčných televízií, mali horšie výsledky v písaní, čítaní, matematike a ako dospelí mali aj horší vzťah k občianskym hodnotám.

Taliansky výskum ukázal, že ľudia, ktorí mali v 80. rokoch minulého storočia prístup k nekvalitným programom spoločnosti Mediaset bývalého premiéra Silvia Berlusconiho, ľahšie podliehali populistickej rétorike a mali väčšiu tendenciu

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Mediabriefing logoMediaBrífing

Ekonomika, Svet

Teraz najčítanejšie