Denník N

Žilinskou trasou sa to ešte dá, z B. Bystrice mešká každý druhý vlak

Pre cestujúcich, ktorí si na cestu do práce začali vyberať vlak, je to každodenná lotéria. Príde môj vlak? A koľko dnes bude meškať? Železnica je dobrou alternatívou, na južnej trase však dosť neistou.

Ilustračné foto N – Vladimír Šimíček

Prečo vlaky meškajú

  • Na slovenských železniciach sa v poslednom čase udialo viacero nehôd a škôd, ktoré viedli k niekoľkohodinovým meškaniam.
  • Štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zvykne na štatistikách ukazovať, že meškanie nie je veľký problém.
  • Problém štatistík je, že miešajú údaje o všetkých tratiach rôznej kvality.
  • Napríklad na trase Bratislava – Žilina sú meškania zriedkavé, no medzi Bratislavou a Banskou Bystricou mešká takmer každý druhý vlak.

Ak by sa dalo, vybrali by ste si Žilinu

Zo Žiliny a Banskej Bystrice je to do Bratislavy približne rovnako – 203, resp. 230 kilometrov.

V spoľahlivosti vlakovej dopravy sú však podľa dát ZSSK medzi nimi obrovské rozdiely. Na trase Bratislava – Žilina príde načas alebo s malým meškaním do 5 minút až 90 percent rýchlikov. Na trase Bratislava – Bystrica je to len 57 percent, zvyšné meškajú dlhšie ako päť minút.

Ešte väčšie rozdiely sú v dĺžke meškania. Na južnej trati vlak mešká v priemere 11 minút – päťkrát viac ako na trati Bratislava – Žilina.

Modernizácia za dve miliardy

Hlavný dôvod týchto rozdielov je rozdielna kvalita tratí. Tie spravujú Železnice SR (ŽSR). ZSSK je dopravca, prevádzkuje osobné vlaky. Obe sú štátne firmy.

Medzi Bratislavou a Žilinou dokončujú Železnice SR nákladnú modernizáciu za 2 miliardy eur.

Výsledkom je zvýšenie rýchlosti na 160 kilometrov za hodinu a posilnenie bezpečnosti. V rámci modernizácie sa napríklad odstraňujú priecestia, namiesto ktorých sa budujú nadjazdy a podjazdy. „Vplyv je nezanedbateľný. Na modernizovanej trati dochádza zriedkavejšie k mimoriadnym udalostiam. Vďaka novším prvkom infraštruktúry je tam menej porúch, minimum nehôd na priecestiach a podobne,“ vysvetlil hovorca ŽSR Michal Lukáč.

Preto sa tam nestane to, čo minulý piatok v Šali na trati Bratislava – Banská Bystrica. Nákladné auto strhlo trakčné vedenie a na niekoľko hodín spomalilo vlakovú dopravu na celej trase.

Nehody na priecestiach (vlani ich bolo 48) zvyknú spôsobovať dlhé zdržania.

Výluky majú domino efekt

Druhý problém juhu je permanentne zlý stav koľajníc. Keďže sú zanedbané, častejšie ich treba opravovať. Potom sú tam časté odstávky, takzvané výluky.

Tie sú príčinou takmer 40 percent meškaní na trase Bratislava – Banská Bystrica.

Okrem toho spôsobujú ďalšie problémy nepriamo – keď jeden meškajúci vlak brzdí ďalšie.

Železničiari takýto domino efekt

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie