Denník N

Ako som elektronicky vybavoval materskú: z Bratislavy do Dunajskej, cez Pezinok až do Bardejova

Ilustračné foto - Adobe Stock
Ilustračné foto – Adobe Stock

Predpokladal som, že jednoduchšie je vybaviť všetko klasicky, ale bola by škoda aspoň neskúsiť znova otestovať, ako fungujú elektronické služby občanom. 

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Autor je informatik

So štátom komunikujem elektronicky vždy, keď je príležitosť. Elektronicky som zakladal firmu, žiadal o nový občiansky preukaz pri zmene trvalého pobytu, žiadal som o príspevok pri narodení dieťaťa a materský príspevok pre manželku.

Keď teda ide o elektronické služby štátu z pohľadu občana, mám zhruba predstavu, aké náročné to bude a kde sú nastražené pasce.

Keď sme sa s manželkou rozhodli, že pôjdem na materskú, skúsil som, samozrejme, aj to vybaviť elektronicky.

Podľa webu Sociálnej poisťovne na tento úkon neexistuje vopred pripravený elektronický formulár. Dá sa to vyriešiť odoslaním všeobecného podania na Sociálnu poisťovňu, v ktorom opíšete, že ste otec a chcete ísť na materskú, a v odpovedi by ste mali dostať všetko, čo potrebujete. V podstate to isté ako návšteva pobočky, len elektronicky. Tak znie teória.

A prax? Začali sme v polovici marca.

Deň 1.: Odosielam všeobecné podanie na Sociálnu poisťovňu a v hlave si konštruujem, ako bude poisťovňa reagovať. Sociálna poisťovňa totiž vydáva každú žiadosť o materskú s už predtlačeným číslom na žiadosti. Fyzicky majú na pobočke kopu žiadostí, z ktorej úradníci postupne odoberajú, a predtlačené čísla prideľujú žiadateľom. Ja síce také číslo nemám, ale podľa webu Sociálnej poisťovne stačí poslať všeobecné podanie cez Slovensko.sk. Predstavujem si to tak, že úradník poisťovne potom žiadosť naskenuje, ja si ju doma vyplním, podpíšem a s potrebnými prílohami pošlem naspäť.

Deň 1., po siedmich hodinách: Na moje konto v ÚPVS (Ústredný portál verejnej správy) dostávam doručenku – znamená to, že niekto/niečo na strane Sociálnej poisťovne potvrdil/o prebratie mojej žiadosti.

Deň 6.: Kontrolujem schránku v ÚPVS. Od doručenky neprišla žiadna odpoveď, ja stále čakám na sken žiadosti. Takmer týždeň bol dosť na to, aby to niekto spravil.

Naskenovanú žiadosť by som pri osobnej návšteve dostal za pár minút. Zatiaľ nie som nervózny, som zvyknutý, že úradníci nie sú zvyknutí na elektronické žiadosti a materská ma nesúri.

Deň 12.: Žiaden posun, som odhodlaný zistiť, kde to viazne.

Volám na sociálku – ústredie. Pani komentuje, že 12 dní na vybavenie „elektronickej žiadosti o žiadosť“ je fakt dosť.

Dostávam číslo na Dunajskú Stredu (v okrese DS mám trvalý pobyt), vraj tam mi budú vedieť povedať, na čom to viazne,

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie